Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Justering av golvvärme  (läst 15438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jappish

  • Gäst
jappish
Justering av golvvärme
« skrivet: 06 december 2015, 20:39:46 »
Ok, så jag vill börja med att säga att jag är väldigt nöjd med hur jämn värmen är i så gott som hela huset. Så nedan är ett ganska litet problem för oss.

Just nu kör vi en IVT premium EQ C8 markvärmepump. Sitter en Perfecta Logic 25-6U/130 kopplad till pumpen som går på "normal reglerad drift" enligt manualen (blinkar gult).

Jag har 2 golvvärmefördelare med 6 slingor på varje fördelare. Sitter en flödesmätare på alla slingor + 1st "totalflödesmätare" i guess?
Sitter också en huvudventil per fördelare. Kan lägga upp bild om det skulle behövas.

Total rörlängd 16x2,2 - 631meter

Alla slingor är helt öppna, ingen automatisk styrning på dem.
Värmepumpen har en central rumsgivare, thats it.


Vi har egentligen bara problem med att sista slingan, som är vardagsrummet är det lågt flöde i, och golvet känns aningen kallare, vilket är synd då vi spenderar mycket tid där.

Min tanke nu är att börja strypa slingor, men vet inte om jag kommer ställa till det? Finns det oönskade konsekvenser av att börja strypa slingor?

Jag provade strypa fördelare 1 på huvudventilen så den fick hälften så mycket flöde, då höjdes såklart flödet i fördelare två. Detta resulterade egentligen bara i att det blev varmare i alla rum som hör till fördelare 2, men vardagsrummet är fortfarande kallare. Så mitt nästa steg är att strypa slingor i alla andra rum på fördelare 2 för att få upp flödet i vardagstummet, men som sagt... jag är orolig att jag missar något och att detta har oönskade konsekvenser på hur t.ex. värmepumpen måste jobba.

Jag vill minnas att IVT installatören sa att man ev. kunde installera en cirkulationspump till, som bara snurrar för fördelare två t.ex.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering av golvvärme
« Svar #1 skrivet: 06 december 2015, 20:55:59 »
Du är inne på helt rätt spår, och eftersom du har flödesmätare på alla slingor är det bara att justera på tills du får en jämn fördelning på flödena.
Men använd i första hand justeringen på respektive slinga och inte de på fördelarna.

Sen vet jag inte om din värmepump drar ner på flödet då kompressorn står?
I så fall ska du se till att justera då kompressorn går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #2 skrivet: 08 december 2015, 19:59:14 »
Härligt, tack för tipsen, då fortsätter jag justera och ser om jag lyckas pricka rätt.

Jag missade skriva sist att det känns som att jag har väldigt låga flöden i rören, men jag gissar att värmepumpen sköter det själv?

Maximala flödet per slinga jag kunnat utläsa ligger på strax över 1.5 l/min

Som jag skrev innan så funkar ju värmen jättebra, så jag antar att jag inte ska fixa det som inte är sönder? Hehe


Jag stör mig lite på att flödesmätarna har blivit smutsiga, se bild... Går det rengöra dessa utan att tömma systemet?

Jag stör mig också på att de jag kallar för totalflödesmätare alltid är i botten, ska det verkligen va så? Bifogar bild på den också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justering av golvvärme
« Svar #3 skrivet: 08 december 2015, 20:10:52 »
Jag skulle börja med att skriva upp alla flöden så du kan backa om det inte blir bra.

Kolla även på vilket sätt din cirkulationspump är inställd att arbeta, kanske är den inställd för radiatorer och eftersträvar lite högre deltaT än vad som är lämpligt vid golvvärme?
Det skulle kunna göra att flödet blir lågt i alla slingor, och att trycket/flödet inte riktigt räcker till just till den slinga som du har problem med.

Ändra från 7 till 5 i manualen på sidan 74, rubrik " Temperaturskillnad värmebärare vid värme"
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiXluOY-szJAhVCiywKHS-gCPYQFgglMAA&url=http%3A%2F%2Fdoc.ivt.se%2Fdownload.asp%3Fpt%3Dpdf%26fn%3DInstallatorshandl_Premiumline_EQ.pdf&usg=AFQjCNF9WSnXHHyii1MyeEGaYi5D7YSLWw&sig2=5-0crI6l5P5a11CYPml0Pw&bvm=bv.109332125,d.bGg

Gör du det borde cirkpumpen gå lite hårdare och du får bättre flöde i alla slingor, och troligen högre COP.
Du kan behöva sänka kurvan lite för att det inte skall bli för varmt inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #4 skrivet: 08 december 2015, 20:24:01 »
Tack för snabbt svar! Det enda jag vet om cirkulationspumpen är som jag skrev tidigare att den är kopplad till vp och körs på "normal reglerad drift" enligt manualen (blinkar gult) vet inte riktigt vad det innebär, eller hur man kollar inställningar i övrigt på den.


Jag börjar med att skriva upp slingorna, och se om jag får upp flödet i vardagsrummet, jag rapporterar tillbaka ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justering av golvvärme
« Svar #5 skrivet: 08 december 2015, 20:28:50 »
Du borde börja med att sänka värdet för deltaT som cirkpumpen skall arbeta mot.
7 grader är för stor diff i golvvärme.
Justeringen är 3-15 grader, så 5 grader borde vara OK att köra med.
Då den strävar efter ett lägre deltaT kommer cirkpumpen att varva upp, och du får upp flödet med 30%.
Difftrycket stiger mer än så, vilket borde göra att du får bättre flöde i alla slingor.

Om Lexus läser detta kanske han kan bidra, han är bra på IVT.
« Senast ändrad: 08 december 2015, 20:33:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #6 skrivet: 08 december 2015, 20:58:38 »
Är cirkulationspumpen Perfecta monterad efter en bypass och innan bägge golvslingefördelarna?

Du bör som medel ha 2 l/m på varje slinga. Jag antar att du måste få bättre fart på Perfectan. 2 l/m eller 0,033 l/s x 12 st. x 5° x 4,18 kJ/kg = 8,3 kW

Gissar att slingan som är till det kalla rummet, är har den längsta slingan, varför du endast behöver strypa lite på de kortaste slingorna.

Behåll 7° på värmepumpens cirkulationspump, då jag misstänker du har en baypass innan Perfectan. Det kan bli flöde i fel riktning genom baypassen om flödet från värmepumpen är för hög.

Bifoga gärna en bild på Perfektan och bypassen också.

 

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #7 skrivet: 08 december 2015, 21:07:39 »
Finns det en bypass ska den väl bort!?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justering av golvvärme
« Svar #8 skrivet: 08 december 2015, 21:10:36 »
Ja, har man inga termostater så finns det egentligen ingen anledning att ha bypassen där på en on/off-värmepump.
Har man bypassen kvar kan man annars göra som Lexus skriver.

Lexus, inte för att bråka, men vilken nytta har installatören ansett att bypassen i detta fall skulle göra?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #9 skrivet: 08 december 2015, 21:14:05 »
Om någon får för sig att installera termostater i alla rum kanske.
Men då ska det ju sitta en kran på bypassen som endast ska öppnas i det läget.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justering av golvvärme
« Svar #10 skrivet: 08 december 2015, 21:18:48 »
I och för sig så kan ju bypassen garantera flöde med lågt deltaT i externa kretsen samtidigt som man kan köra med 7 grader deltaT i interna, som IVT verkar vilja ha när de får välja fritt.
Får inte riktigt ihop hur de tänkt, men efter 5 minuter med manualen så erkänner jag att jag har för dålig koll på det där för att kunna ge mer exakta rekommendationer än att flödet bör upp som Lexus beskriver det.
Sitter där en bypass så är det egentligen en bypass och en cirkpump i onödan om man kan köra värmepumpen med 5 graders deltaT utan problem?
« Senast ändrad: 08 december 2015, 21:20:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #11 skrivet: 08 december 2015, 22:08:41 »
Lexus, inte för att bråka, men vilken nytta har installatören ansett att bypassen i detta fall skulle göra?

Tittar installatören på vilka nominella flöden som värmepump respektive golvet behöver, så är det naturligt att montera bypassen.
I det här fallet kan man säga att både med och utan bypass är lika rätt.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #12 skrivet: 08 december 2015, 22:12:13 »
Vill man inte ha det totalflöde i värmesystemet som vp vill, så är det väl arbetstank som gäller, och inte bypass.
Bypassen ger ju onödigt hög framledningskurva, och därmed lägre COP.
Men vet vi att det inte skulle fungera med hela flödet igenom gv?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #13 skrivet: 08 december 2015, 22:43:40 »
Vi har pratat om bypassen mellan värmepumpen och den externa cirkulationspumpen.

Jag gissar och tror du avser bypassen som brukar finnas på golvslingefördelaren. Finns det en sådan, så är det naturligtvis så att den ska stängas.

Flödet är/ska vara högre över golvet än över värmepumpen. Därför är det bra om det finns en bypass och extern cirkulationspump.
Det går säkert även bra att gasa på värmepumpens cirkulationspump, till det flöde som golvet är designat för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering av golvvärme
« Svar #14 skrivet: 09 december 2015, 09:38:07 »
Jag gissar att Perfecta Logic 25-6U/130-pumpen sitter externt och är korrekt inkopplad med bypass.
Man får väl utgå från att installatören inte gjort bort sig helt?
Men vad "normal reglerad drift" innebär på denna vet jag inte riktigt, det kanske går att ställa upp farten på denna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!