Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir nog tokig snart! Luktproblem  (läst 41297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danne_82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Blir nog tokig snart! Luktproblem
« skrivet: 08 januari 2008, 17:29:33 »
Hej.

vi har bytt syllarna i vårt hus för mkt pengar. Vi la ut plast i grunden. Rev alla tapeter o måla om. La ett nytt golv som vi tyckte lukta lite oxå. Vi har ozonbehandlat huset. Vi har även haft en jonisering på i snart 3 månader. Men fortfarande känner man lukt när man kommer in i huset en mycket speciell lukt. Är det nån som vet vad man ska göra nu. Tacksam för snabba svar.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2008, 18:22:13 »
Vad ligger under plasten, kan vara så att den/dem som byggde huset la allt spill från kapning i en grop och sen skottade över med lite sand så att det döljdes.
Har varit med om det och det luktade något så in i h....te.
Plasten går kanske inte ända emot grunden och lukten letar sig upp den vägen.

Var luktar det värst? Nere i grunden eller i bodelen.

Tog du även bort isoleringen i hela golvet eller bara mot ytterväggarna. Om inte kan den gamla isoleringen lukta.

Sen är det så med lukt, det tar ett tag att bli av med.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2008, 22:40:59 »
Har du undertrycksventilation av grunden? 

Utloggad danne_82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2008, 16:52:35 »


Hej. Hur skaffar jag undertrycksventilation?

För det tror jag ej att jag har. Har bara vanliga ventiler i grunden. Där är rätt mkt lukt i grunden.
Så jag misstänker ju helt klart att det trycker upp i huset. Men hela grunden är ju renoverad så man blir ju tokig snart. Funderar på o skaffa en krypgrundsavfuktare. Är det kanske en lösning?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2008, 17:25:07 »
All moderna hus har undertryck i bodelarna, så med öppna ventiler i grunden sugs då luften in och tar sig upp i boningsdelarna via sprickor/glipor/rörgenomföringar. Ett enkelt test är att ta bort en av ventilerna i grunden och sätta in en liten fläkt som suger ur luften från grunden och skjuter ut luften utomhus, då får du undertryck i grunden också, testa med en simpel datafläkt på 12V med måtten 120x120mm från t.ex claes olsson som kan suga ut c:a 120-160m3/tim, sen matar du bara på c:a 7-9V så att fläkten går ned i hastighet och tar då c:a 60-80m3/tim.

Om lukten har minskat/försvunnit efter 2-3 dar är du på rätt väg. Det luktar alltid värst på vintern när man har största tempskillnader mellan inomhus-utomhustemperaturer vilket orsakar kraftig termik inomhus=undertryck.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2008, 17:31:20 »
Hjälper svågern med ett mögelskadat hus.
Där kom möglet/lukten ifrån nergjutna reglar i plattan, de var dessutom kuprinolade.

Rev ut allt, bara plattan kvar invändigt, yttersyllarna var ok.
Stålborstade hela plattan, sedan kom anticimex och behandlade plattan med nåt medel.
Nytt golvbjälklag, med 5cm luftspalt överallt ner mot plattan.
Undertrycksventilation från anticimex monterat, luften sugs ner ifrån ena långsidan i huset genom ventiler, ventilerar plattan och sedan ut genom skorsten på taket.


1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2008, 18:03:25 »
Lukten kommer från någonting som inte kan avfuktas bort.
Fukt gör däremot att lukter blir tydligare.
Jmfr vått trä. Torrt trä kan man knappt lukta.

Vad som är problemet är svårt att veta.
Luktar det "mugget", gammal blomjord, mögelost? Blir någon irriterad i ögonen? Trött? Huvudvärk? Andnöd/väsande/pipljud?
Luktar det "kemi" som plast/plastmattor...?

Om källan är grunden;
Jag tror din grund skulle hanteras som om den ej tillhörde huset. Dvs ventilera utom huskroppen med tex utsug direkt ut,¨
Som någon var inne på så är inte plast på marken en lösning för alla.
Jag undrar om du har fått en fuktig odlingsbänk under plasten?
Kan man kolla det, vill jag veta om det bildas kondens under plasten?

I så fall kanske plasten gör det värre?
---
Det är flera krafter som leder fukt. En är kapillärkraften. Den suger så att säga upp fukt i syll väggar om man gjort fel. Rätt är en spärr mellan grund och vägg, ofta asfaltspapp.
Då kan en vägg vara våt bakom tapeter och ge lukt.

I äldre hus 1800-1900 kan material vara levande. Halm-lera osv fungerar om huset är i normalt omodernt skick, men efter renovering isolering kan man få problem.

Har ni haft en fuktskada som berodde på inträngande vatten eller har ni renoverat en gammal kåk som hade byggfel/fuktproblem?

I en modern kåk som haft rörbrott med samma skador som det ni bytt ut, så är huset för det mesta som nytt efter sanering.

Jag satsar på att ni har ett äldre hus som haft problem sen det modernicerades, som kanske blivit akut senare.

Då är det svårt att veta vad som nu är kvar att rätta till.

Ni har gjort det ni gjort och om detta är rätt gjort, skall detta fungera som i ett nytt hus. Dvs ingen lukt.
Om grunden gjorts vid, så vet jag av erfarenhet att utgrävningen skulle ner till 1 meter under den ursprungliga, nya bjälkar fungerade inte, utan en helt ny plan gjordes.

I mitt fall 1 meter ned uppfyllnad med makadam, högre upp ett normalt betonggolv på plast, frigolit osv. Kappilärbrytande mat, minst 15 cm

I ditt fall skulle jag vilja ta ut all matjord till ett större djup och ersätta denna med tvättad makadam, INNAN syllarna byttes.
Tvättad makadam min 15cm  stoppar kappilärvatten/Ã¥nga, och ger ingen näring för pÃ¥växt.
Avståndet till hus över torpargrund bör vara hög nog för att vattenånga ej skall orka upp.

Kraften som lyfter fukten är värmedifferensen mellan grund och rum.

Om golvet isoleras mycket väl blir grunden kall, Under denna isolering skjuter man fast tjärpapp så om fukt stiger kommer den inte in alls.

DÃ¥ tvingas fukt att vara vatten, i makadammen eller att stiga ut genom ventiler.
Upp kommer den ej.

Skall vi sen misstänka hantverkareslarv, så finns det många som tror att lite sågspån är väl inget????
O skräp betyder NOLL SKRÄP i gruset/makadammet.

Detta gäller ner till det djup som man antar fukten kan stiga till från underjorden.
Räknar man med lite fukt på frostfritt djup så skall jorden vara fri från organiska ämnen helt ned till detta djup. (därför byter man ut matjord mot kontrollerat material.)
---
En lukt som man kan ha i syll ed. är de fall någon tror att gammal hederlig cuprinol eller liknande skulle skydda trä, istället för att använda kvalitetstryckt trä.

För det första så stannar hemmagjord impregnering på ytan, för det andra skyddar det inte ett skvatt mot de flesta svampar.
Jag har hanterat helt förstörda bjälkar som efter ca 5 år fortfarande stank av kemi så det rann ur ögonen, och likväl kunde smulas mellan fingrarna.
Kemi stinker...mer om det är fuktigt.
Det stinker skarpt, irriterar så pass att man nog skulle föredra mögelsvamplukten i bland.

En ny syll i ett äldre hus är en halv vetenskap.

Om det vore möjligt så skulle nog en betongsyll vara det säkraste kortet.
Där det inte är möjligt riktigt klassat tryckt virke eller vanligt virke om det går att göra helt rätt som reparation.
Med helt rätt menar jag att syllen kommer på plats med samma miljö som om det var ett nybygge, med spärr nedåt mot kappilärkrafter och ingen fukt i väggar, golv etc.

---
Du måste veta vad som luktar och var det kommer i från innan du vidtar åtgärder?
Att ventilera grunden? Tja om det saknas ventilation.....

Men det löser inte frågan om hur grundfyllnaden ser ut under plasten eller om golvet är rätt isolerat så du har tjock isolering och en helt tät papp underst mot grunden.

Det har du nog inte, om du tror lukten kommer underfrån. Om golvet var tätt nedåt hade nämligen ingen kunna komma in nedifrån.
---
mitt bud;
Kolla golv, syll, impregnerat virke, vindpapp på undersidan golvet, om plasten har kondens på undersidan, om det luktar under plasten, om jorden är utbytt eller matjord/förorenad av skräp....
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2008, 18:20:05 »
Du skall absolut ordna med undertrycksventilation av grundutrymmet. Det innebär att man tätar grundutrymmet, dvs sätter igen alla ventilationsöppningar och tätar alla glipor som man ser. Därefter installerar man en kanalfläkt som ventilerar ut luften ur grunden, förslagsvis via ett av ventilationshÃ¥len. PÃ¥ detta sätt vänder du luftströmmen sÃ¥ att lukten i grunden inte kommer in i huset. Kan med fördel kombineras med avfuktare. Om du söker pÃ¥ detta forumet och pÃ¥  http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/ hittar du massor med info om undertrycksventilation och avfuktning.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2008, 20:19:49 »

Om det vore möjligt så skulle nog en betongsyll vara det säkraste kortet.
Där det inte är möjligt riktigt klassat tryckt virke eller vanligt virke om det går att göra helt rätt som reparation.


Hej
Jag har fått lära mej att ALDRIG använda tryckt virke som syll. *vinkar*
Du får en fruktansvärt lukt av just detta.
Vanligt virke samt asfaltpapp eller liknade.
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2008, 21:26:30 »
All moderna hus har undertryck i bodelarna, så med öppna ventiler i grunden sugs då luften in och tar sig upp i boningsdelarna via sprickor/glipor/rörgenomföringar. Ett enkelt test är att ta bort en av ventilerna i grunden och sätta in en liten fläkt som suger ur luften från grunden och skjuter ut luften utomhus, då får du undertryck i grunden också, testa med en simpel datafläkt på 12V med måtten 120x120mm från t.ex claes olsson som kan suga ut c:a 120-160m3/tim, sen matar du bara på c:a 7-9V så att fläkten går ned i hastighet och tar då c:a 60-80m3/tim.

Om lukten har minskat/försvunnit efter 2-3 dar är du på rätt väg. Det luktar alltid värst på vintern när man har största tempskillnader mellan inomhus-utomhustemperaturer vilket orsakar kraftig termik inomhus=undertryck.
Hej Art Deco!
kan du ge mig art.nr på fläkten hos classe samt tala om vad du driver den med bilbatteri eller batterieleminator
finns ju justerbara.
Tätar du övriga ventiler?
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2008, 21:34:39 »
T;
Det är alltid riktigt att göra rätt.  a:gl
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2008, 22:10:45 »
Till Kjulakalle:
Art-nr: 32-347   Fläkt. 12V DC   Effekt 6 W/0,5 A. Luftflöde 3 m3/min. Storlek 119x119x38 mm. Vikt 0,27 kg. c:a 43db   kostar: 198:-
Sen fixar du en batterieleminator som du kan reglera mellan 6-12V, tex Nr. 32-1061 för 198:-.
Sen köper du tallriksventiler och monterar in de övriga ventilationsöppningarna, då kan du antingen stänga helt eller genom att vrida tallriken då reglera luftomsättningen.
Art. nr.   Stosdiam.
32-4166 100 mm 39,00   st.   
32-4167 125 mm 45,00   st.   
32-4168 160 mm 55,00   st.


Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2008, 22:32:22 »
Till Kjulakalle:
Art-nr: 32-347   Fläkt. 12V DC   Effekt 6 W/0,5 A. Luftflöde 3 m3/min. Storlek 119x119x38 mm. Vikt 0,27 kg. c:a 43db   kostar: 198:-
Sen fixar du en batterieleminator som du kan reglera mellan 6-12V, tex Nr. 32-1061 för 198:-.
Sen köper du tallriksventiler och monterar in de övriga ventilationsöppningarna, då kan du antingen stänga helt eller genom att vrida tallriken då reglera luftomsättningen.
Art. nr.   Stosdiam.
32-4166 100 mm 39,00   st.   
32-4167 125 mm 45,00   st.   
32-4168 160 mm 55,00   st.



Hej igen Art Deco!
Detta var mycket trevligt har själv tänkt göra något åt det hållet när på året är det vettigt att börja
Hur mäter du så att du kan se om det blir någon förändring.
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2008, 22:51:51 »
Köp en billig kombinerad temp/fukt-mätare som du placerar där nere för olika avläsningar.
Vintertid är bäst när man ska balansera/mäta in luftomsättningen för krypgrunden, för våren och hösten är värst när det gäller fuktnivåerna.
Läs också nedanstående länk som hjälper dig på vägen:
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3251
« Senast ändrad: 09 januari 2008, 22:54:34 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2008, 22:58:48 »
Köp en billig kombinerad temp/fukt-mätare som du placerar där nere för olika avläsningar.
Vintertid är bäst när man ska balansera/mäta in luftomsättningen för krypgrunden, för våren och hösten är värst när det gäller fuktnivåerna.
Läs också nedanstående länk som hjälper dig på vägen:
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3251
Hej igen art deco!
Man bugar och tackar för all info samt lärdom skall bli intresssant att testa detta
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!