Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 21 januari 2007, 12:55:20 »

Det här programmet kan vara intressant vid dimensionering av golvvärme:
http://quickplanner.danfoss.com/Main.aspx
Skrivet av: Bushlake
« skrivet: 21 januari 2007, 10:21:19 »

Jag har lagt LK (Lagerstedt&Krantz) 16mm slang med 150mm c-c på golvåsar med glespanel. Jag skruvade brädor 145x17 med 17mm mellanrum på golvåsarna sen fördelningplåtar och slang.
På bilden ser man hur jag lämnat varannan bräda i sista facket för att lättare kunna vända med slangen.
Ovanpå har jag grålumpapp+22mm ekparkett eller
grålumpapp+22mm golvspånskiva+foam+laminatgolv eller
grålumpapp+22mm golvspånskiva+matta eller
grålumpapp+2lager standardgips+klinker (2lager för att spackla fall mot golvbrunn)
Vi har kört 10år utan några problem...
Skrivet av: mso
« skrivet: 09 januari 2007, 18:51:42 »

Hej blekarn ,

Har i dagarna hjälpt en kompis att sätta in vp till sitt stora hus med golv värme och ca 600 meter slang .
Han sedan tidigra körde på elkasset och exakt den temeratur han behövde ut till golvärmen .
Han upplever att huset blir lika varmt som förut men att det stora klinkergolvet i hallen och badrumen upplevs kalla jämfört med resterande trägolv i huset.
Volymtank skall du ha så att du får mindre hysteres på temperaturen och med det jämnare temperatur på golven.
Jag tycker att han har för liten volym trots ca 600 meter slang.
Min volym på vattnet är 20Liter per KW men jag tror att man skall ha 30 liter eller mer för att få jämn temperatur på golvet.
Min erfarenhet av golvärme på dåligt isolead grund är att man kan få en ökning på 30% av förluster neråt i plattan.Eftersom du har i mellan bjälklaget så är det inte något problem.

mvh Mso

Skrivet av: blekarn
« skrivet: 09 januari 2007, 17:30:11 »

Här kommer en uppdaterad skiss på kopplingen i pannrummet....





Jag skall alltså in med en push 15 för golvvärmen på markplan.
Vars och hur kopplar man lämpligast in den?
Om man skulle ha den på markplan ihop med fördelaren vad krävs för dim på matarledning?
Vilken dim kan man ha på matarledning till push 15?


Tänkte även på en volymförstorare...vars och hur kopplas den lämpligast?...volym??


Skrivet av: blekarn
« skrivet: 08 januari 2007, 11:23:13 »



...radiatorkretsen markplan.




skickar med källarvåningen också...

















Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 januari 2007, 07:17:38 »

Citera
Har sökt efter bra ritningsprogram på nätet idag....har du några tips?

Jag brukar använda Paint (medföljer i Windows, och finns under Start/alla program/tillbehör)
Vi är inte kinkiga med hur det ser ut, bara det går förstå vad du menar.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 08 januari 2007, 00:25:18 »

Och vad skulle vinsten med det vara??

Jag missade att det var ett mellanbjälklag

/Johan
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 07 januari 2007, 22:35:38 »

Om din sula i källaren är oisolerad så var meveten om att förbrukningen kan bli märkbart högre med golvvärme, rätt mycket högre..

Jo den är oisolerad...beträffande golvvärmekonvertering i källaren är jag väldigt osäker om det blir av överhuvudtaget.
Det finns ju 70mm spårad frigolit för värmerör..men det blir kanske stora förluster ändå.

Men det är väll ingen nackdel att ha golvvärme på markplan ändå eller?


För att få bästa hjälpen skulle det vara bra om du ritade upp ett schema på hur du nu har tänkt koppla ihop det hela med ditt befintliga system.

Har sökt efter bra ritningsprogram på nätet idag....har du några tips?



Skrivet av: overlander
« skrivet: 07 januari 2007, 22:28:27 »

Och vad skulle vinsten med det vara??
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 07 januari 2007, 22:26:26 »

Om du lyfter på golvet är det ju lika bra att fylla upp med isolering. Ett annat alternativ om du inte behöver vara "rädd" om spångolvet är att blåsa in lösull.

/Johan
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 januari 2007, 22:11:15 »

Om din sula i källaren är oisolerad så var meveten om att förbrukningen kan bli märkbart högre med golvvärme, rätt mycket högre...

Isoleringen i bjälklaget behöver du väl knappast bekymra dig om då källaren inte är kall.

För att få bästa hjälpen skulle det vara bra om du ritade upp ett schema på hur du nu har tänkt koppla ihop det hela med ditt befintliga system.
Ritningsjobbet får du göra själv  ;)

Förslag på förändringar kan jag/vi hjälpa dig med.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 07 januari 2007, 21:56:36 »

Nej du har ju en varm källare under.
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 07 januari 2007, 21:49:45 »

Suttit å studerat ritningarna på huset nu.
Det verkar vara 100mm isolering i mitt bjälklag med 220mm åsar, vore det ide att lägga dit lite extra?
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 07 januari 2007, 14:04:29 »

Man stryper normalt på returen.

Okej...det låter ju vettigast.

Vad har du Rickard för synpunkter i övrigt på mina planer?
Har ju förstått av dina inlägg att du kan detta med VP Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 januari 2007, 13:59:22 »

Man stryper normalt på returen.
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 07 januari 2007, 13:46:08 »

Se bara till att strypa så att inte allt flöde går ver schunten och inget över raddkreten.

Var stryper man lämpligast?

På framledningen till shunten eller på returen från shunten?
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 07 januari 2007, 11:30:42 »

Ok tackar..blir att man köper en Wirsbo Push 15 då.

Går den att använda som enbart hjälpcirakulation sedan när man helt har konvertatat till golvvärme?
Om så är fallet kan den sitta på övervåningen direkt mot golvärmefördelaren (ca. 3-4m från VP) eller är det bättre att den sitter nere i pannrummet alldeles intill VP.



Skrivet av: overlander
« skrivet: 07 januari 2007, 11:12:21 »

Se bara till att strypa så att inte allt flöde går ver schunten och inget över raddkreten.
Skrivet av: dragan
« skrivet: 07 januari 2007, 11:07:41 »

Dom större, push 15 & 22 går inte att ställa om mellan ett och två rör system.
Du kopplar in framledningen på shunten till framledningen från värmepumpen,
och returen sen till returen till värmepumpen.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 06 januari 2007, 16:52:33 »

push 12 går att ställa om mellan 1 & 2 rörs system vet inte hur det är med dom större push grupperna.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 06 januari 2007, 15:56:32 »

Om du trots allt funderar på att lägga ett flytande golv med cellplast under rören så vill jag rekomendera dig att använda XPS plast (Extruderad ofta blå, rosa eller grön) istället för EPS (Expanderad vit frigolit). I de vanliga skivorna man köper i bygghandeln så har XPS en högre belastningsklass, den tål helt enkelt högre tryck/m2. Vi hade EPS i vårt kök tidigare och där vi hade en större sekretär sjönk EPS plasten ihop efter ett antal års belastning. När vi flyttade sekretären hade golvet sjunkit 5mm under benen på den. Dom groparna var sedan kvar tills vi bytte golvet efter en vattenskada. Vid renoveringen la vi istället glespanel på golvet vilket fungerar mycket bättre

/Johan
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 06 januari 2007, 15:17:18 »

Ok det va ju smart tänkt....
Kanske märks att jag inte är vvs expert...jag vill bara få lite hum om olíka lösningar
innan man kontaktar en bekant som kan koppla grejorna.

Men här kommer nog en dum fråga :-[
Returen från pushen skall den dras till returen från radiatorkretsarna eller tillbaka på framleding, precis som radiatorkretsen i ett enrörssystem?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 06 januari 2007, 10:47:47 »

Inte nödvändigtvis du kan montera pushen nere och dra grova matarledningar upp till fördelaren vilket är att föredra i dittfall när du har för avsikt att helt gå över till golvvärme så kommer ju pushen försvinna när d gjort ällaren klart.
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 06 januari 2007, 09:47:41 »

Förstår nu hur det fungerar..hittade en bild på pushen som givetvis monteras direkt på födelaren... :D
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 06 januari 2007, 09:16:21 »

Kommer med en kanske dum fråga..
Hur skulle pushen kunna kopplas för min del. Sc:,h

Nere i pannrummet och mata fördelaren på markplan, eller används pushen som fördelare till slingorna på marklplan?

Du nämner volymtank..samma som ackumelator?
Vilken storlek rekomenderas på en sådan?
Skulle det betyda att man kunde fimpa expkärlet på vinden om man skaffade ack?



Skrivet av: overlander
« skrivet: 06 januari 2007, 09:04:34 »

Ja dom kastar väl ca 350 kr styck. Gles funkar lika bra om man inte är rädd för jobb.
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 06 januari 2007, 08:57:06 »


Ja det är ett alternativ...men det sägs att dessa kasetter är ganska dyra.
Borde väll få samma funktionmed glespanel och plåtar imellan bjälkar, mer jobb dock.
Men det kanske blir sämre värmespridning än med kasetter kanske?


Skrivet av: overlander
« skrivet: 06 januari 2007, 08:49:38 »

Skulle nog välja att lägga golvvärmekassetter i bjälklaget 20 slang 300 cc har man 22 mm spån ovanpå så käns det ine några kall fläckar på golvet har själv 300 cc på mina golvvärmeslangar och det räcker gott och väl.
Angående fördelaren så får du nog lov att sätta in en push 15 eller liknande som du får leva med tills källaren är klar du ska nog också börja fundera på en volymtank om du inte redan har det.
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 06 januari 2007, 08:06:46 »

Kul får manga bra tips här...

Det tål att funderas på detta med golvvärmerör läggningen..men att välja metoder med förhöjda golv har jag nog uteslutet.

Men då till lösningen för inkoppling av golvvärmefördelare.

Mina förutsättnigar:

VP Nibe 1210-7 med enrörssystem med fyra radiatorkretsar två i källare och två på markplan.
Det är altså i ena kretsen på markplan som en radiator skall ersättas med golvvärme.
Kanske bör tilläggas att jag även har en shuntgrupp som pytsar ut 20 gradigt vatten till garageplattans golvärme.

Kan jag bara göra avstick från framledning upp till fördelare eller måste jag in med shunt och sänka tempen på matarvatten till fördelare.
Har förstått att rumstermostat är förbjudet för golvärme med VP.

Bör också tillägga att total golvärmekonverteringen på markplan är ett långt projekt uppskattningsvis ca 1,5-2 år.
Så radiatorkretsen kommer att finnas kvar ett tag även om den kommer att krympa eftersom på markplan, för att i källaren nog var kvar bra många år till.........


Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 06 januari 2007, 01:02:08 »

För att förvilla ytterligare så ska jag tala om hur jag gjorde och det funkar också finfint! Diffusionstäta rör, fördelningplåtar,shuntgrupp köpte jag av en "golvvärmefarbror" ute på landsbygden, och han tipsade mig en del... I köket som är från -30 så bröt jag upp de spontade golvbrädorna, vände på dem, fäste dem i golvbjälklaget med mellanrum för fördelningplåten att "sjunka ned i" ca 20mm. mellanrum. Under dessa plåtar i köket lade jag lumppapp eller vad det heter, ovanpå golvvärmeplåtarna och slangen lade jag så'n här cellplast som man kan lägga under laminatgolv, direkt ovanpå detta blev det laminat i "kors" ca: 15m2. Hallen med golvspån limmade jag frigolit under fördelningsplåtarna (det var han som tipsade mig) så det är ett "flytande" golvvärmesystem i hallen med cellplast på plåtarna, ovanpå detta laminat i "kors" (ca:15m2) Källare under hela huset. 30m2 golvvärme ca:8500 + golvbeläggning för ca: 4år sedan.  Du ska inte lägga slangarna glesare än 200mm.cc. Är man kritisk så kan man med större cc beroende på golvmaterial känna "köldbryggorna" , som sgt det här funkar också finfint. Prisvärdaste systemet frågar du, skulle vilja säga att det hänger mycket ihop med hur mycket man är beredd att göra själv... som att såga, limma frigolit osv. Desto "kraftigare" golvyta desto högre fram och returtemp.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 05 januari 2007, 20:25:43 »

Eller så gör man som jag. Jag tog handcirkeln och sågade ur ett spår som är några mm bredare än slangen. Sedan kan du fräsa ur böjarna. Lägg i plåten och röret. Sedan kan du limma på golvgips om du vill ha golvet stabilare.

Funkar fin fint.   Thumbsup
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 05 januari 2007, 17:37:39 »

heeh...ni sätter griller i huvudet på mig... huvuddunk

Om jag då skulle riva upp allt vilket alternativ skulle ni rekomendera av dessa på Wirsbo hemsida.

http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/golvvxrme/page1000300161187.jsp


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 januari 2007, 17:22:42 »

Citera
Vi hade först en 1100 wats Dewalt fräs
men den gav upp fick hyra en 2300 wats iställe, så man behöver en rejäl fräs iaf.

Tips, om du skall fräsa, låna inte en fräs av en god vän om du inte är villig/beredd att köpa honom en ny fräs.
Stålen skall vi inte tala om, de lånar man absolut inte...  :o

Om jag skulle göra golvvärme skulle jag faktiskt överväga att ta bort alla spånskivor och börja på ny kula nedifrån för att slippa ofoget med dörrarna och karmarna.

Det kommer förr eller senare att kosta dig både tid och pengar att höja golven.

När vi köpte vårt hus la vi ett nytt golv av specialmodell ovanpå det gamla, byggde 22 mm.
Vi kapade av dörrarna med motsvarande del, men om vi nu skall byta dörrarna så innebär det att vi antingen måste ut med det "nya" golvet eller ta bort dörrkarmarna, såga upp dörröppningarna för att kunna sätta in de nya karmarna på rätt höjd över golvet...

Som sagt, jag tror faktiskt att det hade varit smartare att riva bort spånskivan, lite dyrare nu, men kanske billigare på sikt - och framför allt, då kan du verkligen försäkra dig om knarrfria golv, inte en bräda eller en skiva som inte limmas flödigt!
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 05 januari 2007, 17:21:39 »

Ja iofs gles på befintilgit golv låter ju enkelt...trots allt bara 20mm bygghöjd.
Blir ju enkelt att dra vidare till kommande rum sedan också.
Problemet blir bara hura jag ska dra upp matningen till fördelaren om jag inte får riva upp nåt golv.
Skrivet av: dragan
« skrivet: 05 januari 2007, 17:15:33 »

ok det låter bra..men jag behöver inte oroa mig över försämrad hållfasthet i mitt golvspån?

Det är svårt att säga hur mycket det påverkar hållfastheten. Alternativet är att bygga ovanpå golvet. Det är egentligen enklare. Det man brukar behöva göra är att kapa dörrarna om dom går inåt i rummet.


Så gjorde jag i sommras, rev ut laminat golv och mattor.
La glespanel på befintligt golv och fräste böjarna, in med en fördelare i en vägg ganska centralt i
huset, ner med plåtar och slang och på med laminat golv. Tog 1 1/2 vecka i sommras för en
85 kvadrat nedervåning. Var nästan för smidigt. Lade wirsbo:s 20 golvvärme.

Hos farsan gjorde vi iordning ett rum på 40 kvadrat genom att fräsa ner wirsbo 17 golvärme,
kan säga att de var efter de som jag bestämde för att bygga upp golvet istället för att fräsa ner
de. De var ett jävla jobb och de gick nog en 5 st frässtål. Vi hade först en 1100 wats Dewalt fräs
men den gav upp fick hyra en 2300 wats iställe, så man behöver en rejäl fräs iaf.
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 05 januari 2007, 17:05:16 »

ok..tack för dina ideer Thumbsup

Blir nog att jag lägger rören i glespanel med ny fräsch golvspån ovanpå.
Är lite allergisk mot knarrande golv..som jag har nu.
Då får man det riktigt på en gång, samt att jag enkelt kan dra matningen från VP i källaren till fördelaren på entrevåning genom bjälklaget.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 05 januari 2007, 16:54:39 »

ok det låter bra..men jag behöver inte oroa mig över försämrad hållfasthet i mitt golvspån?

Det är svårt att säga hur mycket det påverkar hållfastheten. Alternativet är att bygga ovanpå golvet. Det är egentligen enklare. Det man brukar behöva göra är att kapa dörrarna om dom går inåt i rummet.

Men då till inkopling av fördelare osv. Skall jag då dra separat shuntgrupp med cirkpump.

Med tanke på att du idag har ettrörssystem så kan jag tänka mig att du har för hög temperatur på framledningen för att det ska passa till golvvärmen och då blir du tvungen att använda en separat shunt för golvvärmen

Men då till inkopling av fördelare osv. Skall jag då dra separat shuntgrupp med cirkpump.

Att välja det ena eller det andra beror helt på förutsättningarna.
Om den ska dras synligt och inte behöver dras "krokigt" genom ett bjälklag så föredrar jag koppar. Om du kan gömma den i en garderob och den behöver "krökas" genom bjälklag är det enklare med PEX. Ett alternativ till vanlig PEX är AluPEX. Kan läggas synligt som kopparn men är lite svårare att böja än PEX.

/Johan
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 05 januari 2007, 16:21:42 »

ok det låter bra..men jag behöver inte oroa mig över försämrad hållfasthet i mitt golvspån?

Men då till inkopling av fördelare osv. Skall jag då dra separat shuntgrupp med cirkpump.
Matarledning till fördelare koppar eller plaströr?
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 05 januari 2007, 15:38:43 »

16 eller 17mm slangar blir rätt bra i ditt golvspån. Jag hittade på Biltema billiga profilfräsar som var 19mm och rundade. Tyvärr har dom tagits bort ur deras sortiment men dom var perfekta för jobbet. Dom har en liknande idag artnr. 16-379 men den har inte någon "rak" del utan det får göras i två moment

Det du ska vara lite vaksam på är att det kan finnas dolda spikar och skruvar i golvet. Inte så vanligt men det kan finnas. Det räcker med att nudda en spik så är det kört.

Förbigångsnippel får inte döljas. Det du kan göra är att ta bort radiatorn och låta rören stick upp ur golvet. När de så småningom tar bort rören pluggar du hålet i golvet.

/Johan
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 05 januari 2007, 15:07:54 »

Tack för dina svar.

Inte alls rädd för lite damm :D...så ditt förslag att fräsa låter bra. Det är ju trots allt bara ett 15m2 stort rum jag ska ta mig an nu i första skedet.
Frågan är bara om mitt golvspån(antar det är 22mm)från -81 har den rätta hållfastheten.
Skall man då nöja sig med 17mm PEpex rör för att just inte tappa hållfasthet?

Träbjälklag har jag på entrevåning "övervåning" , i källaren är det flytande golv på platta.
Men det är ju som sagt entrevåningen som är aktuell för golvvärme , iaf ett av rummen så länge.

Då är det att hårdlöda skarven som gäller då jag vill gömma den i bjälklaget. För
Förbigångsnippel du nämner får väll inte vara dåld?
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 05 januari 2007, 14:33:01 »

Om vi börjar nerifrån bland dina frågor så tar vi de enklaste först.

Den enda typer av dold skarv man får ha är antingen hårdlödda eller pressade. Alla andra skarvar ska gå att inspektera.

När du tar bort en radiator så är det enklaste att använda en bygling (Förbigångsnippel RAKE) om det stämmer med CC mått och dimension för dina rör.

Jag tolkar det som du har träbjälklag i hela huset. Ungefär 20cm isolering är nog ganska vanligt i de flesta hus byggda på det sättet, iaf under de senaste årtiondena. Och det räcker oftast med det om man har torpargrund. Om man har ren plintgund kan man behöva mer eftersom det "drar" mer under golvet.

Eftersom du har ett tvåplanshus skulle jag rekommender, om det är möjligt, att placera fördelaren på övervåningen. Annars kommer du att behöva två fördelare, en fördelare per plan. Men det beror mycket på hur det går att dra slangen till golvvärmen så att den inte stör för mycket. Har du tur kan du kanske gå genom garderober eller förråd från ovanvåningen ner till bottenvåningen.

Om man inte är rödd för lite damm går det att fräsa spår i golvspånet för att inte tappa för mycket bygghöjd pga slangarna. Ett skitigt jobb som kräver en bra överhandsfräs och en bra dammsugare. Ett annat alternativ är att lägga glespanel eller remsor av XPS plast på golvet som plåtar och slang föräggs i.

/Johan
Skrivet av: blekarn
« skrivet: 05 januari 2007, 11:26:51 »

Hej.
 
Jag bor i en enplanare med uppvärmd källare från 1981.
Uppvärmningen består av bergvärme, Nibe 1210 värmepump, enrörssystem med Panelradiatorer separata kretsar för markvåning källarvåning.
 
Tänkte börja renovera ett rum på markvåningen till vår dotter där jag tänker lägga vattenburen golvvärme.
Tanken är att hela markvåningen skall konvertaras till golvärme i etapper.
Så även källarvåning, men det blir nog i ett långt senare pjoekt.
 
Jag har träbjälklag med cc60 golvreglar med golvspån.
Inte helt säker på issolerings tjocklek i bjälklaget....vad rekomenderas?
 
Förbereder självklart med en fördelare som skall klara alla zoner på markvåning.
 
Nu till frågan vilket är det bästa, efektivaste och prisvärdaste alternativet.
Och hur går det att plocka bort radiatorer eftersom i ett enrörssystem?
Jag kan ju inte bryta kretsen...hur skarvar man? regler för gömda skarvar?
 
vore tacksam för lite tips och ideer.
 
MVH

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!