Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?  (läst 23739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ej Medlem längre

  • Gäst
Ej Medlem längre
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #105 skrivet: 02 januari 2019, 17:36:32 »
Monterade och installerade en Comfort09:a idag till en kund som köpt den via Elgiganten...suck säger jag bara. Vilket mög (skräp) denna produkten är..NÃ¥gra 37kg väger inte utedelen (hade tyvärr inte min vÃ¥g med mig) och vi ska inte prata om hur dÃ¥lig kvalitet innedelens plast är i. Väl upphängd pÃ¥ väggen sÃ¥ pÃ¥stÃ¥r de att deras luftstrÃ¥le ska ha en räckvidd pÃ¥ 14 m..tror jag lägger en brakskit som har högre luftgenomstömning än Samsungs lvp  Ajabaja
« Senast ändrad: 04 januari 2019, 08:50:10 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #106 skrivet: 03 januari 2019, 07:37:19 »
Det är alltid bra med input från installatörer, men samtidigt så tror jag nog att det vore bra om du tonade ned din kritik en aning, jag har väldigt svårt att tro (utifrån det som skrivits om Samsung i detta forum sedan 2015) att det är sååå stor skillnad i kvalitet mellan samsung och andra aktörers maskiner.
T.ex så kan ju ett seriefel som rör läckage vara en högst tillfällig historia som kan drabba vilken tillverkare som helst om nåt blir fel i produktionen.
Det JAG vet som i vart fall tidigare kritiserats här i norra Sverige är att de stänger av sig vid ca -20 grader för att återstarta när det blir några grader varmare ute.
Den typen av uppträdande är inget eftersträvansvärt i norra Sverige.
En av mina polare monterade i alla fall in en Samsong Comfort09 för ca 3 år sedan och den snurrar ännu utan fel trots att den får jobba rätt hårt i ett stort garage.
Med detta sagt så finns det självklart skillnader i både faktisk kvalitet och upplevd kvalitet och vi i forumet är självklart tacksamma om den typen av uppgifter kommuniceras i forumet.
Det där med PRO-partner tycker jag dock att du kan sluta nämna, det är att tala i egen sak, och inte relevant på något sätt.

Vad beror det på att du inte gillar Fujitsu?
Den kanske mest välrenommerade installatörsfirman här i Piteå säljer mest/helst just dessa maskiner med hänvisning till att de fungerar bra och håller länge.
Troligen fungerar väl även distribution och garantihantering bra när en firma som funnits länge väljer att satsa huvudsakligen på det fabrikatet?
Så tänker jag i alla fall.
Känns lite som att du "dömer ut dem" bara för att du inte gillar något, vad i så fall - bara en känsla eller är det nåt allvarligt som brukar hända med dem?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #107 skrivet: 03 januari 2019, 12:32:20 »
Det är helt klart svårt att tolka vad som är bra och dåligt.
Tycker ändå det är bra att någon säger om dom är PRO-partner, på så sätt så vet man att den personen kanske är lite färgad och lobbar för sina egna märken framför andra.

Det som är svårt att bedöma är just vilken serie som är dålig, det känns lite som med det mesta, ta t.ex. mobiltelefoner, bara för att Samsungs S7 edge är dålig så behöver inte S7 serien vara dålig.
Men vi har ändå fått en del exempel beskrivna på vad det är som strular, det är positivt.

Sen så väger Samsungs utedelar olika beroende på vilken version som sätts upp, tror comfort väger 5 kilo mindre än exclusive. Men det beror ju även där på version. Så jag tycker det är viktigt att vara tydlig med vilken version man avser.

Men det är inte lätt att inte påverkas om man nu översköljs av en våg av hat mot ett märke på ett forum, speciellt ett där många proffs verkar hänga.
Får se hur jag gör.

Panasonic går bort då det är det fulaste jag sett (speciellt den modellen som inte bygger så mkt på höjden).
FÅr klura ett varv till, ska hem till polaren idag som kör en Mitsubishi Kirigamine FH25 och kör den i tv-rummet, ska se hur mkt den mullrar.
Är den ok så lär väl en HERO 35 funka, men som sagt, får kanske klura en vända till efter allt sågande av Samsung.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #108 skrivet: 03 januari 2019, 12:51:39 »
Tycker inte att du behöver va orolig BennyTheCat, satsa du på en Samsung Comfortpump, du kommer att bli glatt överraskad. Har en granne som har en Comfort-9a i sitt hus sedan drygt 3 år tillbaka och den har fungerat perfekt. En riktig kvalitetspump som går tyst och fint och med stor värmekapacitet. Utedelen går så tyst och helt vibbrationsfritt att man bara hör luftblåset när man går nära den, man behöver heller inga markstativ utan de räcker gott med väggstativ, inga onödiga avfrostningar heller utan endast om de behövs.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #109 skrivet: 03 januari 2019, 15:53:55 »
Det är helt klart svårt att tolka vad som är bra och dåligt.
Tycker ändå det är bra att någon säger om dom är PRO-partner, på så sätt så vet man att den personen kanske är lite färgad och lobbar för sina egna märken framför andra.

Det som är svårt att bedöma är just vilken serie som är dålig, det känns lite som med det mesta, ta t.ex. mobiltelefoner, bara för att Samsungs S7 edge är dålig så behöver inte S7 serien vara dålig.
Men vi har ändå fått en del exempel beskrivna på vad det är som strular, det är positivt.

Sen så väger Samsungs utedelar olika beroende på vilken version som sätts upp, tror comfort väger 5 kilo mindre än exclusive. Men det beror ju även där på version. Så jag tycker det är viktigt att vara tydlig med vilken version man avser.

Men det är inte lätt att inte påverkas om man nu översköljs av en våg av hat mot ett märke på ett forum, speciellt ett där många proffs verkar hänga.
Får se hur jag gör.

Panasonic går bort då det är det fulaste jag sett (speciellt den modellen som inte bygger så mkt på höjden).
FÅr klura ett varv till, ska hem till polaren idag som kör en Mitsubishi Kirigamine FH25 och kör den i tv-rummet, ska se hur mkt den mullrar.
Är den ok så lär väl en HERO 35 funka, men som sagt, får kanske klura en vända till efter allt sågande av Samsung.
Historiskt sett har Mitsubishi FH serien gått för bra den har inte haft någon eller några andra seriefel liknande som Samsung bevisligen haft.
Sen är ju frågan om det nu i nästa varv blir tvärt om?
Jag i alla fall vill gärna lära av historien.
Om fem - tio år så har vi facit. då kommer troligen samsung bytt modell mer än en gång medans Mitsubishi fortfarande säljer sin Hero.
Dvs. då har ju EU haft nytt möte om miljön och f-gaserna, kommer de då på att vi inte minskar användningen av f-gaser i rätt takt kanske det blir så att tillåtna gaser ligger under GWP200 och då är ju inge av dessa kvar.
redan 2020 är det max 150GWP på hushållsprodukter.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #110 skrivet: 03 januari 2019, 20:02:21 »
börja med att göra en service pÃ¥ din ivtpump ev behöver du fylla pÃ¥ lite gas ocksÃ¥.   Men en rengöring, gör oftast susen.  jag har  varit ute pÃ¥ pumpar som  i princip inte gett nÃ¥gon värme, efter en rengöring  sÃ¥ blir  de som nya.    Jag brukar använda en trädgÃ¥rdsspruta med renögringsmedel och  blandar  i en vanlig tryckspruta, hand alltsÃ¥  mr murscle, lite vatten, oetanol och en halv dl klorin.  sedan pÃ¥ med denna blandning lÃ¥ta det verka i 5-10 minuter och under tiden laddar jag trycksprutan med varmt vatten, har klippt av munstycket sÃ¥ det är 10 cm , dÃ¥ kommer man Ã¥t överallt, sÃ¥ är det bara o pumpa upp och spruta, sedan pÃ¥ med renögring igen  ochsist  tar jag    etanol klorinblandning  ca 1 dl klorin  och 1 dl  etanol och sprutar pÃ¥  kondensorn  och spolar av med vatten försiktigt.  därefter  10 minuters  innan jag startar och börjar köra den pÃ¥ värme lägsta hastighet fläkt, tills luften är torr, och sÃ¥ är det bara o blÃ¥s apÃ¥  30 grader pÃ¥ maskinen.  mäter sedan vad den ger och  fyller pÃ¥ gas om det behövs. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #111 skrivet: 03 januari 2019, 20:37:37 »
Monterade och installerade en Comfort09:a idag till en kund som köpt den via Elgiganten...suck säger jag bara. Vilket mög (skräp) denna produkten är..NÃ¥gra 37kg väger inte utedelen (hade tyvärr inte min vÃ¥g med mig) och vi ska inte prata om hur dÃ¥lig kvalitet innedelens plast är i. Väl upphängd pÃ¥ väggen sÃ¥ pÃ¥stÃ¥r de att deras luftstrÃ¥le ska ha en räckvidd pÃ¥ 14 m..tror jag lägger en brakskit som har högre luftgenomstömning än Samsungs lvp  Ajabaja
Nej du har rätt, Comfort 9:s utedel väger 35 kg och Comfort 12:s utedel väger 37 kg.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #112 skrivet: 03 januari 2019, 20:45:27 »
Historiskt sett har Mitsubishi FH serien gått för bra den har inte haft någon eller några andra seriefel liknande som Samsung bevisligen haft.
Sen är ju frågan om det nu i nästa varv blir tvärt om?
Jag i alla fall vill gärna lära av historien.
Om fem - tio år så har vi facit. då kommer troligen samsung bytt modell mer än en gång medans Mitsubishi fortfarande säljer sin Hero.
Dvs. då har ju EU haft nytt möte om miljön och f-gaserna, kommer de då på att vi inte minskar användningen av f-gaser i rätt takt kanske det blir så att tillåtna gaser ligger under GWP200 och då är ju inge av dessa kvar.
redan 2020 är det max 150GWP på hushållsprodukter.

Bra feedback, tack.
Och visst ska man lära av historien, jag upplever dock att lära av historien var lättare förr, då var saker mer konsekvent.
Nu kan det släppas en ny modell ett år som är lysande och året efter katastrof, men produkten i sig är inte allt, stöd och support är lika viktigt det och det har vi ju pratat om.

Även om Hero verkar riktigt häftig och får bra kritik så verkar ju inte den heller vara utan fel, inte om man kollar på Mitsubishi tråden. Däremot verkar det vara riktigt bra eftermarknadssupport både från importör och dom som installerar, nog så viktigt.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #113 skrivet: 03 januari 2019, 20:47:45 »
Det är alltid bra med input från installatörer, men samtidigt så tror jag nog att det vore bra om du tonade ned din kritik en aning, jag har väldigt svårt att tro (utifrån det som skrivits om Samsung i detta forum sedan 2015) att det är sååå stor skillnad i kvalitet mellan samsung och andra aktörers maskiner.
T.ex så kan ju ett seriefel som rör läckage vara en högst tillfällig historia som kan drabba vilken tillverkare som helst om nåt blir fel i produktionen.
Det JAG vet som i vart fall tidigare kritiserats här i norra Sverige är att de stänger av sig vid ca -20 grader för att återstarta när det blir några grader varmare ute.
Den typen av uppträdande är inget eftersträvansvärt i norra Sverige.
En av mina polare monterade i alla fall in en Samsong Comfort09 för ca 3 år sedan och den snurrar ännu utan fel trots att den får jobba rätt hårt i ett stort garage.
Med detta sagt så finns det självklart skillnader i både faktisk kvalitet och upplevd kvalitet och vi i forumet är självklart tacksamma om den typen av uppgifter kommuniceras i forumet.
Det där med PRO-partner tycker jag dock att du kan sluta nämna, det är att tala i egen sak, och inte relevant på något sätt.
Att Samsungs pumpar skulle stänga av vid minus 20 grader har ja aldrig hört talas om och måste va helt felaktigt. Det är väl bara gamla Sanyo och Argopumparna som stängde av vid minus 20 och startade upp igen vid minus 16 grader om ja minns rätt, och såna pumpar kan man inte ha.
Samsung uppger dessutom vad pumparna avger för värme vid minus 25 grader i sina tekniska specar sÃ¥ att de skulle stänga av vid minus 20 grader mÃ¥ste va helt felaktiga uppgifter. 
http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/Samsung-Comfort-9.pdf

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #114 skrivet: 03 januari 2019, 20:50:11 »
börja med att göra en service pÃ¥ din ivtpump ev behöver du fylla pÃ¥ lite gas ocksÃ¥.   Men en rengöring, gör oftast susen.  jag har  varit ute pÃ¥ pumpar som  i princip inte gett nÃ¥gon värme, efter en rengöring  sÃ¥ blir  de som nya.    Jag brukar använda en trädgÃ¥rdsspruta med renögringsmedel och  blandar  i en vanlig tryckspruta, hand alltsÃ¥  mr murscle, lite vatten, oetanol och en halv dl klorin.  sedan pÃ¥ med denna blandning lÃ¥ta det verka i 5-10 minuter och under tiden laddar jag trycksprutan med varmt vatten, har klippt av munstycket sÃ¥ det är 10 cm , dÃ¥ kommer man Ã¥t överallt, sÃ¥ är det bara o pumpa upp och spruta, sedan pÃ¥ med renögring igen  ochsist  tar jag    etanol klorinblandning  ca 1 dl klorin  och 1 dl  etanol och sprutar pÃ¥  kondensorn  och spolar av med vatten försiktigt.  därefter  10 minuters  innan jag startar och börjar köra den pÃ¥ värme lägsta hastighet fläkt, tills luften är torr, och sÃ¥ är det bara o blÃ¥s apÃ¥  30 grader pÃ¥ maskinen.  mäter sedan vad den ger och  fyller pÃ¥ gas om det behövs.

Hade gärna fortsatt med min IVT men känner att mecket för att få den i så bra form så jag blir nöjd kommer kosta mer än det smakar.
Den levererar värme fortfarande men gör det men mkt vinande och tjutande både från innerdel och ytterdel.
Har kollat på hur mkt meck det är att byta motor/lager och det är lite för mkt för att det känns som det ska vara värt det.

Hade en kille här förra året som gjorde en rejäl service på den, visst blev den effektivare men låter fortfarande för mkt.

Men jag bockar och bugar för tipsen :-)

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #115 skrivet: 03 januari 2019, 21:45:16 »
min daikin gav hyfsat bra med värme igår fast jag hade kring -31c igår. :o det måste man få vara jäkligt nöjd över. bor man i Norrland så är det ju guld värt! alternativen blir större ju längre söderut man bor. känns ju som att det knappt kan finnas en pump som inte klarar av att ge bra värme om man bor typ längst ner i Sverige.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #116 skrivet: 04 januari 2019, 08:44:56 »
Att Samsungs pumpar skulle stänga av vid minus 20 grader har ja aldrig hört talas om och måste va helt felaktigt. Det är väl bara gamla Sanyo och Argopumparna som stängde av vid minus 20 och startade upp igen vid minus 16 grader om ja minns rätt, och såna pumpar kan man inte ha.
Samsung uppger dessutom vad pumparna avger för värme vid minus 25 grader i sina tekniska specar sÃ¥ att de skulle stänga av vid minus 20 grader mÃ¥ste va helt felaktiga uppgifter. 
http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/Samsung-Comfort-9.pdf

Eller så har de ändrat på nåt de senaste 3 åren? (Efter kritik?)
Installatören hade i alla fall sagt åt polaren att även han var överraskad över detta då det inte framgick i något material att den skulle stänga av sig, men han påstod i alla fall att han fått verifierat att så var fallet.
Sen kan man väl aldrig lita helt på en installatör/säljare även om jag har svårt att tro att just denna mycket ärliga man skulle ljuga om något sådant.
Det kan t.o.m vara så att jag missuppfattat något, det jag vet är i alla fall att polaren hävdar att den stoppat, och att installatören sagt att "det var normalt", alltså inget fel.
Tycker det är svårt att tolka på annat sätt än att de ska stanna när det blir så kallt.
« Senast ändrad: 04 januari 2019, 08:46:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #117 skrivet: 04 januari 2019, 12:08:24 »
min daikin gav hyfsat bra med värme igår fast jag hade kring -31c igår. :o det måste man få vara jäkligt nöjd över. bor man i Norrland så är det ju guld värt! alternativen blir större ju längre söderut man bor. känns ju som att det knappt kan finnas en pump som inte klarar av att ge bra värme om man bor typ längst ner i Sverige.

Vart saker ska installeras och/eller nyttjas är nog så viktigt och det gäller nog många saker, allt från bilar till LVP.
Det är därför det är så dumt med en massa generella ordkrig om vad som är bäst, det handlar ju mkt om hur och var saker ska nyttjas.

Men att få värme ur -31c är rätt häftigt sett ur ett tekniskt perspektiv.
Är nybörjare på allt detta men gissar att det ändå hänt en del på 15-20 år när det gäller LVP och dess effektivitet vid sträng kyla. Hade varit kul med lite jämförelser (och inte bara på papper) vad som hänt på 20 år.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #118 skrivet: 04 januari 2019, 12:12:42 »
Eller så har de ändrat på nåt de senaste 3 åren? (Efter kritik?)
Installatören hade i alla fall sagt åt polaren att även han var överraskad över detta då det inte framgick i något material att den skulle stänga av sig, men han påstod i alla fall att han fått verifierat att så var fallet.
Sen kan man väl aldrig lita helt på en installatör/säljare även om jag har svårt att tro att just denna mycket ärliga man skulle ljuga om något sådant.
Det kan t.o.m vara så att jag missuppfattat något, det jag vet är i alla fall att polaren hävdar att den stoppat, och att installatören sagt att "det var normalt", alltså inget fel.
Tycker det är svårt att tolka på annat sätt än att de ska stanna när det blir så kallt.

Eller så var det bara så enkelt att en parameter i mjukvaran var fel men då saker inte går att uppdatera över nätet så blev det "normalt" tills man uppdaterat/förbättrat nästa version. Kanske då med ett nytt mellannamn såsom "home" (som samsung gjorde)
Säger inte att någon det jag skrev faktiskt är sant utan det är helt spekulativt, men med tanke på hur ofta programuppdateringar sker på uppkopplade prylar så ser jag inte det som ett omöjligt scenario.
Mitsubishi med sin Hero verkar ju ha haft något liknande fel när den lanserades som löstes med en mjukvarufix, men som sagt, nu spekulerar jag friskt och antar att det var ett mjukvaruproblem Samsung hade utan att egentligen veta.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #119 skrivet: 04 januari 2019, 12:19:10 »
Vart saker ska installeras och/eller nyttjas är nog så viktigt och det gäller nog många saker, allt från bilar till LVP.
Det är därför det är så dumt med en massa generella ordkrig om vad som är bäst, det handlar ju mkt om hur och var saker ska nyttjas.

Men att få värme ur -31c är rätt häftigt sett ur ett tekniskt perspektiv.
Är nybörjare på allt detta men gissar att det ändå hänt en del på 15-20 år när det gäller LVP och dess effektivitet vid sträng kyla. Hade varit kul med lite jämförelser (och inte bara på papper) vad som hänt på 20 år.

ja det är fan häftigt. hade varit intressant om man varit med frÃ¥n början med dom första pumparna som ansÃ¥gs effektiva dÃ¥. och kunna jämföra skillnaden mot dagens pumpar.  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!