Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 100m hÃ¥l med flödande vatten?  (läst 3813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pmha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
2 100m hål med flödande vatten?
« skrivet: 31 oktober 2012, 21:08:04 »
Jag har idag haft borrkillen här och han stötte på problem när han kom till ca 105m då det började spruta upp vatten i den gamla hålet ( som ingen vill återanvända ) och då sa han att han skulle borra ett till hål på 100m. Det verkar som sagt var finnas massa vatten på det djupet.

Är detta lika bra som ett hål på 180? Vad är skillnaden?


Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2012, 23:39:18 »
Det beror väldigt mycket på vad du har för aktivt djup, 2 hål är inte sämre än 1 hål, i flera avseenden faktiskt bättre. Förutsatt att de är tillräckligt långt ifrån varandra och att du har ett aktivt djup som är detsamma.
Om du har grundvattnet 20m ner dvs. aktivt djup 80m * 2 hål = 160m, ja då är det sämre... Men har du grundvatten på 1-2 meters djup så är ju 2 x 100m mycket bättre än 1 x 180m... Fördelen med två hål är ju att du kan köra dem paralellt och på det sättet få mindre motstånd för cirkulationspumpen (längre energiförbrukning för pumpen)
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #2 skrivet: 04 november 2012, 09:48:35 »
Men det gäller att du får dom kopplade parallelt ofta vill borraren/rörmockaren koppla i serie för det är enklare samt billigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #3 skrivet: 04 november 2012, 10:44:49 »
Mycket vatten är bra .... brukar alltid bli riktigt bra energibrunnar  ^-^
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad pmha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #4 skrivet: 05 november 2012, 11:39:01 »

Det första hålet som borrades är vinklat med 5,5 grader ner under vårat hus och det andra hålet är borrat bara någon meter bort men jag vet inte hur det är vinklat ännu då borrkillen hann försvinna medans jag var på jobbet och jag har ej fått borrprotokoll ännu.

Hur viktigt är avståndet där hålen börjar kontra avståndet på 100m djup?

Alltså det har borrats två nya hål och det till den gamla värmepumpen används ej alls... Till det gamla hålet som ej använts är det väl ca 5m, hur det ser ut under mark har jag ej någon aning, men jag undrar varför de skulle ha vinklat det hålet när det borrades tidigt 90tal.

Hur får man veta hur mycket aktivt djup man har? Borrkillen sa iaf att det var 2m till berg...

Så jag skall alltså propsa på att de parallellkopplar hålen?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #5 skrivet: 05 november 2012, 11:53:51 »
Jag skulle absolut insistera på paralellkoppling.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #6 skrivet: 05 november 2012, 12:44:52 »
nÃ¥n meter mellan borrhÃ¥len är inte nÃ¥got vi skulle godkänna  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #7 skrivet: 05 november 2012, 13:04:17 »
Varför används inte det gamla hålet ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pmha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #8 skrivet: 05 november 2012, 13:22:48 »
Jag hade ett flertal levarantörer och tittade på min anläggning och ingen ville använda gamla hålet, dels för att det är ett annat köldmedium ( tror det hette r22 eller liknande ) dels för vi inte visste hur djupt hålet var, förgående ägare trodde att det var 80m. Vi var inte säkra på vart brunnen var samt att de trodde att man inte kunde sänka ner nya slangar pga att på den tiden fyllde man tydligen ofta igen hålen med lera och sånt.

Det är väl ungefär de svar jag fick.

Så ni som säger att jag inte borde godkänna två hål som är så nära, vad tycker ni jag skall göra? De skall installera värmepumpen imorgon. Spelar det ingen roll ifall han har vinklat hålen ifrån varandra?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #9 skrivet: 05 november 2012, 15:41:18 »
5,5 graders gradning låter lite klent. Det innebär att mitten av hålet (50 meter ner) är förskjutet knappt 5 meter. Tyngdkraften gör förmodligen att gradningen dessutom blir mindre ju längre ner man kommer... Man brukar rekommendera att man gradar så mycket att mitten av hålen hamnar minst 20 meter ifrån varandra.

Kommer det vatten ur det nya hålet, eller är grundvattennivån stabil?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #10 skrivet: 05 november 2012, 16:11:32 »
Hur ser det ut runt omkring? Är det plan mark eller backigt? Är terrängen kuperad är det stor sannolikhet att grundvattnet rör sig och det är positivt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pmha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #11 skrivet: 06 november 2012, 13:14:24 »
Ledsen för sent svar.

Det är inte väldigt kuperat, men vi bor där det sluttar lite då ena grannhuset ligger högre upp än vårt och andra grannhuset ligger lägre och vi har lite nivåskillnad på vår tomt också.

Det kommer inte något vatten upp ur något av hålen nu. Det kom upp i gamla hålet när han borrade pga att trycket borren skapade så pressades det upp i gamla hålet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #12 skrivet: 06 november 2012, 13:20:31 »
Då vet du vart det gamla hålet är och att det inte är igenfyllt nu då?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #13 skrivet: 06 november 2012, 13:22:57 »
Då kanske du kan använda alla 3 hålen.
 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pmha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: 2 100m hål med flödande vatten?
« Svar #14 skrivet: 06 november 2012, 13:33:01 »
Jag sitter tyvärr i USA den här veckan  och de är och installerar pumpen just nu, sÃ¥ jag kan inte pÃ¥verkar sÃ¥ mycket mer.

Jag har iaf sagt till min sambo att hon skulle säga åt dem att parallellkoppla de två nya hålen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!