Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 13 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 18 december 2019, 11:47:21 »

Om det inte löser sig med omstart så är det inte tillfälligt,
Det verkar ofta komma efter arbete på elanläggningen, konstigt. Produkten måste ju tåla strömavbrott.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 18 december 2019, 06:06:41 »

Ett tillfälligt internt fel i invertern har inträffat.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 december 2019, 22:29:35 »

Är väl risk att fasordningen blivit omkastad i mätarskåpet. Har väl hört liknande när de meckar med fördelarskåpen på gatan.
Om det är 3-fas kompressor kan du behöva skifta elanslutningarna till pumpen?
Det är ju en inverter. Har svårt att se hur fasordning kan spela någon roll då.
Skrivet av: 99meter
« skrivet: 17 december 2019, 22:28:38 »

PÅ en inverter har fasföljden på matningsspänningen ingen betydelse. Allt omvandlas först till likspänning för att sedan omvandlas till växelspänning med önskad frekvens. Motoranslutningen måste däremot ha rätt följd.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 17 december 2019, 21:19:04 »

Högtrycksgivarn har inte löst, klipper du strömmen, stannar ju allt på en gång, inte så att kompressorn fortsätter 30 sekunder efteråt. Kan vara fasföljdsfel,  men mest troligt invertdrn.
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 17 december 2019, 20:44:43 »

Citat  Eller är det Nibe själv som har konstruerat?
Är nog Kineser som gjort dom, mycket av Nibes grejer kommer från Kina, man kan se på inverten att den inte liknar det som verkar vara en Europaprodukt.klar det finns en del sakar från Kina med kvalitet, men är svårt att htta

Ok. Har du någon bild? Tom på innanmätet? Hade varit intressant att se.
Styrkort och liknande gör de väl själv eftersom de själv för mjukvaran. Blir lättare att ha kontroll då
Skrivet av: mysman
« skrivet: 17 december 2019, 20:10:44 »

Är väl risk att fasordningen blivit omkastad i mätarskåpet. Har väl hört liknande när de meckar med fördelarskåpen på gatan.
Om det är 3-fas kompressor kan du behöva skifta elanslutningarna till pumpen?

Här är ett par till med samma problem(dock ingen lösning tyvärr)
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69655.0
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 17 december 2019, 19:48:44 »

Citat  Eller är det Nibe själv som har konstruerat?
Är nog Kineser som gjort dom, mycket av Nibes grejer kommer från Kina, man kan se på inverten att den inte liknar det som verkar vara en Europaprodukt.klar det finns en del sakar från Kina med kvalitet, men är svårt att htta
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 17 december 2019, 19:29:52 »

Vem gör Nibes invertrar? Eller är det Nibe själv som har konstruerat?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 17 december 2019, 18:29:21 »

Lämpligt att ställa VP i reservläge, då stannar kompresson och allt annat fungerar, i ett sådant läge får den kylning och inte överhettas, bara att inte glömma återställa till normaldrift
Skrivet av: perra83
« skrivet: 17 december 2019, 18:18:46 »

En fråga som kom direkt.  Hur stänger man av på rätt sätt utan att något ballar ur?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 17 december 2019, 18:08:28 »

Vred dom bara av strömmen och kompressorn var i drift, så kan högtrycksgivaren ha löst ut, för helt plötsligt så fanns det inget flöde att  kyla mediat med   kolla i manualen hur man återställer. Kan gå att stänga av allt och vänta   min om det är elektronisk återställning, annars mekanisk och återställs manuellt på prestostaten
Skrivet av: FG
« skrivet: 17 december 2019, 17:20:00 »

Nu var det min tur att få inverterfel 426. Göteborg Energi var här idag och bytte elmätare när jag var på jobbet och drog förmodligen bara av strömmen på huvudbrytaren. Pumpen verkar inte vilja starta nu i alla fall så här ett par timmar senare. Har det kommit fram någon ny information om hur man löser detta på egen hand?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 januari 2019, 16:46:09 »

Jag har för mig att även Nibe erbjuder upp till 18 års försäkring men det kostar ju en slant varje år som alla försäkringar gör så det kan vara bättre att lägga undan slanten själv. När jag installerade min vp betalade jag 3000 kr extra för försäkring fram till år 10 blir det nått dyrt större fel efter det åker den ut och köper en ny med garanti.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 14 januari 2019, 12:05:38 »

Fast det finns säkert rörmokare som gör ett onödigt dyrt jobb om man ber dem snällt...

Vad gäller kompressorgaranti och vad som oftast går sönder så kan ju diskuteras om invertern går på kompressorgaranti...  tråden handlar ju om inverterfel, som dykt upp som en raket på dyra reparationer som ofta inträffar, i alla fall för vissa märken.
Skrivet av: Iceman255
« skrivet: 14 januari 2019, 10:42:32 »

Sen är det alltid bra att ha koll på vad som ingår i dessa garantier och försäkringar.

Thermia t.ex. erbjuder en 6 års trygghetsförsäkring som ingår i köpet vad jag förstår. Thermia skriver att trygghetsförsäkringen även gäller vid åskskada.

http://www.thermia.se/kontakt-support/service-support-varmepump/garanti-forsakring/


6 års trygghet ingår i köpet

Från installationsdagen gäller den 3-åriga produktgarantin tillsammans med Thermias trygghetsförsäkring. Att försäkringen är aktiv redan från första dagen är en stor fördel, eftersom Thermias trygghetsförsäkring även ger ersättning vid åskskada!

Efter tre år – när produktgarantin löpt ut – så aktiveras trygghetsförsäkringen fullt ut och ger ersättning vid eventuella skador på värmepumpen. Självklart gäller både produktgarantin och trygghetsförsäkringen för alla delar i värmepumpen (inte bara utvalda komponenter).


När det gäller tillägsförsäkringar är det väldigt viktigt att ha koll på vad din villaförsäkring täcker då tilläggsförsäkringen oftast bara tar självrisker upp till 1500 samt åldersavdrag.

Så får man en skada på vp som är under självrisksumman får man inget från tillägsförsäkringen.

Kravet för att få nått från tillägsförsäkringen är alltså att villaförsäkringen först skall täcka skadan.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 14 januari 2019, 10:33:00 »

Sen är det alltid bra att ha koll på vad som ingår i dessa garantier och försäkringar.

Thermia t.ex. erbjuder en 6 års trygghetsförsäkring som ingår i köpet vad jag förstår. Thermia skriver att trygghetsförsäkringen även gäller vid åskskada.

http://www.thermia.se/kontakt-support/service-support-varmepump/garanti-forsakring/


6 års trygghet ingår i köpet

Från installationsdagen gäller den 3-åriga produktgarantin tillsammans med Thermias trygghetsförsäkring. Att försäkringen är aktiv redan från första dagen är en stor fördel, eftersom Thermias trygghetsförsäkring även ger ersättning vid åskskada!

Efter tre år – när produktgarantin löpt ut – så aktiveras trygghetsförsäkringen fullt ut och ger ersättning vid eventuella skador på värmepumpen. Självklart gäller både produktgarantin och trygghetsförsäkringen för alla delar i värmepumpen (inte bara utvalda komponenter).

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 14 januari 2019, 10:21:52 »

Servicen kostar ca 1500-1800 och skall utföras 2gånger för att behålla garantierna. Tror det är år 3 och 5.

Det låter inte farligt.

Det är ju "bara" 3000 - 3500 kr på en 5 års period för att garantin ska gälla (6 år för hela värmepumpen och 10 år för kompressorn).





Skrivet av: Ewald
« skrivet: 14 januari 2019, 10:14:59 »

Men om du läste innantill 10 år på kompressor hur får det dig till att skriva upp till 18 år garanti på deras maskiner?  Sc:,h

Ja, men vanligtvis är det ju kompressorn som brukar gå sönder.

När det gäller det med dessa 18 år ...

då var jag väl lite slarvig med att tolka ordet "garanti".

Menade detta här:

Förläng din trygghet i upp till 18 år.


Förutom att en mycket omfattande garanti följer med våra värmepumpar kan vi nu i samarbete med vår försäkringspartner Arctic erbjuda dig IVT Plusförsäkring i upp till 18 år för bergvärme samt frånluftsvärmepumpar och 16 år för våra övriga värmepumpar. När din garantitid eller ordinarie försäkringstid går ut blir du kontaktad av Arctic och erbjuds årsvis en Plusförsäkring tills det att värmepumpen blir 18 respektive 16 år gammal. Försäkringen skyddar dig genom att eliminera självrisk och åldersavdrag som uppstår vid eventuell skada på din värmepump. Kompletta villkor för försäkringen får du i samband med att Arctic kontaktar dig.
Skrivet av: Iceman255
« skrivet: 14 januari 2019, 10:14:15 »

Läste bara på IVT´s hemsida

https://www.ivt.se/vart-lofte/garanti/

10 års garanti


Den här garantin avser kompressorn (hjärtat i din värmepump) och gäller när du köper någon av våra värmepumpar för villor med en effekt upp till 20 kW och servar den enligt IVT:s serviceprogram. Garantin skiljer sig från en försäkring genom att du aldrig behöver koppla in något försäkringsbolag om något skulle hända med din värmepump. Istället ringer du direkt till din IVT-återförsäljare som hjälper dig, helt utan självrisk eller annan kostnad.



Den här noggrannheten i alla led gör att vi
kan erbjuda dig marknadens enda garanti
med både 10 år på kompressorn och 6 år
på värmepumpen.
Större trygghet än en försäkring.
10-årsgarantin gäller när du köper någon
av våra värmepumpar
för villor med effekt
upp till 20 kW. Garantin skiljer sig från en
försäkring genom att du aldrig behöver
koppla in något försäkringsbolag om något
skulle hända med din värmepump. Istället
ringer du direkt till din IVT-återförsäljare
som hjälper dig att åtgärda problemet,
helt utan självrisk eller annan kostnad.
Mer information hittar du på ivt.se.


Jag måste också kolla närmare på det. Vad kostar sen servicen som de kräver för att garantin ska gälla? Brukar vara några 1000-lappar per år.
Men långa garantier har IVT i alla fall.

sen kan man utöka garantin med en försökring upp til 18 år vad jag förstår.

Servicen kostar ca 1500-1800 och skall utföras 2gånger för att behålla garantierna. Tror det är år 3 och 5.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 14 januari 2019, 10:08:53 »

Men om du läste innantill 10 år på kompressor hur får det dig till att skriva upp till 18 år garanti på deras maskiner?  Sc:,h
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 14 januari 2019, 09:57:25 »

Hur många har 5 års garanti mot kompressorfel? (har ej undersökt själv) och då menar jag på bergvärme och luftvatten värme, samt frånluft.
Daikin har 5 och 6 år på sina luftvärmepumpar, men på bergvärme talas det inte om några 5år, och då är bergvärme en ganska mycket dyrare investering än luft/luft.

Läste bara på IVT´s hemsida

https://www.ivt.se/vart-lofte/garanti/

10 års garanti


Den här garantin avser kompressorn (hjärtat i din värmepump) och gäller när du köper någon av våra värmepumpar för villor med en effekt upp till 20 kW och servar den enligt IVT:s serviceprogram. Garantin skiljer sig från en försäkring genom att du aldrig behöver koppla in något försäkringsbolag om något skulle hända med din värmepump. Istället ringer du direkt till din IVT-återförsäljare som hjälper dig, helt utan självrisk eller annan kostnad.



Den här noggrannheten i alla led gör att vi
kan erbjuda dig marknadens enda garanti
med både 10 år på kompressorn och 6 år
på värmepumpen.
Större trygghet än en försäkring.
10-årsgarantin gäller när du köper någon
av våra värmepumpar
för villor med effekt
upp till 20 kW. Garantin skiljer sig från en
försäkring genom att du aldrig behöver
koppla in något försäkringsbolag om något
skulle hända med din värmepump. Istället
ringer du direkt till din IVT-återförsäljare
som hjälper dig att åtgärda problemet,
helt utan självrisk eller annan kostnad.
Mer information hittar du på ivt.se.


Jag måste också kolla närmare på det. Vad kostar sen servicen som de kräver för att garantin ska gälla? Brukar vara några 1000-lappar per år.
Men långa garantier har IVT i alla fall.

sen kan man utöka garantin med en försökring upp til 18 år vad jag förstår.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 14 januari 2019, 08:43:03 »

Istället för långa garantier har de svindyra reservdelspriser och premieras en gång till för en dålig pump. Enskild konsument drabbas ju ofta inte utan det är som försäkringstagare man får betala, så rena skattkistan för tillverkare.

Till i alla fall Nibes ”försvar” har min pump (innan den kom till mig) fått nedsatta reservdelspriser när varken ägare eller tillverkare varit nöjda med pumpens hälsostatistik.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 14 januari 2019, 07:20:41 »

Exakt, nä jag tycker det är klent på garantisidan. Som stor tillverkare, borde man ha sådan koll på kvaliteten i sina delar, att man på kompressor och pumpar kan lämna minst 5 års garanti i en bergvärme, luft/vatten, eller frånluftspump, men är det någon som har det, alltså ren garanti utan extra försäkringar? 5 år på kompressor, inverter, fläktar och pumpar! Det hade varit något. Klart då ska ju tillverkaren kunna kräva att anläggningen är schysst installerad och inställd, har man 150 start/stopp om dagen, fattar man att kompressorn inte lär hålla.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 14 januari 2019, 07:04:25 »

Vanligtvis är livslängden på en värmepump 15 år (enl. standard) och vissa tillverkare t.ex. IVT och Thermia har till och med upp till 18 års garanti på sina maskiner..
Inte en dag för tidigt om det är riktigt.  Men har inte hört om dessa långa garantitider förut, brukar oftast vara en försäkring för att eliminera självrisk och värdeminskning och i slutändan är det vi försäkringstagare som kollektivt får betala för dåliga pumpar medan tillverkarna gräver guld... tummenupp
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 14 januari 2019, 07:01:45 »

Ingen tillverkare har 15 och 18 års garanti, du betalar en försäkring, för att få din självrisk eliminerad vid ett haveri, så den så kallade garantin är det du själv som betalar med din hemförsäkring.
Min egen teori, är att i dagens pumpar är det alldeles för mycket billig elektronik, som kommer göra att pumparna kommer inte hålla några 15 år. Tillverkarna lovar hit och dit. Men vad är deras egentliga garanti? två eller tre år, sen erbjuder de arctic försäkring, vem betalar det repet (jo vi själv, med i slutändan högre premier). Hur många har 5 års garanti mot kompressorfel? (har ej undersökt själv) och då menar jag på bergvärme och luftvatten värme, samt frånluft.
Daikin har 5 och 6 år på sina luftvärmepumpar, men på bergvärme talas det inte om några 5år, och då är bergvärme en ganska mycket dyrare investering än luft/luft.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 13 januari 2019, 14:04:14 »

Hej
Jag har också en F1255-16 som efter strömavbrott börjat larma för skyddstopp inverter larm 426-427,
precis som Stefan And beskriver.
Pumpen blir 3 år snart och varit med om många strömavbrott men alltid startat om utan larm.
Det här med inverterlarmen har börjat för några månader sedan och kommer alltid efter strömavbrott,
nu senast efter ett knappt märkbart blink.
Larmet går inte att återställa omedelbart utan det verkar som att man vänta några timmar.
Då är det möjligt att återställa och då startar kompressorn.
Om det beror på ny programversion borde Nibe support känna till problemet.
Jag har nu version: 8539R3

Vilka garantitider har Nibe på dessa värmepumpar?

Vanligtvis är livslängden på en värmepump 15 år (enl. standard) och vissa tillverkare t.ex. IVT och Thermia har till och med upp till 18 års garanti på sina maskiner.

Nu har jag läst flera gånger att vissa som har köpt Nibe drabbades av inverterfel utanför garantitiden. Vilka garantitider har Nibe? Att en 3-år gammal värmepump skapar problem är inte rimligt!

Man kan som sagt (enl. standard) förvänta sig att en värmepump fungerar utan problem i 15 år.

När det gäller större pumpar så är det vad jag vet ofta kompressorn som går sönder, men den kan man byta utan att slänga/byta ut hela värmepumpen.


Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 13 januari 2019, 10:58:45 »

Industrin jag jämför med, är kylindustrin, och måste säga att vi har haft väldigt lite fel på fro/invertrar, då är det kompressorer som pajjat istället, mest inom co2 då.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 januari 2019, 20:03:20 »

Tycker vi har haft en hel del trasiga varvtals styrnings grejer på industrin där jag jobbar och dom är varken billiga eller enkla att byta måste programmeras innan dom funkar.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 12 januari 2019, 19:52:00 »

Ja flera av de vi bytt har varit pågrund av strömavbrott, men förra vintern och vintern före, pågrund av dålig kvalite i komponenter.
Dessa invertrar är alldeles för känsliga tyvärr, händer även 750 och 730 ibland.
Det verkar som att invertrar i värmepumpar byggs av billigt skit, kolla inverters i industrier och större maskiner, sällan och aldrig trasiga.
Skrivet av: Ivanhoe1
« skrivet: 12 januari 2019, 09:21:53 »

Blir så här också, varit en här och kollat och pratat med Nibe.

Har du någon känsla för vad inverterfelen kan beror på? Vi har haft ovanligt mycket steömavbrott så klurar på om den kan ha fått sig en smäll vid nån av dom..
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 12 januari 2019, 08:57:54 »

Felkod 100, 426 och 427 betyder oftast byte av inverter, vi har provat byta busterkort varje gång, 1 gång av alla gånger har det fungerat, övriga gånger (30-40 st) har varit inverter. Felkod 100 då är felet 99.9% inverter, felkod 426, 427 har vi inte haft så många, men de få vi haft har vart inverterbyte.
Skrivet av: Ivanhoe1
« skrivet: 07 januari 2019, 19:59:04 »

Inget då arctic täcker hemförsäkringens självrisk och ev åldersavdrag.
Skrivet av: perra83
« skrivet: 07 januari 2019, 19:55:18 »

Med Arctic och en bra villaförsäkring vad får jag som kund betala i självrisk?
Skrivet av: Ivanhoe1
« skrivet: 07 januari 2019, 19:34:26 »

Ja de har jag via hemförsäkringen och sedan komplettering med arctics. De som svider är förtroendet för produkten.. Ska minst gå 10år utan hårdvarufel i mina ögon.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 07 januari 2019, 19:23:54 »

Du har väl försäkring?

Trist när saker går sönder dock.
Skrivet av: Ivanhoe1
« skrivet: 07 januari 2019, 13:50:35 »

Ringde Nibe Support. De gav inte mycket, fick bara info om att de troligen är fel på invertern och att jag skulle kontakta en installatör för felsökning. Dom kunde mäta upp faserna i stortsett, vilket redan är gjort.

Ny inverter kostade runt 5000:-. Känns ju inte direkt premium när sånt måste bytas efter 3,5år..
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 06 januari 2019, 05:44:54 »

Snabbstarten är ju där för att slippa vänta på just de inprogrammerade väntetiderna, det gör inget att använda den, den används ju bara vid spec tillfällen.
Skrivet av: Ivanhoe1
« skrivet: 05 januari 2019, 17:45:18 »

Hei,

Du må sjekke alle koblingspunkt for ledningene til scrollkompressoren. Det er trolig dårlig kontakt på en eller flere av ledningene. På selve scrollkompressoren er det ofte flatstift-kobling. Sjekk at den har god kontakt.

Var sitter de, är det i värmepumpen så jag behöver öppna upp den? Pumpen är bara drygt 3år. Jag har mätt så jag ser att strömmen fram till värmepumpen är ok.

Edit: Nu har jag fått igång den. Provade några omstarter utan skillnad, lät den sedan stå 30min igen tills den försökte med ny kompressorstart och då gick den igång. Nu vågar jag inte rör något mera, får ring nibe på måndag. Sedan vill jag gärna starta om den några gånger till för att se om felet kommer tillbaka.

Noterade i servicemenyn att det finns en ”snabbstart” för att starta igång kompressorn. Den kanske kan användas för att försöka få igång utan att vänta 30min..?
Skrivet av: Per O
« skrivet: 05 januari 2019, 17:41:01 »

Hei,

Du må sjekke alle koblingspunkt for ledningene til scrollkompressoren. Det er trolig dårlig kontakt på en eller flere av ledningene. På selve scrollkompressoren er det ofte flatstift-kobling. Sjekk at den har god kontakt.
Skrivet av: Ivanhoe1
« skrivet: 05 januari 2019, 16:43:12 »

Nu har jag fått samma problem efter att strömmen brutits till huset. 426 som felmeddelande men alla faserna är uppmätta och korrekta. Hade version 8539R3 men har nu backat till 7312R9 men får samma fel..  :(

Någon som hittat en lösning eller tillvägagångssätt?
Skrivet av: DanO
« skrivet: 19 december 2018, 09:35:17 »

Tror det är något skit med version:8539R3.

Försökte under gårdagen få igång min pump igen, vilket inte lyckades på ca 10 bortkoppling från ström och omstarter.

Till slut ger jag upp och går och lägger mig vid 00-snåret. När jag kollar uplink på morgonen så ser jag att det är ett nytt meddelande.
"En ny mjukvara med version 8539R3 finns tillgänglig."
pumpen går nu för fullt som den ska och har själv ändrat mjukvaran till 8218R2, antingen själv över natten eller på ngt sätt vid sista omstarten.

Ngn som varit i kontakt med Nibe ang detta?
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 18 december 2018, 20:42:15 »

Man blir ju lite nervös när man läser detta. Ett inverterbyte är ju inte något man vill drabbas av när garantin går ut.

// Magnus
Skrivet av: F1255-16
« skrivet: 18 december 2018, 19:56:36 »

Hej
Jag missade att skriva i mitt tidigare inlägg att det var efter installationen av version:8539R3 problemen med skyddsstoppen började.
Installerat 26 maj larmen började komma 30 maj vilket syns väldigt tydligt i NIBE Uplink Larmhistorik.
Jag har tidigare varit i kontakt med min installatör om problemet, som då gjorde en felanmälan till NIBE.
Nu är invertern utbytt och pumpen startar som vanligt igen även efter en avstängning.
Det har visserligen inte varit några störningar på elnätet än men jag hoppas att den klarar det också.
Jag är förövrigt väldigt nöjd med pumpen. 
Skrivet av: DanO
« skrivet: 18 december 2018, 10:03:17 »

Jag har samma problem med min 1255a

Datum och klockslag   Rubrik
2018-12-17 21:15:23   Skyddsstopp inverter
2018-07-22 00:18:52   Skyddsstopp inverter
2018-07-21 23:31:11   Skyddsstopp inverter
2018-07-21 22:43:08   Skyddsstopp inverter
2018-06-19 10:45:43   Skyddsstopp inverter
2018-05-20 16:38:06   Skyddsstopp inverter
2018-05-20 16:04:33   Skyddsstopp inverter

Larmnummer: 427
Rapporterades: 2018-12-17 21:15:23
Återställningstid: 2018-12-17 22:29:07
Bestående kompressorstopp på grund av misslyckad synkronisering. Bryt strömtillförseln till produkten, kontrollera huvud- och gruppsäkringar och starta därefter om. Om larmet återkommer välj hjälpdrift och kontakta din installatör

Senast jag hade problem i sommras så startade jag om pumpen en 7-8 ggr och till slut försvann problemet och den har tuffat på felfritt tills igår.
Skrivet av: Stefan And
« skrivet: 11 december 2018, 17:32:54 »

Hej,

Tack för tidigare inputs.

I lördags fick jag en variant av detta fel.
Vid 05-tiden på morgonen fick jag Inverterlarm typ I, felkod 432. Strax därefter fick jag Tillfälligt skyddsstopp inverter, larmkod 426. Ca 30 minuter efter detta fick jag Skydsstopp inverter, felkod 427. Då hade pumpen dessutom blivit röd och gick på elpatron.
Jag tog åter kontakt med servicefirman (vi valde i samråd att skjuta på det då pumpen funkade och de hade grymt mycket att göra), och de kom idag. De mätte på pumpen och forcerade att den gick på elpatron. Då gick spänningen på en eller flera faser ner från 228 V till drygt 220 V. Jag ringde då till Vattenfall för att se om detta var inom gränsvärdena, och de har ansvar att leverera mellan 205-240 V, så allt inom det är normalt. Och därmed borde även pumpen klara av denna spänningsvariation? Nästa steg skulle vara att kolla om det är något med säkringarna eller bottenstyckena i elcentralen. Är det fortsatt samma problem skulle de komma och göra fortsatt vidare utredning.

Som övrig info, detta fel har jag aldrig fått innan senaste mjukvaran. Jag gjorde när det inträffade förra gången en nedgradering till föregående installation utan att det blev bättre. Kan det vara så att allt inte går tillbaka till föregående installation utan att vissa delar av mjukvaran kan ligga kvar?

@F1255-16 - Du har så vitt jag kan förstå inte heller haft problemet på tidigare versioner? I övrigt beter sig min maskin på exakt samma sätt som du beskriver det.

Fortsättning följer.
Skrivet av: F1255-16
« skrivet: 08 november 2018, 14:31:29 »

Hej
Jag har också en F1255-16 som efter strömavbrott börjat larma för skyddstopp inverter larm 426-427,
precis som Stefan And beskriver.
Pumpen blir 3 år snart och varit med om många strömavbrott men alltid startat om utan larm.
Det här med inverterlarmen har börjat för några månader sedan och kommer alltid efter strömavbrott,
nu senast efter ett knappt märkbart blink.
Larmet går inte att återställa omedelbart utan det verkar som att man vänta några timmar.
Då är det möjligt att återställa och då startar kompressorn.
Om det beror på ny programversion borde Nibe support känna till problemet.
Jag har nu version: 8539R3
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 06 november 2018, 20:48:47 »

I natt körde jag den på hjälpdrift, dvs enbart elpatron. Den stabiliserade gradminuterna men orkade inte trycka upp dem, vilket ju inte var ett behov då jag enbart ville undvika att kyla ut huset.


Det är så som det fungerar. Med fabriksinställningar startar den första steget på elpatron vid gm=-400.
Räcker inte det utan gm sjunker vidare så går nästa steg in vid -500.
Räcker inte det utan gm sjunker vidare så går nästa steg in vid -600.
Till slut så räcker effekten, men gm kommer att vandra lite upp o ner, och den kopplar in och ur elsteg efter behov.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 06 november 2018, 11:01:20 »

Har du garanti kvar på maskin?
Om inte, bryt strömmen och öppna den. Kolla alla kontakter i den efter glapp och oxid etc. Det kan vara något sådant som spökar och det kan vara värt att undersöka lite själv om man bedömer sig ha kompetens för det.

// Magnus
Skrivet av: Stefan And
« skrivet: 06 november 2018, 07:06:31 »

Du kan spara inställningarna på ett USB minne och lägga på de igen om det skulle uppstå något problem med förlorade inställningar.

Angående luftningen så beror det nog på hur systemet ser ut, troligen inte något problem att lufta med pumpen igång. Vill du inte bryta strömmen så kan du ju gå in i service menyn och manuellt se till att allt står stilla tills du är klar.

Håll oss uppdaterade på hur det går med invertern, det är spännande för oss andra med samma maskin.

// Magnus

Inställningarna var kvar efter att jag bytte tillbaka mjukvaran. Jag hade dem sparade sedan innan. Dock hjälpte ju inte mjukvaruförändringen.
I natt körde jag den på hjälpdrift, dvs enbart elpatron. Den stabiliserade gradminuterna men orkade inte trycka upp dem, vilket ju inte var ett behov då jag enbart ville undvika att kyla ut huset.

Nu på morgonen så kollade jag till pumpen och provade att nollställa larmet. Igår gick det inte alls, men nu gick det och den gick över så invertern hoppade igång.
Det verkar som att den behöver ganska många timmar för att "synka" om sig. Förra gången var det kanske 5-6 timmar. I natt vet jag inte hur tidigt jag hade kunnat nollställa larmet, men från den sista omstarten (med att göra den strömlös i ett antal minuter) fram till att jag provade att nolla felet tog det iaf ca 6 timmar.

Beskrivningen från Nibe uplink säger att felet är följande:
"Bestående kompressorstopp på grund av misslyckad synkronisering. Bryt strömtillförseln till produkten, kontrollera huvud- och gruppsäkringar och starta därefter om. Om larmet återkommer välj hjälpdrift och kontakta din installatör."

Nu väntar jag på återkoppling från den nya installatören så får vi se när han kan komma. Jag är inte så sugen längre på att vänta i 4 veckor, men det känns inte lika bråttom som igår.
Så fort jag har ny information att tillgå så kommer jag uppdatera här i vad som skett.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!