Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump  (läst 51340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2011, 20:42:44 »
Varför skall jag? Auktoriserad? Räcker att killen/firman som gör jobbet har kyl.cert, och för att ens få handla Nocriapumpen måste man ha kyl cert nr..

Sen om han gör det svart eller vitt, kvittar...men vart klart billigare och bättre, pumpen hamnade där jag ville ha den, som annars ej gick att ordna! Och detta var före ROT..och 6000:- tycker jag är dyrt för kyljobbets kompetens som skall ta hål i väggen mm..

Varför duger inte kylkillen att hänga upp en begad pump? Eller internetpump, eller kinapump? Är väl bara att ringa kyltekniker, de tackar nog ja och tar betalt, ingen fara..
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 20:44:56 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2011, 20:43:44 »
Hej Rickard,

Du skriver sällan :(
Vad jag menar är att om man inte har hela kittet, med vakumpump, ställ, och kunskap!
Så lönar det sig aldrig att själv försöka montera pumpar utan erfarenhet.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2011, 20:47:35 »
Nä varför skall man handla grejor för 5000-10000kr för att installera en pump?? Då ska jag arbeta med det, annars ringer jag de som kan och gör det varje dag..

Och ganska svårt och göra det utan grejor...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2011, 21:04:02 »
Apan,

Du måste tänka på detta att en certifierad kylfirma/värmepumpsmontör har betydligt mer utrustning än vad jag nämnt tidigare!

Jag vill påstå att man som auktoriserad kylfirma behöver utrustning som kostar ca 500 000 kronor att köpa in om du gör det idag!

En utrustning som kommer alla till del varje gång ett fel uppstår.


MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2011, 21:08:09 »
Hej Rickard,

Du skriver sällan :(
Vad jag menar är att om man inte har hela kittet, med vakumpump, ställ, och kunskap!
Så lönar det sig aldrig att själv försöka montera pumpar utan erfarenhet.

MVH/Fidusen

Jag lånade en vakumpump när jag satte upp mina två panasonicpumpar för 8 år sen. Vad det var för typ av vakumpump minns jag inte. Visste absolut inget om värmepumpar eller kylteknik. Eller gällande regler... Men att dra i hop ett par rör, koppla på en pump, ta lunch och sedan öppna en ventil tycker inte jag är direkt krävande eller svårt.
Värmepumparna har gått felfritt sedan montering så totala kostnaden stannar vid inköpspriset plus en påse bullar som tack för lånet av vakumpumpen.
Tycker nog att det lönade sig... a:gl

//2000
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 21:09:54 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #20 skrivet: 09 januari 2011, 21:18:17 »
2000,

Visst kan det löna sig! Om man har tur som du :)

Jag kan lugna dig, det finns många många som inte har samma tur, dom sitter där med sina värmepumpar och lider.

Varför tror du att försäljare kräver av köparen att en certifierad montör gör jobbet?

Annars upphör garantin att gälla!

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Zorban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nödinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #21 skrivet: 09 januari 2011, 21:20:53 »
Hmmm... garantier ???
 Om du nu sätter upp pumpen , hur duktig du än mÃ¥ vara , vad göra när nÃ¥got krÃ¥nglar ???

Mvh Zorban
Bor i den lilla hålan Nödinge 2 mil norr om Götet i en fd sommarstuga som har byggts till.Bostadsytan är 115 kvm. uppvärmning via el-radiatorer, 1st MitsubishiMSZ-GA25VAH som sitter i vardagsrum och 1 st Frigoline 9:a On-Off pump, 1st Handöl tälgstenskamin i kök och 1st öppen spis i vardagsrummet.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #22 skrivet: 09 januari 2011, 21:27:34 »
Zorban,

Felanmäl till LMG:
http://www.lmg.nu/

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Zorban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nödinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #23 skrivet: 09 januari 2011, 21:30:32 »
Oj, satt och skrev mitt meddelande samtidigt som dig tydligen  *roflmao*.
Bor i den lilla hålan Nödinge 2 mil norr om Götet i en fd sommarstuga som har byggts till.Bostadsytan är 115 kvm. uppvärmning via el-radiatorer, 1st MitsubishiMSZ-GA25VAH som sitter i vardagsrum och 1 st Frigoline 9:a On-Off pump, 1st Handöl tälgstenskamin i kök och 1st öppen spis i vardagsrummet.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #24 skrivet: 09 januari 2011, 21:32:11 »
Ja OM nåt krånglar...! Får väl ringa kylkillen, han lämnar självklart garanti på sitt jobb 1år eller nåt.. Och utesluta att det är fel på installationen etc.

Och som sagt för att få handla Nocria pumparna kräver ÅF kyl cert nr för att ens sälja pumpen..

Han som gjorde jobbet kan branschen, och har grejorna.

Mina arbetskollegor handla Panasonic pumpar på Onza, 5-10st och köpte vacumpumpen, och installerade, var säkert 5-6år sedan, funkar bara bra, förutom att de fått nya utedelar.

Men funkar precis lika bra med en bullpåse..! Nej inte speciellt svårt.. Om man är noga, men tveksamma garantier om man gör så idag, men billig garagepump så funkar det..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #25 skrivet: 09 januari 2011, 21:32:18 »
2000,

Visst kan det löna sig! Om man har tur som du :)

Jag kan lugna dig, det finns många många som inte har samma tur, dom sitter där med sina värmepumpar och lider.

Varför tror du att försäljare kräver av köparen att en certifierad montör gör jobbet?

Annars upphör garantin att gälla!

MVH/Fidusen

Tur har inget med saken att göra... 8)

Man ska inte ge sig på saker man inte klarar av...
Och garanti behövs inte på fungerande saker...

Men man blir bekvämare med åren. Bergvärmen monterades med "hel-entreprenad". Under hela arbetet gjorde jag absolut ingenting, annat än att se till att grabbarna hade varmt kaffe. (jan 2010, om ni minns) Betydligt bekvämare och säkrare att låta proffsen göra sitt!

Idag skulle jag gladeligen betala 2500:- för en luft/luft montering.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #26 skrivet: 09 januari 2011, 21:36:50 »
2000,

 :D
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #27 skrivet: 09 januari 2011, 21:40:09 »
Det finns rätt många firmor som installerar åt Polarpumpn, TS Comfort och liknande aktörer, 5000-6000 kr för varje installation, och de gör 2-3/dag är inte dåligt betalt.
Efter ROT runt 2500 kr är prisvärt tycker jag.

Skall man göra en riktig installation med håltagning, renspolning med Kvävgas, vacuumdragning, kanalisering, arbetsbrytare, spika kabel från central, omhändertagning av emballage mm. Lär man inte göra 2-3 installationer per dag om man är anställd och skall jobba 8-timmarsdag...

Inom dessa åtta arbetstimmar skall man dessutom ta sig mellan företaget och respektive kund...
Träffar många i mitt jobb som installerat sin egna LL-Värmepump och har det som referens för hur man gör...
Det finns skitenkla installationer, men, man stöter på väldigt ovanliga planlösningar ibland med högt och oländig terräng där utedelen skall sitta. Detta i kombination med belammrade hem med massor av prylar som är i vägen vid springet in och ut (ibland med gläfsande hundar i bakhasorna).
Nu med massor av snö dessutom när man förväntas skotta en väg till utedelen också (som skall ingå i det fasta priset)...

Rickard och ni andra; välkommen till verkligheten...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #28 skrivet: 09 januari 2011, 21:44:04 »
Priset som lämnas är väl standard installation? En max höjd som utedelen skall sitta på, mm, och skotta måste nog kunden göra..

Spola med kvävgas gör nog inte alla, har då ej varit med om detta..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #29 skrivet: 09 januari 2011, 21:50:30 »
Hej Errka,

Du verkar vara precis den installatör man vill ha, men aldrig får :(

Visst, de som påstår att man gör 5 installationer /dag ljuger.
Max 3 om det skall bli bra, och då får man kanske endå jobba övertid.

Begär löneförhöjning är mitt råd!

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!