Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g temperatur i pannan  (läst 11437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
LÃ¥g temperatur i pannan
« skrivet: 18 september 2010, 17:06:50 »
Hej!

Jag har en EcoEl 1550 med en EcoAir 105 kopplad till den och mitt problem är att temperaturen i pannan verkar vara väldigt lÃ¥g i jämförelse med inställda börvärden vilket pÃ¥verkar varmvattentemperaturen.  Har letat pÃ¥ detta forum efter ett svar pÃ¥ detta men inte hittat nÃ¥got som riktigt passar in pÃ¥ mitt problem.  Jag kör nu när det är varmt med övre elpatronen avstängd och jag är orolig för att om jag slÃ¥r pÃ¥ elpatronen sÃ¥ kommer den stÃ¥ för all uppvärmning vilket inte är syftet med att ha en värmepump.  Nyss läste jag av följande värden:

Aktuell info:

Ute 11
Rum 20,2 (19,0)
Panna 40 (47)
Framledning 18 (19)
Panna nedre 36 (40)
Hetgas 11
Kompressor från
Fläkt från
Laddpump från
Vp in/ut 13/16
Radiatorpump  till
Eleffekt 0.0+0
Strömuttag 3(20)
Shuntventil
Fördröjning Shunt 180
Program ID 1011111
Programdatum 08-01-17

Inställningar:

Vp tillåten
Rumsgivare Ja
Elpanna 47c
Elpanna max kw 0,0
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kw 6
Fördröjning shunt 180
Huvudsäkring 20
Extra vv min 120
Extra vv elpanna 60
Fjärrstyrning NS
Min utetemperatur -15
Semester från

Husparametrar:

Max framledning 55
Min framledning Från
Husvärme från 16c
Lutning 50
Justering 0

Fabriksinställningar:

Sommardrift 16c
Vp max 55
Vp min 35
Larm hetgas 130c
Diff start/stopp 5
Startfördröjning 10

Är tacksam för om nÃ¥gon kan förklara min lÃ¥ga temperatur i pannan och hur jag skall kunna fÃ¥ bukt med detta.  Annars vill jag tacka för ett mycket bra forum.
CTC EcoEl 1550 + EcoAir 105, installerad under 2008. 1-plansvilla byggd 1937 i Stockholm. Boyta 100m2 inkl. källarplan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #1 skrivet: 18 september 2010, 18:59:00 »
Eftersom huset för närvarande inte kräver någon värme, ligger framledningens börvärde så lågt som 18º. DEt innebär att pumpen bara kör mellan 35-40 grader i nedre pannan under 3 starter, men var fjärde start kör den upp nedre pannan till 55º om du inte valt bort detta. I och med att nedre pannan går upp till 55º, får du upp övre pannan till strax under 50º också.

Klarar du inte varmvattnet under de här förhållandena, kan du ändra VPmin till någon lämplig temp t ex 45º, då får du pannan att ligga mellan 50 och 45 grader. Ett annat och bättre sätt är kanske att använda funktionen för extra varmvatten antingen på tid eller efter ett schema, läs under EXTRA VV i slutet av manualen till EcoEl, då får du pumpen att gå till 55º under den inställda tiden och patronen går bara in om du väljer att den ska vara med under extra vv i inställningsmenyn, patronen värmer till den temp du sätter vid extra VV i inställningsmenyn där det står 60º nu. Eller också kan du låta elpatronen i övre pannan vara inkopplad. Den värmer bara upp vattnet till inställd temp och håller tempen mellan den inställda och 3 grader över den.

//Ronnie
« Senast ändrad: 18 september 2010, 19:19:04 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #2 skrivet: 19 september 2010, 08:20:52 »
Tack för det snabba svaret. 

Att ställa temperaturen i övre pannan pÃ¥ 47ºC räcker alltsÃ¥ inte för att fÃ¥ upp temperaturen utan även VPmin mÃ¥ste höjas? Jag kör extra vv pÃ¥ morgonen och det fungerar bra men när jag t.ex. skall diska under resten av dagen känns det lite omständligt att varje gÃ¥ng köra extra varmvatten för att fÃ¥ upp temperaturen som kan ligga pÃ¥ 36ºC. 

//Staffan
CTC EcoEl 1550 + EcoAir 105, installerad under 2008. 1-plansvilla byggd 1937 i Stockholm. Boyta 100m2 inkl. källarplan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #3 skrivet: 19 september 2010, 08:37:36 »
Temperaturen du sätter för övre pannan gäller bara för elpatronen. Patronen värmer övre pannan 3º över det inställda värdet och startar igen när tempen sjunkit till det inställda värdet, förutsatt att man inte "nollat" elpatronen.

Pumpen värmer bara nedre pannan och har ingen "aning" om hur det står till med övre pannan. Om elpatronen är bortkopplad, värms övre pannan bara av det varma vattnet i nedre pannan. Pumpen jobbar bara mot nedre pannan och elpatronen bara mor övre pannan. Elpatronen har två börvärden, dels det inställda i menyn och dels ett som sätts av systemet till 7º över framledningens börvärde. Patronen ser alltid till att det högsta av dessa två värden hålls.

Avsikten med elpatronen är att den ska säkerställa varmvattnet. Kopplar man bort den får man försöka med diverse inställningar om man får problem med varmvattnet. Det enklaste är faktiskt att koppla in patronen och sätta den på 45º. Låter man den stå så, är det faktiskt inte några längre tider den är igång. Det går ju att koppla in den så och kolla ett par dygn hur mycket pannan dragit på elpatronen, det framgår ju i historiken under "Elvärme kWh". Patronen står bara för varmvattnet, så länge shunten inte öppnat mot övre pannan.

//Ronnie

Edit: Du har möjligtvis inte kopplat bort 55-graderskörningen? Jag kör också med elpatronen bortkopplad och har i varje fall sällan under 40º i övre pannan. Jag ligger för det mesta mellan 50 och 40 grader i övre pannan med patronen urkopplad och ingen värme till huset, så det är bara 55-graderskörningen som håller upp värmen i övre pannan..
« Senast ändrad: 19 september 2010, 09:28:18 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #4 skrivet: 19 september 2010, 09:22:45 »
Hej där igen. Kom att tänka på en sak eftersom du är ny här.

Det är inte sÃ¥ att din pump är nyinstallerad?  De första 72 drifttimmarna pÃ¥ kompressorn är inkörningstid och under den tiden gÃ¥r pumpen bara till 50º och gör alltsÃ¥ inte nÃ¥gon riktig 55-graderskörning.
I så fall får du nog betydligt bättre varmvattentemperatur, när kompressorn gått sina 72 timmar. Under tiden kan du ju köra med elpatronen till och prova med att koppla bort den när pumpen börjar värma till 55º.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #5 skrivet: 19 september 2010, 10:14:52 »
Tack för informationen att pumpen bara jobbar mot nedre pannan och elpatronen bara mot övre pannan det hade jag inte insett.  Pumpen är inte nyinstallerad sÃ¥ den bör arbeta fullt ut.  Hur kollar jag att jag inte av misstag kopplat ur 55 graders körningarna?  SÃ¥ att det inte är det som är problemet.  Jag noterade nämligen i historiken att under det senaste dygnet har pumpen gÃ¥tt 1:14h och gjort 4 starter.  Det ger inte mÃ¥nga 55 graders körningar pÃ¥ ett dygn och till skillnad frÃ¥n dig sÃ¥ är det mer regel än undantag att temperaturen i övre pannan är under 40 grader.

//Staffan

P.S.  Jag har ändrat VPmin till 45ºC och har nu bättre temperatur pÃ¥ varmvattnet men det känns inte som att det skall behövas efter som det är en fabriksinställning som man inte utan kod kan ändra.
CTC EcoEl 1550 + EcoAir 105, installerad under 2008. 1-plansvilla byggd 1937 i Stockholm. Boyta 100m2 inkl. källarplan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #6 skrivet: 19 september 2010, 10:49:55 »
På de senaste modellerna har man lagt till, att man kan välja bort 55-graderskörningen. Det bör ju finnas någon rad i menyerna för att göra detta val, jag har det inte, så jag vet inte var man gör det.
Men du borde ju sett att pannan sätter börvärdet till 55º i nedre pannan ibland, om det inte är bortvalt.

PS : jag har för mig att det finns något som kallas "varmvattenhöjning -- ja resp nej"

//Ronnie
« Senast ändrad: 19 september 2010, 11:37:55 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #7 skrivet: 19 september 2010, 12:27:38 »
Någon möjlighet att välja bort 55-graderskörningarna har jag inte i min programvara så jag är rätt säker på de körs.

Min tokning av vÃ¥r diskussion är att med ovan angivna inställningar räcker inte antalet 55-graderskörningar för att normalt hÃ¥lla min panntemperatur pÃ¥ 40 till 50 grader utan elpatron, vilket inte känns sÃ¥ konstigt med bara en 55-graders körning per dygn.  Om jag nu kopplar in elpatronen sÃ¥ kommer den se till att hÃ¥lla tempen mellan den inställda och 3 grader över den men eftersom pumpen normalt ger sÃ¥ lÃ¥g temp kommer det innebära att patronen kommer att gÃ¥ rätt ofta vilket inte var min tanke med att skaffa en värmepump.

Jag skulle ju som du vilja kunna köra bara med pumpen när det är varmt ute.  Eller är det sÃ¥ att jag bara mÃ¥ste acceptera att om jag vill ha en normal panntemp pÃ¥ mellan 40 och 50 grader sÃ¥ mÃ¥ste jag köra elpatron eller skruva upp VPmin?  Eller är det nÃ¥got lurt med mitt system sÃ¥ att jag borde ta hit installatören och be honom ta en titt pÃ¥ varför den inte kör fler 55-gradare för att vidmakthÃ¥lla den högre temperaturen i övre pannan?

Det vore intressant att se dina inställningar vilka borde ge samma resultat för mig som för dig när pannan bara används för varmvatten.

//Staffan
CTC EcoEl 1550 + EcoAir 105, installerad under 2008. 1-plansvilla byggd 1937 i Stockholm. Boyta 100m2 inkl. källarplan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #8 skrivet: 19 september 2010, 13:07:30 »
Jag tror inte att elpatronen kommer att gå speciellt mycket om den är satt till 40-45 grader. Den ser bara till att hålla den inställda tempen i övre pannan och svarar bara för varmvattnet. Det är inget farligt att testa något dygn och se hur mycket den drar. Vill du inte använda patronen, får du fundera ut några andra möjligheter, höja VPmin eller kanske öka "diff start/stopp" till 8 exempelvis, då höjer pumpen nedre pannan 8 grader i stället för 5 grader vid de 3 normala körningarna.

Jag ska kolla mina inställningar senare i dag och skriva ner dom åt dig.

Annars är det bara att lusläsa manualer och det man kommer över här, och se till att lära sig så mycket som möjligt om hur anläggningen funkar. Är det något som hakar upp sig, så bara fråga här. Det är alltid någon som svarar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #9 skrivet: 19 september 2010, 14:58:22 »
Hej igen

Här kommer mina

INSTÄLLNINGAR:

SprÃ¥k         Svenska
Produkt         EcoAir
Värmepump      TillÃ¥ten
Rumsgivare      Ja
Elpanna ºC      40
Elpanna max kW   0
Elpanna nedre ºC   60
Elpanna nedre kW   6
Fördröjn shunt min   180
Huvudsäkring      16
Extra VV min      120
Extra VV elpanna ºC   60
Min utetemp ºC      -8
Semester      frÃ¥n


HUSPARAMETRAR:

Max framledn ºC   65
Min framledn ºC      frÃ¥n
Husvärme frÃ¥n ºC   17
Huskurva
  Lutning ºC      55
  Justering       2


FABRIKSINST KODAD:

Sommardrift ºC      16
VP max ºC      55
VP min ºC      35
Larm hetgas ºC      130
Diff start/stopp      7
Startfördröjning      10

Aktuella temperaturer just nu är:
Ute ºC : 12
Rum ºC :21,3 (21,0)
Panna ºC : 44 (40)
Framledn ºC : 31 (31)
Panna nedre ºC : 41 (42)
Hetgas ºC : 60

Senaste 24 timmar har jag haft 11 starter och kompressorn har gått totalt 3,28 timmar.

Pumpen jobbar mot nedre pannan och startar normalt vid framledningens börvärde och värmer vattnet lika många grader som anges i "diff start/stopp" normalt 5º alltså. Var fjärde start går pumpen dock normalt till 55º.

I sommardrift går pumpen till 55º varje start och startar åter när tempen sjunkit så många grader som anges i "diff start/stopp".

Under sommardrift bör du alltså inta haft några varmvattenproblem. Ett hyfsat sätt att lösa dina problem nu borde väl vara, att så länge inget värmebehov finns, tvinga helt enkelt pumpen till att köra liknande sommardrift. När sedan framledningen börjar vilja ha varmvatten och börvärdet kommer upp mot 40º, kan du sätta ner VPmin till det fabriksinställda 35º igen.

Om du sätter VPmin till 50º så kommer pumpen att köra undre pannan till 55º och starta igen vid 50º. Vill du inte köra så hårt kan du sätta VPmin lite lägre, men pumpen kommer att köra från ditt VPmin och 5º upp eller till ditt värde under diff start/stopp om det är något annat än 5º. Det kan inte vara värre för pumpen att gå så här, än vad det är när den kör normal sommardrift, du slipper i varje fall att använda patronen.


//Ronnie
« Senast ändrad: 19 september 2010, 15:33:04 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #10 skrivet: 19 september 2010, 17:54:32 »
Tack för listan pÃ¥ dina inställningar. Jag skall laborera lite med VPmin som du föreslÃ¥r och se om jag kan fÃ¥ ordning pÃ¥ vv tempen.  Ställde VPmin pÃ¥ 45ºC i morse och tempen har underdagen varit mellan 40 och 50ºC.  De senaste 24h har kompressorn gÃ¥tt 3:05h och gjort 9 starter.  Detta är en klar förbättring.

Tack för hjälpen!

Staffan
CTC EcoEl 1550 + EcoAir 105, installerad under 2008. 1-plansvilla byggd 1937 i Stockholm. Boyta 100m2 inkl. källarplan.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #11 skrivet: 20 september 2010, 20:56:39 »
Personligen tycker jag VPn funkar som allra sämst när yttertempen ligger runt 10-15 grader.

Inte tillräckligt kallt för att VPn skall köras så ofta att varmvattnet blir optimalt om man välejer att köra utan elspets.

Mitt råd är att under den åtminstone närmaste månaden koppla in elpatronen på övre pannan så är alla dina bekymmer lösta.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #12 skrivet: 20 september 2010, 21:16:39 »
Jag har aldrig haft några större problem med varmvattnet, men den svagaste varmvattenkapaciteten är just när inget värmebehov finns under vår och höst och pumpen ändå inte går i sommardrift. Då ser ju det obefintliga värmebehovet till att pumpen håller så låg temperatur som möjligt och det blir åtskilliga timmar mellan de få 55-graderskörningarna.

Jag håller nog med rabalder om att det bästa och bekvämaste är att koppla in elpatronen på 40-45 grader, då är problemet borta och det drar nog inte mer än ett par hundra kWh extra. Vill man absolut inte kosta på sig detta, är ju varianten att med VPmin satt på 40-45 grader tvinga pumpen till att gå något liknande sommardrift, då håller den hela tiden runt 45 grader i undre pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g temperatur i pannan
« Svar #13 skrivet: 21 september 2010, 19:05:03 »
Eller sänka sommardriften..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 379
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!