Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall man ändra nÃ¥got pÃ¥ sommaren?  (läst 10091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #15 skrivet: 11 maj 2011, 21:39:25 »
Jo jag tror jag ska göra en egen värmekurva. Det går ju alltid att ställa tillbaka om det inte fungerar...

Aha... Det är en rumsgivare alltsÃ¥...  Hade annars tänkt mig RMU40 men det är väl onödigt när den bara kommer sitta 10 meter frÃ¥n pumpen...

Om dosan sitter inne är det innegivaren sitter den bredvid proppskåpet så är det nog kopplingsdosan till effektvakten. Varför har du 25 amp säkring.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #16 skrivet: 12 maj 2011, 04:19:20 »
Jo jag tror jag ska göra en egen värmekurva. Det går ju alltid att ställa tillbaka om det inte fungerar...

Aha... Det är en rumsgivare alltsÃ¥...  Hade annars tänkt mig RMU40 men det är väl onödigt när den bara kommer sitta 10 meter frÃ¥n pumpen...

Om dosan sitter inne är det innegivaren sitter den bredvid proppskåpet så är det nog kopplingsdosan till effektvakten. Varför har du 25 amp säkring.

Nej alltså... Utegivaren sitter ju ute så klart. Den här ligger i en platspåse. Därför jag trodde det va en sån där sak som drar ner effekten på pumpen opm mycket el används. Men det är säkert innegivaren om det ingår. Trodde dock det skulle va en sån man kunde pilla på...

Jag hade 16amp innan men elektrikern tyckte det va bättre att ändra så skulle systemet palla utan att gå ned i effekt. Pumpen i sig är kopplad 3fas 20amp.
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #17 skrivet: 12 maj 2011, 04:21:47 »


 Man kan ställa in vid vilken utetemp tillsatsen ska blockeras sÃ¥ den inte gÃ¥r in i onödan tex vid vv beredning men jag tycker det är bättre att öka gradmin för tillsats.
[/quote]

Alltså gradminuterna va plus 16 och tillsatsten skall starta vid -500 Så jag förstår inte varför det står att den är blockerad... Vart ser man var den inställningen är?
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #18 skrivet: 12 maj 2011, 07:16:46 »
Öka lutningen ett snäpp och skruva sen ner förskjutningen så det blir lagom varmt inne nu."

Innebär det att jag ska öka kurvan ett snäpp och sänka "siffran" på termometern bredvid?

Såg att det stod "tillsats blockerad" Men den indikerar inte att ngt är fel...

Jepp, öka lutningen, minska på "temperatur".

Tillsats är blockerad då utetemp överstiger 15 ºC, detta kan justeras i meny 4.9.2.
Jag skulle sänka temperaturen för stopp av tillsats till 0 ºC åtminstone.
I samma meny kan du även justera temperatur för stopp av värme, 15-17 ºC brukar vara lagom.

Det där med egen kurva är bra om man är en avancerad användare, mitt förslag är att bekanta dig med din VP en vinter först.

Sen är 1245 utrustad med effektvakt så att öka till 25A tyder på att din installatör inte riktigt har koll på detta.
Beroende på vilken effekt den har så ska 16-20A huvudsäkring räcka (om du inte har bastu eller liknande).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #19 skrivet: 12 maj 2011, 07:56:12 »
Precis. Syftet med effektvakten är ju att man skall slippa säkra upp. Säkra ner igen och kräv installatören på mellanskillnaden mellan abonnemangen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #20 skrivet: 12 maj 2011, 14:23:49 »
Det va effektvakten jag menade. Det går ju alltid att ändra ned huvudsäkringen igen. Vi har bastu. Tror elkillarna va ganska duktiga ändå men de kanske inte visste om att 1245:a har effektvakt? Det märkliga va att det va deras chef som hade sagt till dem att de borde höja huvudsäkringen... Jag har en kompis som hjälper mig lite med el och han sa också att effektvakten borde räcka.

Kikade i användarmanualen och visst är det rumsgivaren som ligger i påsen. Den väger nästan inget... Tänka att här har man puckad som man är gått om kring flera månader och sagt till frun att vi borde skaffa en rumsgivare så har vi en sådan. Tur att det finns kunniga personer som ni på detta forumet. Tack.
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #21 skrivet: 12 maj 2011, 14:25:53 »
Precis. Syftet med effektvakten är ju att man skall slippa säkra upp. Säkra ner igen och kräv installatören på mellanskillnaden mellan abonnemangen...

Det borde man förstås göra men jag antar att de kan slingra sig på ett eller annat vis...
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #22 skrivet: 12 maj 2011, 16:24:36 »
Effektvakt samt innegivare ingår i vp och bör ingå i installationen om inte annat avtalats knUp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #23 skrivet: 12 maj 2011, 17:30:56 »
Effektvakt samt innegivare ingår i vp och bör ingå i installationen om inte annat avtalats knUp

Innegivare visste jag att det inte skulle ingå. Men då trodde jag att jag hade behövt köpa en. Elkillarna hade säkert kopplat in den med om jag sagt till. Det är nog rörkrökaren som haft dålig koll...

Effektvakten, är den inbyggd och funkar direkt eller är det ngt man måste aktivra? Kikade just upp att från 16 till 20 skiljer det 1150 och sedan till 25 1000 till. Pengar man kan ha roligare för...
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #24 skrivet: 12 maj 2011, 19:47:12 »
Effektvakten kräver att tre strömkännare sätts på inkommande huvudledning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #25 skrivet: 12 maj 2011, 20:58:02 »
Tackar för svaret. Svågerns svåger är elektriker så jag får väl fråga honom om han vill fixa det...
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #26 skrivet: 12 maj 2011, 22:10:33 »
Det krävs att det dras en kabel mellan inkommande huvudledning och vp kan vara en del jobb beroende på placering men verkar dumt att inte koppla in när den ingår.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #27 skrivet: 13 maj 2011, 17:57:29 »
Öka lutningen ett snäpp och skruva sen ner förskjutningen så det blir lagom varmt inne nu."

Innebär det att jag ska öka kurvan ett snäpp och sänka "siffran" på termometern bredvid?

Såg att det stod "tillsats blockerad" Men den indikerar inte att ngt är fel...

Jepp, öka lutningen, minska på "temperatur".

Tillsats är blockerad då utetemp överstiger 15 ºC, detta kan justeras i meny 4.9.2.
Jag skulle sänka temperaturen för stopp av tillsats till 0 ºC åtminstone.
I samma meny kan du även justera temperatur för stopp av värme, 15-17 ºC brukar vara lagom.

Det där med egen kurva är bra om man är en avancerad användare, mitt förslag är att bekanta dig med din VP en vinter först.

Sen är 1245 utrustad med effektvakt så att öka till 25A tyder på att din installatör inte riktigt har koll på detta.
Beroende på vilken effekt den har så ska 16-20A huvudsäkring räcka (om du inte har bastu eller liknande).

Det är faktiskt riktigt enkelt att göra en egen kurva och mycket lättare att ändra framledningen vid en viss utetemp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #28 skrivet: 14 maj 2011, 09:06:12 »
Öka lutningen ett snäpp och skruva sen ner förskjutningen så det blir lagom varmt inne nu."

Innebär det att jag ska öka kurvan ett snäpp och sänka "siffran" på termometern bredvid?

Såg att det stod "tillsats blockerad" Men den indikerar inte att ngt är fel...

Jepp, öka lutningen, minska på "temperatur".

Tillsats är blockerad då utetemp överstiger 15 ºC, detta kan justeras i meny 4.9.2.
Jag skulle sänka temperaturen för stopp av tillsats till 0 ºC åtminstone.
I samma meny kan du även justera temperatur för stopp av värme, 15-17 ºC brukar vara lagom.

Det där med egen kurva är bra om man är en avancerad användare, mitt förslag är att bekanta dig med din VP en vinter först.

Sen är 1245 utrustad med effektvakt så att öka till 25A tyder på att din installatör inte riktigt har koll på detta.
Beroende på vilken effekt den har så ska 16-20A huvudsäkring räcka (om du inte har bastu eller liknande).

Det är faktiskt riktigt enkelt att göra en egen kurva och mycket lättare att ändra framledningen vid en viss utetemp.

Jo, men man måste veta vilken framledning som man ska ställa in vid en viss utetemp, man behöver studera ute- framlednings- och rumstemp under en period för att få kläm på detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skall man ändra något på sommaren?
« Svar #29 skrivet: 14 maj 2011, 10:50:10 »
Öka lutningen ett snäpp och skruva sen ner förskjutningen så det blir lagom varmt inne nu."

Innebär det att jag ska öka kurvan ett snäpp och sänka "siffran" på termometern bredvid?

Såg att det stod "tillsats blockerad" Men den indikerar inte att ngt är fel...

Jepp, öka lutningen, minska på "temperatur".

Tillsats är blockerad då utetemp överstiger 15 ºC, detta kan justeras i meny 4.9.2.
Jag skulle sänka temperaturen för stopp av tillsats till 0 ºC åtminstone.
I samma meny kan du även justera temperatur för stopp av värme, 15-17 ºC brukar vara lagom.

Det där med egen kurva är bra om man är en avancerad användare, mitt förslag är att bekanta dig med din VP en vinter först.

Sen är 1245 utrustad med effektvakt så att öka till 25A tyder på att din installatör inte riktigt har koll på detta.
Beroende på vilken effekt den har så ska 16-20A huvudsäkring räcka (om du inte har bastu eller liknande).

Det är faktiskt riktigt enkelt att göra en egen kurva och mycket lättare att ändra framledningen vid en viss utetemp.

Jo, men man måste veta vilken framledning som man ska ställa in vid en viss utetemp, man behöver studera ute- framlednings- och rumstemp under en period för att få kläm på detta.

Visst är det så men har man en kurva som är hyfsat nära så kan man skriva av tempen där och föra in i den egna kurvan sen är det lätt att finjustera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!