Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã… fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....  (läst 47053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Tur jag satsade ordentligt pÃ¥ Indien Ã¥ Ryssland, med Kina som en lite mer defensiv plasering  Thumbsup Inga minus pÃ¥ dom fonderna inte  :)

mvh humlan.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #1 skrivet: 05 december 2007, 17:10:11 »
Simplicity, simplicity Humlan.... ;) ;)
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #2 skrivet: 05 december 2007, 17:11:26 »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #3 skrivet: 05 december 2007, 17:16:21 »
HÃ¥ller med  Thumbsup
http://svt.se/svttext/web/pages/234.html

Ã… sÃ¥ tjatar en del om nergÃ¥ngar pÃ¥ börserna...., va fan pratar dom om eg  ;D

mvh humlan.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #4 skrivet: 05 december 2007, 19:11:27 »
Tur jag satsade ordentligt pÃ¥ Indien Ã¥ Ryssland, med Kina som en lite mer defensiv plasering  Thumbsup Inga minus pÃ¥ dom fonderna inte  :)
Mmmmmm.... ja ordet är tur. Meddela gärna när oturen börjar i dina vilda spekulationer....  :)
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #5 skrivet: 05 december 2007, 19:29:06 »
HÃ¥ller med  Thumbsup
http://svt.se/svttext/web/pages/234.html

Ã… sÃ¥ tjatar en del om nergÃ¥ngar pÃ¥ börserna...., va fan pratar dom om eg  ;D

mvh humlan.

De mesta kapitalet från Sverige ligger väl trots allt i Sverige,Västeeuropa och USA och där har det väl inte gått så lysande.

Själv har jag ju faktiskt just Simplicity Indien(samt lite Ryssland,Kina) både i PPM och mitt privata fondinnehav men inte så stor del så det har nog bara vägt upp nergången i de övriga innehavet , möjligen något + senaste månaden.
Ja i PPM har jag 25% i norden och resten i olika BRIC-fonder så där har det ju gått bra men jag räknar inte riktigt dessa pengar.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #6 skrivet: 05 december 2007, 21:46:00 »
Tur jag satsade ordentligt pÃ¥ Indien Ã¥ Ryssland, med Kina som en lite mer defensiv plasering  Thumbsup Inga minus pÃ¥ dom fonderna inte  :)
Mmmmmm.... ja ordet är tur. Meddela gärna när oturen börjar i dina vilda spekulationer....  :)

Du har antagligen inte läst allt jag skrivit, så Du vet hur jag/Vi har placerat lejonparten.... :) Sen tur.., tja den har iaf varat i 15 år nu, å under den tiden har "alla" mässat om att jag bara gör fel å inte fattar nåt... Å jag som bara följer de enklaste elementära reglerna för vanlig handel. å som alltid styr den, nämligen tillgång å efterfrågan...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #7 skrivet: 05 december 2007, 21:54:53 »
HÃ¥ller med  Thumbsup
http://svt.se/svttext/web/pages/234.html

Ã… sÃ¥ tjatar en del om nergÃ¥ngar pÃ¥ börserna...., va fan pratar dom om eg  ;D

mvh humlan.

De mesta kapitalet från Sverige ligger väl trots allt i Sverige,Västeeuropa och USA och där har det väl inte gått så lysande.

Själv har jag ju faktiskt just Simplicity Indien(samt lite Ryssland,Kina) både i PPM och mitt privata fondinnehav men inte så stor del så det har nog bara vägt upp nergången i de övriga innehavet , möjligen något + senaste månaden.
Ja i PPM har jag 25% i norden och resten i olika BRIC-fonder så där har det ju gått bra men jag räknar inte riktigt dessa pengar.

I gÃ¥r kväll/natt pÃ¥ Tv-ekonomikanalerna, var det rätt mycket om var pengarna nu är pÃ¥ väg. Det handlade iofs om USA, men det bör gälla hela västvärlden.., den  svassar ju fortfarande efter det som händer där, även om frÃ¥nkopplingen blir allt tydligare. Där sades iaf att man i allt större omfattning placerar i BRIC-länderna (Brasilien-Ryssland-Indien-China), sÃ¥ det gÃ¥r nog att räkna med att dessa länder kommer att gÃ¥ rätt bra (börsen) under en tid framöver. Sen vet förstÃ¥s ingen vad som snabbt skulle förändra det, men det är ändÃ¥ sÃ¥n´t som ingen kan sia om, utan bara nÃ¥t man fÃ¥r leva med.

mvh humlan

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #8 skrivet: 05 december 2007, 22:22:17 »
Du sa ordet tur, Humlan, inte jag.  :)
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #9 skrivet: 05 december 2007, 23:05:17 »
Du sa ordet tur, Humlan, inte jag.  :)

 ;D ;D Ber om ursäkt, jag är väl bara sÃ¥ van att "alla" klankar ner Ã¥ försöker hitta fel pÃ¥ hur jag placerar pengar..., tror faktiskt att jag aldrig nÃ¥nsin blivit tagen pÃ¥ alvar. Men ordet "tur" ska inte tas sÃ¥ bokstavligt här, utan mer ses som att jag faktiskt hade kunnat dras med i all pessimism, som präglat november. Det är inte sÃ¥ lätt att stÃ¥ emot, när det visas Ã¥ talas nästan enbart negativt om ekonomin i världen. Trots att jag sen länge stakat ut hur jag ska placera, sÃ¥ blir även jag tveksam emellanÃ¥t, trots att jag vet att inget eg förändrats i grunden. Som tur är, kan jag vara uppe hela nätterna, vilket gör att jag har rätt bra grepp om vad som händer i Asien, sett frÃ¥n deras sida, Ã¥ inte enbart vad som visas upp frÃ¥n väst. Hade jag bara haft den informationen, dÃ¥ tror jag faktiskt inte jag vÃ¥gat ha kvar placeringarna som dom är nu. Ã… som jag ser det nu, är det Asien Ã¥ stora delar av forna Östeuropa som man ska placera i...., jag tänker Ã¥tminstone göra det. Sen fÃ¥r alla "experter" pÃ¥stÃ¥ vad dom vill  :) Ã… sÃ¥ en liten slant i Afrika, men där tar jag det lite lugnt ännu ett tag, mest för att jag kan sÃ¥ lite om den regionen... Ã… sÃ¥ tycker jag att dom är lite för brÃ¥kiga där nere, byter regeringar Ã¥ iscensätter statskupper var Ã¥ varannan vecka nästan...

mvh humlan

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #10 skrivet: 06 december 2007, 12:26:32 »
Ã… Humlan verkar vara en rik man han....  ;D   Han har sÃ¥ mycket pengar ??  sÃ¥ de ryms ej pÃ¥ ett konto eller en bank , kanske snart dax att dela ut Ã¥t andra forummedlemmar ? ...  ;D *roflmao* :D     :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #11 skrivet: 06 december 2007, 13:12:38 »
Ã… Humlan verkar vara en rik man han....  ;D   Han har sÃ¥ mycket pengar ??  sÃ¥ de ryms ej pÃ¥ ett konto eller en bank , kanske snart dax att dela ut Ã¥t andra forummedlemmar ? ...  ;D *roflmao* :D     :)

JAAAA !!!
Humlanstipendiet - en Ã¥rlig utdelning av komplett värmeanläggning. VP, tank och solfÃ¥ngare.  studs

Jag ansöker härmed  ;D
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #12 skrivet: 06 december 2007, 15:18:36 »
Pengar pÃ¥ banken  Sc:,h Nää inte ens banken vill att Vi ska ha dom liggande där. För varje gÃ¥ng det rÃ¥kar ligga en slant pÃ¥ nÃ¥t bankkonto, sÃ¥ ringer dom frÃ¥n banken Ã¥ undrar om Vi inte ska flytta över dom till annat sparande  ;D Verkar ringa nÃ¥n jävla larmklocka hos dom, sÃ¥ fort det överstiger en viss mängd pengar pÃ¥ ett bankkonto  Sc:,h

Stipendium...,ja kanske det  Sc:,h Men definitivt inte till nÃ¥n fjuttig parantes, som en värmepump är. Däremot kanske till nÃ¥n som vÃ¥gar gÃ¥ emot de etablerade ideérna/produkterna, Ã¥ visar pÃ¥ att det finns annat som fungerar minst lika bra men är billigare.

mvh humlan.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #13 skrivet: 08 december 2007, 15:52:40 »
Det enda branschen jag känner till med bra koll är bilbranschen.
Jobbar med utveckling av produkter och ser varthän det barkar.
Alla startar fabriker i Ryssland samt forna öststaterna.
Tyvärr har jag varit alldeles försiktig med mina pengar och inte insett att det faktiskt löner sig ordentligt att byta.
Det finns sidor man kan följa alldeles gratis och det borde man nu ha gjort.

Nu när jag förstått mer så verkar alla just nu sitta som på nålar.
4-5 år av uppgång gör att många vill välja säkrare placering.
Jag som 70-talist gjorde detta redan för 3 år sedan .......
Lite före min tid  :'(
Har dock en viss tid kvar innan pension så man får väl lära av sina misstag.
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Å fonderna dom bara fortsätter upp i himlen dom....
« Svar #14 skrivet: 08 december 2007, 16:05:01 »

Har dock en viss tid kvar innan pension så man får väl lära av sina misstag.


Har du otur sÃ¥ spelar det ingen roll hur bra PPM-sparandet gÃ¥r. Politiker kan fÃ¥ för sig vad som helst när som helst. Ett skräckscenario är t.ex. att den allmänna pensionen blir inkomst/förmögenhetsprövad, dvs. om du har annat sparande sÃ¥ fÃ¥r du mindre pension. Precis det har man nyss föreslagit när det gäller privata sjukförsäkringar.  huvuddunk
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!