Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elverk till värmepump?  (läst 8621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elverk till värmepump?
« skrivet: 28 augusti 2007, 12:05:05 »
Hej,

är det någon som framgångsrikt använt ett elkraftverk för att driva sin värmepump?
Hur stor effekt behöver den ha för att klara startströmmen,
för jag gissar att det är startströmmen som är problemet?

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2007, 12:41:52 »
Vad drar din värmepump? Om den inte är monstruös så finns det ju elverk som klarar några kilowatt utan att vara allt för dyra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2007, 17:22:59 »
För att starta en elmotor behöver man ett elverk som, beroende på motor, behöver vara minst 4-5 gånger så stort som den motor de ska starta. Det är dom stora startströmmarna som ställer till problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2007, 18:20:00 »
Har man en inverter bör ju inte startströmmen vara något problem, antingen om styrningen är så smart så den varvar upp den gradvis (Det borde den vara för att spara på allting), eller så startar man manuellt på liten effekt de gånger det behövs.

Tar man dessutom tillvara på spillvärmen från motorn som driver generatorn kan det bli ganska effektivt.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2007, 18:35:26 »
En luft/luft-värmepump med inverter borde gå att köra på ren likström.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2007, 20:39:55 »

Pumpen jag tittar på drar 2.4 kW, men max startström är så hög som 30A enligt databladet. Samtidigt är vp-n avsäkrad med 10A.
Det är bara för de stunder när strömmen gått, som den trots allt gör på landet då och då.
Jag har ett elverk som håller igång värme, vatten och lite ljus idag. Eventuellt tänkte jag byta till en större som klarar hela huset inklusive en framtida vp. Ett elverk på kanske 6 kW (7.5 kVA) är rimligt, större så drar kostnaden iväg. Frågan är om en sådan duger.
Det hade varit kul om någon testat att köra en vp på elverk, stor eller liten spelar ingen roll. Då kunde man få verifierat att detta med startströmmen är ett problem (eller inte).

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2007, 21:17:01 »
Sätter man på en mjukstart så KANSKE ett 7,5 kVA verk klarar att starta pumpen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2007, 22:45:08 »
Mät startströmmen med en snabb tÃ¥ngamperemeter. Min VP (berg) är utrustad med mjukstart. Vet dock inte vad den drar. Avsäkrad 16A sÃ¥ antagligen en hel del...  Min luft-VP borde man dock klara pÃ¥ ett reservkraftagg som inte är allt för stort. Fick ide av denna trÃ¥d sÃ¥ jag ska mäta den vid tillfälle för dÃ¥ vet jag att Ã¥tminstone delar av huset kan hÃ¥llas varmt om det kniper...

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2007, 21:06:10 »
Skaffa en inverter VP finns i -Mark -Luft/vatten och -Luft/luft du har du mycket låga startströmmar.

//Rickard

Utloggad nottja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • novis
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2007, 07:31:36 »
skall du köra hela huset på elverk behöver du nog ett på 20 kv
jag har ett på 12 kv och det vågar jag inte köra med
provade under per-stormen men när något annat startar
dyker det ner någon sekund innan det hinner i fatt
det gick ju men på displayen syntes det att den inte
fick den ström den skulle ha

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #10 skrivet: 30 augusti 2007, 07:56:20 »
Snälla, håll reda på enheterna. kV är kilovolt, kVA är kilovoltampere, kW är kilowatt.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2007, 09:48:47 »
Snälla, håll reda på enheterna. kV är kilovolt, kVA är kilovoltampere, kW är kilowatt.
Så vitt jag kan se så är det bara nottja som missbrukat enheterna och skriver kv när han antagligen menar kW.
kVA är rätt använt. Eller ...
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2007, 12:42:25 »
Bara jag begriper vad ni menar så får ni kalla det vad ni vill.

nottja, det lät inte så bra det du skrev att det ska behövas en så stort elverk. Fast det var väl ungefär det jag misstänkte.
När du testade, var det med värmepump, och hur stor är den och hade den mjukstart?

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad nottja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • novis
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2007, 13:11:06 »
hade lite brått när jag skrev men ni fattade ju vad jag menade
har en nibe 1130 10kw med mjukstart men det är inget problem i
sig utan det är när annat startar som det dyker
skulle tro att om jag bara körde med värme pumpen
skulle det gÃ¥  men dÃ¥ skall du ändÃ¥ ha minst 7-8 kva
har en kompis som körde så i en månad under gudrun
där rök visst bara ett motorskydd men det berodde
på bränslebrist

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elverk till värmepump?
« Svar #14 skrivet: 09 september 2007, 11:14:21 »
Tack för hjälpen nottja!

Jag fick lite erfarenhet av elverksdrift i helgen. Jag bytter säkringstavlor och körde mitt 2 kW elverk under tiden. Det jag hade igång var vattenpumpen, kylskåpen, en 500W arbetslampa och värmesystemet, Borrhammaren var igång några gånger också.
Nu förstår jag precis det du skrev att spänningen dippar när andra saker startar. Arbetslampan hickade till varenda gång kyl&frys eller vattenpump gick igång och det tog ett tag att vänja sej. Men det gick ju bra trots allt. Egentligen tror jag inte att det är startströmmen som är problemet utan mer spänningsregleringen på elverket som inte hänger med i svängarna riktigt.
Så jag är nu ganska övertygad att det går att köra värmepumpen på ett 7kVA elverk. Men jag får försöka ha så konstant last under tiden och se till att andra förbrukare som kyl&frys, vattenpumpar, mm är avstängda under tiden och bara ha lite belysning på. Så ska det nog gå.

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!