Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1 Ã¥r med Toshiba Ras-10,  (läst 6427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
1 år med Toshiba Ras-10,
« skrivet: 13 maj 2006, 19:45:22 »
Jaha, då har man äntligen fått svaret på hur mkt min kära Toshiba sparade in på elförbrukningen. De förra ägarna till huset gjorde av med ca 22500Kwh per år med allt inräknat. Min helårsförbrukning med allt stannade på 10030Kwh :,v(. Huset är på 155 kvadrat, 1,5 plans och byggt 1980. Behöver väl knappast säga att jag är nöjd med tanke på den kalla vintern vi har haft. Verkar som om pumpen är betald på mindre än 2 år. *vinkar*


Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2006, 11:45:22 »
Du är lyckligt lottad.Beroende på hur olika era familjer är och komfortvärme. Du tycks ju ha gjort en besparing på 65% med Ras-10. MEN......du har ju egentligen inget att jämföra med eftersom det är de i första meningen som det som vi inte vet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2006, 11:48:50 »
Avundsjuka  ;D
Extremt bra besparing, min sparade 65% på värmedelen av elförbrukningen.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2006, 12:57:39 »
En besparing på 67% grejar man med en årsmedel-cop på 3 (inklusive stödvärme). De bör gå att ordna i södra Sverige, med lämplig planlösning och ett lågläckande hus. Bor man i Frankrike kan man säkert få 75%.

Desto kallare klimat desto lägre cop och mer stödvärme, så då blir årsmedel-cop lägre och besparingen i % mindre (men rimligen större i kronor).

Med ett läckande hus blir temperaturskillnaderna inomhus större, speciellt märkbart vid kallare klimat, och då blir inslaget av stödvärme större, och årsmedel-cop lägre och besparingen i % mindre. Detta gäller också om de boende ogiller temperaturskillnader och kompenserar relativt mer än andra med stödvärme.

Ovanstående menar jag är ganska självklart och besparing i % kommer att skilja ganska mycket beroende på dessa faktorer. Mycket mer än vilken pump man stoppar in. En olämplig placering av innedelen tar också ned besparingen i %.

Man ska naturligtvis glädja sig över de besparingar men gör.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2006, 18:15:59 »
Du har rätt Dogbert det är därför försäljarna i södra sverige pratar om hur många % ni sparar medans man här i norr pratar om hur mycket pengar man spar

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2006, 18:52:46 »
Jaha, då har man äntligen fått svaret på hur mkt min kära Toshiba sparade in på elförbrukningen. De förra ägarna till huset gjorde av med ca 22500Kwh per år med allt inräknat. Min helårsförbrukning med allt stannade på 10030Kwh :,v(. Huset är på 155 kvadrat, 1,5 plans och byggt 1980. Behöver väl knappast säga att jag är nöjd med tanke på den kalla vintern vi har haft. Verkar som om pumpen är betald på mindre än 2 år. *vinkar*



Otroligt bra, sjukt lÃ¥g totalförbrukning!!!  Thumbsup

Du skriver "jag, min", så jag gissar att du är bor själv i huset och dushar på jobbet. ;)
Då blir det ju faktiskt rimligt, hushållsel och varmvatten på 5000kWh, resten på pumpen och ev. tillskottsvärme.

Grattis. (avundsjuk, ja!)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2006, 23:27:08 »
Jaha, då har man äntligen fått svaret på hur mkt min kära Toshiba sparade in på elförbrukningen. De förra ägarna till huset gjorde av med ca 22500Kwh per år med allt inräknat. Min helårsförbrukning med allt stannade på 10030Kwh :,v(. Huset är på 155 kvadrat, 1,5 plans och byggt 1980. Behöver väl knappast säga att jag är nöjd med tanke på den kalla vintern vi har haft. Verkar som om pumpen är betald på mindre än 2 år. *vinkar*



Gratulerar ! Du har ju t o m lägre förbrukning än mej, i år fixar jag inte alls 10000-strecket ! Jag rekommenderade min svärfar att installera en Ras-10, han är extremt nöjd han också. De är väldigt bra, dessa Toshiba-maskiner, speciellt vid kyla.

Du kan ju starta en klubb, 10000-klubben. Inga obscena anspelningar, tack.  ;D ;D

SP:s beräkningsmodell verkar stämma väldigt bra. De modeller med högst besparing verkar spara mest i verkligheten också.

Äsch, nu har jag inte tid att chatta längre, måste isolera vinden så jag klarar 10000-strecekt till nästa år. ;D ;D

MVH/Gano




Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2006, 00:46:44 »
Grattis, du fÃ¥r väl som jag höra kommentarer som "Du ljuger" när du berättar? Det har hänt mer än flera gÃ¥nger under mina 2 vintrar med pump. Och nu ser jag min som "betald".  ;D
Annars är väl årets humor när jag pratade med panasonic (E12) ägarna med helt identiska hus som vårt på gatan efter den gångna vintern. Dom säger att dom stängde av sina under perioder i vintras "för att dom gav ändå ingen värme", hahaha.
Vi hade som lägst -19,6 och vi behövde inte nÃ¥gon gÃ¥ng slÃ¥ pÃ¥ stödvärme i huset, pumpen gick som smort och värme kom det fortfarande! Ja men dÃ¥ frös vi väl? Nehej, jag skulle aldrig lÃ¥ta mina barn frysa, sÃ¥ det sÃ¥.  knUp  Hej och hÃ¥!
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2006, 08:19:21 »
Jaha, då har man äntligen fått svaret på hur mkt min kära Toshiba sparade in på elförbrukningen. De förra ägarna till huset gjorde av med ca 22500Kwh per år med allt inräknat. Min helårsförbrukning med allt stannade på 10030Kwh :,v(. Huset är på 155 kvadrat, 1,5 plans och byggt 1980. Behöver väl knappast säga att jag är nöjd med tanke på den kalla vintern vi har haft. Verkar som om pumpen är betald på mindre än 2 år. *vinkar*



Otroligt bra, sjukt lÃ¥g totalförbrukning!!!  Thumbsup

Du skriver "jag, min", så jag gissar att du är bor själv i huset och dushar på jobbet. ;)


Vi är 4 st i hushållet, två vuxna och två barn, 7 och 1,5 år. Ungarna badar mkt och vi andra duschar mkt samt att tvättmaskinen går ofta. Huset ligger utanför Helsingborg så jag har väl lite bättre klimat än ni som bor långt upp i norr. *vinkar*




Då blir det ju faktiskt rimligt, hushållsel och varmvatten på 5000kWh, resten på pumpen och ev. tillskottsvärme.

Grattis. (avundsjuk, ja!)

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2006, 19:15:25 »
Jisses, där ser man hur fel jag hade....
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2006, 20:04:23 »
Kan årsmedeltemperaturen verkligen spela så stor roll ? Helsingborg ligger på ca +8 grader årsmedeltemp, hemma har vi +6 grader. Ett hus på 150 kvm från 1980 är väl ganska välisolerat, kanske drar 150 W/grads skillnad ute/inne.

Det blir 300 W skillnad i energiåtgång, drygt halva året kanske är eldningssäsong, 200 X 24 X 0,3 =

1440 kWh.

Jo banne mej, det gör ganska stor skillnad faktiskt !!

MVH/Gano


Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2006, 23:02:50 »
Grattis, du fÃ¥r väl som jag höra kommentarer som "Du ljuger" när du berättar? Det har hänt mer än flera gÃ¥nger under mina 2 vintrar med pump. Och nu ser jag min som "betald".  ;D
Annars är väl årets humor när jag pratade med panasonic (E12) ägarna med helt identiska hus som vårt på gatan efter den gångna vintern. Dom säger att dom stängde av sina under perioder i vintras "för att dom gav ändå ingen värme", hahaha.
Vi hade som lägst -19,6 och vi behövde inte nÃ¥gon gÃ¥ng slÃ¥ pÃ¥ stödvärme i huset, pumpen gick som smort och värme kom det fortfarande! Ja men dÃ¥ frös vi väl? Nehej, jag skulle aldrig lÃ¥ta mina barn frysa, sÃ¥ det sÃ¥.  knUp  Hej och hÃ¥!

Ja du vet väl att alla vi Toshibaägare är lögnare  *roflmao* ;D
Nu är vi nog ändÃ¥ sÃ¥ mÃ¥nga som säger samma sak sÃ¥ vi kan bli trodda  ::)

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2006, 23:09:27 »
16400KwH +200L ved i kamin 2 vuxna 3 barn (10, 6, 2) resten går att läsa nedan!

Gano, du kanske vet vad vi har för Ã¥rsmedeltemp i SkellefteÃ¥?  
                                                                    Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2006, 17:03:28 »
16400KwH +200L ved i kamin 2 vuxna 3 barn (10, 6, 2) resten går att läsa nedan!

Gano, du kanske vet vad vi har för Ã¥rsmedeltemp i SkellefteÃ¥?  
                                                                    Mvh  Joakar

Skulle tippa på +1,5 grader. Skillnaden mellan Skellefteå och Helsingborg blir i runda slängar 6000 kWh på värmedelen. Man får räkna med att eldningssäsongen är 6 veckor längre också.

MVH/Gano

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: 1 år med Toshiba Ras-10,
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2006, 17:32:46 »
årsmedel i Skellefteå borde vara 2,7 cirka

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!