Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöra frÃ¥nsluftskanaler?  (läst 5700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bmyrland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Rengöra frånsluftskanaler?
« skrivet: 15 september 2009, 06:35:27 »
Det är dags att byta frånluftsvärmepumpen i vår 20 år gamla villa. Installatörerna erbjuder rengöring av frånluftskanalerna för 2500 spenn extra.

Hur viktigt är detta egentligen? Eftersom det erbjuds som opsjon enbart får jag en känsla av att det kan vara en sån där extragrej som låter bra men som kanske inte är nödvändig, typ försäkringen som vitvarukedjorna vill kränga när du köper ny TV.

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rengöra frånsluftskanaler?
« Svar #1 skrivet: 16 september 2009, 08:55:13 »
Jag skulle tro att det inte spelar så stor roll om det sitter lite "skit" i frånuftskanalerna - att det skulle bli så mycket att flödet påverkas verkar osannolikt, och luften går ju rakt ut efter att den passerat förångaren-
Har du däremot även tilluftskanaler så kan det kanske vara motiverat av hygieniska skäl att rengöra dessa.


Roger

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra frånsluftskanaler?
« Svar #2 skrivet: 16 september 2009, 09:33:19 »
Regörning av 20 år gamla kanaler rekommenderas, helt klart.
På den nya maskinen skall ju fläkthastighetn anpassas efter luftflödet som mäts in.
Med dammiga kanaler måste fläkten gå med högre hastighet för att kompensera motståndet i kanalerna. Så slutresultatet kan mycket väl bli högre strömförfrukning på fläkten och mer ljudproblem.
Dessutom säger boverkets regler att ett frånluftssystem skall rengöras vart 10:år.

Om sen priset är för högt eller inte har jag ingen synpunkt på.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad bmyrland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra frånsluftskanaler?
« Svar #3 skrivet: 16 september 2009, 17:29:53 »
Hmm... 1 för, 1 emot så långt.

Jag har kollat runt lite bl.a. hos Boverket men hittar inga rekommendationer. Även kontrollplikten för 1-2-familjshus är borttagen. Ända jag hittar är lite siffror på rekommenderade luftflödesvolymer.

Lutar väl åt att jag tackar ja "för säkerhets skull", staten betalar ju halva kostnaden trots allt. Vore himla interessant att möta luftflödet före och efter rengörning, med samma fläkt och hastighet.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Rengöra frånsluftskanaler?
« Svar #4 skrivet: 16 september 2009, 19:47:37 »
Kollade lite i mina kanaler som är 20 år , dom är ju ganska skitiga , speciellt i våtrum och tvättstuga.
Funderar på någon egen renslösning, mest för utmaningens skull. Jag har viska och böjlig axel, behöver bara en kraftig fläkt.
2500 kr låter dyrt, det är ju säkert inte mer än 1 h jobb (gissar) när man har prylarna och allt är åtkomligt, men jag vet inte vad andra tar.
Allting har väl blivit dubbelt så dyrt nu med rotavdraget?
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad flarssen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra frånsluftskanaler?
« Svar #5 skrivet: 17 september 2009, 08:29:20 »
Kollade lite i mina kanaler som är 20 år , dom är ju ganska skitiga , speciellt i våtrum och tvättstuga.
Samme her etter 15 år, spesielt på badet. Nesten tett kanal. Fikk bort det meste med en gammel støvsugerslange som fikk plass gjennom takventilene.

Fred
« Senast ändrad: 17 september 2009, 15:00:28 av flarssen »

Utloggad KaminKamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra frånsluftskanaler?
« Svar #6 skrivet: 17 september 2009, 13:56:33 »
Hej,

När jag bytte fånluftspump så stod jag inför samma frågeställning. Jag betalade ca: 3,000 kr för rengöring av kanaler. Då gjorde dom rent både tilluft- och frånluftskanaler. Donen togs loss och diskades. Dom hade en stor fläkt samt en roterande borste som dom stack in i kanalerna. Där dom inte kom åt, p.g.a. långa kanaler, så tog dom upp ett hål i kanalerna, som sen tätades. Dom gjorde ett bra arbete och det tog nästan en dag. Resultat är mindre skit i filtret på frånluftssidan och bättre luft på tilluftssidan. Sen påverkas säkert även luftflödet possitivt. Jag skulle tagit erbjudandet 3,000 kr och ROT avdrag (1,500 kr).

//Magnus
190 kvm + garage 32 kvm norr om Stockholm. Värmer sen 2008-03-05 med CE65+Ilpo TA+Fläktkonvektor i garage.

Utloggad bmyrland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra frånsluftskanaler?
« Svar #7 skrivet: 17 september 2009, 17:08:15 »
 :)  OK, jag är övertygat. Tack alla!!

Utloggad hand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöra frånsluftskanaler?
« Svar #8 skrivet: 17 september 2009, 22:12:21 »
Hittade en annons i en mässtidning en firma som vill ha 750 kr för att rensa ett frånluftsystem.
IVT 490 installerad sep-06 123 m² på 1½ plans villa byggd 1992 i Skåne.

Utloggad haba_tsutt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Mitsubishi GE35VAH
SV: Rengöra frånsluftskanaler?
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2009, 20:41:52 »
Det är något som även jag skulle behöva få åtgärdat...

Hand: kan du delge oss andra vilken firma det var...  --/

H: Thomas

Utloggad bmyrland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra frånsluftskanaler?
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2009, 22:27:07 »
FYI: Min montör har bråkat med Skatteverket. Enligt dem är rengörning av kanalerna "underhåll" och därmed ej ROT-avdragsgilt. Det stod visstnog veldigt tydligt i deras listor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!