Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har lite problem med min bergvärme  (läst 16302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #30 skrivet: 22 december 2010, 20:15:55 »
Visst kan det funka ändÃ¥.  Men ett sÃ¥ stort element kan hjälpa till mkt.



 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
!
« Svar #31 skrivet: 22 december 2010, 20:22:26 »
Labold: Japp, elementen är LITE kallare nere än uppe.
Men ska det va så på exakt alla och det måste vara så? Vad händer annars?
Om de inte är det, vad gör jag då?
Lite svårt att bedöma med handflatan, men de flesta jag har känt på så är de kallare nere än uppe. 2 av elementen har jag känt på, men jag har lite svårt att avgöra om de är kallare nere än uppe (det känns nästan nästan som om det är lika varmt nere som uppe, men kanske en liten marginal kallare nere än uppe).

Rekommenderar inköp av IR-termometer på Clas Ohlson eller liknande gubbdagis. Då kan du mäta diffen, mycket bra att ha om du vill strypa in radsystemet lite mer exakt. Och du verkar ju intresserad av att få vp-n att gå bra, så då vill du det! Målet är att all den värme som kompressorn tillför radvattnet ska avges i radiatorerna innan vattnet kommer tillbaka till vp-n. Om du har en eller flera raddar som har för högt flöde, så kommer inte radens värmeavgivande yta hinna avge rätt mängd värme - du får liten diff över radden och får tillbaka för varmt returvatten till vp-n. Det behöver inte vara exakt samma diff på alla raddar, det viktiga är ju att vp-n får en totalretur som är 8 grader kallare än framledn. Man brukar säga att alla raddar ska ligga mellan 5-10 graders diff.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #32 skrivet: 22 december 2010, 20:22:51 »
Du kan ju prova med att sänka cirkpumpen ett snäpp, då får du ett lite större delta och returen bör bli lite lägre
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #33 skrivet: 22 december 2010, 20:30:28 »
Labold o VPOraklet: Ni är guld värda.
Labold: Jag ska faktiskt kolla på en sån där IR-termometer.
Svenske Kocken: Men då måste jag skruva av fronten för att komma åt CP, o jag är inte så kunnig på detta. Vet inte hur det ser ut där bakom heller.

Men ang. senaste inlägget som jag la in (Uppdateringen från 19:45). Har ni några synpunkter/kommentarer på det?

Värmepumpen hade alltså slagit ifrån och endast tillsats 2 var igång en stund, sedan tillsats 1. Men som jag skrev så stod det "Värmepump start 15 min".
Är det ok att det är såhär (att värmepumpen stängs av en stund) o kommer igång igen sen? För jag har för mig att Labold skrev i en annan tråd att när det är såhär kallt så ska värmepumpen va igång 24 timmar. Men "vilar" den i så fall lite på det här sättet o kommer igång sen eller?

Tacksam för att ni tar er tid o svara på mina dumma frågor. Men jag är bara rädd att det ska hända grejer och jag är inte så kunnig på detta. Men jag har lärt mig lite grejer under den här dagen av er.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #34 skrivet: 22 december 2010, 20:37:00 »
Din kompressor har stannat, lilla fyrkanten betyder att pressostaten löst ut eller hetgasen blivit för varm. Din kompressor orkar inte mer typ... Även Thermia-grejer har gränser  ;). Den "behöver vila lite" och tänker snart starta igen.

LÃ¥ter som att du är pÃ¥ G att fÃ¥ saker och ting att  funka bättre, men det här att du har en kall radiator och tvÃ¥ som är jämnvarma är inget bra när man har de problem du har. Du mÃ¥ste strypa in de jämnvarma raddarna, och du mÃ¥ste fÃ¥ fart pÃ¥ den sista radden. Iväg till Classe imorgon och shoppa.

Mer långsiktigt verkar det som att ditt radiatorsystem är på gränsen till vad som funkar bra med värmepumpsdrift, du behöver höga framtemperaturer. Du behöver som sagt, nu tjatar jag, strypa in allting mer seriöst, då vet du att det system du har jobbar så bra det kan. Räcker inte det, handlar det om att sätta in mer raddar eller byta några stycken mot större.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #35 skrivet: 22 december 2010, 20:42:06 »
Ok, då vet jag om att kompressorn vilar lite.

Nope jag har inga kalla raddar, det var "Måle10" som har en radd som är kall.

Alla mina element är varma (schtekheta)... ;)

Så nu är jag nog på G+ eller hur Labold?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #36 skrivet: 22 december 2010, 20:57:38 »

Nope jag har inga kalla raddar, det var "Måle10" som har en radd som är kall.


Ojdå, rörigt värre. Kanske kunde Måle10 starta en egen tråd...? *vinkar*

Ja du är på G men nöj dig nu inte för att du börjar få lite fart på grejerna, din vp har stor förbättringspotential vad det gäller driftförhållandena --/
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #37 skrivet: 22 december 2010, 21:01:59 »
Hehe...

Jo det går säkert att förbättra nånstans mer. Men fan (ursäkta ordspråket), jag vet inte vad jag kan förbättra o sånt.
Vart ska jag börja? Ska jag höja integral A1 till nåt annat än 60 också (enligt en annan tråd)?

Jag vet inte vad jag ska göra/börja med? Hehe...

Du är kung på detta, det syns på dina svar.

/ Shaft

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #38 skrivet: 22 december 2010, 21:32:49 »
Förbättringarna har jag ju redan nämnt: Classe O, mäta diff, strypa raddar till bättre diff, eventuellt förbättra radsystemet om det behövs. Visst kan du öka integralen, men det löser inte ditt problem som ju är:

Ditt hus och dess "troligtvis" klena radiatorsystem kräver för en god värmekomfort att din vp jobbar nära gränsen för vad den klarar av. Problemen uppstår framför allt nu när kompressorn ska gå konstant, ibland med stöd av tillskott, och då är inte ens integral A1 med i bilden.

Avseende kungatiteln avsäger jag mig den snabbt, många på detta forum kan bra mycket mer än jag om värmepumpar. Har dock jobbat professionellt med att skriva texter som får folk att förstå och lära sig, kanske lyser det igenom lite här också. Tack för komplimangen!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #39 skrivet: 22 december 2010, 21:42:52 »
Jupp jupp.
Faktiskt nu om 1-2 veckor så ska jag även få en braskassett installerad också på mellanvåningen. Så den ska väl också hjälpa oerhört mycket med att värma upp huset. Skorstenen går upp via sovrummet, så killen ska få göra ett hål till där så att värmen kan komma ut där också. Den är upp till 10kw.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #40 skrivet: 22 december 2010, 22:26:30 »
En lite enkel fråga bara.

Rum värdet ligger ju på 20 just nu. Kan jag höja den typ till 22-23 och det händer inget med pumpen, eller är det big fat NEJ NEJ??!!
Vad används RUM-värdet då till egentligen om man inte får ändra på den?? Är det bara till tillfällig ökning eller sänkning? När utnyttjar man denna funktion??

Tack igen!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #41 skrivet: 22 december 2010, 22:41:56 »
Shaft.  Som medlemen Bertil brukar säga. - Pumpen ska gÃ¥ dygnet runt vid svinkyla.  Den ska inte stanna och vila, inte en sekund.  DÃ¥ mÃ¥ste du trimma in systemet mer,efter Labolds rÃ¥d *vinkar*

Detta gäller om VP:N måste ha spets, orkar den stanna av sig själv så är det en annan sak.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #42 skrivet: 22 december 2010, 23:22:14 »
En lite enkel fråga bara.

Rum värdet ligger ju på 20 just nu. Kan jag höja den typ till 22-23 och det händer inget med pumpen, eller är det big fat NEJ NEJ??!!
Vad används RUM-värdet då till egentligen om man inte får ändra på den?? Är det bara till tillfällig ökning eller sänkning? När utnyttjar man denna funktion??

Tack igen!

Rumvärdet höjer värmekurvan parallellt, för varje grad rum höjs så höjs framledningen 3 grader över hela kurvan. Skall bara användas tillfälligt, exempelvis efter en utkylning av huset eller vid en fest då många människor kommer svettas i huset.

Hur som helst kommer inte en rumhöjning, eller kurvhöjning för den delen, ge dig varmare just nu. Din vp klarar inte riktigt att leverera det du redan ber den om, den kommer inte klara mer för att du ber om änu mer. Ta tag i att optimera radiatorsystemet.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #43 skrivet: 23 december 2010, 00:12:07 »
Om du har en eller flera raddar som har för högt flöde, så kommer inte radens värmeavgivande yta hinna avge rätt mängd värme

Tvärtom - Högt flöde/liten diff ger högre genomsnittlig temperatur på radiatorn vilket i sin tur faktiskt ger högre värmeavgivning.
Dock är det ganska marginellt och man riskerar attt få tillbaks för varmt vatten till VP'n vilket inte är bra.
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #44 skrivet: 23 december 2010, 07:22:49 »
Japp såsom jag fick innan jag gjorde dessa ändringar. Vaknade imorse kl 6 o kollade bara loggarna o sånt.
Allt såg bra ut. Stod Tillsats på displayen, men efter 1 minut kom värmepump + tillsats igång. Mellan kl 20:00 och 06:00 (10 timmar) så hade värmepumpen körts 8-9 timmar cirkus. Tillsatserna hade kört tillsammans 10 timmar, så de fick väl kliva in o hjälpa till när tryckröret nådde maxtemp o pumpen "vilade" en liten stund.

Gick runt o kände också på elementen och de kändes bra. Ett par av dem (2-3 st) skruvade jag ner lite eftersom att de kändes lika varma nere som uppe. Så de skruvade jag ner lite, så får vi se hur det ser ut senare när jag kommer hem.

För mig känns det som att jag har tillräckligt med raddar i huset. Men däremot så har jag fönster o ytterdörren som släpper igenom mycket utifrån. Ska byta fönster i vår, samt om 1-2 veckor så är det en braskassett installerad också på mellanvåningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!