Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten i hus med källare  (läst 1377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drum_man32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/vatten i hus med källare
« skrivet: 27 maj 2018, 19:41:39 »
Installerade en värmepump luft/vatten för ett par månader sen och har lite problem. Rörmokaren säger att alla termostater på element helst ska vara helt öppna för flödets skull och att den trådlösa givaren ska vara i det kallaste rummet.
Så den är inställd på 21 grader i källaren och när den behöver sätta igång för att hålla den tempen där nere då matar han ju även på värme på elementen på 1a och 2a våning där vi såna här soliga dagar redan har 26 grader inne! Då vill jag ju verkligen inte ha mer?!
Funkar det dåligt med såna här system i flervåningshus/hus med källare eller kan jag gå och stänga av/sänka en massa element på våning 1 och 2? Eller hur löser jag det här?

Tack på förhand!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten i hus med källare
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2018, 20:22:50 »
det verkar konstigt att låta källaren styra temperaturen

kan du flytta givaren till vardagsrummet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten i hus med källare
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2018, 20:40:52 »
Är nog ganska vanligt att källare o våningsplan är ihopkopplade och styrs med samma termostatgivare vilket innebär att om givaren sitter i våningsplan får källaren ingen värme när solen värmt övervåningen och sitter rumsgivaren i källaren så står värmen på i övervåningen. Oftast hänger problemet ihop med prislappen.

Utloggad drum_man32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten i hus med källare
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2018, 21:39:38 »
Vill ju inte ha för kallt i källaren sÃ¥ jag lÃ¥ter nog givaren vara kvar där och sänker elementen där uppe... SÃ¥ länge inte flödeslarmet gÃ¥r sÃ¥ tar jag det som att det är okej att göra sÃ¥.  :)

Men tycker det är konstigt att inte termostaten på elementen (bimetallen, eller vad heter det?) i respektive rum bryter för just det elementet? När det är 27 grader i ett rum pga solen borde ju inte det elementet ändå mata på värme när det drar igång om givaren är inställd på 21 grader i källaren. Det gör ju det om jag vrider mer på 3an (av 6 möjliga) men känns som helt öppet inte borde öppna för över 27 grader ändå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!