Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme som inte klarar minusgrader  (läst 48575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #60 skrivet: 24 juli 2007, 09:27:57 »

Bifogar xl-mallar för beräkningar på dina 2 typer av radiatorer för vp, där du då också kan mäta storleken på dina befintliga och beräkna hur mycket effekt du egentligen får ut.

Sektionsradiatorer :
http://www.radiatorn.se/assets/dokument/sektion.xls

Platta panelradiatorer:
http://www.radiatorn.se/assets/dokument/panel.xls

Länk till en svensk tillverkare:
http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se

HA!

Underbara beräkningsark arten! Har letat efter sådana för att slippa avancerad räkning, nu kan jag kolla exakt vad jag har för installerad radiatoreffekt då min vp pressar allt vad den orkar(47º), återkommer med effekt!

 Thumbsup
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #61 skrivet: 24 juli 2007, 23:59:02 »
Äntligen har jag fått något lite gjort, har skaffat en ir mätare och körde snabbt upp bergvärmen på kurva 8 och hittade ett element med delta mellan 1 och 2 bereoende på var och när jag mätte, det var i källaren i en toalett som gränsar till bergvärmen, ett litet element så detta tyder på en kortslutning, detta är bra. Skruvade också av fronten på bergvärmen, som lexus trodde så har jag r134.

Blev följande data:

Inför start av kurva 8

24/7 19.52
19,5 22,6
15,4
51,0 51,1
24.0
23,8 23,9
9,8 10,9

20.24
30,5 25,6

20.40
30,5 28,1
15,3
51,0 52,3
63,7
40,3 30,7
5,9 3,1

20.48
25,5 30,5

Den blev färdig 20.48 och strax därefter hade det långa elementet följande temperaturer beroende på mätställe:

längst till höger uppe: 37,0 nere: 21,6
mitten uppe: 32,4 nere 23,0
längst till vänster uppe: 28,6 nere 24,0

Alla element blev först varma på röret som går till övre delen av elementen.

Om allt blir som jag tänkt så kommer min nästa post att ge en del svar på hur min anläggning är och jag ska också försöka använda art decos länkar för att beräkna mina element, som ni vet så vet jag inte riktigt vad jag sysslar med så det kommer ta några dagar inte minst att läsa allt som skrivits noggrant och försöka tänka lite.

later

« Senast ändrad: 25 juli 2007, 02:43:14 av raggsockar »
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #62 skrivet: 25 juli 2007, 01:11:43 »
Har jag gjort en rätt tolkning av dina siffror?

24/7 19.52
GT1 22,6
GT2 15,4
GT3 51,1
GT6 24.0
GT8 23,8
GT9 23,9
GT10 9,8
GT11 10,9

Tid: 20.24
GT1 25,6

Tid: 20.40
GT1 28,1
GT2 15,3
GT3 52,3
GT6 63,7
GT8 40,3
GT9 30,7
GT10 5,9
GT11 3,1

Tid:20.48
GT1 30,5

Jag tycker det ser lovande ut, om kompressorn ger rätt effekt. (Om du gör om det med 6 kW elpatron, så får du facit)

Men din snabba VV-laddning talar ju för att den inte är helt orkeslös i alla fall. En timme för att höja returen 8° talar för att du har bra värmeavgivning från dina radiatorer, särkilt med tanke på att rumstempen nu är några grader högre (antar jag) än under värmesäsongen.

Vi gissar att du har 150 liter vatten i systemet, så krävs det 1,4 kW att värma den volymen 8°. Din kompressor avger 7,3 kW vilket betyder att dina radiatorer har en samlad värmeeffekt om ca: 6 kW. Mycket bra med tanke på den låga fram/returtempen samt den lite högre rumstemp som du kanske har. Gissar att radiatorerna avger 7,3 kW vid 42/35 rum 21.

Att GT1 visar 1° mindre än GT8/9 är typiskt, då GT8/9 sitter inne i chassit där det är lite varmare. Det borde vara så att GT1/8/9 visar samma temperatur då kompressorn är avslagen men cirkulationspumpen är aktiv.

Du har 9,5° deltaT, men det ordnar du nog med hjälp av din ir-mätare. Kanske smutsfiltret behöver rengöras. Antar att du har alla termostater fullt öppna, och cirkulationspumpen är på 1:an eller 2:ans hastighet.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #63 skrivet: 25 juli 2007, 02:51:05 »
Du har tolkat siffrorna rätt och jag hade 19,5 grader i köket när värmningen började och har för mig ca en grad mer när den var färdig sen kanske den fortsatte öka det kollade jag inte riktigt.
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #64 skrivet: 25 juli 2007, 02:54:56 »
Kom att tänka på att borde den inte avge mer än 7,3 kw när min köldbärar temperatur är såpass hög som den är nu på sommaren och kan det vara det som ger positiva signaler vilka ändras på vintern då köldbärar temperaturen är mycket kallare?
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #65 skrivet: 25 juli 2007, 08:59:27 »
Helt rätt!

Du har ca: 1 kW extra från pumpen, men genom att du hade en VV-laddning också...så kan man kvitta den kilowatten.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #66 skrivet: 25 juli 2007, 09:59:10 »
Vad jag har sett av dina bilder så verkar samtliga källarelement ha en justerskruv på returen, så du har möjligheten att strypa genomströmningshastigheten på värmen. En varning är på sin plats, om du ev mäter med ir-mätaren mot ett kromat rör kan du få fel värde, på kromade rör sätter man då enklast en bit svart tejp som man då mäter med ir emot, vad jag har förstått så orsakar kromet reflektioner som ir-mätaren ger fel värden på ( samma gäller för fönster-där kör man också med svart tejp). När du ev börjar justera dessa ventiler bör du ha en stor skål under och vara beredd på att dessa kan läcka en del beroende på ålder, så det kan bli lite grisigt...
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #67 skrivet: 25 juli 2007, 10:18:40 »

Att GT1 visar 1° mindre än GT8/9 är typiskt, då GT8/9 sitter inne i chassit där det är lite varmare. Det borde vara så att GT1/8/9 visar samma temperatur då kompressorn är avslagen men cirkulationspumpen är aktiv.


Det kan också vara så att det är flöde åt fel håll genom bypassledningen (om sådan finns). Kl. 20.40 är GT9 2,6 grader högre än GT1. Lite väl mycket för att vara felvisning. Kontrollera att bypassen har samma temperatur som returen vid radiatordrift. Om inte bör den inre cirkulationspumpen ställas ner ett snäpp för att pumpen inte skall arbeta med onödigt hög temperatur i kondensorn.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #68 skrivet: 25 juli 2007, 10:48:06 »
Det beror på hur installatören har fäst GT1.

Är den fäst med buntband utan kylpasta och saknar isolering runt givaren? Har jag då 17° i pannrummet, och det är 25-30° inne i chassiet så jobbar GT1 med andra förutsättningar i förhållande med fabriksmonterade GT8/9.

Det räcker med att lämna frontluckan öppen, för att få andra värden på givarna i chassiet. Fäster jag då GT1 tillsammans med kylpasta och ser till att den har god kontakt med returröret, samt avslutar med armaflextape.....är givarnas värden jämnare.


Här gjorde jag ett test med frontluckan avhängd.
 

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #69 skrivet: 25 juli 2007, 15:47:17 »
lättare om man för in GT1-GT11 i schemat.
Rätta mig om jag har fel.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #70 skrivet: 25 juli 2007, 16:01:18 »
HÃ¥ller med dig Janne. Man blir hemmablind, och tror alla ska förstÃ¥ ändÃ¥. Bra att du pÃ¥pekade! 

Alla dina noteringar är rätt.

GT4 är inte aktiverad i styren, men Regon förmedlar tempen ändå. Bra att ha så man såg när den italienska skitventilen börja läcka. Nu sitter en ESBE där, så nu är det "vattentätt".

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #71 skrivet: 26 juli 2007, 12:02:03 »
Liten uppdatering:

Det har egentligen inte hänt så mycket men det verkar som om när jag mäter mer att där är ett delta på mellan 3 och 4 på det lilla elementet, så kanske ändå inte kortslutning.

Där finns ett litet glasfönster som enligt ivt manualen på nätet ska vara grön men jag tycker min är gul.

VV verkar vara ställt på 51 om man tittar i menyerna och vvskillnad är 4, detta ska jag sänka längre fram och här finns därmed en garanterad besparing, inte minst i antal starter men det kommer också att ge större möjlighet för längre körningar på värmen. Tillskotet är ställt på 60 min.

Ska köra på bara tillskott och göra testet men jag undrar om partikelfilter är samma sak som radiator filter? Där ska tydligen vara två partikel filter, har inte letet upp dem ännu.

Vet någon på vilken sida i manualen de visar köldbärarpumpcirkulations justering, värmebärarpumpcirkulations justering, var bypassledningen ska finnas placerad.

Ska prova idag att ändra delta på något element, farsan ska komma med skiftnyckel:), min tanke är att så småningom ställa alla på så lågt delta som möjligt utan att uppnå kortslutning.

 


« Senast ändrad: 27 juli 2007, 09:15:01 av raggsockar »
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #72 skrivet: 26 juli 2007, 13:24:52 »
Långa elementet MMA kräver specialverktyg god natt typ kom precis på varför det var länge sen jag skruvade på något
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #73 skrivet: 26 juli 2007, 14:34:22 »
Där finns ett litet glasfönster som enligt ivt manualen på nätet ska vara grön men jag tycker min är gul.
Enligt manualen på Ivt's hemsida ska man kontakta vvs-firman om färgen är gul vilket ska indikera fukt i systemet(?).

Ska köra på bara tillskott och göra testet men jag undrar om partikelfilter är samma sak som radiator filter? Där ska tydligen vara två partikel filter, har inte letet upp dem ännu.
Det finns en bild på filtren på sid 42 i manualen.
Följ returledning från pumpen mot radiatorsystemet så bör du hitta det.
Följ framledningen på köldbärarröret det sitter nog under isolering men spaken sticker säkert ut.
Se sid 29 hur du rengör filtren.

Vet någon på vilken sida i manualen de visar köldbärarpumpcirkulations justering, värmebärarpumpcirkulations justering, var bypassledningen ska finnas placerad.
Sid 8 visar pumparnas placering åtminstone.
På sidan 36 står det om justering av värmebärarpumpens hastighet.

Ska prova idag att ändra delta på något element, farsan ska komma med skiftnyckel:), min tanke är att så småningom ställa alla på så lågt delta som möjligt utan att uppnå kortslutning.
Från manualen:
"En rekommenderad temperaturdifferens över värmepumpen på varma
sidan är mellan 7-10ºC och på den kalla sidan mellan 2-3ºC."
Du kanske ska sikta på 7ºC ändå?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #74 skrivet: 26 juli 2007, 16:23:43 »
Långa elementet MMA kräver specialverktyg god natt typ kom precis på varför det var länge sen jag skruvade på något
Jag är inte säker men tror att du kan använda en sån här: http://www.dinvvsbutik.se/handverktyg-forinst-p-4806104.html
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!