Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Komplett VVS system - Hjälp..!?  (läst 29957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sebastian.sollie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Komplett VVS system - Hjälp..!?
« skrivet: 02 mars 2015, 16:51:46 »
Hej Forumet!
Jag håller i dagsläget på att totalrenovera min villa, det blir ett nytt vattenburet värmesystem.
Uppvärmningskällor kommer vara en vattenmantlad kamin samt luft/vattenvärmepump.

Jag är nybörjare vad gäller detta men försöker läsa mig till lösningar.

Jag efterfrågar här lite råd och tekniska lösningar vad gäller dimensioner, inkopplingar mm mm!

Just nu är huset bara ett skal så jag har alla möjligheter att göra precis som jag vill.
Jag började rita på hur jag tänkt, se bifogade ritningar.

Tacksam för hjälp om jag tänker rätt..!
Värmepumpen i fråga har jag inte bestämt vad jag ska ha för något, men tanken är att den köps med styrsystem så den styr och reglerar kretsarna.
(Alternativt snickrar jag ihop något eget då jag jobbar mer el&automation till vardags...)

Tack på förhand!

MVH
Sebastian

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplett VVS system - Hjälp..!?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2015, 17:08:49 »
Hej.

Frågar du mig så tänker du helt fel.
Den vattenmantlade kaminen är att dra på sig arbete, kostnader, och hälsofarliga rökpartiklar.
Dessutom kanske du har grannar som inte uppskattar röken?

Att ha en förrådsberedare i en anläggning med värmepump är ingen bra ide, större delen av året kommer du att ha max 55 grader i toppen av acktanken, och då får du väldigt dålig tappvarmvattenkapacitet.