Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?  (läst 45224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« skrivet: 04 juni 2011, 00:30:52 »
Inte första gången man tappar hakan när man ser hur polisen sköt sina prioriteringar.

Att jaga onyktra i golfbilar är uppenbarligen viktigare än att jag riktiga brottslingar eller se till så att ingen kör för fort utanför våra skolor.
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2458455/polis-gjorde-nykterhetskontroll-for-golfbil

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2011, 18:10:08 »
Låter inte rimligt att jaga skurkar på golfbanan men faktum är att på en del banor samlas en del kriminella och rattfylla är vardagsmat för dessa. i Vellinge skulle troligen polisen inte ens våga visa sig så det fick väl bli Ystad istället.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2011, 20:52:28 »
Min erfarenhet är att golfbanorna är fulla av skurkar!

Hoppas dom tar med sig kronofogde och skattemyndigheten nästa gång också..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #3 skrivet: 04 juni 2011, 21:37:19 »
Min erfarenhet är att golfbanorna är fulla av skurkar!

Hoppas dom tar med sig kronofogde och skattemyndigheten nästa gång också..
*roflmao*

Så lösningen på dina problem är att hela polisens resurser är att krypa runt greenerna och låta alla som kommer inärheten blåsa alkotest.

Ytterligare nya fantastiska förslag från rikstrollet zibro ;D

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2011, 21:41:33 »
Nu utelämnade du väl den väsentligaste poängen i förra inlägget iallafall?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2011, 21:46:38 »
Nu utelämnade du väl den väsentligaste poängen i förra inlägget iallafall?

Ja det är ett av rabalders "retoriska grepp"..

och funkar inte det brukar det handla om personangrepp..

och funkar inte det osv. ..

Det är väl snart dags för Rickard som forumägare att be honom att joina ngt nytt forum snart! Bägaren är full sedan länge..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2011, 21:49:06 »
Nu utelämnade du väl den väsentligaste poängen i förra inlägget iallafall?

Jag tror inte det fanns någon baktanke med "fulla av skurkar" å den poängen dödades med kronofogden etc

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #7 skrivet: 04 juni 2011, 22:07:35 »
Min erfarenhet är att golfbanorna är fulla av skurkar!

Nu vet vi att zibrosc1235 inte bara använder forumet som sin personliga blogg, han spelar även golf
« Senast ändrad: 04 juni 2011, 22:09:13 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #8 skrivet: 05 juni 2011, 09:12:55 »
hej..

man fick då smaka i går...2000kr i böter 105 på 90 väg,ojoj tur att dom tar fast buset ute på vägarna....

fick en sedvanlig föreläsning om att farten dödar...men kunde inte hålla mig till slut å frågade vad som va farligare 80km tim med 2 promille eller nykter å 130 km/t ?????

tackade för min "extra skatt" å for vidare ....



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #9 skrivet: 05 juni 2011, 10:19:35 »
Dom gånger jag åkt dit för fortkörning har dom varit bra skrivit ut en böteslapp och inget snack nu har jag inte diskuterat med dom har jag gjort fel är det bara att betala man vet ju att det finns fartgränser även om man töjer på dom har till och med sluppit undan en gång fast jag erkände att jag kört fort *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #10 skrivet: 05 juni 2011, 10:26:49 »
Det är väl fortfarande så att polisen skall göra ett visst antal utandningsprov per år för att nå sin "kvot"

Ett ökat antal utandningsprov ger mindre rattfyllerister
Så om man dubblar utandningsproven så borde rattfylleristerna halveras eller hur?

Men för att dubbla antalet utandningsprov så måste man ta dessa prov på en del udda platser tex. där det passerar mycket blilar som på trafikleder direkt i köerna bland folk som skall hem från jobbet (i en golfbil på golfbanan).
Eller som där jag bor där det tar sina prover på alla som väntar i färjekön på väg hem från jobbet kl16:00 .
Då blir det lätt ett par hundra prov per timme.

Problemet är bara att det är väldigt få rattfyllerister vid dessa tider på dygnet.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #11 skrivet: 05 juni 2011, 10:31:42 »
Dom gånger jag åkt dit för fortkörning har dom varit bra skrivit ut en böteslapp och inget snack nu har jag inte diskuterat med dom har jag gjort fel är det bara att betala man vet ju att det finns fartgränser även om man töjer på dom har till och med sluppit undan en gång fast jag erkände att jag kört fort *vinkar*.

hej
joo det e ju inte nått att gnälla över...1 x på 25 år typ... ska väl ärligt ochså medge att det blir inte många kr per km i tim jag råkat tänja på gränserna...men jag gillar inte pekpinnar å moral predikningar
jag vet om att jag låg på lite för mycket ,men jag vet ochså om att det fiinns minst 5000 andra grejer som är väldigt mycket farligare
tex rattfulla som kör bil dagligen,fortkörningar utanför skolor,folk som inte ska sitta i bilar pga sjukdommar,demens eller annat...

ha hälldre sett att dom plockar bort folk som kör berusade å tok kör runt skolor,att polka folk som kör på en stoor väg mitt på dan i
mitt ute i ingenstans med väldigt låg trafik det skulle jag inte prioritera speciellt mycket som polis ...


Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #12 skrivet: 05 juni 2011, 13:52:42 »
Förra helgen var den några fyllskallar som körde rally runt i vår lilla stad. Bla demolerades mina egenhändigt byggda, pittoreska, fartdämpande blomlådor på vägen utanför. Några parkerade bilar och något elskåp fick också smaka på samma medicin. Att ingen person kom till skada är ett under. Det ringdes konstant efter rättvisan, utan resultat. Ligisterna övergav till slut den krockade bilen och började terrorisera boende i området. De försökte stjäla fler bilar och ta sig in i husen häromkring. Fortfarande ingen polis. När delinkventerna lullat iväg utom synhåll körde faktiskt en polisbil förbi på avstånd. Ett snabbt sammankallat gransamverkanråd (eg lynchmobb) lokaliserade missdådarna till parkeringen utanför vår bykrog varvid följande telefonkonversation ägde rum:
-"hallå. Polisen? Vi står 50 meter från nidingarna. De försöker, utan framgång, ta sig in på bykrogen. Skicka en bil genast!"
- Ehh, nä, vi har redan åkt på det där. Det gav inget."

Liknande händelse utspelades för något år sedan när några lokala missbrukare gjorde en stöldturné i garage och uthus till fots. Mitt på blanka dagen utrustade med en kundvagn stal de allt de kom över. Polisen körde några varv, tog lite uppgifter och försvann. Även denna gång lokaliserades gärningsmännen till nämnda bykrog där de stod utanför och försökte sälja stöldgodset. Samma konversation med polisen denna gång.
-"Nej vi har redan varit ute på det där. Vi kan inte skicka någon mer."

Däremot var de väldigt snabba i utryckningen den gången jag "tog saken i egna händer". Inget fel i det iofs. Men det tog nästan två år innan jag blev ställd inför skranket (ja, rättegång alltså och naturligtvis var det jag som blev fälld om nu någon trott något annat...)
Handläggningstiden är lååååång...

Vi har nu haft fyra (tror jag) inbrott och förlorat moped, cyklar, crossmotorcykel, handmaskiner, verktyg , etc etc. Varje gång har "utredningen" lagts ned omedelbart. Oftast har det beslutet legat i brevlådan innan kopian på anmälan kommit...
Vid två tillfällen har jag själv forskat fram namn och adress på förövarna. Inget polisen varit intresserad av. Utredningen är ju redan avslutad. Men vänta bara... knUp (måste dock ligga lågt något år...)
Visst, försäkringen täcker något men inte de dyrare sakerna som crossen (oregistrerat motorfordon) eller "annan stöldbegärlig utrustning".

Jag skyller inte pÃ¥ de enskilda polismännen eller lokala polisväsendet. De följer nog sina direktiv. Prioriteringar har gjort att alla smÃ¥brott ska passera utan Ã¥tgärd. Det finns inte resurser sÃ¥ man flyttar över handläggningen direkt pÃ¥ försäkringsbolagen. Man kan alltsÃ¥ säga att vi via vÃ¥ra försäkringspremier försörjer personer ur de lägre samhällsskikten. Förr dem har det ju ocksÃ¥ skett nedskärningar de senaste Ã¥ren. De vet att de inte kommer att Ã¥ka dit, sÃ¥ det är fritt fram att plocka sitt levebröd ur medelklassens förrÃ¥d. Vi har ju fÃ¥tt lägre skatt och har rÃ¥d med premierna och dessutom frigörs resurser för polisväsendet till annan viktigare verksamhet. Ett riktigt "win win scenario". Eller...  ???

Blir jag "K"-stämplad (vpk) om jag föredrar att betala lite mer i skatt för att bättre finansiera polis och rättsväsende och kanske till och med något till de socialt utslagna mot att jag får ha mina saker ifred? Känslan av att ha haft drogpåverkade galningar rotandes i mitt hus är inte trevlig... Den kan jag betala mycket för att slippa. Att mina barn inte ska riskera att bli överkörda av fyllskallar utanför sitt hem är fan inget jag vill behöva oroa mig för. Det blåser jag gärna ännu fler gånger för. Kanske till och med på golfbanan...

« Senast ändrad: 05 juni 2011, 16:10:21 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #13 skrivet: 05 juni 2011, 15:02:56 »
Polisen är en av få verksamheter som det vore katastrof att snåla på eller ännu värre privatisera. Nu ä jag inte helt säker på att polisens problem idag är brist på pengar utan jag tror det mer handlar om konstiga prioriteringar.
Det är ju detta tråden handlar om, skall polisen springa runt på golfbanorna och kolla om folk har druckit en pilsner på lunchen innan dom satte sig i den lilla golfbilen eller skall dom ut och jaga ligister som är en fara för barn o vuxna i sina egna hem. Vi har ju sett i tråden att det finns dom som uppenbarligen förordar att springa på golfbanorna och det kanske finns fler sådana människor i polisadministrationendärav dagens situation.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #14 skrivet: 05 juni 2011, 15:21:55 »
Tror du verkligen att polismyndigheten strävar efter och försöker styra sin verksamhet utifrån den uppfattningen att det är av större samhällsnytta att stävja pilsnerdrickande golfspelares golfbilskörande än att bekämpa riktig kriminalitet?
Eller kan det vara så att det är en "olycklig omständighet" att detta skedde i en stor organisation där den ena handen inte nödvändigtvis vet vad den andra gör. Kanske är det så att detta var alkoholtester som utfördes av nyutexaminerade poliser i utbildningssyfte vilket uppmärksammades i lösnummersäljande syfte av oseriös media.

Jag lever i alla fall i den "villfarelsen" att polisen i stort gör ett så gott jobb som möjligt utifrån de förutsättningar de har. Dock vore det ju önskvärt om förutsättningarna var betydligt mycket bättre.
« Senast ändrad: 05 juni 2011, 16:11:30 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!