Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny årstid, nya problem. Ingen värme i övre pannan (kallt ute/varmt inne)  (läst 2467 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Snart är man igenom det första året med EcoEl / EcoAir och det har varit en del att lära sig, framförallt mycket justerande då varje årstid verkar kräva lite nya inställningar (om man vill ha allt så optimerat som möjligt, och det vill man ju...)

Nu är vi inne i en period som har kallare nätter (under 10 oftast) men dagtid är det ibland tillräckligt varmt för sommarläge. På morgonen står övre pannan oftast på ca 40 (50) och då är ute-temp är runt 8-10. Inomhus är det 22 (19) enligt innegivaren. Hamnar man nu i ett scenario där det enligt pumpen inte är sommar (utetemp är under 16 grader) men det är ändå varmt och gott inomhus, dvs ingen värme behövs till radiatorerna (därmed har pumpen inget att jobba mot, och inga 55-graders körningar som på sommaren)

Då är ju frågan, hur får man bäst varmvatten utan elpatronen. Det finns väl något knep?

Hjälper det att koppla bort innegivaren så att pannan bara jobbar mot huskurvan? Skall man sänka värdet för sommarvärme till 7 grader så att pumpen producerar varmvatten precis som under sommaren? Eller hur gör man?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
hej.
du kan gör som du tänker sänka sommardrift.Gräns utomhustemperatur då produkten övergår att arbeta med maximal varmvattenkomfort.

kan även använda funktionen extra VV.  Shemalagda tider alternativt omedelbar tidssatt varmvattenkomfort kan väljas i undermenyn.

eller så kan du öka vp-min. Lägsta temperatur kompressorn ger till produktens vattenmagasin för att grundlägga varmvattenkomfort.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Perik68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Intressant ämne!

Jag har gjort enligt första alternativet och sänkt temperaturgränsen för sommarvärme till 5 grader, men är det någon som har räknat på vad som är mest ekonomiskt?
/Perik

Villa i Södra Stockholm byggår 2014 på 131 kvm med Nibe 750

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
OK, intressant för mig skulle kunna vara "extra VV", eftersom det nästan uteslutande handlar om morgonen. Men den har jag tolkat som att den alltid tvingar igång elpatronen även om jag har stängt av den (dvs ställt den på 0 kW), men så är inte fallet?


Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
OK, intressant för mig skulle kunna vara "extra VV", eftersom det nästan uteslutande handlar om morgonen. Men den har jag tolkat som att den alltid tvingar igång elpatronen även om jag har stängt av den (dvs ställt den på 0 kW), men så är inte fallet?


Meny Extra VV (Extra varmvatten)
Möjlighet att öka produktens varmvatten kapacitet på bestämda tider, med eller utan elpatronhjälp. Du kan välja om du vill ha extra varmvatten omgående, eller du kan schemalägga veckovis. Då funktionen aktiveras börjar produkten att skapa extra varmvatten. Varmvattnet produceras genom att kompressorn arbetar med hög temperatur. I meny ”Inställningar” kan man också välja om elpatronen också ska hjälpa till att skapa extra varmvatten.
Tänk på att extra varmvatten (hög temperatur) innebär att mer energi förbrukas för att skapa det varma vattnet, speciellt om elpatronen används.
« Senast ändrad: 07 september 2010, 11:27:45 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Med andra ord, RTFM !!!  :)

När det kommer till förbrukning (Perik68 fråga) så borde ju extra vv vara lite mer effektivt eftersom man bara höjer tempen just då, med sänkt sommargräns eller min vp höjd så har man ju den högre tempen dygnet om

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Med andra ord, RTFM !!!  :)

När det kommer till förbrukning (Perik68 fråga) så borde ju extra vv vara lite mer effektivt eftersom man bara höjer tempen just då, med sänkt sommargräns eller min vp höjd så har man ju den högre tempen dygnet om

Ja, extra vv måste vara det mest effektiva.
Jag har tidsinställt två timmar varje morgon och det har funkat kanon, även utan elpatron (har du ställt ned den övre elpatronen till 0 kW så är den avstängd - även om du triggar extra varmvattenkörningar).

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!