Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Halvvarma element  (läst 1293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Halvvarma element
« skrivet: 15 december 2018, 15:41:40 »
Tjena,

Har noterat att några av mina element blir bara halvvarma, tillskillnad från från övriga som där hela elementet blir varm.

Är det nån som kan komma på en anledning till detta ?

Jag har luftat alla element, har en nyinstallerad panna (ComfortZone Ex50) då hela systemet luftades.

Bonus fråga, inställingen för cirkulationspumpen är minst sagt kryptisk, installatören ställde in den på "50 %", men jag förstår inte riktigt inebörden av det, 50% av vad ?

God Jul !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Halvvarma element
« Svar #1 skrivet: 15 december 2018, 15:59:03 »
Kanske 50% av max pÃ¥ pumpförmÃ¥gan  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Halvvarma element
« Svar #2 skrivet: 15 december 2018, 16:00:15 »
Kan ju vara termostatventilerna som kärvar. Skruva bort termostathuset och kontrollera att piggen går att trycka in och att den fjädrar ut igen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Halvvarma element
« Svar #3 skrivet: 15 december 2018, 16:32:04 »
Jag har kollat termostatventiler och piggen är hela vägen ute, tyvärr....

Vi har ju följade koppel:
https://www.mma.se/produkter/radiatorkoppel-flex/

Hörde nånstans att det går att justera flödet med en insexnyckel, har dock hittat vart man kan göra det på kopplet, känns så där att skruva lös saker på det :) Nån som har en aning ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Halvvarma element
« Svar #4 skrivet: 15 december 2018, 17:38:03 »
Som det står i anvisningarna om det är modellen med förinställning:
"Termostatventilen har en exakt förinställningsfunktion dold under packboxen. Förinställningen görs med en förinställningsnyckel FN2 genom att öppna antal varv från stängd ventil enligt tryckfallsdiagram. Med förinställningsverktyg FV5 förenklas inställningen."
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Halvvarma element
« Svar #5 skrivet: 15 december 2018, 18:07:00 »
Tror det jag tänker på är den del som kallas "fördelare" som skall gå att öppna/stryka med en insexnyckel, vågar dock inte pröva och lyfta på det lock som sitter där utan att vara 100% säker

Ruta 4 på i denna PDF visar nån form av justering med insexnyckel: https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/11/4828040-rev-5.pdf

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Halvvarma element
« Svar #6 skrivet: 15 december 2018, 18:45:36 »
Ja det är ju en bra möjlighet att kunna stänga av värmevattnet om man behöver montera bort radiatorn för t.ex. målning eller tapetsering. På tidigare modeller ställde man om mellan 1-rörs och 2-rörssystem med den skruven men det gick inte att stänga av. Man kan ju alltid kolla att insexskruven är skruvad max moturs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Halvvarma element
« Svar #7 skrivet: 15 december 2018, 20:24:40 »
Citera
vågar dock inte pröva
Passa dig bara för att vrida på dessa insex-skruvar, särskilt om dina radiatorer har några år på nacken...
Jag åkte på att o-ringen (tätningen) hade torkat ihop och smulade sig varvid vattnet började spruta tills jag hade sprungit och öppnat säkerhetsventilen o stängt av pumpen, inge kul direkt. Som tur för mig var det sommar och jag fick ner trycket ganska snabbt men det blev rätt blött på kort tid, det gick ju inte att få helt tätt utan o-ring även om man skruvade in insexen i botten

Förbered dig med hink och stor trasa/handduk att linda om kopplet om olyckan är framme. Jag fick MMA att skicka nya o-ringar som passade till mina gamla koppel
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Halvvarma element
« Svar #8 skrivet: 16 december 2018, 14:48:38 »
Tack, skall tänka på det, mina koppel är 10 år gammla så det borde funka.

När jag känner efter så är själva kopplet ovanför fördelaren inte lika varm som ledningarna under fördelaren, känns som fördelaren inte är helt öppen på ett antal element.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Halvvarma element
« Svar #9 skrivet: 16 december 2018, 20:33:15 »
Citera
mina koppel är 10 år gammla
Mina hade då hunnit bli ca tjugo så det kan nog bra
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!