Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fas och Nolla.  (läst 33231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Fas och Nolla.
« Svar #45 skrivet: 26 januari 2011, 19:12:22 »
Du skriver "många sätter idag stickproppar på pumparna".. Jag har aldrig sett en enda värmepump som "många satt stickpropp på" som har haft i anvisningen för monteringen där står att de skall monteras med fast installation. Dessa pumpar driftsättes elektriskt nästan alltid av elektriker med lämplig behörighet med utomhusbrytare.

Däremot finns det ett stort antal pumpar som säljes med FÖRMONTERAD stickpropp från innedelen och dessa är bara att tjoppa in i närmaste jordade intag inomhus med rätt säkring som vilken kyl eller frys som helst. Och du kan naturligtvis vända denna kontakt husomhelst. Precis som du kan vända kontakten till din kaffebryggare hursomhelst. Annars får elprylen i fråga inte säljas inom EU området. Skulle du "springa på" en elpryl av ngt slag som påverkas av hur du vänder kontakten när du pluggar in den i eluttaget, lämna tillbaka den till säljaren omedelbart.

Du problematiserar av ngn anledning över ett problem som inte finns i praktiken..
 
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Fas och Nolla.
« Svar #46 skrivet: 26 januari 2011, 19:40:36 »
Du skriver "många sätter idag stickproppar på pumparna".. Jag har aldrig sett en enda värmepump som "många satt stickpropp på" som har haft i anvisningen för monteringen där står att de skall monteras med fast installation. Dessa pumpar driftsättes elektriskt nästan alltid av elektriker med lämplig behörighet med utomhusbrytare.

Däremot finns det ett stort antal pumpar som säljes med FÖRMONTERAD stickpropp från innedelen och dessa är bara att tjoppa in i närmaste jordade intag inomhus med rätt säkring som vilken kyl eller frys som helst. Och du kan naturligtvis vända denna kontakt husomhelst. Precis som du kan vända kontakten till din kaffebryggare hursomhelst. Annars får elprylen i fråga inte säljas inom EU området. Skulle du "springa på" en elpryl av ngt slag som påverkas av hur du vänder kontakten när du pluggar in den i eluttaget, lämna tillbaka den till säljaren omedelbart.

Du problematiserar av ngn anledning över ett problem som inte finns i praktiken..
 

Först och främst,om det i montage anvisningen framgår att nollan fasen skall monteras på anvisad plint.
för att då kunna göra installationen så att fas nolla kommer på anvisad plint så måste ju en fast installation göras.
jag pratar inte om ALLA dom som inte följer anvisningarna och monterar stickpropp.
Men vi kan vända på frågan,i installations beskrivningen på OBS "många pumpar men säkerligen inte alla"
så är installations beskrivningen Nollan vs Fas skall till anvisad plint.Hur kan man då gå ifrån installations beskrivningen och montera stickpropp,nu pratar jag inte om att"alla gör det eller jag kör 105 på 90 utan skall det vara korrekt så ska det.


Sen har jag inte någon gång nämnt att man INTE får ansluta dom pumpar som kommer med förmonterad stickpropp,
Nu blev det ju Zebror har Ränder...GIVETVIS så får dom då anslutas med dito.
Jag vet inte vars du fick det ifrån?

Dogge

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Fas och Nolla.
« Svar #47 skrivet: 26 januari 2011, 20:15:59 »
.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fas och Nolla.
« Svar #48 skrivet: 27 januari 2011, 19:23:37 »
doggydoggen,

Kul debatt :)

Vill bara tillägga att denna maskin inte får installeras med stickpropp!
Utan endast fast Installation med arbetsbrytare eller med handske, och då skall Fas vara till Fas och Nolla till Nolla.

Men sämre konstruerad, 25 Amp matning! måste var en rejäl sak, minst 15 kWh värme om det är en värmepump?

MVH/Fidusen
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 21:20:04 av Fidusen »
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Fas och Nolla.
« Svar #49 skrivet: 07 februari 2011, 00:10:13 »
Har du en ritning på varistorns inkoppling som du kan lägga ut här? Är den inte ansluten mellan fas och nolla så har den troligen en annan funktion än överspännings skydd. Tex att skydda kontaktbläck i en strömbrytare/kontaktor som sitter i serie med en järnkärnetransformator eller liknande.




By doggydoggen at 2011-01-04

Studera den här kopplingen och säg om du anser att man "FÅR" koppla den på en stickpropp.
Fråga 1 Blir överspännings skyddet på någotvis förändrat när man skiftar fas nolla?
Fråga:2 Fungerar ett överspänningskydd när det blir nollplan på bägge sidor varistorn?
Fråga:3 får man ha en avsäkring på nollan som det blir om man skiftar fas nolla i detta exemplet.
Fråga:4 Vad händer om säkringen löser ut när nollan är ansluten till säkringen?
Fråga:5 Kan det bli farligt om nollan bryts,vars får du då 230 volt?

Ja jo,nu är jag nog lite dryg,men tycker du inte att denna koppling skall vara fast installation?.. :)


Heisann Dogge!

I en ellers trasig helg med skirenn i Rybinsk hvor hverken svensker eller nordmenn deltok kom jeg over dine ressonnementer over nullfase og spiker. Etter å ha skumlest alle innlegg kom jeg fram til at du egentlig aldri fikk svar på det du var ute etter.

Først det du skrev innledningsvis når du startet tråden:

Själv så har jag sett till att fasen och nollan är där dom ska vara,men fick tanken att säkert många som inte känner till att dessa maskiner ska ha en fast montering och nollan MÅSTE komma rätt.
Varför,ja all skit vi får in från nätet kommer på fasen,spikar och annat skit,Nollan är och skall vara spänningslös,om man då skiftar nolla och fas så skickar vi kanske ofiltrerad spänning rätt in i våra pumpar,dvs störningsfilter sätts ur spel och all elektronik mår dåligt och kan börja spöka..exempelvis..åska,överspänningar i allmänhet,folk som byter elektronik kort och skyller på fabrikatet,etc etc.

Etter som jeg forstår så er du av den formening at denne varistor og surge-mekanismen du har markert med blått på tegningen, skal hindre spiker fra nettet, men siden de sitter bare i den ene fasen er det dermed viktig at hvordan du plugger inn støpslet. Dette er feil resonnement. Disse hindrer ingen verdens ting av det som måtte være på nettet av uønskede ting.
De sitter parallellt med sikringen F01. De beskytter heller ikke sikringen. Denne varistoren og surgedetektoren er kortsluttet av sikringen og vil derfor ikke være i inngrep under normal drift.

Hvorfor sitter de der da:
Hvis sikringen av en eller annen grunn skulle ryke, så vil det oppstå høye spenningspeaker, siden det blir brudd i en krets hvor det er trafoer eller spoler, og det er disse spenningspeakene som så i sin tur kan ødelegge elektronikk i nærheten.
Ble det for tungvint forklart?
Sikringen ryker
Spenningspeakene som ville ha oppstått, kortsluttes effektivt av varistor og surg.det.

Dett var dett!

Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fas och Nolla.
« Svar #50 skrivet: 07 februari 2011, 16:17:48 »
Perjohan,

Helt riktigt :)

Kopplingen kortsluter effektivt alla transienter som uppstår från drosslar och andra induktiva laster i kretsen om säkringen löser ut.
För den funktionens skull spelar ingen roll om fas ligger mot nolla och nolla mot fas, den fungerar lika effektivt hur som.

Men en fast installation med servicebrytare är att föredra, framför handske, men konstuktionen med en matning på 25 Amp utesluter helt stickproppsanslutning.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Fas och Nolla.
« Svar #51 skrivet: 07 februari 2011, 17:05:35 »
Hur kul hade detta forum varit om man svarade på inledningsfrågan och sedan stängde tråden?
 *roflmao*
precis! jag gillar när trådar svävar ut och det finns utrymme att ventilera annan kunskap.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!