Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?  (läst 23736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« skrivet: 16 januari 2018, 20:11:47 »
Hej,

Har precis köpt mig ett hus på två våningar om totalt 140kvm (90 nere och 50 uppe).
Idag sitter det en IVT luft-luft modell AY -XP12FR-N som fungerar men tycker den verkar vara lite klen då den inte klarar att värma hela huset.
Grannarna som har samma hus i området lyckas värma sina med en pump och utan stöd av el-element men min pump verkar lite klen.

Har försökt googla ålder och gissar att den är ca 10 år gammal, det var runt 2007 modellen såldes.
Jag har kontaktat några lokala firmor med lite frågor och förslag men tänker att innan jag gör något så slänger jag ut mina frågor här.

Så....till frågorna.

1. Är dagens luft-luftpumpar mkt effektivare och levererar mer värme för mindre pengar? Tittar jag på Panasonics sida så får man intrycket att dagens pumpar utvecklats en del och att det går att "tjäna" en slant på att köpa en ny.
2. Är moderna pumpar tystare än de äldre, tänker då på någon exklusivare modell från en bra leverantör som Panasonic eller Mitsubishi?
3. Vi önskar en bättre möjlighet att programmera pumpen så man t.ex. sänker värme när man inte är hemma.
Vissa leverantörer säger att detta är dåligt och att man ska sträva efter samma temperatur hela tiden medans andra säger att det går att tjäna rätt mkt på att just ha bättre styrning på inomhusklimatet.
4. Går det att "serva" sin gamla fläkt utöver den vanliga rengöringen så den återfår sin effektivitet, om det nu är så att tidigare ägare inte gjort detta?
5. Ska man ta i lite och köpa en större pump? Inbillar mig att en större pump får jobba mindre.

Tacksam för alla svar, kommer säkert ha många fler vad det lider.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2018, 20:26:42 »
En nyare modell kan mycket väl leverera högre effekt.
Det är inte helt lätt att få värmen dit man vill och svårast är det mellan våningsplanen. Så låt den stå på samma temp dygnet runt så inte huset kyls av.

Om du har gjort rent filtrena och blåst ur och tvättat innedeln och även sköljt utedelens lameller bör den leverera.
Runt 20000kr el strax över får du en fin Panasonic för.
Jag har föregångaren till HZ25TKE och den värmer våra 155kvm utan problem. Iofs eldar jag lite i kaminen.
Kyler gör den väldigt bra.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2018, 21:10:17 »
@Perra83
Tack för snabb svar och förslag om att göra rent pumpen.
Har faktiskt ingen aning om föregående ägare någonsin gjort detta.
Det enda jag gjort är att ha dammsugit av filter och torkat av lite, kanske finns en hel del annat man kan göra för att få den att leverera bättre.
Då den blåser lite klent så kanske en intern utblåsning och tvätt hjälper.


Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2018, 21:29:30 »
Fick besök dag av en tekniker som kollade över eventuell uppgradering till en ny pump samt en bättre placering.
inte helt enkelt att hitta något optimalt speciellt inte då jag fick reda på att man ska plussa på 3 cm utöver specifikationen på luftvärmepumparna. Med mina 30 cm ovanför dörren så blir det svårt att hitta någon av Panasonics eller Mitsubishis standardpumpar, utan man får gå på specialarna som kallas retrofit (Panasonic).
Det tråkiga med dom är att dom bygger rätt mycket utåt vilket kanske inte ser så superkul ut.

Han tittade även på den pumpen jag har idag och kunde konstatera att den blåser väldigt dåligt, visst kommer det värme men det spelar ju minre roll då den inte blåses ut i huset.
Så har bokat en service då han kommer ut och kör någon ångtvätt och avfettning, ska även beställa 2 st nya fiilter (som saknas idag) utöver de vanliga dammfiltren som sitter där idag.

FÅr hoppas att det hjälper.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2018, 22:25:51 »
Pratade ni något om golvmodeller av en ny innedel? Det blir som ett stort tjockt element om en sådan får plats bättre.

En rengöring hoppas jag hjälper!
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #5 skrivet: 17 september 2018, 21:03:04 »
Pratade ni något om golvmodeller av en ny innedel? Det blir som ett stort tjockt element om en sådan får plats bättre.

En rengöring hoppas jag hjälper!

Vi pratade lite golvmodeller men det blir inte speciellt snyggt i vårt hus.


Men, snart dags för vinter igen och då tar jag upp projektet "Ny värmepump".

Har försökt kolla spec på min gamla IVT AY -XP12FR-N och om man ska kolla dom rena specifikationerna så ser den ju rätt bra ut.
Och den skyfflar ju en del luft, så känns å ena sidan rätt dumt att byta ut något som fungerar men....

1. Utomhus enheten skallrar rätt friskt när den får jobba.
2. Den är rätt högljudd
3. Hade velat ha en enhet som skyfflar luft ännu bättre men som är tystare.

Den trevliga sericekillen jag anlitade förra året poängterade att jag inte hade så mkt utrymme att leka med och att dagens pumpar är större än den jag har, med några få undantag.

Jag har exakt 30,5 cm från tak profilen där dörren börjar, mer än så går inte, då hänger den utanför.
Servicekillen (och många bra trådar här) poängterar ju att man ska ha lite space mellan enheten och taket, så det finns inte så många modeller att välja mellan.

Har hittils hittat dessa två.

1. LZ35TKE - "utbytesenheten" som är ca 25cm hög, dock 35cm djup vilket sannolikt kommer göra att det ser ut som man satt fast ett moderskepp på väggen.
Speccarna för just denna enhet tycker jag ser bra ut och att det står panasonic på enheten samt att många seriösa ÅF verkar prata gott om Panasonic gör det inte sämre.

2. Samsung smart home comfort - "trekanten" som inte bygger så mkt på höjden (ca 27cm) och tar in luft snett framåt och bygger inte så mkt på djupet.
Speccarna ser sådär ut om man jämför mot panasonic, samt att dom inte lovar värme ner mot 35 som panasonicen. Även om det inte är intressant här så tycker jag det ändå visar på en kompetent enhet.
Samsung känns å ena sidan som lite modernare med inbyggt styrning osv (om man väljer smart varianten) men tester och forum ger mixade åsikter, ris och ros.

Några tusingar hit eller dit spelar inte så stor roll och jag kommer anlita en seriös firma för installationen.
Prylarna ska ju sitta några år så en snygg och bra installation av en kvalitetsenhet är det som räknas.

Någon som har installerat någon av ovanstående som kan ge någon feedback?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #6 skrivet: 18 september 2018, 05:54:29 »
Kompisen satte in en Smart 9 för ett par år sedan, den stänger av sig när det blir kallt ute.
Nu minns jag inte exakt vid vilken temp, men i nordligare delar av Sverige kan det i alla fall vara nåt att ha i åtanke.
Har för mig att det var vid dryga -20 grader som den stängde av sig helt för att starta upp igen när det blev någon grad varmare ute.

Med så låg höjd mellan tak och foder så skulle jag säga att Panasonics modell som är bara 25 cm verkar vara bästa förslaget.
Sen finns det ju alltid en möjlighet att ta bort fodret, eller sätta en skiva på väggen mellan tak och foder så att värmepumpen kommer ut utanför fodret - hur brett foder har du?
Om man inte är så brydd över det estetiska så är det ju egentligen bara viktigt att man inte behöver ta upp hålet för rör och kondensslang så långt ned mot öppningen att man "kapar" hela karmen (om det är en dörröppning vi talar om).

Toshiba Disekai 9 har en innerdel som är 27 cm, det är också bra maskiner.
Daikin Solo 25 och 35 är 28.3 cm, påstås vara speciellt utvecklad just för placering ovan ytterdörr med lite större kastlängd på fläkten.

 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #7 skrivet: 18 september 2018, 07:42:10 »
Kompisen satte in en Smart 9 för ett par år sedan, den stänger av sig när det blir kallt ute.
Nu minns jag inte exakt vid vilken temp, men i nordligare delar av Sverige kan det i alla fall vara nåt att ha i åtanke.
Har för mig att det var vid dryga -20 grader som den stängde av sig helt för att starta upp igen när det blev någon grad varmare ute.

Med så låg höjd mellan tak och foder så skulle jag säga att Panasonics modell som är bara 25 cm verkar vara bästa förslaget.
Sen finns det ju alltid en möjlighet att ta bort fodret, eller sätta en skiva på väggen mellan tak och foder så att värmepumpen kommer ut utanför fodret - hur brett foder har du?
Om man inte är så brydd över det estetiska så är det ju egentligen bara viktigt att man inte behöver ta upp hålet för rör och kondensslang så långt ned mot öppningen att man "kapar" hela karmen (om det är en dörröppning vi talar om).

Toshiba Disekai 9 har en innerdel som är 27 cm, det är också bra maskiner.
Daikin Solo 25 och 35 är 28.3 cm, påstås vara speciellt utvecklad just för placering ovan ytterdörr med lite större kastlängd på fläkten.

 


Superbra feedback. Tackar.

Det sitter varken foder eller taklist idag (den är kapad för dagens värmepump. Idag ser min installation ungefär som denna lånade bilden med ungefär samma förutsättningar.
Dagens hål för rör osv till utomhusenhet sitter dock något lägre än på denna bilden (det är inget uttag för rör, men som exempel) men bredvid dörr längre ner.



SKa kolla in Daikin och Toshiba, viktigt för mig är även att den nya enheten är tyst, det var därför jag läste på lite om Samsung.
Det är dock svårt att hitta info om Samsung då deras sida är riktigt dålig när det gäller värmepumpar samt att dom inte är tydliga med saker såsom om dom använder R32 eller liknande.

Estetiskt hade Samsung passat bra verkar det som, men har hört både ris och ros.
Sen så tänker jag att Samsung kanske fokuserar på en annan marknad än den nordiska vilket gör att den inte är anpassad för vårt klimat, men det är bara antaganden baserade på den risiga hemsidan och dåliga prestandan i minusgrader jämfört mot t.ex. Panasonic.

Kastlängd är också ett värde jag läst en del om de senaste dagarna (speciellt så samsung skryter om det). Det är helt klart intressant då det är va 15 meter näst intill öppet, till väggen på andra sidan.
Spanade snabbt på Toshiban, blir inte klok på deras modellbeteckningar och serier men den verkar ha spec på pappret.
« Senast ändrad: 18 september 2018, 07:54:14 av BennyTheCat »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #8 skrivet: 18 september 2018, 10:01:03 »
Skulle vara bra om du kunde ta en bild på din dörr med måttband eller tumstock som visar måttet, så man ser exakt mått.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #9 skrivet: 18 september 2018, 20:08:49 »
Det är ganska exakt 30,5cm  och bifogar lite bilder sÃ¥ ni ser hur det ser ut.


Listan över slimmade modeller växer, svårt dock att få någon uppfattning om "kastlängd" hos vissa leveranatörer.
Börjar fundera på om det bara är lite av ett buzzword som ser bra ut i försäljningsmaterialet.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #10 skrivet: 19 september 2018, 07:46:13 »
De flesta tillverkar vill ju att enheten skall placeras minst 5 cm från tak och då finns väl nästan bara Panasonic som fungerar på den där platsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #11 skrivet: 23 september 2018, 18:47:00 »
fujitsu har en slim som kanske faller i smaken

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #12 skrivet: 23 september 2018, 22:56:08 »
Antar att det är denna du tänker på?

http://www.fujitsuvärmepumpar.se/luftvarmepumpar/fujitsu-lm-slim/

Skumt att en såpass stor leverantör rekommenderar en återförsäljare så tydligt på hemsidan.
Man blir lite fundersam på om det faktiskt är fujitsu som driver sidan när man ser sådant.

Lutar åt Samsungen eller Panasonic, sannolikt mest åt Samsungen men ser helst att installation görs av en seriös certifierad installatör i närområdet.
Visst kan man ta 20grader eller polarpumpen men då dom anlitar externa installatörer som dom sannolikt betalar minsta möjliga ersättning så finns det knappast något fokus på kvalitet eller nöjd kund (polarpumpen är nöjd att kränga burk, installatören ska snabbast möjligt få upp en VP).

Blir till att leta lite leverantörer imorgon.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #13 skrivet: 23 september 2018, 23:18:47 »
Det är inte fujitsus hemsida utan Polarpumpens sida.
Men ger lite sken av att tillverkaren skulle rekommendera dom ;)
Www.fgnordic.se är den största distributören av Fujitsu här i Sverige
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #14 skrivet: 24 september 2018, 16:47:14 »
fgnordic är sk generalagent för fujitsu, fuji, generalelectric för europa med säte i Göteborg.
polarpumpen köper därifrån.
garantier sköts av FGnordic mycket snyggt.

nog med reklam...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!