Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVB 150l med serpentine  (läst 6284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
VVB 150l med serpentine
« skrivet: 23 mars 2012, 10:36:10 »
Undrar om denna VVB har en laddslinga som går att ladda med VP eller sol?
Och vad betyder dubbelmantlad?

http://www.jula.se/varmvattenberedare-med-serpentine-150-l-436039
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2012, 13:05:13 »
Normalt sett så värmer väl en laddslinga i botten på tanken där vattnet är kallt, det är väl förutsättningen för att få bra verkningsgrad på solfångare.

Den där slingan är väl i första hand till för att ta ut värme till någon förbrukare.
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2012, 14:05:03 »
Tror tanken med denna är att det är i princip en vanlig elvattenberedare med möjlighet till värmning till en annan källa(en basic elpanna kanske det blir då?).
Tappvattnet finns i behållaren och slingan värmer en radiator eller nåt, rimligen kan man väl köra bakvägen också och värma vattnet med sol, ved osv..
Har haft planer på denna som volymtank med förvärmning av vv i slingan, utifall Jula har den på kampanj nån gång kanske jag provar.
Vad dom menar med dubbelmantlad vet jag inte, i katalogen står det inget om det.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2012, 20:15:02 »
18mm pu-isolering är jag inte värst imponerad av. Den lär ha större förluster än min 285liters Nibe, den tycker jag suger med 30-35mm isolering. Hade hellre haft en 200liters i samma ytterformat med 80-100mm isolering.

I brist på bra beredare med bra isolering så har jag börjat fundera på Julas Tekniktank o köra som beredare.

Räknar jag på enbart isoleringen så lär den här lilla tanken ha 964kwh/år i förluster. Min 285liters Nibe Compact 838kwh och Julas 300 liters tekniktank 271kwh. Då räknade jag på lambda 0,025 på isoleringen och antog dimensioner utifrån yttermått.

Totala blir högre eftersom de har en oisolerad bit och läcker en hel del värme ut i ventilkopplet och en bit ut i rören.
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2012, 22:11:22 »
Jag skiter väl i isoleringen.
Jag behöver bara en tank med slinga.

Jag vill bara veta om den tanken har en slinga.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2012, 22:18:31 »
Men Janne då...skriv mejl till Jula vetja.
http://www.jula.se/kundservice/
/bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2012, 22:22:36 »
Men Janne då...skriv mejl till Jula vetja.
http://www.jula.se/kundservice/
/bo

Och du tror att dom kan svara?
Dom vet inte ens vad dom säljer.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2012, 22:26:04 »
Någon på Jula borde kunna svara på dom fråger du har. Typ laddeffekt slinglängd tryckfall mm.
annars är det bara kräva ett svar  :)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2012, 22:29:29 »
Någon på Jula borde kunna svara på dom fråger du har. Typ laddeffekt slinglängd tryckfall mm.
annars är det bara kräva ett svar  :)
cocacola

Ja du CC, skall vi kräva det av dom  ::)

Jag tror att jag har fått dom svar jag behöver.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2012, 22:42:40 »
Jag skiter väl i isoleringen.
Jag behöver bara en tank med slinga.

Jag vill bara veta om den tanken har en slinga.

Du ser ju att den har slinga.  SÃ… varför frÃ¥gar du dÃ¥?  ::)

Mitt svar utgick ifrån att du ville ladda den med solenergi och visar på att den tappar mer än 15grader per dygn och att slingans konstruktion ger dålig verkningsgrad plus att du övriga året förlorar det lilla du tjänat in på sommarhalvåret. Det är ingen billig beredare, kanske i inköp men över sin livslängd så är det en dyr affär.

Men du kanske har planer för den till något av dina projekt?
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2012, 22:50:20 »
Det står ju att det är en 5,54 m lång slinga på Ø26 mm med en total yta på 0,7 m². Vad mer behöver du veta?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2012, 22:51:05 »
Du ser ju att den har slinga.  SÃ… varför frÃ¥gar du dÃ¥?  ::)

Mitt svar utgick ifrån att du ville ladda den med solenergi och visar på att den tappar mer än 15grader per dygn och att slingans konstruktion ger dålig verkningsgrad plus att du övriga året förlorar det lilla du tjänat in på sommarhalvåret. Det är ingen billig beredare, kanske i inköp men över sin livslängd så är det en dyr affär.

Men du kanske har planer för den till något av dina projekt?

Jag sa solenergi eller VP för att det är det enda språk ni förstår.

Jag ville bara veta om det går att att ladda tanken.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2012, 22:54:14 »
Det står ju att det är en 5,54 m lång slinga på Ø26 mm med en total yta på 0,7 m². Vad mer behöver du veta?

Jag vet Purjo, jag har fÃ¥tt mitt svar  ;)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2012, 22:56:07 »
Det går nog alldeles utmärkt att ladda den mha slingan. Enda problemet är väl att det inte blir nån skiktning att tala om eftersom slingan sträcker sig genom hela tanken. Men det är väl svårt att göra på nåt annat sätt om man vill få plats med en tillräckligt stor slinga i en så pass liten tank...

Jag skulle gärna vilja ha en sån tank, men utan elpatron och till halva det priset...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: VVB 150l med serpentine
« Svar #14 skrivet: 23 mars 2012, 23:05:34 »
Jag sa solenergi eller VP för att det är det enda språk ni förstår.

Jag ville bara veta om det går att att ladda tanken.

Jag förstÃ¥r mer sprÃ¥k än sÃ¥.  ^-^ Jag är själv inte sÃ¥där fanatiskt intresserad av värmepump eller solfÃ¥ngare. Jag är mer intresserad av att "energieffektivisera" för att först och främst fÃ¥ ner behovet av energi utan att dra ner pÃ¥ levnadsvilkoren. När den biten är klar sÃ¥ fÃ¥r jag se vad som kan ge den energi jag behöver. Min LLVP fungerar bra (än sÃ¥ länge) och är inte sÃ¥ mycket att brÃ¥ka med.

Finns det en slinga i den så går det att ladda den, ser inga problem i det. Bara att typen av slinga inte är optimal för laddning, men det går.
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 479
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!