Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme som inte klarar minusgrader  (läst 48574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #90 skrivet: 29 augusti 2007, 08:44:45 »
När jag räknar borrhål så brukar jag räkna med att 3meter foderrör med lera/jord etc. är värt lika mycket som 1meter i berg. Givetvis så är det ingen exakt vetenskap men fungerar för mina anläggningar.
Det kan kanske ge dig en fingervisning om vad dina hål egentligen är "värda".
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #91 skrivet: 20 oktober 2007, 14:13:03 »
Jaha då börjar kylan komma, tyvärr har inte teknikern varit här ännu för att fixa växelventilen och det andra felet, förtillfället har jag ställt in 10 grader vv intervall och 47 grader vv bör samt stängt av de två små elementen i källaren för att vara säker på att de inte kortsluter systemet. Följande värden skrev jag upp i går natt.

071019 23.30 16262 1917 105510

gt1 37,8 37,0
gt2 3,1
gt3 47,0 43,1
gt6 74,5
gt8 44,3 38,7
gt10 0,5 -1,6

071020 01.50

38,8 37,7
1,8
47,0 43,6
75,3
45,1 39,3
0,6 -1,6

071020 01,55 höjdes gt1 till 37,8 men fortfarande 02,25 hade den inte höjts mer vilket gör att jag antar att 37,8 är i princip max vad systemet kan dra upp värmen till när det är runt 0 grader ute, visserligen säger bergvärmen att det är ca 1 plusgrad ute men min termometer sa en minusgrad sÃ¥ jag gissar pÃ¥ att det var runt noll grader ute. Det var ingen vv laddning under denna halvtimme. Jag kör förtillfället pÃ¥ kurva 4,9. Det jag tycker är konstigt är att retur(gt 9) säger 39,3 bÃ¥de 01,50 och 02.25 men gt1 är 37,8 ska inte dessa vara samma? 

071020 02.25

39,2 37,8
1,4
47,0 43,1
75,6
45,2 39,3
05 -1,6

Nedan kommer värdena innan vi använde varmvatten/el nästa dag, drifttiden nu på 16273 timmar tyder på att det har arbetats hela natten dock har tillskottet gått inget eller iallafall mindre än en timme, 28 kw har förbrukats sedan 23,30.

071020 10.50 16273 1917 105538

38,2 37,3
2,6
47,0 45,0
75,3
44,8 39,0
0,3 -1,7

Jag har klart lägre delta på gt8 gt9 sedan jag ändrade till steg 2 och stängde av de två små elementen i källaren. Min temperatur in är nere i 0,3 vilket jag inte vet om det stämmer men iallafall så är det bara en grad ifrån de -0,7 den hade när vintern var slut ifjol kan man fundera något över detta?

Ja det var en liten uppdatering, min känsla är att man kan dra lite slutsatser av dessa fakta men jag vet inte vilka egentligen:). Tror iallafall inte att enbart växelventilen ligger bakom att bergvärmen har problem med minusgrader.

Anledningen till att jag höjt från kurva 3 till kurva 4,9 är att en son har tillkommit och jag kan inte förklara för honom ännu att varje grad lägre är 5% besparing enligt konsumentverket vilket sagt på ett annat sätt kan betyda mer leksaker:).

Oki doki





 
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #92 skrivet: 21 oktober 2007, 11:03:36 »
....... Det jag tycker är konstigt är att retur(gt 9) säger 39,3 bÃ¥de 01,50 och 02.25 men gt1 är 37,8 ska inte dessa vara samma? 


Returen från radiatorerna och inkommande värmebärare skall ha samma temperatur. Att det inte är så kan bero på två saker:

1. Givarna visar fel, temperaturen är i verkligheten densamma men visas inte så. IVT:s givare kan visa fel någon grad. Jämför man två temperaturer så har man två givares felvisning som kan gå åt olika håll.

2. Bakåtströmning i bypassledningen som går mellan pumpens inlopp och utlopp. Känn på röret, det skall ha samma temperatur som radiatorreturen. Har det samma temperatur som utgående värmebärare skall antingen interna cirkulationspumpen ställas ner ett snäpp eller den externa ökas.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #93 skrivet: 25 oktober 2007, 08:56:57 »
Hej!
Jag tycker du ska kolla igenom din ventilation!
Ju kallare ju mera fart i ventilationen.
Det kanske är onödigt mycket öppet när det blir kallt ute.
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #94 skrivet: 25 oktober 2007, 21:02:39 »
Sänk kurvan och höj finjusteringen/parallelförskjutnigen i stället när det är plusgrader ute. Typ kurva 3 finjustering 3-4.
Höj tillskottstiden för elpatronen har för mig att det är 8.1, orginal 60min till 180 min. Med en liten maskin som du har kommer den annars skicka in tillskottet vid relativt hög utetemp för det tar tid för den att värma varmvattnet. Skulle det bli problem med varmvattnet kan man istället labba lite med tiderna som den jobbar mellan V.V och värme.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #95 skrivet: 31 oktober 2007, 12:13:00 »
Tack för svaren, jag har undersökt förslagen och angående ventilationen så hittar jag en öppen ventil i källaren och två stängda, finns inga ventiler på första våningen, på övervåningen finns två öppna och två stängda ventiler. Utöver detta finns på respektive plan källardörr, altan och balkongdörr vilka kanske bidrar till ventilationen, vidare finns i källaren en öppen spis vilket också finns på första våningen, dessa är stängda med ett vred men hur stängda vet jag inte. Bör jag stänga ventilen i källaren? Bör jag göra något åt de öppna spisarna och dörrarna jag nämnde?

Tillskottstiden hade jag höjt efter tidigare förslag vilket kanske bidrar till att jag ännu inte verkar ha fått mycket tillskottstimmar, jag testar lite nu med kurvorna men kurva 3 blir nog för kallt även när det är minus, jag hade exakt kurva 3 förra vintern och vi snackar 16 grader inne men det kanske var när det var plusgrader ute är lite osäker, ska försöka hitta det bästa.
Problemet är att på ovanvåningen har vi egentligen lite för varmt men på första våningen har vi egentligen lite för kallt, skulle vilja byta så det är kallare uppe och varmare nere men det är vad jag förstått inte helt lätt.

Jag satta tejp på rören på bergvärmen och mätte temperaturer och det blev enligt följande.

gt8 38,6 på röret, rego säger då 38,9
gt9 32,6 på röret, rego säger då 33,1
mellanröret mätte jag till 32,6
gt1 visar 33,2 31,7

En andra mätning.

gt8 39,6 på röret, rego säger då 39,9
gt9 33,2 på röret, rego säger då 34,1
mellanröret mätte jag till 33,6
gt1 visar 33,2 32,8

Enligt temperaturen på röret borde här värmningen av elementen vara färdig och enligt gt9 ännu mer så men gt1 visar 32,8 så den saknar i detta läge o,4 tills den kan få pausa vid 33,2. Det är troligtvis temperatur mätarna som inte är exakta.

071029 12.45 16426 1918 105961

En timme har tillskottet gått sen sist men det kan vara legionella körning.

Jag har ännu inte sänkt yttre farten till läge två, frågan är om jag kan göra det när det är seriekopplat. Väntar iallafall på teknikern men det verkar ta tid.

 


IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #96 skrivet: 05 november 2007, 08:05:43 »
Hej!
Ang ventilationen! 2 ventiler på övervåningen har du 2 badrum? frånluft har man bara i fuktiga utrymmen.När det blir kallare så blir den en jäkla fart på frånluften på övervåningen, kanske ska du strypa ventilerna när det blir kallare ute.Huvudsaken att det är bra och frisk luft i huset.
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #97 skrivet: 05 november 2007, 18:46:49 »
Hej jag har inte två badrum på andra våningen så att stänga ventilerna när det är kallt är nog ingen dum ide, jag funderar på om det finns något sätt att kolla luftkvaliten, kanske någon mätare?

Jag har en mätare för luftfuktighet och den visar runt 40% på ovanvåningen oftast. Om luftfuktigheten är under 70% så tar inte huset skada om jag förstått rätt?

Kan man tänka som så att så länge luftfuktigheten är under 70% så kan man isolera hur mycket som helst?

kanske borde mäta mer saker, radon har jag hört att man kan få hjälp att mäta men jag har inte tagit tag i det ännu, men det lär väl vara mer i luften som kan vara av intresse.

Jag tänkte bifoga några bilder så det blir lite lättare att få en översikt över min ventilation i huset.

Min tanke är att stänga åtminstone en ventil på ovanvåningen, den som heter ventilvägg.
« Senast ändrad: 05 november 2007, 20:32:43 av raggsockar »
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #98 skrivet: 05 november 2007, 20:53:08 »
När man ändå är inne på ventilation så funderar jag lite på hur välisolerat huset är, ytterväggarna tror jag är 33 cm betong och sedan tegel utanpå, på vinden ligger där spån och mattor av isolermaterial men det är mycket luft ovanför, det går att gå där, skulle man tjäna mycket på att fylla hela vinden med isolering? har läst att vinden inte kan bli för välisolerad men vet inte om det stämmer?

Jag antar iallafall att eftersom huset har självdrag så måste jag släppa in luft någonstans, om detta stämmer så vore det dumt att sätta in 3 glas fönster på de ställen som fortfarande har gamla fönster eftersom då måste jag ändå ha öppet någonannanstans. Man kanske skulle fylla hela källaren med isolermaterial:). Jag vet inte.
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #99 skrivet: 06 november 2007, 07:24:40 »
När man ändå är inne på ventilation så funderar jag lite på hur välisolerat huset är, ytterväggarna tror jag är 33 cm betong och sedan tegel utanpå, på vinden ligger där spån och mattor av isolermaterial men det är mycket luft ovanför, det går att gå där, skulle man tjäna mycket på att fylla hela vinden med isolering? har läst att vinden inte kan bli för välisolerad men vet inte om det stämmer?

Jag antar iallafall att eftersom huset har självdrag så måste jag släppa in luft någonstans, om detta stämmer så vore det dumt att sätta in 3 glas fönster på de ställen som fortfarande har gamla fönster eftersom då måste jag ändå ha öppet någonannanstans. Man kanske skulle fylla hela källaren med isolermaterial:). Jag vet inte.
Du måste ju ventilera huset om du inte vill ha alla möjliga problem i framtiden.
Läs på om isolering på ex www.isover.se eller www.paroc.se. Där finns info om hur du isolerar invändigt i källare och vind mm.
Problem som kan uppstår i ditt hus med självdrag om du isolerar vinden för mycket är fukt. Eftersom du inte har mycket till undertryck i huset så läcker förmodligen varm fuktig luft upp från huset och skapar problem på vinden. Så länge du har "lite" isolering så värms utrymmet upp och torkar utrymmet. Om du lägger på 60cm så blir det iskallt på vinden och ev luft som läcker upp skapar stora problem.

Det finns, grovt förenklat, två orsaker till att huset drar energi, värmestrålning pga dålig isolering, ex vind, fönster, väggar, dörrar samt kall luft när du ventilerar. Om du ex byter gamla fönster till isolerglas och kompletterar med en ventil för ventilationen sparar du energi samtidigt som du fortfarande har en möjlighet för ventilation. De nya fönstren "strålar" mindre energi, dvs de känns varma på insidan, men läcker inte in luft som de gamla ev gjorde.
Man brukar räkna att fönstren står för 1/4 av energiläckaget i ett -70 talshus med kopplade tvåglas fönster.
Mina förslag efter att du kontrollerat att din värmeanläggning fungerar ordentligt:
1. Mest effekt av isolering per krona får du om du isolerar vinden. Då måste du kontrollera diffusionsspärren i innertaket ordentligt samt ha bra ventilation, helst mekanisk.
2. Isolera väggarna invändigt i källaren, om de nu är täta och helt torra, kanske du ska dränera om och isolera utsidan först.
3. Börja byta några fönster mot isolerglas, är karmarna i bra skick kanske det räcker att montera fasta isolerglas. De kostar cirka 1600/m2 fönster och byt dem själv, kolla med din glasmästare.
4. Se över radiatorsystemet, byt till större radiatorer alt fläktkonvektorer.

Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #100 skrivet: 07 november 2007, 13:16:05 »
Tack för länkarna och en hel del intressant information, funderar dock fortfarande på hur man bedömer om ventilationen är tillräcklig, om det hade varit möjligt att mäta detta på något sätt hade det varit lätt att isolera. Alltså man isolerar fram tills att något mätvärde säger att isolerar du mer nu så finns det risk för skador på huset.

Om jag fattat rätt är fukt det som är risken för huset, i källaren har jag en luftavfuktare, den ska kunna ta 20 liter per dygn men det tar många dagar för den att fylla 4 liters behållaren när jag satt den på cirka 50% förutom när vi har hängt tvätt där. Jag tolkar det som att där inte kommer så mycket fukt till källaren, där var visserligen någon fuktfläck i somras innan jag skaffade luftavfuktaren men jag tror det berodde på den extrema luftfuktigheten ute.

Well iallafall nyss nämnda gör att enligt min logik borde det gå att isolera källaren mer, frågan är bara hur mycket, kan det vara som så enkelt att man kan isolera till fuktmätaren går över ett visst värde låt oss säga 65%?

Vidare pratas det mest om "proffsig isolering", jag tänkte mer på enkla saker typ sätta något för fönstren, kanske pappskivor? och bara basically fylla upp de tomma ytorna i källaren med något material. Vad tror ni om det och vilket material skulle vara bäst, ekonomiskt och handhavandemässigt? Gullfiber skriver de om på länkarna. Man kanske skulle sätta in en insats och fylla väggarna med torr ved? Nu är i princip alla källarväggar tomma, kanske man skulle sätta upp bokhyllor och liknande, de kanske betalar sig själva:). Och så gå till biblioteket och fråga vilka böcker som är minst utlånade, dessa kan man då förhoppningsvis låna månad efter månad för det blir lite jobbigt att återlämna isoleringen varje månad:).

Jag har nog redan minst 60 cm isolering på vinden så den ska jag nog låta vara ifred då men över utbyggnaden har jag ingen vind, här försvinner nog en del. Men jag kan inte hänga bokhyllor i taket, får tänka vidare.
« Senast ändrad: 07 november 2007, 13:17:45 av raggsockar »
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #101 skrivet: 16 november 2007, 23:14:45 »
Tjo igen efter min utläggning om ventilation tänkte jag gå tillbaka till bergvärmen. Efter att jag fick ett par tillskotts timmar nu när det var nån minusgrad(hade ställt den då på 300 minuter innan tillskott) på natten så så stängde jag helt enkelt av tillskottet. Detta borde betyda att man kan märka exakt hur mycket bergvärmen klarar i mitt hus.

Vid runt 0 grader ute klarar den som mest 42 grader ut till elementen och då har den ca 36 grader på returen, nån grad lägre på gt1 men här är det troligtvis fel på temperaturgivaren så jag tror jag har 6 grader delta vilket känns rätt optimalt. Högre kommer den inte innan den behöver ladda vv(9 grader intervall). Temperaturen jag får i i rummen från dessa 42 grader ut till elementen är ca 19 (+- en grad beroende på olika faktorer som vilka dörrar som är stängda, om datorn är på och liknande) grader på första våningen. Som alltid någon grad kallare i källaren och nån grad varmare på ovanvåningen. Elementen på första vånigen får ca 1-1,5 grader lägre temperatur än vad bergvärmen skickar. Jag har generellt sett rätt lågt delta på de flesta element, vilket jag tänkt justera in men det blev automatiskt så när cirkulation sattes på steg 2. Bergvärmen når aldrig stoptemperatur då jag vill ha 21 grader, jag har kontinuerligt 24 timmars drift per dygn. Enligt min uppskattning drar bergvärmen ca 2kw i timmen snarare mer är det normalt? när den värmer huset och jag har 42 grader ut, in kbin just nu -0,3 och kbut -2,5 enligt temperaturgivarna.

Jag uppskattar att från ca 2 plusgrader ute behöver min anläggning tillskott om jag vill ha 21 grader inne och då är den enligt mig någorlunda optimerad.

Jämför jag drifttimmar med anläggningar på forumet så är den ca 150% sämre lågt räknat, såg t ex en som hävdade under 2000 drifttimmar per år på ett betydligt större hus än mitt och troligtvis bodde han nordligare då jag bor sydligare än de flesta här tror jag, jag skulle för komfort behöva ca 4000 timmar + en 500 tillskott timmar uppskattar jag. Så dålig är inte isoleringen tror inte jag och stämmer temperaturen från borran så är jag bara kanske 2 grader ifrån det normala vilket väl egentligen inte är så illa med tanke på att bervärmen alltid går. Vad kan felet vara?

Det positiva är att om den drar 2 kw och ger ut typ 7 kw så har jag enligt mig en COP på 3,5 när den värmer huset vilket jag är mycket nöjd med men stämmer detta skulle huset redan vid 2 plusgrader behöva 7 kw är det inte konstigt? speciellt om vi tänker på att jag har även då kommer att ha rätt kallt i källaren. Det jag tror är att den inte får ut 7kw när den ska värma huset, eller att kw förloras någonstans.

Räknar jag ett elpris på 1,5 så finns där 2000x2X1,5 + 500x6x1,5 att spara per år på att få anläggningen att fungera normalt 6000kr + 4500kr alltså 10500 kr per år.

Jag börjar fundera igen på en luft luft värmepump och köra bergvärmen som underhålls värme med 35 grader ut till elementen vilket ska ge bra COP, oron är att om inte bergvärmen fungerar som den ska så kommer det inte att bli den besparing man hoppas på ändå.

Vad tror ni?

« Senast ändrad: 17 november 2007, 01:07:50 av raggsockar »
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #102 skrivet: 17 november 2007, 00:36:29 »
hej

Tror du skulle ha större diff på ditt VB, för att kunna klara värmen vid lägre ute temp.

-Sen kan man mäta upp din vent i bostaden för där kan du ha för stora förluster.
-En effektiv fläktkonvektor i en del av bostaden som är öppen planlösning för att spridningen skall bli så bra som möjligt.

Till och med min lilla L/V VP nere i Skåne klarar av att hålla min bostad på ca 200m2 varm vid minus 2 gr ute. Då får jag ut ca 5kw värme.
Men samtidigt är jag ej så knusslig om värmen sjunker lite grann på natten då det är kallare. man vill ju ha svalt då man sover. Under dagen då tar Vp igen den förlorade värmen som man förlorar på natten.

Jag ligger på ca 100kWh / dygn med 35-40kWh HH vid minus 2 ute. Vp tar som du skriver ca 2kW/timme och med 24h drift blir det 48-55kWh.
Får då ut endast ca 2,2ggr tillförd effekt vilket ger totalt max 120kWh värme/dygn.

Det du kan göra är att något dygn kontrollera vad du behöver i värme genom att köra endast elpatron drift och sen läsa av din förbrukning. Efter det vet man vad huset kräver i värme + VV.
« Senast ändrad: 17 november 2007, 00:42:24 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #103 skrivet: 17 november 2007, 01:30:57 »
Tack för svaret, ska när rätt läge inträffar testa med bara elpatron ett längre tag. Du gör av med mer hushållsel än jag så jag får något lägre total strömförbrukning men din 5kw luft vatten krossar min 7kw bergvärme för jag tror väl inte du har mindre än 19 grader på dagen. Hur menar du att man skulle kunna mäta upp min ventilation i huset? låter mycket intressant! Är det jag söker något mätverktyg för att mäta ventilationen, jag fick några bra länkar nyligen men kanske var jag för snabb när jag kollade igenom de sidorna för jag hittar inga såna mätverktyg.

IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #104 skrivet: 27 mars 2008, 00:59:48 »
Hej igen!

Tänkte att ni kanske ville veta hur det gått med anläggningen, den 29/1 2007 hade jag 14093 drifttimmar och 1897 tillskott timmar, ett år senare den 29/1 2008 hade jag 18069 drifttimmar och 1930 tillskott timmar. Det intressanta är minskningen av tillskotts timmar, kom ihåg att tillskottet gick in när det var plus ute så även denna vinter hade givit många hundra timmar tillskott och betydligt mer drifttimmar om jag inte hade gjort några justeringar.

Installatörens servicetekniker som skulle byta växelventil kom aldrig, jag ringde installatören några gånger sen struntade jag i det, det var lika bra det tror jag, hade kanske givit lite men det hade inte ändrat det faktum att två små hål som knappt når ner till berget inte kan värma ett hus på 250 kvm mer än möjligtvis på sommaren, efter att ha talat med dem några gånger har jag konstaterat att min anläggning är säkrare på egen hand, får visserligen ge dem lite beröm då de är duktiga på att ta betalt(inte många kan kränga en 7 kw och 70 meter aktivt djup för 150000, visserligen var de som ägde huset då gamla och vågade aldrig röra bergvärmen men men).

Jag har fokuserat på att få anläggningen att ge sitt bästa under de rådande förutsättningarna och jag löste det genom att dels göra rent filter, få bra delta på elementen vilket blev bra automatiskt när jag ändrade på bergvärmen, ändra vv inställningarna, jag har vv bör på 47 och den börjar ladda vv när vv är 42 grader, tillskott blockerat till minus 7 och dels genom att stänga av alla element i källaren utom ett och stänga elementen i en hall och ett sovrum.

De här åtgärderna sparar tusenlappar, först om ett år vet jag exakt hur mycket då detta året har haft en massa olika inställningar, besparingarna beror helt på det jag lärde mig här, tack! jag lovade i början att skicka 10 trisslotter till den som skrev den bästa posten, förmodligen var det en korkad ide speciellt som det inte är lätt att genomföra men jag ska iallafall göra ett försök att hålla mitt löfte, vill ni så skriv er röst på vem som gav det vettigaste rådet i denna tråd.

mvh







IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!