Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera till golvvärme  (läst 20549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blekarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
    • Templogger
Konvertera till golvvärme
« skrivet: 05 januari 2007, 11:26:51 »
Hej.
 
Jag bor i en enplanare med uppvärmd källare från 1981.
Uppvärmningen består av bergvärme, Nibe 1210 värmepump, enrörssystem med Panelradiatorer separata kretsar för markvåning källarvåning.
 
Tänkte börja renovera ett rum på markvåningen till vår dotter där jag tänker lägga vattenburen golvvärme.
Tanken är att hela markvåningen skall konvertaras till golvärme i etapper.
Så även källarvåning, men det blir nog i ett långt senare pjoekt.
 
Jag har träbjälklag med cc60 golvreglar med golvspån.
Inte helt säker på issolerings tjocklek i bjälklaget....vad rekomenderas?
 
Förbereder självklart med en fördelare som skall klara alla zoner på markvåning.
 
Nu till frågan vilket är det bästa, efektivaste och prisvärdaste alternativet.
Och hur går det att plocka bort radiatorer eftersom i ett enrörssystem?
Jag kan ju inte bryta kretsen...hur skarvar man? regler för gömda skarvar?
 
vore tacksam för lite tips och ideer.
 
MVH
Nibe 1210-7
Enplanare 110m2 med källare 110m2 + garage 55m2
Panaelradiatorer + 1 fläktkonvektor med enrörssystem i bostadsytan
Golvvärem i garage
Årsförbrukning tot 14800kwh

Min Logger http://web.telia.com/~u38401695/

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2007, 14:33:01 »
Om vi börjar nerifrån bland dina frågor så tar vi de enklaste först.

Den enda typer av dold skarv man får ha är antingen hårdlödda eller pressade. Alla andra skarvar ska gå att inspektera.

När du tar bort en radiator så är det enklaste att använda en bygling (Förbigångsnippel RAKE) om det stämmer med CC mått och dimension för dina rör.

Jag tolkar det som du har träbjälklag i hela huset. Ungefär 20cm isolering är nog ganska vanligt i de flesta hus byggda på det sättet, iaf under de senaste årtiondena. Och det räcker oftast med det om man har torpargrund. Om man har ren plintgund kan man behöva mer eftersom det "drar" mer under golvet.

Eftersom du har ett tvåplanshus skulle jag rekommender, om det är möjligt, att placera fördelaren på övervåningen. Annars kommer du att behöva två fördelare, en fördelare per plan. Men det beror mycket på hur det går att dra slangen till golvvärmen så att den inte stör för mycket. Har du tur kan du kanske gå genom garderober eller förråd från ovanvåningen ner till bottenvåningen.

Om man inte är rödd för lite damm går det att fräsa spår i golvspånet för att inte tappa för mycket bygghöjd pga slangarna. Ett skitigt jobb som kräver en bra överhandsfräs och en bra dammsugare. Ett annat alternativ är att lägga glespanel eller remsor av XPS plast på golvet som plåtar och slang föräggs i.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad blekarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
    • Templogger
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2007, 15:07:54 »
Tack för dina svar.

Inte alls rädd för lite damm :D...så ditt förslag att fräsa låter bra. Det är ju trots allt bara ett 15m2 stort rum jag ska ta mig an nu i första skedet.
Frågan är bara om mitt golvspån(antar det är 22mm)från -81 har den rätta hållfastheten.
Skall man då nöja sig med 17mm PEpex rör för att just inte tappa hållfasthet?

Träbjälklag har jag på entrevåning "övervåning" , i källaren är det flytande golv på platta.
Men det är ju som sagt entrevåningen som är aktuell för golvvärme , iaf ett av rummen så länge.

Då är det att hårdlöda skarven som gäller då jag vill gömma den i bjälklaget. För
Förbigångsnippel du nämner får väll inte vara dåld?
Nibe 1210-7
Enplanare 110m2 med källare 110m2 + garage 55m2
Panaelradiatorer + 1 fläktkonvektor med enrörssystem i bostadsytan
Golvvärem i garage
Årsförbrukning tot 14800kwh

Min Logger http://web.telia.com/~u38401695/

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2007, 15:38:43 »
16 eller 17mm slangar blir rätt bra i ditt golvspån. Jag hittade på Biltema billiga profilfräsar som var 19mm och rundade. Tyvärr har dom tagits bort ur deras sortiment men dom var perfekta för jobbet. Dom har en liknande idag artnr. 16-379 men den har inte någon "rak" del utan det får göras i två moment

Det du ska vara lite vaksam på är att det kan finnas dolda spikar och skruvar i golvet. Inte så vanligt men det kan finnas. Det räcker med att nudda en spik så är det kört.

Förbigångsnippel får inte döljas. Det du kan göra är att ta bort radiatorn och låta rören stick upp ur golvet. När de så småningom tar bort rören pluggar du hålet i golvet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad blekarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
    • Templogger
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2007, 16:21:42 »
ok det låter bra..men jag behöver inte oroa mig över försämrad hållfasthet i mitt golvspån?

Men då till inkopling av fördelare osv. Skall jag då dra separat shuntgrupp med cirkpump.
Matarledning till fördelare koppar eller plaströr?
Nibe 1210-7
Enplanare 110m2 med källare 110m2 + garage 55m2
Panaelradiatorer + 1 fläktkonvektor med enrörssystem i bostadsytan
Golvvärem i garage
Årsförbrukning tot 14800kwh

Min Logger http://web.telia.com/~u38401695/

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2007, 16:54:39 »
ok det låter bra..men jag behöver inte oroa mig över försämrad hållfasthet i mitt golvspån?

Det är svårt att säga hur mycket det påverkar hållfastheten. Alternativet är att bygga ovanpå golvet. Det är egentligen enklare. Det man brukar behöva göra är att kapa dörrarna om dom går inåt i rummet.

Men då till inkopling av fördelare osv. Skall jag då dra separat shuntgrupp med cirkpump.

Med tanke på att du idag har ettrörssystem så kan jag tänka mig att du har för hög temperatur på framledningen för att det ska passa till golvvärmen och då blir du tvungen att använda en separat shunt för golvvärmen

Men då till inkopling av fördelare osv. Skall jag då dra separat shuntgrupp med cirkpump.

Att välja det ena eller det andra beror helt på förutsättningarna.
Om den ska dras synligt och inte behöver dras "krokigt" genom ett bjälklag så föredrar jag koppar. Om du kan gömma den i en garderob och den behöver "krökas" genom bjälklag är det enklare med PEX. Ett alternativ till vanlig PEX är AluPEX. Kan läggas synligt som kopparn men är lite svårare att böja än PEX.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad blekarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
    • Templogger
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2007, 17:05:16 »
ok..tack för dina ideer Thumbsup

Blir nog att jag lägger rören i glespanel med ny fräsch golvspån ovanpå.
Är lite allergisk mot knarrande golv..som jag har nu.
Då får man det riktigt på en gång, samt att jag enkelt kan dra matningen från VP i källaren till fördelaren på entrevåning genom bjälklaget.
Nibe 1210-7
Enplanare 110m2 med källare 110m2 + garage 55m2
Panaelradiatorer + 1 fläktkonvektor med enrörssystem i bostadsytan
Golvvärem i garage
Årsförbrukning tot 14800kwh

Min Logger http://web.telia.com/~u38401695/

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2007, 17:15:33 »
ok det låter bra..men jag behöver inte oroa mig över försämrad hållfasthet i mitt golvspån?

Det är svårt att säga hur mycket det påverkar hållfastheten. Alternativet är att bygga ovanpå golvet. Det är egentligen enklare. Det man brukar behöva göra är att kapa dörrarna om dom går inåt i rummet.


SÃ¥ gjorde jag i sommras, rev ut laminat golv och mattor.
La glespanel på befintligt golv och fräste böjarna, in med en fördelare i en vägg ganska centralt i
huset, ner med plåtar och slang och på med laminat golv. Tog 1 1/2 vecka i sommras för en
85 kvadrat nedervåning. Var nästan för smidigt. Lade wirsbo:s 20 golvvärme.

Hos farsan gjorde vi iordning ett rum på 40 kvadrat genom att fräsa ner wirsbo 17 golvärme,
kan säga att de var efter de som jag bestämde för att bygga upp golvet istället för att fräsa ner
de. De var ett jävla jobb och de gick nog en 5 st frässtål. Vi hade först en 1100 wats Dewalt fräs
men den gav upp fick hyra en 2300 wats iställe, så man behöver en rejäl fräs iaf.

Utloggad blekarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
    • Templogger
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2007, 17:21:39 »
Ja iofs gles på befintilgit golv låter ju enkelt...trots allt bara 20mm bygghöjd.
Blir ju enkelt att dra vidare till kommande rum sedan också.
Problemet blir bara hura jag ska dra upp matningen till fördelaren om jag inte får riva upp nåt golv.
Nibe 1210-7
Enplanare 110m2 med källare 110m2 + garage 55m2
Panaelradiatorer + 1 fläktkonvektor med enrörssystem i bostadsytan
Golvvärem i garage
Årsförbrukning tot 14800kwh

Min Logger http://web.telia.com/~u38401695/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2007, 17:22:42 »
Citera
Vi hade först en 1100 wats Dewalt fräs
men den gav upp fick hyra en 2300 wats iställe, så man behöver en rejäl fräs iaf.

Tips, om du skall fräsa, låna inte en fräs av en god vän om du inte är villig/beredd att köpa honom en ny fräs.
StÃ¥len skall vi inte tala om, de lÃ¥nar man absolut inte...  :o

Om jag skulle göra golvvärme skulle jag faktiskt överväga att ta bort alla spånskivor och börja på ny kula nedifrån för att slippa ofoget med dörrarna och karmarna.

Det kommer förr eller senare att kosta dig både tid och pengar att höja golven.

När vi köpte vårt hus la vi ett nytt golv av specialmodell ovanpå det gamla, byggde 22 mm.
Vi kapade av dörrarna med motsvarande del, men om vi nu skall byta dörrarna så innebär det att vi antingen måste ut med det "nya" golvet eller ta bort dörrkarmarna, såga upp dörröppningarna för att kunna sätta in de nya karmarna på rätt höjd över golvet...

Som sagt, jag tror faktiskt att det hade varit smartare att riva bort spånskivan, lite dyrare nu, men kanske billigare på sikt - och framför allt, då kan du verkligen försäkra dig om knarrfria golv, inte en bräda eller en skiva som inte limmas flödigt!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad blekarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
    • Templogger
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2007, 17:37:39 »
heeh...ni sätter griller i huvudet på mig... huvuddunk

Om jag då skulle riva upp allt vilket alternativ skulle ni rekomendera av dessa på Wirsbo hemsida.

http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/golvvxrme/page1000300161187.jsp


Nibe 1210-7
Enplanare 110m2 med källare 110m2 + garage 55m2
Panaelradiatorer + 1 fläktkonvektor med enrörssystem i bostadsytan
Golvvärem i garage
Årsförbrukning tot 14800kwh

Min Logger http://web.telia.com/~u38401695/

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2007, 20:25:43 »
Eller så gör man som jag. Jag tog handcirkeln och sågade ur ett spår som är några mm bredare än slangen. Sedan kan du fräsa ur böjarna. Lägg i plåten och röret. Sedan kan du limma på golvgips om du vill ha golvet stabilare.

Funkar fin fint.   Thumbsup
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2007, 01:02:08 »
För att förvilla ytterligare sÃ¥ ska jag tala om hur jag gjorde och det funkar ocksÃ¥ finfint! Diffusionstäta rör, fördelningplÃ¥tar,shuntgrupp köpte jag av en "golvvärmefarbror" ute pÃ¥ landsbygden, och han tipsade mig en del... I köket som är frÃ¥n -30 sÃ¥ bröt jag upp de spontade golvbrädorna, vände pÃ¥ dem, fäste dem i golvbjälklaget med mellanrum för fördelningplÃ¥ten att "sjunka ned i" ca 20mm. mellanrum. Under dessa plÃ¥tar i köket lade jag lumppapp eller vad det heter, ovanpÃ¥ golvvärmeplÃ¥tarna och slangen lade jag sÃ¥'n här cellplast som man kan lägga under laminatgolv, direkt ovanpÃ¥ detta blev det laminat i "kors" ca: 15m2. Hallen med golvspÃ¥n limmade jag frigolit under fördelningsplÃ¥tarna (det var han som tipsade mig) sÃ¥ det är ett "flytande" golvvärmesystem i hallen med cellplast pÃ¥ plÃ¥tarna, ovanpÃ¥ detta laminat i "kors" (ca:15m2) Källare under hela huset. 30m2 golvvärme ca:8500 + golvbeläggning för ca: 4Ã¥r sedan.  Du ska inte lägga slangarna glesare än 200mm.cc. Är man kritisk sÃ¥ kan man med större cc beroende pÃ¥ golvmaterial känna "köldbryggorna" , som sgt det här funkar ocksÃ¥ finfint. Prisvärdaste systemet frÃ¥gar du, skulle vilja säga att det hänger mycket ihop med hur mycket man är beredd att göra själv... som att sÃ¥ga, limma frigolit osv. Desto "kraftigare" golvyta desto högre fram och returtemp.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad blekarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
    • Templogger
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2007, 08:06:46 »
Kul får manga bra tips här...

Det tål att funderas på detta med golvvärmerör läggningen..men att välja metoder med förhöjda golv har jag nog uteslutet.

Men då till lösningen för inkoppling av golvvärmefördelare.

Mina förutsättnigar:

VP Nibe 1210-7 med enrörssystem med fyra radiatorkretsar två i källare och två på markplan.
Det är altså i ena kretsen på markplan som en radiator skall ersättas med golvvärme.
Kanske bör tilläggas att jag även har en shuntgrupp som pytsar ut 20 gradigt vatten till garageplattans golvärme.

Kan jag bara göra avstick från framledning upp till fördelare eller måste jag in med shunt och sänka tempen på matarvatten till fördelare.
Har förstått att rumstermostat är förbjudet för golvärme med VP.

Bör också tillägga att total golvärmekonverteringen på markplan är ett långt projekt uppskattningsvis ca 1,5-2 år.
Så radiatorkretsen kommer att finnas kvar ett tag även om den kommer att krympa eftersom på markplan, för att i källaren nog var kvar bra många år till.........


« Senast ändrad: 06 januari 2007, 08:08:25 av blekarn »
Nibe 1210-7
Enplanare 110m2 med källare 110m2 + garage 55m2
Panaelradiatorer + 1 fläktkonvektor med enrörssystem i bostadsytan
Golvvärem i garage
Årsförbrukning tot 14800kwh

Min Logger http://web.telia.com/~u38401695/

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Konvertera till golvvärme
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2007, 08:49:38 »
Skulle nog välja att lägga golvvärmekassetter i bjälklaget 20 slang 300 cc har man 22 mm spån ovanpå så käns det ine några kall fläckar på golvet har själv 300 cc på mina golvvärmeslangar och det räcker gott och väl.
Angående fördelaren så får du nog lov att sätta in en push 15 eller liknande som du får leva med tills källaren är klar du ska nog också börja fundera på en volymtank om du inte redan har det.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!