Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan bergvärmepumpen känna av om det är bra flöde i kollektor?  (läst 12977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Undrar om bergvärmepumpen kan känna av om flödet i kollektorn är bra eller dålig? Eller det kanske beror lite på vilken modell av BVP?

Hur kontrollerar man annars om man har bra flöde i kollektorslangen?

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Primärt skulle jag säga att man kontrollerar temperaturskillnaden ("delta") på inkommande och utgående köldbärare.
Om du inte har givare som anger detta före och efter värmeväxlaren kan du själv sätta dit anliggningstermometrar även om det kanske är på gränsen för vad man kan läsa av på sådana.

Om du har rätt storlek på kollektorn i förhållande till effektuttaget (värmepumpens storlek) så får du en temperaturskillnad på säg 2-6 grader.
Nu kan du ju ha andra fel som gör att du har detta delta ändå, eller mer troligt, ha fel delta fast du ändå har ett bra flöde.

Men att mäta flödet är nog svårare, om du inte redan har flödesmätare monterade. Det har man sällan om man har en enda kollektor, och dessa är för övrigt inte så noggranna.

Men om allt är dimensionerat som det ska, så kan du kolla delta, och är inte det rätt, kanske rätt början är att rensa smutssilen efter att man kollat att köldbärarpumpen snurrar, och står på högsta hastigheten.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men hur vet man då att flödet i kollektorn inte begränsas av ihoptryckt kollektor, eller skit i u-svängen i botten på kollektorn, exempelvis? Sådana saker begränsar ju flödet.
Måste man då mäta med någon speciell flödesmätare eller?

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Ja, det "vet" man ju ifall man för högt delta. Högt delta hör ihop med lågt flöde, och det kan sedan bero, på skit i silen eller allvarligare problem. Möjligen löser man det med större c-pump.

Men, utgångspunkten är, kolla att du har rätt kollektor i förhållande till värmepumpen. Då har du dels rätt kollektor för att du ska ha rätt delta, och rätt kollektor för att c-pumpen ska orka med rätt flöde. Kolla också att pumpen är inställd på högsta hastighet. Antingen genom värmepumpens användargränssnitt eller genom ett vred på pumpen.

Om du i det läget alltså har ett delta på t ex mer än 6 grader, då har du troligen lite dåligt flöde. Det i sin tur kan ju då bero på:
Skit i silen.
En markkollektor som har rätt totallängd, men som borde vara uppdelad på två separata slingor, dvs för lång slinga.
Veck eller annat som gör att du har en strypning eller strömningsförlust.
Luft i systemet, detta gör att du får för dålig kylning på värmepumpen, och kanske t o m dåligt funktion på c-pumpen. (Men du kanske inte får högt delta...)

Om du kommer fram till att du verkar ha problem med själva kollektorn så kanske du ska kolla med nån som kan mäta flödet. Ev kan du montera flödesmätare själv. Jag tror att de ger ganska dålig noggrannhet, men de ger ju i alla fall nån slag uppfattning om flödet...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kollektorn ligger i borrhål i detta fall. Jag får väl se om där finns någon vettig flödesmätare.

Var finns det flödesmätare att köpa för ändamålet? Den måste ju klara brinevätskan och kylan också egentligen. Finns det sådana till vettiga priser eller är det bara utopi? Om inte annat kunde man ju kontrollmäta enbart kollektorn så vet man sedan med säkerhet att om något spökar så får man kolla någon annanstans.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Det finns t ex flödesventiler m mätare för i storleksordningen 1000 kr. Så troligen finns motsvarande mätare utan ventil till lägre pris.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Varför krångla till det med flödesmätare? Vet man borrhålets djup är det enklaste sättet, som dock inte är så noggrant, att låta pumpen vara avstängd några timmar. Sen startar man den och följer temperaturen på ingående värmebärare. När temperaturkurvan gör ett trappsteg nedåt har köldbäraren snurrat ett varv. Det tar normalt runt 10 minuter. Sen är det enkelt att räkna ut strömningshastigheten och flödet. Ett noggrannare sätt, som har beskrivits här men som jag själv inte har provat, är att montera en temperaturgivare i köldbärarflödet. Man kan sticka den genom en gummipropp som sätts i någon av anslutningarna för påfyllning av köldbärare. Den som hade använt den metoden skrev att omslaget var mycket skarpt, att tiden för temperaturändringen var en fråga om sekunder.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Här kan jag bara tala för hur jag gör.
Jag monterar alltid en mma ventil pÃ¥ KB sidan ,även vid en villa installation, ett delta säger inte sÃ¥ mycket utan att man har ett faktiskt flöde..Det blir en gissning pÃ¥ plats. jag är föresprÃ¥kare av att det ska vara exakta dokumenterade  beräkningar för en sÃ¥ effektiv process som möjligt.
Det underlättar vid felsökning, Och ett riktigt bra kvitto på vad man faktiskt får upp i kyleffekt från borrhålet
men det är jag det :)
cc

@Roland
inte är det speciellt krÃ¥ngligt ;) det tar 5 min att justera in den,  wave
« Senast ändrad: 22 oktober 2013, 18:37:15 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
@ Cocacola
Är formeln för effekt (P=4,18x flöde x delta) samma för köldbäraren (spritlösning) som för vatten?

Edit: Värmekapacitivitetskonstant för vatten glömde jag, tack.
Vad är den konstanten för spritlösningen var egentligen min fråga

« Senast ändrad: 23 oktober 2013, 11:19:09 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
skiljer lite ,,
men å andra sidan är nogrannheten på temp givarna ::) ::) därför litar jag aldrig på dom.
Behöver man tex 1 lps pÃ¥ kb  dÃ¥ väljer jag att med sprit räkna om kv värdet med den korrigeringsfaktor som gäller för% av sprit inblandningen.. Sen justerar man med instrumentet i läge, Eget kv värde pÃ¥ ventil.

Nu har man säkerställt flödet över förångaren tummenupp
samt att man fått lite fart i kollektorn :)
cc
(ändrade ett stavfel)
« Senast ändrad: 22 oktober 2013, 19:12:41 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Tack, tummenupp fortfarande förvirrad  Sc:,h men pÃ¥ en lite högre nivÃ¥  help
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Per kg är värmekapaciteten densamma som för vatten men eftersom densiteten för 30 viks-% sprit vid noll grader är 966 kg/m3 blir värdet per liter lite lägre. Är det volymprocent bör densiteten vara 970 kg/m3. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Nu har jag en stark känsla av att vi i själv verket kommer bort från TS kärnfråga, men till att börja med är det fel dimension på effektberäkningsformeln ovan, och det som saknas är förstås en materialkonstant, dvs värmekapacitiviteten.

Sen är det ju inte så att man genom att mäta flödet faktiskt får bättre sprätt på flödet utan man kan bara konstatera att man har ett visst flöde. Om det sedan är för lågt är väl en ytterligare fråga, och vad det BEROR på är fortfarande helt okänt.

Att ta tid pÃ¥ det temperatursprÃ¥ng som sker  när man pumpat ett varv tycker jag lät som ett väldigt bra sätt att fÃ¥ ett närmevärde som borde vara intressant för hur man ska gÃ¥ vidare.

Dock är väl ändå huvudfrågan ännu varför man misstänker att man har fel flöde från början, och då är det bra att tänka efter om man har lagom storlek på allt för att det ska bli rätt delta, lagom stor pump osv - vilket man med viss automatik har om man satt ihop systemet med värmepumptillverkarens rekommendationer.

Sen är det väl rimligt att tänka efter hur man "felsöker" efter anledningen till det ev låga flödet så att man inte börjar med de besvärligaste åtgärderna först. Är det en brunn är ju grävarbetet någorlunda lindrigt, men inget man vill göra i onödan.

Fråga nummer ett kanske är varför TS undrar över flödet?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Ja det var OT, förlåt TS Flinta, men tack Mezzner för hjälpen, har justerat mitt förra inlägg.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
TrÃ¥dkapningar/OT pÃ¥ ett forum hör väl till!  ;)
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!