Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fujitsu nocria  (läst 2531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sarajo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
fujitsu nocria
« skrivet: 11 oktober 2009, 00:33:04 »
Hej allihop. Jag är ny på forumet och funderar på att köpa en Fujitsu Nocria Arctic AWYZ 14 LBC.
Bor vid södra Vänern i ett 1 1/2 plans timmerhus som är tilläggsisolerat. Boytan är på ca 175 kvm.
Innan vi tilläggsisolerade huset hade vi en Toshiba inverter, på 5,8 kw från 1993. Denna har fungerat perfekt. Anledningen att vi tog bort den var att vi skulle tilläggsisolera och tyckte att vi skulle passa på att skaffa en effektivare pump.
Vi har också en liten järnkamin där vi tänder en brasa 1-2 ggr / dag.
Vi har haft en försäljare här som tyckte att vi skulle ha en värmepump med två innerdelar.
Jag tyckte inte om idén för att det skulle kännas som slöseri eftersom vi ändå haft 18-19 grader på andra våningen då vi hade den gamla pumpen. Undre våningen har en öppen planlösning. Det enda stället vi behövde tilläggsvärme var på toaletten och badrummet.

Vi har tittat runt och fastnade på Fujitsu Nocria som säljs av Polarpumpen i Göteborg. Prislappen är 17.700kr installerat och klart.
5 års totalgaranti ingår.
Kan denna pump täcka vårt behov? (utan att vi eldar i kaminen)

Mvh Sara

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: fujitsu nocria
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2009, 07:53:05 »
Hej Sarajo!

Det är svårt att ge ett entydigt svar att den ska täcka hela ert behov utan att behöva elda,
det beror på många faktorer men den främsta är ute temp och hur många grader ni vill ha inne,
men helt klart så ger denna maskin mycket värme. Inte för inte kallas den för monstret.

Meanstreak.
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad ElPetro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Mindre hyresfastighet frÃ¥n 1948 pÃ¥ 270 kvm + 135 k
SV: fujitsu nocria
« Svar #2 skrivet: 23 november 2009, 18:17:16 »
Hej!

Vet inte om du slagit till på värmepump än men jag skulle definitivt köpa en Nocria. Jag skulle gissa på att den räcker till största delen i ditt hus, när det är som kallast behöver man stötta med element/brasa. Det gäller ju alla luftvärmepumpar. Vi värmer vår lägenhet för tillfället med en Nocria 14, lägenheten har motsvarande yta som ditt hus men vårt hus är ett ej tilläggsisolerat 1940-talshus. Det problemet vi har är att i de yttersta rummen når inte värmen snarare än att pumpen inte räcker till.

Vi har en Sanyo till garaget och jag kan säga att det är enorm skillnad i värmekapacitet mellan en 5-6 kW-pump och Nocrian, Sanyon räcker förvisso för mig i gararaget men i ditt hus skulle jag inte nöja mig med något mindre än Nocria 14. Otroligt bra pris angav du också.

Lycka till!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: fujitsu nocria
« Svar #3 skrivet: 23 november 2009, 20:13:00 »
Vill du ha ett monster Meanstreak sÃ¥ mÃ¥ste du nog välja Fujitsu Nocria 24  ;)
Nocria 14 är lilla monstret  Thumbsup

Nu verkar Sara klara sig bra på en relativt liten Toshiba tidigare så antingen eldas det en hel del eller så är det väldigt bra isolerat om den klarar huset året runt.
Som regel är det annars bättre med 2 maskiner för värmespridningens skull i större hus samt att det är rätt skönt att köra lite kyla pÃ¥ övervÃ¥ningen dom varmaste dagarna pÃ¥ sommaren  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: fujitsu nocria
« Svar #4 skrivet: 24 november 2009, 11:36:56 »
Tycker nog att det inte gör nåt att behöva elda när det är kallt ute..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fujitsu nocria
« Svar #5 skrivet: 24 november 2009, 12:56:04 »
Nocrian 14 lär du garanterat bli nöjd med, och den lär värma på bra, ev när det är riktigt kallt du får stöd elda i kamin.
Men där du bor har ni väl inte så många dagar med riktig kyla, skulle jag tro.

Men du kan ju gå på den större pumpen AWYZ18LB nocria, minns ja inte fel så är det samma pump som 14 men med en annan programvara som gör att den ger lite extra kraft.

Hoppas ni kommer pÃ¥ en bra lösning  Thumbsup
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad ElPetro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Mindre hyresfastighet frÃ¥n 1948 pÃ¥ 270 kvm + 135 k
SV: fujitsu nocria
« Svar #6 skrivet: 24 november 2009, 13:03:58 »
Jag håller med "TS Comfort" att två pumpar kan vara bra istället för en stor, men det är en funktionell fråga som är svår att bestämt ge ett entydigt svar på. Dessutom är det en ekonomisk fråga, det är normalt sett dyrare med två mindre pumpar än en stor. Sarajo skrev ju att det var 18-19 grader på övervåningen med enbart VP och då är det ju bara någon grad som behöver värmas. I min värld motiverar inte det två pumpar men som TS Comfort säger kan det vara komfortabelt ett par dagar varje år på sommaren.

För stor pump kan man inte få enligt mig om den bara kan gå relativt långt ner i effekt, har man stor effekt har man möjligheten att slippa elda när det blir kallt alt. slippa tillskottsel. Desutom blir en större enhet tystare då den inte behöver gå på max är min erfarenhet.

Som kommentar till "mcrave" ang. Nocria 18, är inte enbart programvaran som är ändrad, har en något större förångare har jag för mig. Därav viktskillanden mellan 14/18. Allt annat är lika enligt info jag läst. Dock tyckte jag inte prisskillnaden motiverade ett köp av 18 när jag inhandlade den, tyvärr.

Utloggad Micke333

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: fujitsu nocria
« Svar #7 skrivet: 24 november 2009, 13:40:14 »
Jag håller med "TS Comfort" att två pumpar kan vara bra istället för en stor, men det är en funktionell fråga som är svår att bestämt ge ett entydigt svar på. Dessutom är det en ekonomisk fråga, det är normalt sett dyrare med två mindre pumpar än en stor. Sarajo skrev ju att det var 18-19 grader på övervåningen med enbart VP och då är det ju bara någon grad som behöver värmas. I min värld motiverar inte det två pumpar men som TS Comfort säger kan det vara komfortabelt ett par dagar varje år på sommaren.

För stor pump kan man inte få enligt mig om den bara kan gå relativt långt ner i effekt, har man stor effekt har man möjligheten att slippa elda när det blir kallt alt. slippa tillskottsel. Desutom blir en större enhet tystare då den inte behöver gå på max är min erfarenhet.

Som kommentar till "mcrave" ang. Nocria 18, är inte enbart programvaran som är ändrad, har en något större förångare har jag för mig. Därav viktskillanden mellan 14/18. Allt annat är lika enligt info jag läst. Dock tyckte jag inte prisskillnaden motiverade ett köp av 18 när jag inhandlade den, tyvärr.

Behov av att kyla ett par dagar varje år på sommaren! Då ska ni vara glada. Själv skulle jag behöva utnyttja kylning 60 ggr på vår-sommar. Så av den anledningen kommer jag att skaffa en värmepump till övervåningen.
Märker också hos andra hur varmt det alltid är på övervåningen. Så behöver man bara kyla ett par dagar på sommaren så är man lyckligt lottad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!