Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8  (läst 16708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #45 skrivet: 20 juni 2011, 23:35:47 »
Jag vet inte vilka min max nivåer man kan ställa. Vet inte heller huruvida man kan berätta hur radiatorsystemet hänger ihop.

Men som jag förstår det är systemet självjusterande. Samt att det är skillnad mellan hur systemet hanterar en kortsiktig sänkning/höjning av en temperatur och hur en långsiktig förändring hanteras.

link har ju tillgång till de värden som pumpen exponerar via det externa gränssnittet och får därmed reda på effekten av en flödesförändring. Därtill känner link till temperaturen i varje rum och hur denna påverkas av en förändring i ett annat rum.

Om thermia link levererar 100% dag 1 hade jag blivit väldigt förvÃ¥nad och dom hade dÃ¥ troligen inte brytt sig om att göra det möjligt att enkelt uppgradera mjukvaran :) 

Jag förutsätter att jag som tidig köpare betatestar.
 

Ja det blir spännande att se. Kanske har de tänkt på att låta Linken läsa av vb-diff och hela tiden minimera motståndet i vb-kretsen?

Jo det där med betatestningen har man ju varit med om, minns min första Iphone som knappt gick att ringa med, men jag var bland de första!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #46 skrivet: 21 juni 2011, 00:12:19 »
hur det än blir kommer man så klart tjäna på att ha väl anpassade radiatorer om man skall kunna uppnå en optimal drift.

Jag menar i första hand kommer den ju alltid säkerställa att temperaturen är rätt i varje rum och därefter optimera i så stor utsträckning som möjligt utan att påverka ovan prioritet. Optimeringfaktorerna kräver mer än bara teoretiskt underlag och därför lär det dröja innan dessa blir perfekta.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #47 skrivet: 21 juni 2011, 01:09:21 »
det som den med säkerhet görs inledningsvis är att
-påverka varje radiator
-påverka rumsvärdet
-påverka värmekurvan

Den har tillgång till men oklart om den använder VB In
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #48 skrivet: 21 juni 2011, 20:42:08 »
Citera
Du har inte tagit in pris på fler märken, IVT har ju en maskin som heter Grenline he som har nya sirkulationspumpar.
Thermia diplomat är ju en äldre typ av värmepump.

Den första Volvo V70:n kom 1997. Är det en gammal typ av bil om du köper en av 2011 års modell???
Bara undrar.
Titta på en Diplomat från 2002 och en från 2011... Thumbsup

Grattis till ett bra val sskalman!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #49 skrivet: 21 juni 2011, 20:46:34 »
Citera
Du har inte tagit in pris på fler märken, IVT har ju en maskin som heter Grenline he som har nya sirkulationspumpar.
Thermia diplomat är ju en äldre typ av värmepump.

Den första Volvo V70:n kom 1997. Är det en gammal typ av bil om du köper en av 2011 års modell???
Bara undrar.
Titta på en Diplomat från 2002 och en från 2011... Thumbsup

Grattis till ett bra val sskalman!

Vilka nyheter har tillkommit ? På Volvon är det nog mest namnet som är lika kanske är lika på Thermian Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #50 skrivet: 21 juni 2011, 20:57:04 »
Citera
Vilka nyheter har tillkommit ? På Volvon är det nog mest namnet som är lika kanske är lika på Thermian

Styren är uppgraderad ett flertal ggr. Nya cirk.pumpar (optimum) Ny vv-beredning (TWS) Hetgasladdning av vv (G2)
Gamla skalet "faceliftades" innan det byttes helt mot dagens. Växelventil bytt.
Kompressorerna är samma sen starten, så de kke var före sin tid då... ;)
Sen finns det säkert mer som jag inte kommer på nu i soffan med en kaffe i handen... :D
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #51 skrivet: 21 juni 2011, 21:01:03 »
Citera
Vilka nyheter har tillkommit ? På Volvon är det nog mest namnet som är lika kanske är lika på Thermian

Styren är uppgraderad ett flertal ggr. Nya cirk.pumpar (optimum) Ny vv-beredning (TWS) Hetgasladdning av vv (G2)
Gamla skalet "faceliftades" innan det byttes helt mot dagens. Växelventil bytt.
Kompressorerna är samma sen starten, så de kke var före sin tid då... ;)
Sen finns det säkert mer som jag inte kommer på nu i soffan med en kaffe i handen... :D

Trodde thermia diplomat hade tws från början men de ändringarna som gäller G2 är ju en annan modell som inte fanns 2002 (tror ja)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 654
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!