Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 07 mars 2018, 20:07:01 »

titta på ecozenith 550 pro med 2 stycken 520 .
Vi har installerat den lösningen till en kyrka i skåne, med världens sämsta isolering ohc  golvvärmesystem med stålrör blandat med enrörssystem.
400 kwh spetsel under första säsongen,
de sänkte driftkostnaderna med 80& och då hade de 2 värmepumpar a 7 kw där tidigare  kopplat till tank och på fastkondensering. fjärrstyrningspaketet, så kan du övervaka via internet och dra på värmen när ni skall dit.
Komplettera med några fläktkonvektorer så får ni riktigt bra värmeekonomi.

Skrivet av: Poontus
« skrivet: 06 mars 2018, 02:22:41 »

skit i att ha solfångare till att göra vatten, dyrt och onödiga effektförluster.
köp solpaneler som producerar el istället, sen kan du med elen producera varmvatten på ett eller annat sätt
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 26 februari 2018, 08:17:01 »

kWalp: Nu jäklar ska paintskillsen redovisas. hahaha! Hela huset har bytt form på 60-talet så rumsindelningen är mer tillknölad än vad den var från början....

Vån 1: ms = murstock, röd markering=dörrpost, blå markering=fönster, grön stjärna = radiator.


Vån 2: ms = murstock, röd markering=dörrpost, blå markering=fönster, grön stjärna = radiator.



Ser ingen planritning, bara en stor skrattande smiley! :)
Skrivet av: iskogen
« skrivet: 22 februari 2018, 23:16:31 »

kWalp: Nu jäklar ska paintskillsen redovisas. hahaha! Hela huset har bytt form på 60-talet så rumsindelningen är mer tillknölad än vad den var från början....

Vån 1: ms = murstock, röd markering=dörrpost, blå markering=fönster, grön stjärna = radiator.


Vån 2: ms = murstock, röd markering=dörrpost, blå markering=fönster, grön stjärna = radiator.

Skrivet av: iskogen
« skrivet: 22 februari 2018, 22:15:06 »

svar Roland:

Jo, enligt info så har det bara eldats med ved i pannan vid behov av tvagning och dyl. Verkar som att de har strypt oljan april - sept...

Jag måste undersöka om det finns en shunt ngnstans, vilket det då borde göra.. Bra info!!

Så bra. Då får vp snurra året runt, även på sommaren!

nje, inte särskillt potimal planlösning för luftluft alls kanske:

Källar/sutterängplan: 4 rum, badrum, 1 stor hall. 6 dörrhål. (mer källare än beboligt)
Entréplan: 5 stora rum, kök, 2 toalett, 2 kapprum och foajé. 8 dörrhål.
2a plan: 3 stora rum, 4 mindre rum, kök, badrum, toalett, hall, 12 dörrhål.

Har funderat på det här med luftluft som underhållsvärme. Blir inte avfrostningstemperaturen för låg för att kompressorn ska kunna avfrostas ordentligt? tänker att det finns risk för isbildning...

Jo, det är lite grundtanken som jag funderat på, att (till en början) skaffa en luftvattenpump som vid gång på 50% håller 10-13 grader. Och att vid de få dagar i Småland med trälig kyla (-25) låta en patron slå till för att hålla uppe underhållsvärmen.

Snart kommer energideklarationen, då blir det lättare att räkna på!  :)
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 22 februari 2018, 09:29:40 »


Luft/luft-värmepumpar behöver en någorlunda öppen planlösning för att kunna värma ett hus bra. Gamla hus brukar inte vara byggda så. Man räknar med att varje dörröppning som värmen passerar sänker temperaturen en grad.



Den är visserligen gammal (byggdes när JWB sköt Lincoln) men jag tror att slottet har rätt stora salar eller kök på varje våning och sen som du säger en massa smårum intill. :)

En paint-ritad planlösning tack! :)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 februari 2018, 08:42:14 »

Jag hade tänkt att  det skulle gå att göra en uppskattning av hur många kWh/år huset skulle dra vid 20 graders inomhustemperatur men det vågar jag mig inte på. Tydligen har varmvattnet sommartid värmts med olja, det och det faktum att några rum har värmts med el gör att det blir för komplicerat.

Det kan inte var så att det behövs en framledningstemperatur på 55-70 grader vid -1 ute och 10 grader inne. Det måste finnas en shuntventil någonstans. Att man vill hålla pannan varm beror på att man vill ha varmt varmvatten och att det blir kondens av svavelsyra annars. Det senare är inte samma problem numer med i princip svavelfri olja.

Det finns ingen anledning att låta värmepumpen vila sig sommartid. Det är när den går som den minskar uppvärmningskostnaden. Låter man den stå still när det finns ett värmebehov har man missat poängen med installationen. En värmepump klarar av att värma varmvatten till 50 grader och varmare än så får varmvatten inte vara vid tappstället på grund av risken för brännskador. Något behov av elspets finns inte såvida inte det är så lång sträcka från beredare till tappställe att man vill ha en liten elberedare i närheten av tappstället för att snabbt få varmvatten. Den matas i så fall lämpligen från pumpens beredare.

Luft/luft-värmepumpar behöver en någorlunda öppen planlösning för att kunna värma ett hus bra. Gamla hus brukar inte vara byggda så. Man räknar med att varje dörröppning som värmen passerar sänker temperaturen en grad.

En hus som underhållsvärms får en annan förbrukningsprofil än ett hus som värms till 20 grader. Om vi tar mitt hus till exempel så är maximalt effektbehov ca 8 kW vid -18 grader. En stor del av vintern är det noll plus minus några grader. Då behövs ca 4 kW värme. Det betyder att en stor den tid värmepumpen går behövs ca 50% av maximalt effektbehov. Hade huset värmts till 10 grader skulle effektbehovet en stor del av tiden vara ca 30 % av maximalt effektbehov. 
Skrivet av: iskogen
« skrivet: 22 februari 2018, 00:05:03 »

Svar kWalp:

Tack för en fin exempelkalkyl!

En helt ny värld har öppnat sig! Kombinationen av luftluft och luftvatten har jag inte tänkt på förut! Dessa forum alltså, vilken guldgruva..
Jag ska kolla in modellerna du beskrivit och filura lite och återkommer säkert med frågor snarare än senare.
Skrivet av: iskogen
« skrivet: 21 februari 2018, 23:55:37 »

Svar Roland:

Bara så att det är helt klart: 4 m3 olja, är det vad som går åt enbart för underhållsvärmen, att hålla ca 10 grader i huset?
Ja, detta är uppgifter sedan tidigare boende. Tidigare boende har endast haft stödvärme med oljan och värmt upp ett fåtal rum med direktel där han vistats.

Vad betyder "gamla högtempelement"? Vilken temperatur på radiatorvattnet krävs för att hålla huset varmt när det är riktigt kallt ute?
Vet inte vilken framledningstemp som behövs när det är riktigt kallt. Men som det är inställt nu så slår oljebrännaren på vid 55, och av vid 70 grader. Vid senaste besöket var det mellan 9-12 grader inne vid -1 grad ute. Här började jag svajja med tanke på luftvärmepumpslösning då framledningtemp brukar max vara 65 grader. Vad händer då vid -25 ett par kalla vinterdagar i rad...


Har man värmepump i huset finns det ingen lönsamhet i solfångare. Sådana kan konkurrera med elvärmt varmvatten men inte med en värmepump. Tänk på att värmen från en värmepump är ca 2/3 solvärme, bara det att solvärmen har tagit omvägen via marken.
Tanken med det är att låta vp, bildligt sagt, varva ner under sommaren men ändå ha tillgång till varmvatten (om acktank ska inkluderas vill säga...). Fast då är det kanske bättre med en elspetsad varmvattenberedare iofs...

16000 kr el, är det för uppvärmning av huset också eller hushållsel/varmvatten?
Det är sen gammalt (ett par år tillbaka :)), då underhållningsvärmen kompletterats med direktel på kanske 120 kvm för komfort. Kombipannan (ctc 453b från 1969) har inbyggd varmvattenberedare på 300l och har snurrat sen 69 utan acktank.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 21 februari 2018, 20:42:08 »

1: i nuläget nej.
2: runt 16 000 kr el / år
3: planen är inte att sälja på minst 10-15 år. men vem vet...
4: tänker att ett första steg i effektivisering kan läggas kanske 210 - 230 kkr.
5: ljud/oljud är nog inga problem, då eventuella utomhuskompressorer planeras att sättas på baksida intill granitsockel, på gjutet fundament med bussningar.

Lite spånande från min sida:


Om ni bara ska ha underhållsvärme\grundvärme, funderar jag om inte tre stycken kraftiga luft-luftvärmepumpar (en per våning) och tillköptal 4G-kommunikationsmoduler vore det billigaste\bästa.

Typ Mitsubishi Electric MSZ-FH35VE

Försök fixa ett paketpris med installation:
3x 11000 + 3G-moduler + installation =
ca 50000kr

Driftskostnad för underhållsvärme 10°C+ BOOST de gånger ni är där, ca 7500 kWh

Då kan ni dessutom via app aktivera "supervärme" innan ni åker dit, så slipper ni elda ihjäl er varje gång ni ska dit och mysa. :)


Sen ett förslag om ni vill ha kvar oljepannan, men växla till något annat för billigare\smidigare drift, är 1 st F2120-16+VVM325 till befintligt radiatorsystem för att hålla garanterat frostfritt i elementen.
Då får ni alltid varmt vatten när ni är där också.

Här kommer en beräkning på hela kalaset med endast F2120-16 :)


Norra Småland
Medeltemp 5.5°C
DVUT -22°C

Tidigare förbrukning: 4 m3 olja\år@ 10°C innetemp motsvarande 30000 kWh\år

Energibehov VP 7500 kWh (uppskattat)
Energibesparing 23200 kWh (uppskattat)
Tillsatsenergi:0 kWh (avslagen)
Årsvärmefaktor 4.3 (uppskattat)
Vp täcker ned till -16°C (uppskattat)

OBS innetemp 10°C

Kostnad F2120-16+VVM325, 95000kr + installation.
Då får ni som sagt alltid varmvatten när ni är där också :)

Räkna med drygt 150000kr totalt för 1 st F2120-16+VVM325 & 3x Mitsubishi FH35, oklart hur stor utökad installationskostnad det är för "höjdinstallation" luftluftvärmepump, samt ert stora värmesystem angående F2120-16


Summa 15000 kWH\år efter energieffektivisering och sen hushållselen om 16000 kWh på det förstås.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 februari 2018, 20:23:26 »

Bara så att det är helt klart: 4 m3 olja, är det vad som går åt enbart för underhållsvärmen, att hålla ca 10 grader i huset?

Vad betyder "gamla högtempelement"? Vilken temperatur på radiatorvattnet krävs för att hålla huset varmt när det är riktigt kallt ute?

Jag skulle välja en on/off-pump. Jag har fått intrycket att all form av varvtalsreglering på värmepumpar oavsett om det gäller kompressor eller bara cirkulationspumpar ger mer problem än fördelar.

Har man värmepump i huset finns det ingen lönsamhet i solfångare. Sådana kan konkurrera med elvärmt varmvatten men inte med en värmepump. Tänk på att värmen från en värmepump är ca 2/3 solvärme, bara det att solvärmen har tagit omvägen via marken.

16000 kr el, är det för uppvärmning av huset också eller hushållsel/varmvatten?
Skrivet av: iskogen
« skrivet: 21 februari 2018, 20:04:31 »

1: i nuläget nej.
2: runt 16 000 kr el / år
3: planen är inte att sälja på minst 10-15 år. men vem vet...
4: tänker att ett första steg i effektivisering kan läggas kanske 210 - 230 kkr.
5: ljud/oljud är nog inga problem, då eventuella utomhuskompressorer planeras att sättas på baksida intill granitsockel, på gjutet fundament med bussningar.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 21 februari 2018, 18:51:42 »

Hej

Jag håller på med ett projekt där vi ska energieffektivisera en stor kåk i norra Småland.

Huset är på rejäla 540 kvm i 2,5 plan och är från 1865. Huset är timrat och har en tjock revertering (10cm), 2 glasfönster och självdrag i hela kåken (spår av de gamla kakelugnarna). Kåken moderniserades på 60-talet och har vattenburen värme (2 rör) med en kombinationspanna och slukar i dag 4 m3 olja /år för underhållsvärme på de 21 radiatorerna uppdelat på två slingor (en för varje hel våning). Tanken är att ha huset som ett gemensamt sommarviste där vi vill ha en grundvärme på 8-13 grader året runt för husets skull. Väl på plats så eldar vi i kaminer eller tänker att en vattenmantlad köksspis kanske skulle kunna passa som en framtida investering.

Utan en gjord energideklaration är det svårt att uppskatta energiåtgången men jag gissar en en 16 kw vp inte räcker.
Så min fråga är: Hur kopplar jag två mindre vp (7-12kw) i ett system som passar med de gamla högtempelementen? En för vardera våning? Direkt eller ska en boffa upp en/ett gäng acktankar? Ska en ha varvtalsstyrda vps för att undvika start/stopp en direktkopplad lösning?

Tanken är ( ;)) att använda ett gäng eller ngn ack-tank för att kunna koppla på solvärme i framtiden för att få varmt kranvatten utan att behöva slita på vp... eller hur var det nu..

Det är många olika bud på internet och att koppla vp på acktank verkar vara ett gissel. Skulle det isf, vara bättre (mer ekonomiskt) att ha en egen vvberedare med elpatron/solvärme medan vp tar hand om radiatorsystemet utan att lagra sin mediokra temperatur?

Jag har försökt tänka ut hur fasen en skulle kunna lösa detta med ett modulärt system, som får växa med tiden då en utgift på hela optimeringen bli för saftig för ekonomin.

Offerter ska efterfrågas men jag vill bara kolla hur ni fantaster skulle tänka.

Tacksam för svar!



1. Ska ni nånsin bo där permanent?

2. Årsförbrukning förutom oljan?

3. Ska ni sälja nån gång framöver eller är det ett arvegods/sterbhus?

4. Hur stor budget har ni? (250000-350000kr?)

5. Är komfort/ljudnivå viktigt eller är det just billig underhållsvärmen ni är ute efter?
Skrivet av: iskogen
« skrivet: 21 februari 2018, 17:28:54 »

oj, blev en avrundning där som inte skulle med...  :P
Skrivet av: iskogen
« skrivet: 21 februari 2018, 17:27:45 »

Hej

Jag håller på med ett projekt där vi ska energieffektivisera en stor kåk i norra Småland.

Huset är på rejäla 540 kvm i 2,5 plan och är från 1865. Huset är timrat och har en tjock revertering (10cm), 2 glasfönster och självdrag i hela kåken (spår av de gamla kakelugnarna). Kåken moderniserades på 60-talet och har vattenburen värme (2 rör) med en kombinationspanna och slukar i dag 4 m3 olja /år för underhållsvärme på de 21 radiatorerna uppdelat på två slingor (en för varje hel våning). Tanken är att ha huset som ett gemensamt sommarviste där vi vill ha en grundvärme på 8-13 grader året runt för husets skull. Väl på plats så eldar vi i kaminer eller tänker att en vattenmantlad köksspis kanske skulle kunna passa som en framtida investering.

Utan en gjord energideklaration är det svårt att uppskatta energiåtgången men jag gissar en en 16 kw vp inte räcker.
Så min fråga är: Hur kopplar jag två mindre vp (7-12kw) i ett system som passar med de gamla högtempelementen? En för vardera våning? Direkt eller ska en boffa upp en/ett gäng acktankar? Ska en ha varvtalsstyrda vps för att undvika start/stopp en direktkopplad lösning?

Tanken är ( ;)) att använda ett gäng eller ngn ack-tank för att kunna koppla på solvärme i framtiden för att få varmt kranvatten utan att behöva slita på vp... eller hur var det nu..

Det är många olika bud på internet och att koppla vp på acktank verkar vara ett gissel. Skulle det isf, vara bättre (mer ekonomiskt) att ha en egen vvberedare med elpatron/solvärme medan vp tar hand om radiatorsystemet utan att lagra sin mediokra temperatur?

Jag har försökt tänka ut hur fasen en skulle kunna lösa detta med ett modulärt system, som får växa med tiden då en utgift på hela optimeringen bli för saftig för ekonomin.

Offerter ska efterfrågas men jag vill bara kolla hur ni fantaster skulle tänka.

Tacksam för svar!

/ V



Jag har spanat runt en del på

 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!