Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: luftvatten eller frånluft  (läst 562 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
luftvatten eller frånluft
« skrivet: 20 mars 2024, 14:12:34 »
Hej !

Vi behöver byta ut vår CTC ecoEL någonting luft/vattenvärmepump, då vi har en otroligt hög elförbrukning för tillfället.
Jag kan ingenting om detta, och sitter i händerna på allt som säljarna berättar för mig.
Har haft 2 leverantörer som kikat på lösningen idag, och den ena förespråkar en frånluftsvärmepump och den andra en ny luft/vatten.

Argumenten för frånluftpumpen är att man slipper en utedel, som inte är så bra när det är kallt ute, och man slipper att den står och låter.
Har även någon form av ventilation, någon burk som heter CBA-125. Där har jag fått information att den "motverkar" värmen från den andra pumpen, och med en fråluftsvärmepump så kan man koppla ihop dessa, så jag inte behöver ändra något i ventilationen, men kan få dem att jobba tillsammans, kanske med en annan "burk" men jag behöver iallafall inte bygga om hela ventilationen. Denna skall ju även kunna värma upp luften som blåses in, men frågan är hur effektivt den gör det...

Leverantörer som vill sälja luft/vatten struntade helt i den, och blev förvånad när jag sa att det var ventilationen och frågade hur man skulle lösa det, så jag fick inte riktigt samma förtroende för dem. De skulle kolla med pumpleverantören om de visste någon lösning på detta.
Men de propsade på att en luft/vatten kommer att bli billigare i längden vad det gäller drift.

Har ett hus på ca 124kvm, 4 personer i hushållet, beläget i västmanland.

Vet inte om det behövs mer info, eller om det går att dra några slutsatser eller rekomendationer av detta.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2024, 15:18:46 »
När är huset byggt och isolerat? 1-planshus? Frånluftsvärmepumpar passar bara i moderna mycket välisolerade hus med små transmissionsförluster. Annars blir de för klena.

CBA-125 är alltså ett FTX-aggregat som verkar vara runt 25 år gammalt men har ändå hyfsad verkningsgrad. Man kan inte ha både frånluftsvärmepump och FTX utan måste välja ett av dem. Frånluftsvärmepumpar kan kompletteras med en tilluftsmodul om man vill ha komfortvarm tilluft via kanaler.
« Senast ändrad: 20 mars 2024, 15:30:11 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2024, 16:45:00 »
Hej!
Som sagt har du en ventilationsvärmeväxlare, CBA-125 tar in uteluft och växlar då värmen i frånluften och värmer upp tilluften med denna.
Denna funkar inte ihop med en frånluftsvärmepump, båda nyttjar samma energi.
Jag skulle i ditt fall behålla värmeväxlaren, den är kanske gammal men funkar säkert hyfsat och kan ersättas med en modern ventilationsvärmeväxlare när du vill.
Sätter du in en frånluftsvärmepump (gissar att de försöker kränga på dig en Nibe 470) så försvinner detta alternativ och du får en klen värmepump som kräver mycket eltillskott.
Jag uppskattar att detta alternativ inte ger nån besparing alls.

Jag skulle satsa på att bara byta ut nuvarande luft/vatten värmepump och inte röra ventilationen just nu.
Men se till att ta in offerter från mer än en leverantör om du kan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2024, 17:19:55 »
fattar inte det med FTX , dom är för klena och ska ha tillskott för att värma huset, samt massor med luft genom sig för att kunna jobba, kostar många kronor som ska hämtas hem. Men så är trenden nu och framför allt det med något som BBR säger ska vara i ett hus idag.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2024, 22:27:51 »
fattar inte det med FTX , dom är för klena och ska ha tillskott för att värma huset, samt massor med luft genom sig för att kunna jobba, kostar många kronor som ska hämtas hem. Men så är trenden nu och framför allt det med något som BBR säger ska vara i ett hus idag.
En normalstor villa besparar ungefär 1,5 kWh när det är omkring -10 och -15 ute. Några kronor blir det ändå. Rejäl komfortförbättring också. Många unkna hus som man knackar på tycker jag, tycker folk har låg luftkvalité i många fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2024, 23:08:09 »
Hej !

Vi behöver byta ut vår CTC ecoEL någonting luft/vattenvärmepump, då vi har en otroligt hög elförbrukning för tillfället.
Jag kan ingenting om detta, och sitter i händerna på allt som säljarna berättar för mig.
Har haft 2 leverantörer som kikat på lösningen idag, och den ena förespråkar en frånluftsvärmepump och den andra en ny luft/vatten.

Argumenten för frånluftpumpen är att man slipper en utedel, som inte är så bra när det är kallt ute, och man slipper att den står och låter.
Har även någon form av ventilation, någon burk som heter CBA-125. Där har jag fått information att den "motverkar" värmen från den andra pumpen, och med en fråluftsvärmepump så kan man koppla ihop dessa, så jag inte behöver ändra något i ventilationen, men kan få dem att jobba tillsammans, kanske med en annan "burk" men jag behöver iallafall inte bygga om hela ventilationen. Denna skall ju även kunna värma upp luften som blåses in, men frågan är hur effektivt den gör det...

Leverantörer som vill sälja luft/vatten struntade helt i den, och blev förvånad när jag sa att det var ventilationen och frågade hur man skulle lösa det, så jag fick inte riktigt samma förtroende för dem. De skulle kolla med pumpleverantören om de visste någon lösning på detta.
Men de propsade på att en luft/vatten kommer att bli billigare i längden vad det gäller drift.

Har ett hus på ca 124kvm, 4 personer i hushållet, beläget i västmanland.

Vet inte om det behövs mer info, eller om det går att dra några slutsatser eller rekomendationer av detta.

vilken elförbrukning har du?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2024, 15:10:02 »
Huset är byggt sent 80, tidigt 70 tal.
Frånluftvärmepumpen som de vill sälja är en nibe S735
Förbrukar nästan 30000KwH per år just nu.

Men rekomendationen är alltså att behålla CBA grejen, och installera en ny luft/vatten pump?
Hur kommer det sig att installatören vill sälja en frånluftsvärmepump? Är det enklare för dem?
Enl honom så är de typ lika bra som en luft/vatten, och jag vet inte, kan som sagt inget om detta.
Vet knappt vilka siffror man skall jämföra när man tittar på pappret.

Men CBA grejen, är alltså ingen större eltjyv? eller påverkar hur mycket den andra pumpen behöver jobba?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2024, 15:38:35 »
Det går inte att jämföra en FTX med en luft/vatten. Det är som att jämnförat äpplen med päron, FTX är för klen och ska en massa luft genom sig för att kunna ge någon effekt. En luft/vatten med dom nya ny så går dom ner till ca - 18 innan även dom börjar tackla av.
Sen det med FTX, så ska det snöa nästan på sommaren från röret ut, då kan man tala om effekt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2024, 16:51:55 »
Vet inte riktigt om det är något missförstånd eller om jag missuppfattat tråden!

FTX har jag själv bytt till efter att ha haft tilluft via fönsterventiler och tröttnade på att ha kallras på vissa ställen .
Ville dessutom ha bättre filter på inkommande friskluft då det är lite pollenkänsligt hos vissa.
Uppvärmning sker via golvvärme ihop med Geodan bergvärme.
FTX har ingen inbyggd värmekälla som används hos oss.

Så istället för att det väller in -10 gradig luft från ventilerna så ligger tilluften efter växlaren på ca 17 grader beroende på längden att transportera luften vilket är betydligt komfortablare och blir även liten vinst på att slippa värma upp inkommande -10 gradig luft jämfört med att ”bara” höja från ca 17 gradig tilluft.

Men kanske missförstod tråden !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2024, 17:11:19 »
Det kanske är jag som är otydlig, eftersom jag inte riktigt vet vad jag pratar om.
Men huvudfrågan är om jag skall ha en frånluftsvärmepump eller en luftvatten.

Idag sitter en luftvatten, som jag känner att den börjat gjort sitt, då den inte är särskilt effektiv och våra elräkningar inte är roliga.
Hade ut en kille, som då föreslog en frånluftvärmepump istället. Då jag har en CBA-125 (är det denna som kallas FTX) som sköter ventillationen. Då kunde man byta ut den mot något annat, som kopplades till frånluftvärmepumpen, och det skulle då bli bättre, eftersom de skulle jobba tillsammans och inte mot varandra.

En annan firma som var ut och kollade, struntade helt i den och förslog att det skulle in en ny luft/vattenvärmepump.
Så det jag funderar på är vilket som är bäst. Spelar CBA grejen någon roll i den stora beräkningen? Är det bättre med en frånluft som är kopplad till den?
Eller skall man bara koppla in en ny luft/vatten och låta det vara som det är?

Fick som sagt besked från de som förspråkar frånluft, att CBA'n och luft/vatten jobbar mot varandra, och det inte är så bra. Och att en frånluft är lika bra som en luft/vatten.

Så jag frågar därför här, för att kanske få lite "oberoende" input på det hela.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2024, 17:31:08 »
Huset är byggt sent 80, tidigt 70 tal.
Frånluftvärmepumpen som de vill sälja är en nibe S735
Förbrukar nästan 30000KwH per år just nu.

Men rekomendationen är alltså att behålla CBA grejen, och installera en ny luft/vatten pump?
Hur kommer det sig att installatören vill sälja en frånluftsvärmepump? Är det enklare för dem?
Enl honom så är de typ lika bra som en luft/vatten, och jag vet inte, kan som sagt inget om detta.
Vet knappt vilka siffror man skall jämföra när man tittar på pappret.

Men CBA grejen, är alltså ingen större eltjyv? eller påverkar hur mycket den andra pumpen behöver jobba?

En förbrukning på 30000 kWh/år innebär att huset har ett effektbehov på runt 8500 W när det är som kallast vilket motsvarar närmare 70 W/m2. Det är väldigt mycket högre än dagens moderna välisolerade hus där det brukar sitta en frånluftsvärmepump. Med ventilationsflödet på 124 m2 får man vara glad om man får ut max 4 kW värme från kompressorn även med en modern kraftig frånluftsvärmepump. En luftvattenvärmepump kan du välja t.ex. 9 kW och få flera tusen kWh lägre elförbrukning per år än med frånluftsvärmepump. Givetvis ska du ha en ny luftvattenvärmepump, eller bergvärme.

FTX-aggregat kan vara lite luriga. De kan ha både elektriska förvärmare för att klara påfrostningen och elektriska eftervärmare för att garanterat ge komfortvarm tilluft på alltid 18-19 grader. Dessa kan förbruka en hel del el som minskar besparingen med FTX men det är främst äldre aggregat som har dessa problem då nya aggregat är bättre konstruerade och har en klart högre verkningsgrad vilket också minskar behovet av eftervärmning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2024, 18:40:43 »
Huset är byggt sent 80, tidigt 70 tal.
Frånluftvärmepumpen som de vill sälja är en nibe S735
Förbrukar nästan 30000KwH per år just nu.

Men rekomendationen är alltså att behålla CBA grejen, och installera en ny luft/vatten pump?
Hur kommer det sig att installatören vill sälja en frånluftsvärmepump? Är det enklare för dem?
Enl honom så är de typ lika bra som en luft/vatten, och jag vet inte, kan som sagt inget om detta.
Vet knappt vilka siffror man skall jämföra när man tittar på pappret.

Men CBA grejen, är alltså ingen större eltjyv? eller påverkar hur mycket den andra pumpen behöver jobba?

Nibe 735 + SAM S40 i så fall.
Nibe S735 är kraftfullare än den andra 470 och kan då ge en bättre besparing.
Det finns dock en annan nackdel, den har en växelventil som gör att när den värmer varmvatten så blir den kall.
Man bör då ha en acktank till den som ser till att förse den med värme under tiden som Nibe S735 gör varmvatten.
Min gissning är att den kan spara nånstans 10-15 MWh/år, beroende på hur mycket som är hushållsel och om din nuvarande CTC ger nån besparing.

Om din CBA är en eltjuv beror på inställningarna på den, den har en ratt för eftervärmaren, läge 1 ger sämst komfort men bäst besparing.
I läge 7 är den helt klart en eltjuv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #12 skrivet: 25 mars 2024, 11:17:41 »
ok...

Så då skall jag alltså inte ha en frånluftsvärmepump, märkligt att leverantören förespråkar det så väldigt, och anser CBA'n som den värsta boven. Den är inställd på på typ 1-3 ungefär.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: luftvatten eller frånluft
« Svar #13 skrivet: 25 mars 2024, 11:35:54 »
Misstänker att du träffade en försäljare som har ett överskott av frånluftsvärmepumpar i lagret nu eftersom det byggs så oerhört få nya hus idag(!?) Vissa firmor köper in ett större antal värmepumpar på långtidskontrakt för att få ett bra pris och sedan extra god försäljningsmarginal när de säljer till t.ex. olika byggen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!