Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?  (läst 2137 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonny Lindén

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« skrivet: 13 november 2017, 21:51:51 »
Hej!

NY på formumet och hoppas på lite hjälp, expertisen verkar finnas. :)

Vi bor i en villa på två våningar med bergvärme IVT Greenline från sent 90-tal.
Vissa tillbyggda delar av huset har golvvärme med egen cirkpump och shunt.
Radiatorer på undervåning med egen krets kopplad på framledning vid VP.
Radiatorer på övervåning som är kopplad på samma framledning fast längre upp i huset, här finns även en bypass(tror jag) en extra cirkpump(totalt tre med den i VP) och dragningar av framledning returer osv verkar inte vara korrekt.
Bla så går radiatorretur från övervåning ihop med retur från golvvärme och bypass.
Retur från det andra radiatorstråket går direkt in i retur vid VP.

Vem vet hur det bäst kopplas?

Tack på förhand.

MVH
Jonny

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2017, 05:45:43 »
Rita en skiss över hur allt hänger ihop.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2017, 08:58:52 »
Spelar normalt inte så stor roll var de olika returledningarna går ihop om bara rördiametern kan hantera de flöden som finns eller bör finnas för att de olika delarna i systemet skall fungera bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jonny Lindén

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2017, 23:12:47 »
Hej.

Här kommer ett schema över anläggningen.

/ Jonny

Utloggad Jonny Lindén

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2017, 23:14:38 »
Och lite bilder.

Utloggad Jonny Lindén

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2017, 23:15:54 »
Fler bilder.

Utloggad Jonny Lindén

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2017, 23:18:17 »
TvÃ¥ likadan bilder...   Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2017, 06:13:34 »
1
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2017, 06:23:10 »
Finns det någon ventil på bypassledningen?
Jag skulle prova stänga av cirkpumpen som är mitt i ditt kretschema OM det går stänga bypassen.
Om inte så måste den köras.
I övrigt ser jag inte direkt något som går att det där inte skulle kunna fungera.
Det funkar troligen nu också, men det är som jag ser det en onödig cirkpump och en bypass som gör att du eventuellt inte får så varmt du vill ha på övervåningens radiatorer.
Sitter ingen backventil i bypassen så kan den även kortsluta flödet mellan fram och returledning in/ut på värmepumpen.
Tyvärr är dina bilder just när det kommer till bypassen väldigt svåra att tyda.
Kanske skulle du städa bort lite skrotrör som ligger och skräpar där i hörnan?  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jonny Lindén

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2017, 21:54:11 »
Finns det någon ventil på bypassledningen?
Jag skulle prova stänga av cirkpumpen som är mitt i ditt kretschema OM det går stänga bypassen.
Om inte så måste den köras.
I övrigt ser jag inte direkt något som går att det där inte skulle kunna fungera.
Det funkar troligen nu också, men det är som jag ser det en onödig cirkpump och en bypass som gör att du eventuellt inte får så varmt du vill ha på övervåningens radiatorer.
Sitter ingen backventil i bypassen så kan den även kortsluta flödet mellan fram och returledning in/ut på värmepumpen.
Tyvärr är dina bilder just när det kommer till bypassen väldigt svåra att tyda.
Kanske skulle du städa bort lite skrotrör som ligger och skräpar där i hörnan?  ;)

Det finns ingen backventil på bypassen. Det stora problemet är att det verkar blir för varmt till golvvärmen, antingen är det fel på shunten eller så smiter vattent in backvägen, men kan det de? Och att jag ej får nån cirkulation ut till radiatorerna i garaget. Dom är ganska stora och matas av två st 16mm slang genom en kulvert i marken, ca 7m 16 slang. Enda sättet att få ut tillopp o retur dit.
Har du sett schemat jag har gjort?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #10 skrivet: 05 december 2017, 08:23:39 »
Jag har sett ditt schema, det var bra.
Får du inte ut värmen till garaget så är det troligen så att bypassen släpper för mycket flöde bakvägen.
Du får helt enkelt för litet tryckfall mellan fram och returledning - kanske finns också luft i slingan ut till garaget?
Golvvärmen skall ju inte vara några problem att justera med shunten, ställ den i ena ändläget och se vad som händer, om det inte blir kallare då (tar ju lite tid innan det märks åt vilket håll det går) så ställer du den i andra ändläget.
Händer inget då heller så har du nåt fel på shunten, när den är helt stängd så den inte släpper in något från framledningen skall det ju efter någon timme vara rumstempererat vatten i det systemet.

Bypassen måste nog bort.
För att säkerställa flöde och funktion på värmepumpen måste du ha minst 1 termostat helt öppen (helst bortplockad) på en radiator och en golvvärmeslinga.

När du pluggat bypassen kan du prova köra med bara en cirkpump för alla radiatorer + cirkpumpen för golvvärmen.
Funkar det bra kan du plocka bort den (som jag ser det) onödiga cirkpumpen innan golvvärmen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Helrörigt. Vem kan hjälpa till?
« Svar #11 skrivet: 10 december 2017, 13:44:12 »
Jag är inte expert som Richard men  en idee  just nu är väl att Elektrifiera shunten med shuntmotor och  en givare sÃ¥ att du fÃ¥r  ett flöde som reglerar pÃ¥ behövd temperatur ? Om det är enda stora problemet ? det är väl ca 3000:-

annars bör du väl bygga nya huvudstammar och ansluta alla slingor korrekt utan att vinna mer än ett få ett lättbegripligt värmesystem - Något för sommaren och en större plånbok....
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!