Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Välja luftvärmepump golvmodell...  (läst 34029 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #30 skrivet: 26 december 2018, 22:19:15 »
Tjena. nja tänker mer som så att med väggmodell kan man ju mkt väl skjuta ut luftvärmestrålen hårdare än vad dagens golvmodeller och då givetvis nedåt så det dels sprider sig bättre o djupare in i huset. Någon direkt golvvärme får man inte och inte så jag tänkte. Men håller med dig om att får de lite bättre fart på golvmodellerna så är jag på. Vad jag har hört så monterar en del av våra Danska kollegor gärna väggmodeller nära golvet och det tycker jag är helt rätt. Har faktiskt gjort det på några ställen (där kunden inte vill att den "fula" innedelen ska synas) med mycket gott resultat och där får man en rejäl plätt med uppvärmt golv på köpet :-) Du födde en idé nu faktiskt, varför inte alltid sikta på att montera innedelen så lågt som om möjligt i de hus det är genomförbart att göra detta på..bara en tanke som slog mig..då sitter den inte  mitt i synen för folk på samma sätt. Intressant detta...Någon som vet mer om det hela och som också haft kunder som vill ha väggmodellen nära golvet? Om man tänker på det hela så är det bara positiva saker jag kan se med det hela..ingen stege som ska släpas fram för att ta ut filter plus att man ser ju direkt när där kommit damm och behöver rengöras. Sen undrar jag om där finns någon fena här på forumet som vill hjälpa mig att ta fram en avfrostningsfri pump..som vi kan applicera på både Luft/Luft samt Luft/Vatten. Har idén redan klar nu ska det bara fram duktiga ingenjörer/tekniker som vågar följa med på resan. Vänligen Fredrik

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #31 skrivet: 26 december 2018, 22:39:42 »
Finns gott om lågt monterade ”vanliga” väggmodeller, borde även finnas gott om detta i Malmö trakterna  ;)
Nackdelen om dom placeras under till exempel fönster istället för en golvmodell kan vara att dom blir knepigare att rengöra filtren då vissa frontluckor är knepiga att demontera eller inte går att demontera och då får man krypa varje gång det är dags att rengöra filter

Gäller även att det inte trycks ner för varm luft om det tex är riktigt trägolv så ställ vingarna rakt fram
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #32 skrivet: 26 december 2018, 22:43:16 »
Finns gott om lågt monterade ”vanliga” väggmodeller, borde även finnas gott om detta i Malmö trakterna  ;)
Nackdelen om dom placeras under till exempel fönster istället för en golvmodell kan vara att dom blir knepigare att rengöra filtren då vissa frontluckor är knepiga att demontera eller inte går att demontera och då får man krypa varje gång det är dags att rengöra filter

Gäller även att det inte trycks ner för varm luft om det tex är riktigt trägolv så ställ vingarna rakt fram

Är detta för att man torkar ut golvet då?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #33 skrivet: 26 december 2018, 22:54:15 »
Hög värme kan ge sprickor i tex parkettgolv, ibland kan man även se lite av detta när det är radiatorer med väldigt hög framledning nära trägolv

När man lägger trägolv på golvvärme så brukar det finnas en anvisning om hur varmt det ”tål” även underifrån
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #34 skrivet: 26 december 2018, 23:00:17 »
Hög värme kan ge sprickor i tex parkettgolv, ibland kan man även se lite av detta när det är radiatorer med väldigt hög framledning nära trägolv

När man lägger trägolv på golvvärme så brukar det finnas en anvisning om hur varmt det ”tål” även underifrån

Då vet jag och lärt mig något nytt idag. Blir till att informera kund om att olja golvet för att undvika sprickor..Då var det löst. Tack TS

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #35 skrivet: 26 december 2018, 23:11:25 »
Nu har jag väl ändå inte sagt att om man oljar golvet så löser det alla problem ????
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #36 skrivet: 26 december 2018, 23:15:49 »
Nu har jag väl ändå inte sagt att om man oljar golvet så löser det alla problem ????

Nope gjorde du inte men resten kunde jag räkna ut själv. Men ska kolla nästa gång vad det blir för temp när man riktar luftstrålen nedåt på golvet..den kyls ju ner rätt markant av omgivande luft innan den träffar golvet och vad det är för träslag..lite o sätta mig in här då med andra ord.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #37 skrivet: 26 december 2018, 23:31:20 »
Många parkettgolv är lackade för din info så olja biter dåligt på dom  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #38 skrivet: 26 december 2018, 23:38:32 »
Många parkettgolv är lackade för din info så olja biter dåligt på dom  ;)

Som jag skrev, då har jag en del och sätta mig in i..Min Brors svärfar har haft golvfirma hela sitt liv så är i trygga händer när det kommer till råd från ett proffs  tummenupp

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #39 skrivet: 27 december 2018, 13:16:28 »
Tjena. nja tänker mer som så att med väggmodell kan man ju mkt väl skjuta ut luftvärmestrålen hårdare än vad dagens golvmodeller och då givetvis nedåt så det dels sprider sig bättre o djupare in i huset. Någon direkt golvvärme får man inte och inte så jag tänkte. Men håller med dig om att får de lite bättre fart på golvmodellerna så är jag på. Vad jag har hört så monterar en del av våra Danska kollegor gärna väggmodeller nära golvet och det tycker jag är helt rätt. Har faktiskt gjort det på några ställen (där kunden inte vill att den "fula" innedelen ska synas) med mycket gott resultat och där får man en rejäl plätt med uppvärmt golv på köpet :-) Du födde en idé nu faktiskt, varför inte alltid sikta på att montera innedelen så lågt som om möjligt i de hus det är genomförbart att göra detta på..bara en tanke som slog mig..då sitter den inte  mitt i synen för folk på samma sätt. Intressant detta...Någon som vet mer om det hela och som också haft kunder som vill ha väggmodellen nära golvet? Om man tänker på det hela så är det bara positiva saker jag kan se med det hela..ingen stege som ska släpas fram för att ta ut filter plus att man ser ju direkt när där kommit damm och behöver rengöras. Sen undrar jag om där finns någon fena här på forumet som vill hjälpa mig att ta fram en avfrostningsfri pump..som vi kan applicera på både Luft/Luft samt Luft/Vatten. Har idén redan klar nu ska det bara fram duktiga ingenjörer/tekniker som vågar följa med på resan. Vänligen Fredrik

Varning för att montera väggmodeller nära golvet. Mycket dåligt ide.

Jag trodde att jag redan skrev allt och jag kan ge mig lite vila från det här forumet.. Syftet med min skrivandet är att ge amatören grundläggande kunskaper så att de kan fatta ett självständigt beslut.

Fredrik, det här är en annan helt falsk idé. Jag förstår att det kommer att bli attraktivt för många människor. Du kan även hitta hundratals anhängare.
Tyvärr är det helt fel och baserat på ett missförstånd av luftflödet.

Jag säger det igen: Golvmodell är överlägsen för uppvärmning  men värdelös för kylning.

Varför är den värdelös för kylning ?? 

Därför att den kalla luften faller ner.  Vad är det som händer när den faller ner. ?? Den sugs tillbaka i inomhusenheten och kan bara snurra runt. Och i värsta fall kan det leda till att inomhusenheten kommer att omvandlas till en isbit.
Ju högre temperaturen i rummet desto mer blir det synligt. 

Första gång jag såg det var på skeppet m / s Madame Butterfly. Carrier golvmodell-enheterna användes för att kyla kontrollrummet. I rummet  var nära 50C och alla inomhusenheter förvandlades till isblock. Även om dussintals begåvade ingenjörer har jobbat där under många år har detta problemet inte lösts. Vi installerade takmodell och problemet försvann. Slutsatsen från detta är följande: inomhusenheten måste installeras på ett sådant sätt att det utblåsta luften kommer inte snabbt tillbaka.

Om du monterar en väggmodell (utan att vrida den upp och ner) under fönstret?!

 Vad händer med den utblåsta heta luften. Kanske 50C?  Enligt naturlagarna måste den stiga upp. Och det kommer att sugas in av inomhusenheten. När luften stiger upp passerar den nära inomhusdelens  insuget.  Ska jag beskriva vad som händer nästa?  Bara rundgång.
Även när vi placerar enheten högt upp på väggen   kommer detta fenomen också att bli aktuellt.  Jag skrev tidigare hur tillverkare motverkar detta fenomen.  Med Delta T 4-5C.

Varför är golvmodell överlägsen?

Därför at det finns ingen chans  för att det varma utblåsta luften suggas omgående tillbaka.!!!!  Den kommer tillbaka när den gjorde sitt jobb. det vill säga när luften överförde värme till huset och kyldes.


« Senast ändrad: 30 december 2018, 08:13:07 av tubaralo »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #40 skrivet: 27 december 2018, 13:39:55 »
Har ett antal "vanliga" innerdelar  som sitter och har ersatt ibland en radiator under fönster och det fungerar klockrent så sluta skriv att det generellt är en dålig ide !
Sitter den felaktigt så den sprutar rakt in i vägg så kan det självklart återcirkulera snabbt men det är inte maskinens fel utan montörens.
Nackdelarna är att viker man ner vingarna mot tex trägolv så mår dom flesta inte bra av det då det långa perioder kan komma 50 gradig luft nära golvet.
En annan nackdel kan vara om det kommer för mycket kallras från fönstren så lurar det givarna att tro att det är kallare än vad det egentligen är och den gasar på för mycket.

Finns nog flera här på forumet som använt sina golvmodeller att kyla med som kan ge sin åsikt om hur det har fungerat, räcker den effektmässigt till för behovet så lär dom ha fungerat bra.

Golvmodellen på ditt skepp kanske var helt fel dimensionerad eller defekt eller så var det helt enkelt helt fel modell på den platsen men att döma ut alla för att det inte fungerar på ett skepp låter märkligt!

Sen kanske jag tolkar det fel men det låter nästan som du rekommenderar att man ska vända upp och ner på en "vanlig" väggmodell om den ska placeras relativt lågt ?
Inget vi skulle göra om det är så du tänkt dig.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #41 skrivet: 30 december 2018, 22:25:40 »
Sen kanske jag tolkar det fel men det låter nästan som du rekommenderar att man ska vända upp och ner på en "vanlig" väggmodell om den ska placeras relativt lågt ?
Inget vi skulle göra om det är så du tänkt dig.
[/quote]


Jag rekommenderar inte heller för andra. För mig själv, för min familj och mina  vänner som förstår sig pa hur luften cirkulerar i byggnaden och kanske använder A/C för kylning endast ibland, installerar jag alltid väggmodell upp och ner. I det här fallet har jag en perfekt golvmodell.
 Jag behöver inte köpa dyra,underutvecklad  golvmodeller som finns på marknaden. Jag kan njuta av senaste vp som har COP 5,7 och förvänta mig att jag kommer att få COP + extra 0,5 eftersom golvmodell borde bli bättre.

När jag skulle installera en luft-luft värmepump i mitt hem for 30 ar sedan, krävde min fru:
1. Jag vill inte se innedelen.
2. Jag vill inte höra den.
3. Jag vill inte känna den här brisen
När jag monterade innedelen upp och ner och dölde den bakom soffan, uppfyllde jag alla krav.

Naturligtvis finns det en del problem att lösa. Liksom kondensatvatten, fastsättning på väggen, lura fjärrkontrollen. (det där med T-delta 4-5C).
« Senast ändrad: 05 januari 2019, 08:57:50 av tubaralo »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #42 skrivet: 30 december 2018, 22:34:30 »
Borde rinna vatten från alla håll och kanter när dom kör kyla ”ibland” eller hur löser ni kondensvattnet ?
Är det du som står för skadorna annars om du inte löst problemet med kondensvattnet om någon av dina vänner råkar ställa den i kyldrift ?

Om du/ni har tillverkning av vp borde du väl kunna tillverka en modell som du själv vill att den ska fungera ?

Tror jag håller mig till dom så kallade ”underutvecklade” golvmodellerna som tex mitsubishi electrics KJ modeller än vänder upp och ner på en innerdel  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #43 skrivet: 31 december 2018, 01:00:46 »
hahaha. ja fy fan.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #44 skrivet: 31 december 2018, 07:08:49 »
Borde rinna vatten från alla håll och kanter när dom kör kyla ”ibland” eller hur löser ni kondensvattnet ?
Är det du som står för skadorna annars om du inte löst problemet med kondensvattnet om någon av dina vänner råkar ställa den i kyldrift ?

Om du/ni har tillverkning av vp borde du väl kunna tillverka en modell som du själv vill att den ska fungera ?

Tror jag håller mig till dom så kallade ”underutvecklade” golvmodellerna som tex mitsubishi electrics KJ modeller än vänder upp och ner på en innerdel  :)

Observera att det bara installeras där jag har full kontroll över det. Lite för forskningsändamål.  Aldrig för kunder.Vi sätter en blomsterlåda under eller det är förbjudet att använda för kyla. För mig på kontoret använder vi också för kylning, Efter några månader blev vi uttråkad med att hälla ut vatten och använde en kondensatpump. Vaggmodeller har vi nästan gratis. När jag skriver underutvecklad menar jag att gollvmodell ska ha en COP 0,5 bättre än en väggmodell och idag är det motsatsen, trots att det är emot naturlagar . Jag upprepar det än en gång till:Jag rekommenderar inte heller att installera upp och ner för de som inte har full kontroll över vad de gör .Och där vi har golv för tusentals kronor.
« Senast ändrad: 05 januari 2019, 09:02:08 av tubaralo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!