Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin ihopkopplad med vedpanna??  (läst 9376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« skrivet: 07 juni 2012, 09:06:34 »
Hej,har just nu blivit ägare till en Daikin EWYQ006ACV3P.Min tanke är att koppla ihop den med vedpannan,tips och råd mottages gärna.Tänkte mig att koppla den direkt på tillopsröret för elementen,men sedan måste man väll ha någon typ av shuntventil.Så att inte det varma vattnet kommer in i den,när man eldar i pannan??
/Anders

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2012, 09:35:11 »
Har du nån acktank? Nån systembild på den tänkta lösningen? Det sitter väl en shunt i dag, för inte skickar du väl ut 95 gradigt vatten till elementen när du eldar?
Kolla för säkerhets skull med tillverkaren vilken temperatur VP'n tål...
« Senast ändrad: 07 juni 2012, 09:36:42 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2012, 09:58:53 »
Har du nån acktank? Nån systembild på den tänkta lösningen? Det sitter väl en shunt i dag, för inte skickar du väl ut 95 gradigt vatten till elementen när du eldar?
Kolla för säkerhets skull med tillverkaren vilken temperatur VP'n tål...
Hej,nej det sitter inget shunt där idag.Förra ägaren tyckte nog inte att det var nödvändigt,ingen acktank,men är tänkt att ha en sådan också vid senare uppgradering.Tänkte koppla in pumpen på tillopp och returen från elementen.Och även pannan på det,och där kommer min fråga ang någon typ av styrning så inte det varma vattnet går in i pumpen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2012, 10:05:24 »
Det låter som att tidigare ägare har genat lite... Vad är det för vedpanna?
Förmodligen så tål VP'n temperaturen, men som sagt var - Kolla med tillverkaren.

Det verkar dock som att det finns en del andra saker att lösa när du ändå håller på... Har du nån bild som visar hur den nuvarande anläggningen fungerar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2012, 10:52:40 »
Det låter som att tidigare ägare har genat lite... Vad är det för vedpanna?
Förmodligen så tål VP'n temperaturen, men som sagt var - Kolla med tillverkaren.

Det verkar dock som att det finns en del andra saker att lösa när du ändå håller på... Har du nån bild som visar hur den nuvarande anläggningen fungerar?
Om det underlättar så kan jag ta ett par kort och maila till dig under dagen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2012, 10:59:09 »
Lägg upp bilderna här sÃ¥ att fler kloka hjärnor fÃ¥r ta del av dom   8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2012, 11:09:40 »
Lägg upp bilderna här sÃ¥ att fler kloka hjärnor fÃ¥r ta del av dom   8)
Gjorde en bild lite snabbt,hoppas alla förstår vad jag menar.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #7 skrivet: 07 juni 2012, 11:13:17 »
Hej,har just nu blivit ägare till en Daikin EWYQ006ACV3P.Min tanke är att koppla ihop den med vedpannan,tips och råd mottages gärna.Tänkte mig att koppla den direkt på tillopsröret för elementen,men sedan måste man väll ha någon typ av shuntventil.Så att inte det varma vattnet kommer in i den,när man eldar i pannan??
/Anders

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2012, 12:58:41 »
Vad är det för vedpanna? Vattenvolym? Finns det ingen som helst styrning av cirkpumpar och vilken temperatur som går ut till radiatorerna? Det är ju inte så skönt att luta skinkan mot en radiator som är 95 grader...
Hur gör du varmvatten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #9 skrivet: 07 juni 2012, 14:33:39 »
För att styra vattnets riktning rätt från flera ihopkopplade energikällor så fungerar det bra med backventiler. Men det behövs även det som purjo är inne på.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #10 skrivet: 07 juni 2012, 16:05:48 »
Vad är det för vedpanna? Vattenvolym? Finns det ingen som helst styrning av cirkpumpar och vilken temperatur som går ut till radiatorerna? Det är ju inte så skönt att luta skinkan mot en radiator som är 95 grader...
Hur gör du varmvatten?
Det är en gammal CTC och har för mig att det är 300L i systemet.Och nej cirkpumpen startar jag när pannan kommit upp i 50grader,eldar upp den till ungefär 80grader,sedan styr väll vreden tempen på radiatorerna.Varmvattnet får jag via en separat beredar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #11 skrivet: 07 juni 2012, 16:08:40 »
Det måste bli mycket småeldande med så lite vatten. Du kanske skulle satsa på en acktank på en gång när du ändå håller på?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #12 skrivet: 07 juni 2012, 16:17:11 »
Det måste bli mycket småeldande med så lite vatten. Du kanske skulle satsa på en acktank på en gång när du ändå håller på?
Jodå det är planerat med en sådan också,men det får bli nästa steg.Pengarna ska ju räcka till annat också.Ett garage står på listan också,så mankan skruva med bilen under tak. :)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #13 skrivet: 08 juni 2012, 09:00:20 »
Jag tycker att Acken är hjärtat i huset när det gäller att kombinera olika energikällor. Det går att hitta bra tankar till bra priser på Blocket, även laddomater, shuntar osv. Tycker nog att man skall börja där, med Ack så slipper man förhoppningsvis göra om senare.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin ihopkopplad med vedpanna??
« Svar #14 skrivet: 08 juni 2012, 19:02:29 »
Funderat lite,vad sägs om detta?
Pannan har en tankvolym på 300L.Så varför kan man inte annvänd den?
Tänkte koppla in den på returen,det vattnet blir ju alldrig så varmt att det kan skada L/Vpumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!