Skrivet av: xxargs
« skrivet: 20 juni 2015, 15:33:36 »Har haft samma funderingar - har sett hur det kan se ut under plasthuvarna i ventilerna med tjocka lager av oxider mm... - hur noga rensas sådant undan innan man ansluter maskinen???
nej, jag tror jag tänker sköta sådana jobb själv...
Man får dock vara försiktig att inte trycka upp till för hög tryck då evaporatorn är den vekare delen i bil-AC, men samtidigt skall bilen kunna stå i väldigt varm miljö - tryck för R134a är 12.2 Bar vid 50 grader och 13.9 Bar vid 55 grader, så dessa tryck bör systemet kunna tåla utan att gå sönder, kör man upp till 20 Bar så är man nog utanför gränsen vad som är lämpligt. Många brukar säga aldrig mer än 10 Bar provtryck i Bil-AC.
Låter skumt att man kan ha en AC-shop utan att kunna felsöka mer avancerat än vad maskinen klarar, såpvatten är fullt tillåten felsökningsmetod även om dessa är för grova för att kunna ta 3 gram/år-läckorna - dessa kan i stort set bara tas med elektronisk gas-sökare av tillräckligt hög kvalitet (ofta IR-stråle baserade i analysdelen)
Eftersom man inte får felsöka med köldmedel i gasblandningen som spårgas man provtrycker med och anläggningen är tom/trycklös från början så finns nitrogen med 5% vätgas och vätgasdetektorer för den typen av spårsökning - eller att man på vakumpumpsidan analyserar gasen och så har man tillskottsgas med nitrogen med vätgas/helium som man prutar runt på de misstänkta platserna.
I högvakumlabratorie använder man ofta vanlig isopropanol och blaska på ställen som misstänks när man i högvakumsammanhang jagar större läckor (dock i kylnissevärlden fortfarande extremt små läckor) eftersom den ändrade molekylvikten på gaserna som läcker in gör att det blir stor registrerat tryckändring på het-katod (Bayard Apert)-vakumetrarna - dock krävs det högre vakum än vad en 2-stegs vakumpump klara på analysdelen...
---
För bilbruk så räcker det med en stegs vakumpump då de flesta når ned till under 1 mBar vakum och det är krav på att man skall ha högst 2.6 mBar stadig vakum (2000 micron) - det man bör komplettera med är en riktig vakummeter som kan mäta till delar av mBar och där kan se om vakumet är stabil (med kran stängd mot vakumpumpen) och med vilken vakum man lyckas pumpa ned till - annars är det bara gissningslek...
Första jobbet brukar vara att få manometerstället tillräckligt tät när man skaffat den riktiga vakummetern - för det är då man ser vilka läckande såll man har till utrustning...
det kan vara bättre att skita i manometerstället och ersätta slangarna med mjukglödgad kopparrör istället när man gör själva vakumläcktestet... för slangar läcker pga. fukten som diffunderar genom gummi/plasten och därför är nästa omöjliga att få dem att hålla stadig vakum över tiden (timmar)
nej, jag tror jag tänker sköta sådana jobb själv...
Man får dock vara försiktig att inte trycka upp till för hög tryck då evaporatorn är den vekare delen i bil-AC, men samtidigt skall bilen kunna stå i väldigt varm miljö - tryck för R134a är 12.2 Bar vid 50 grader och 13.9 Bar vid 55 grader, så dessa tryck bör systemet kunna tåla utan att gå sönder, kör man upp till 20 Bar så är man nog utanför gränsen vad som är lämpligt. Många brukar säga aldrig mer än 10 Bar provtryck i Bil-AC.
Låter skumt att man kan ha en AC-shop utan att kunna felsöka mer avancerat än vad maskinen klarar, såpvatten är fullt tillåten felsökningsmetod även om dessa är för grova för att kunna ta 3 gram/år-läckorna - dessa kan i stort set bara tas med elektronisk gas-sökare av tillräckligt hög kvalitet (ofta IR-stråle baserade i analysdelen)
Eftersom man inte får felsöka med köldmedel i gasblandningen som spårgas man provtrycker med och anläggningen är tom/trycklös från början så finns nitrogen med 5% vätgas och vätgasdetektorer för den typen av spårsökning - eller att man på vakumpumpsidan analyserar gasen och så har man tillskottsgas med nitrogen med vätgas/helium som man prutar runt på de misstänkta platserna.
I högvakumlabratorie använder man ofta vanlig isopropanol och blaska på ställen som misstänks när man i högvakumsammanhang jagar större läckor (dock i kylnissevärlden fortfarande extremt små läckor) eftersom den ändrade molekylvikten på gaserna som läcker in gör att det blir stor registrerat tryckändring på het-katod (Bayard Apert)-vakumetrarna - dock krävs det högre vakum än vad en 2-stegs vakumpump klara på analysdelen...
---
För bilbruk så räcker det med en stegs vakumpump då de flesta når ned till under 1 mBar vakum och det är krav på att man skall ha högst 2.6 mBar stadig vakum (2000 micron) - det man bör komplettera med är en riktig vakummeter som kan mäta till delar av mBar och där kan se om vakumet är stabil (med kran stängd mot vakumpumpen) och med vilken vakum man lyckas pumpa ned till - annars är det bara gissningslek...
Första jobbet brukar vara att få manometerstället tillräckligt tät när man skaffat den riktiga vakummetern - för det är då man ser vilka läckande såll man har till utrustning...
det kan vara bättre att skita i manometerstället och ersätta slangarna med mjukglödgad kopparrör istället när man gör själva vakumläcktestet... för slangar läcker pga. fukten som diffunderar genom gummi/plasten och därför är nästa omöjliga att få dem att hålla stadig vakum över tiden (timmar)