Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?  (läst 23880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #90 skrivet: 29 november 2018, 00:26:17 »
Ja nu tillhör inte IVT-pumparna mina favoriter direkt, snarare är det så att de pumparna har ja hållit mig undan helt. De har väl såna där stora taskiga luftriktarvingar också har ja för mig. Lucka på vid gavel säger du, går det inte att helt haka av luckan från innerdelen menar du??
Ja f.ö så har du helt rätt i att dessto mera luft som passerar innerdelen dessto svalare blir den förstås, det är samma sak om du sänker eller höjer fläkthastigheten så kan det skilja någon eller några grader mellan de olika fläktstegen. Men det är bara till fördel med mera luft genom innerdelarnas värmeväxlare för det ökar pumpens effektivitet och COP inkl att det förbättrar värmespridningen i huset. Det kan också vara till fördel eftersom man ev kan justera ned fläkthastigheten med 1 steg vilket jag själv har gjort och som då sparar fläktmotorn en del. Numera kör jag aldrig mina pumpar på högre än 4:an av 5 i fläkthastighet eftersom jag får ut mer luft på 4:ans fläkt och borttagen lucka än jag fick med 5:ans fläkt med luckan på plats.
Nu kanske din pump inte är i allra bästa skick som du säger och du kanske inte har lagt så mkt energi på att göra rent innerdelens värmeväxlare ordentligt heller på senare tid vilket är väldigt viktigt så det kan säkert påverka en hel del. Men positivt iaf att du märkte av att luftomsättningen påverkades ganska markant med öppen lucka ivf, och då har du förmodligen förstått själva poängen med att ta bort eller öppna luckan på vid gavel.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #91 skrivet: 29 november 2018, 20:21:23 »
Ja nu tillhör inte IVT-pumparna mina favoriter direkt, snarare är det så att de pumparna har ja hållit mig undan helt. De har väl såna där stora taskiga luftriktarvingar också har ja för mig. Lucka på vid gavel säger du, går det inte att helt haka av luckan från innerdelen menar du??
Ja f.ö så har du helt rätt i att dessto mera luft som passerar innerdelen dessto svalare blir den förstås, det är samma sak om du sänker eller höjer fläkthastigheten så kan det skilja någon eller några grader mellan de olika fläktstegen. Men det är bara till fördel med mera luft genom innerdelarnas värmeväxlare för det ökar pumpens effektivitet och COP inkl att det förbättrar värmespridningen i huset. Det kan också vara till fördel eftersom man ev kan justera ned fläkthastigheten med 1 steg vilket jag själv har gjort och som då sparar fläktmotorn en del. Numera kör jag aldrig mina pumpar på högre än 4:an av 5 i fläkthastighet eftersom jag får ut mer luft på 4:ans fläkt och borttagen lucka än jag fick med 5:ans fläkt med luckan på plats.
Nu kanske din pump inte är i allra bästa skick som du säger och du kanske inte har lagt så mkt energi på att göra rent innerdelens värmeväxlare ordentligt heller på senare tid vilket är väldigt viktigt så det kan säkert påverka en hel del. Men positivt iaf att du märkte av att luftomsättningen påverkades ganska markant med öppen lucka ivf, och då har du förmodligen förstått själva poängen med att ta bort eller öppna luckan på vid gavel.

Fast just dom där luftriktarvingarna gillar jag skarpt, det gör stor skillnad för mig där pumpen är placerad. Jag kan rikta lite luft mot vardagsrummett och lite mot trappan.
Riktar jag bort dom så blir det betydligt kallare på ovanvåningen.

Pumpen rengörs varje år och förra året så hade jag en kille här med en ångtvätt. Så nog är dom rena. Men tror inte det spelar så stor roll. Pumpen levererar dåligt så fort det blir minus. Så den är nog ingen bra referens för test.
Ser verkligen fram emot en ny pump så man slipper ha så mkt stöd av elelementen. Men det jag hoppas mest på är att det ska bli lite tyst.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #92 skrivet: 30 november 2018, 00:18:15 »
Jag kan tänka mig att en del innedelar kan vid drift med max fläkthaltighet få ett större flöde. Men det blir som du skriver kallare luft oxå för pumpen kompenserar inte mot det ökade flödet.
En dålig innedel kan därigenom ge jämnare värmespridning fast samtidigt upplevs drag.
Seriösa tillverkare har dimensionerat intaget för drift även i högsta fläktläge så där spelar det ingen roll.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #93 skrivet: 01 december 2018, 13:58:03 »
Ja det är väl rätt välkänt av de flesta vid de här laget att med högre fläkthastigheter ges ett större luftflöde och därmed lite lägre utblåstemperatur, de flesta känner säkert också till att ju högre luftflöde genom innerdelarnas värmeväxlare höjer också effektiviteten och COP-värdet på pumparna och dessutom förbättrar värmespridningen i huset, men dock inte alla tyvärr. Det finns t.om folk som sänker fläkthastigheterna och höjer börvärdet i stället, ibland för att de är ljudkänsliga och ibland för att de tror att de skall spara lite energi vilket är helt galet förstås. Om man istället sänker fläkthastigheterna och bara höjer börvärdet så får man en högre utblåstemperatur vilket innebär att utedelens kompressor jobbar för fullt och trycker in värmen till innerdelen som denna inte kan göra sig av med pga låg fläkthastighet och därmed lägre luftflöde vilket är det absolut sämsta sättet om man vill spara energi. Detta är också det absolut bästa sättet att slita ut pumpen i förtid. Så ju högre luftflöde man har genom innerdelarna dessto lättare jobbar kompressorn och innerdelarna kan göra sig av med värmen som kompressorn producerar vilket sparar energi inkl pumpens livslängd och man ökar dessutom pumpens effektivitet och COP inkl värmespridningen i husen.
Så mkt hellre ett större luftflöde till några graders lägre utblåstemperatur än ett litet luftflöde med några graders högre utblåstemperatur.
« Senast ändrad: 01 december 2018, 14:00:54 av Karis »

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #94 skrivet: 09 december 2018, 13:54:17 »
Jag moddade min gamla Sanyo123 lite med fler och större hål i frontluckan mest för att jag tänkte det inte kan skada, borde bli lite bättre effekt om den kan dra luft jämt över hela innepaketet.
Den låter även mindre tycker jag, antagligen för att luftmotståndet minskat när luften ska dras genom innerdelen.
Inget är uppmätt men logiskt borde det vara så.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #95 skrivet: 09 december 2018, 16:58:09 »
Verkligen stiligt utfört hsmapa, nu har du ökat effektivitet och COP på din pump inkl att dammfiltren blir jämnare belagda över hela ytan. Du kommer säkert att märka det genom en lite högre inomhustemp och/eller lite lägre strömförbrukning på pumpen vid samma inställningar som innan. Du kanske t.om kan sänka börvärdet med någon grad och ändå bibehålla samma innetemp som tidigare ev. "love"

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #96 skrivet: 01 januari 2019, 20:01:59 »
Sådär, då fick jag fingret ur och beställt en pump då.

Valet föll på en Samsung Smart Home Exclusive 12, anledningen varför det blev just denna är att den sannolikt kommer sitta ovanför dörren där det är lite tight om utrymme.
Hade gärna satt en pump i andra änden på huset (då hade det blivit en Mitsubishi Hero) men då jag är lite osäker på hur fläktljudet kommer upplevas så blir det nog en ersättning av där den gamla sitter.

Ska försöka få tag i ett bra markstativ innan dom kommer och ska installera.

Ska bli sjukt skönt med något som sannolikt för bra mkt mindre ljud och som klarar av att leverera värme så fort det blir några minus.

Måste säga att detta är ett riktigt bra forum, kul med så mkt kunnigt folk som lägger sin fritid på att ge sin input och dela med sig av kunskap.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #97 skrivet: 01 januari 2019, 20:15:24 »
Sådär, då fick jag fingret ur och beställt en pump då.

Valet föll på en Samsung Smart Home Exclusive 12, anledningen varför det blev just denna är att den sannolikt kommer sitta ovanför dörren där det är lite tight om utrymme.
Hade gärna satt en pump i andra änden på huset (då hade det blivit en Mitsubishi Hero) men då jag är lite osäker på hur fläktljudet kommer upplevas så blir det nog en ersättning av där den gamla sitter.

Ska försöka få tag i ett bra markstativ innan dom kommer och ska installera.

Ska bli sjukt skönt med något som sannolikt för bra mkt mindre ljud och som klarar av att leverera värme så fort det blir några minus.

Måste säga att detta är ett riktigt bra forum, kul med så mkt kunnigt folk som lägger sin fritid på att ge sin input och dela med sig av kunskap.

Grattis till köpet. Rapportera gärna vad du tycker när den är installerad☺
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #98 skrivet: 01 januari 2019, 22:04:08 »
Sådär, då fick jag fingret ur och beställt en pump då.

Valet föll på en Samsung Smart Home Exclusive 12, anledningen varför det blev just denna är att den sannolikt kommer sitta ovanför dörren där det är lite tight om utrymme.
Hade gärna satt en pump i andra änden på huset (då hade det blivit en Mitsubishi Hero) men då jag är lite osäker på hur fläktljudet kommer upplevas så blir det nog en ersättning av där den gamla sitter.

Ska försöka få tag i ett bra markstativ innan dom kommer och ska installera.

Ska bli sjukt skönt med något som sannolikt för bra mkt mindre ljud och som klarar av att leverera värme så fort det blir några minus.

Måste säga att detta är ett riktigt bra forum, kul med så mkt kunnigt folk som lägger sin fritid på att ge sin input och dela med sig av kunskap.

Beklagar ditt köp..Samsung är riktigt skräp..missade du Panasonics LZ-modell (höjd 24,8cm)? Lämna tillbaka, har kört på Samsungpumpar när jag gjorde jobb för InfoCare..blev många återbesök till dem kunderna, seriefel med läcka på kopparrör var vanligt. Samsung lvp har inte funnits så värst länge och de bygger inte på långa vägar pumpar med kvalitet..går hand i hand med deras skräp inom vitvaror..de ska hålla sig till Mobil/TV tillverkning..än en gång: jag beklagar..
Mvh
Fredrik M-ö Kyl & Värme

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #99 skrivet: 01 januari 2019, 22:21:22 »
Beklagar ditt köp..Samsung är riktigt skräp..missade du Panasonics LZ-modell (höjd 24,8cm)? Lämna tillbaka, har kört på Samsungpumpar när jag gjorde jobb för InfoCare..blev många återbesök till dem kunderna, seriefel med läcka på kopparrör var vanligt. Samsung lvp har inte funnits så värst länge och de bygger inte på långa vägar pumpar med kvalitet..går hand i hand med deras skräp inom vitvaror..de ska hålla sig till Mobil/TV tillverkning..än en gång: jag beklagar..
Mvh
Fredrik M-ö Kyl & Värme

När du säger seriefel, betyder det att det är en specifik serie som just hade en läcka på kopparrör?
Har du lust och utveckla vad felet bestod i och om det är fel från fabrik eller installationsrelaterat?

Jag vet inte vad du menar att samsung LVP inte funnits så länge, utomlands har dom ju iallafall producerat AC enheter sedan 70 talet, men dom kanske är nya på den nordiska marknaden.

Jag tittade även på Panasonics enheter men det föll lite på det estetiska tyvärr.
« Senast ändrad: 01 januari 2019, 22:23:02 av BennyTheCat »

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #100 skrivet: 01 januari 2019, 22:42:57 »
Kan lova dig att de som har LZ tycker den är skithäftig..den bygger ut hela 37cm (men vad tusan gör det när den sitter ovanför en dörr) och har bra mycket större förÃ¥ngaryta samt en djävulskt bra luftgenomströming gentemot Samsung.....Du kommer inte att bli nöjd med vad en Samsung klarar av att leverera..Kolla lite vad en utedel väger pÃ¥ de bÃ¥da märkena men även innedel givetvis..det är just utedelens yta/storlek som bestämmer styrkan pÃ¥ din lvp. 

Jo de är nya på Svenska marknaden med Värmepumpar,kan ha fel där, men såg dem första gången 2015 på Sv. marknaden..De hade seriefel från fabrik så när man hade monterat upp en pump kunde man ibland stå där och klia sig i huvudet när man slog på det för-fyllda köldmediet och inget hände. Tom på gas som hade läckt ut under transport hit till Sverige..Sen har jag sysslat med vitvaror sedan år 2000 och Samsungs vitvaror ligger i topp på de med sämst kvalitet. En barnfamilj knäcker en tvätt/tork på cirka 3år (genomsnittligt) kontra Miele som håller i utlovade 20 år och mer.
Lyd mitt råd och avboka..Om LZ absolut inte faller i smaken så kolla in Fujitsu LM12 slim istället. Gillar inte Fujitsu men bättre än Samsung. Har för mig att Fujitsun levererar riktigt bra när det blir riktigt kallt ute. Kolla med FG Nordic som är general agent för Fujitsu här i Sverige. Lycka till
« Senast ändrad: 01 januari 2019, 22:45:55 av Malmö Kyl & Värme Service »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #101 skrivet: 01 januari 2019, 22:58:08 »
LM slim är slut hos importören.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #102 skrivet: 01 januari 2019, 23:06:20 »
Kan lova dig att de som har LZ tycker den är skithäftig..den bygger ut hela 37cm (men vad tusan gör det när den sitter ovanför en dörr) och har bra mycket större förÃ¥ngaryta samt en djävulskt bra luftgenomströming gentemot Samsung.....Du kommer inte att bli nöjd med vad en Samsung klarar av att leverera..Kolla lite vad en utedel väger pÃ¥ de bÃ¥da märkena men även innedel givetvis..det är just utedelens yta/storlek som bestämmer styrkan pÃ¥ din lvp. 

Jo de är nya på Svenska marknaden med Värmepumpar,kan ha fel där, men såg dem första gången 2015 på Sv. marknaden..De hade seriefel från fabrik så när man hade monterat upp en pump kunde man ibland stå där och klia sig i huvudet när man slog på det för-fyllda köldmediet och inget hände. Tom på gas som hade läckt ut under transport hit till Sverige..Sen har jag sysslat med vitvaror sedan år 2000 och Samsungs vitvaror ligger i topp på de med sämst kvalitet. En barnfamilj knäcker en tvätt/tork på cirka 3år (genomsnittligt) kontra Miele som håller i utlovade 20 år och mer.
Lyd mitt råd och avboka..Om LZ absolut inte faller i smaken så kolla in Fujitsu LM12 slim istället. Gillar inte Fujitsu men bättre än Samsung. Har för mig att Fujitsun levererar riktigt bra när det blir riktigt kallt ute. Kolla med FG Nordic som är general agent för Fujitsu här i Sverige. Lycka till

Tack för feedbacken, det uppskattas.

Kollade vikten och en Panasonic LZ35 utedel väger 38KG mot Samsungs 37. Innerdelen på Panasonic väger 10KG och Samsung 11,8. Så vet inte om vikten är ett bra riktmärke för kvalitet och/eller effektivitet.
Däremot är Panasonics utedel 7 cm högre och 3cm bredare mot Samsungen.

Kommer du ihåg vilka modeller som just hade problemen du beskriver?
Var du med om några andra fel just rörande Samsung under din tid på infocare?

Ej Medlem längre

  • Gäst
Ej Medlem längre
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #103 skrivet: 01 januari 2019, 23:20:12 »
Yes det stämmer men om man ser till ytan innedelen har samt utedelen så är den mkt mindre på Samsung..den ska klara 170kvm enligt företaget 20 grader..det där är rent skitsnack kan jag lova.

Det var alltid deras kompaktmaskiner(comfort/exclusive) som bråkade..Vissa startade inte ens då kretskort var defekt från fabrik. Kolla med Polarpumpen..de har både Fujitsu LM 12/14 i sitt sortiment om nu inte FG Nordic kan skaka fram någon eller hänvisa dig till någon annan än Polarpumpen.
« Senast ändrad: 04 januari 2019, 08:50:27 av Rickard »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #104 skrivet: 02 januari 2019, 10:31:45 »
Fujitsun heter med R32 istället KMCBN

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!