Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Helt förtvivlat  (läst 15002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #60 skrivet: 10 februari 2017, 13:44:23 »
Tänkte inte sÃ¥ lÃ¥ngt  :::_)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #61 skrivet: 13 februari 2017, 20:26:47 »
Enligt bilden tidigare i tråden så ska denna kopplas in i toppen och ut i botten.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63885.msg673956#msg673956
För värmefunktionen kvittar det, men det brukar vara enklare att lufta den om den har in i botten och ut i toppen.
Nu ser det ut som att det sitter luftningsnipplar på både övre och undre anslutningen så just fläktkonvektorn är kanske det minsta problemet här.

Enligt installations beskrivning skall det kopplas in på det övre, ut på det nedre, oavsett värme eller kyla, skall dom användas till kylning med, så tillkommer det en växelventil.
och tyvärr så är faktisk båda fläktkonvektorer en av det största problemen här eftersom de inte ger något värme als, dom är så kalla att jag inte ens kan ha på fläkten för då blåser det bara kall luft
(har blivit tvungen att sätta på min luft/luft pump igen på övervåningen för det blev svinkallt i vardagsrummet)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #62 skrivet: 14 februari 2017, 08:07:22 »
Enligt installations beskrivning skall det kopplas in på det övre, ut på det nedre, oavsett värme eller kyla, skall dom användas till kylning med, så tillkommer det en växelventil.
och tyvärr så är faktisk båda fläktkonvektorer en av det största problemen här eftersom de inte ger något värme als, dom är så kalla att jag inte ens kan ha på fläkten för då blåser det bara kall luft
(har blivit tvungen att sätta på min luft/luft pump igen på övervåningen för det blev svinkallt i vardagsrummet)

Det har nog mer med flödet i övriga systemet att göra, vattnet rinner lättaste vägen.
Man måste strypa in flödena på övriga radiatorer för att tvinga vattnet till konvektorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #63 skrivet: 14 februari 2017, 20:22:22 »
Har haft en besiktningsman här idag..........
Han tyckte det hela var bedrövligt, och upptäckte ännu mer fel en vad jag själv redan hade gjort,
bla att det har blandats med kopplingen mellan ett och två rörs system :o systemet har inte fått injustering över huvud taget, och bilder från hans Flir värmekamera är inte från denna världen.
Kommer att blir ett fint rapport detta

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #64 skrivet: 14 februari 2017, 21:21:55 »
bla att det har blandats med kopplingen mellan ett och två rörs system

Det förklarar att det inte blir nÃ¥n värme i konvektorerna.  :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #65 skrivet: 09 mars 2017, 21:12:23 »
Liten uppdatering här.

Entreprenören hade inte hört av sig i några veckor, gömde sig med ett dåligt ursäkt att elektrikern är på semester,
Skickade båda besiktningsunderlag till han idag på mejl, och han lovade att han hör av sig imorgon, vi får se, om ni är intresserade att läsa det har jag tagit med dom här i kort version (utan alla bilder, ritningar och bilder från FLIR värmekamera)

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #66 skrivet: 15 april 2017, 10:58:07 »
Sagan är fortfarande inte slut, skickade ett sista mejl nu till det fina företaget:

Ja du Michael...................

Jag vet egentligen inte vart jag skall börja nånstans, men detta är utom all kritik och mer än bedrövligt

Du fick två besiktningsprotokoll på den 9e Mars, idag är det den 15e April,
på sms förklarade du att du skulle kolla på det och återkomma till mig för att ''får detta ur världen'' som du omskrev

Jag har väntat tillräckligt mycket nu anser jag, och mitt tålamod är VERKLIGEN slut
jag kan gratulera dig, du har lyckats att får mig verkligen förbannad, det finns inte många människor som lyckas med det kan jag berätta.

Nu är det såhär Michael, jag ställer krav helt enkelt:
Du har två veckor på dig att:

1:Ã…tgärda ALLA pÃ¥pekade fel  nämnt i bÃ¥da  besiktningsunderlag
2:Åtgärda mina påpeka brister som står i tidigare mejl
3:Berätta hur du tänker ersätta mitt förstörda golv i vardagsrummet

Hör du inte av dig, eller blir dessa nämnda punkter inte gjort kommer jag att anmäla dig, och tror mig jag förföljer detta hela vägen till domstolen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #67 skrivet: 15 april 2017, 11:42:44 »
Sagan är fortfarande inte slut, skickade ett sista mejl nu till det fina företaget:

Ja du Michael...................

Jag vet egentligen inte vart jag skall börja nånstans, men detta är utom all kritik och mer än bedrövligt

Du fick två besiktningsprotokoll på den 9e Mars, idag är det den 15e April,
på sms förklarade du att du skulle kolla på det och återkomma till mig för att ''får detta ur världen'' som du omskrev

Jag har väntat tillräckligt mycket nu anser jag, och mitt tålamod är VERKLIGEN slut
jag kan gratulera dig, du har lyckats att får mig verkligen förbannad, det finns inte många människor som lyckas med det kan jag berätta.

Nu är det såhär Michael, jag ställer krav helt enkelt:
Du har två veckor på dig att:

1:Ã…tgärda ALLA pÃ¥pekade fel  nämnt i bÃ¥da  besiktningsunderlag
2:Åtgärda mina påpeka brister som står i tidigare mejl
3:Berätta hur du tänker ersätta mitt förstörda golv i vardagsrummet

Hör du inte av dig, eller blir dessa nämnda punkter inte gjort kommer jag att anmäla dig, och tror mig jag förföljer detta hela vägen till domstolen.
Detta med domstol som du skriver är nog lite överkurs från dig , den enda väg som du kan gå på ett riktigt sätt ,
mycket bra med en tidsfaktor för Ã¥tgärd , han mÃ¥ste enligt de regler som finns ha rimlig tid för Ã¥tgärder  , och vad tid i sammanhanget är :: inte alltför lÃ¥ng ::
ÄR att försöka få någon form av ekonomisk kallkyl på det som behöver åtgärdas , och hålla inne det beloppet som stridigt ,
sÃ¥ med andra ord sÃ¥ mÃ¥ste du betala ostridigt belopp , annars ligger du illa till framöver , du är konsument och ligger lite före i lagstiftningen  gentemot utföraren , det blir sÃ¥ att han har att bevisa att arbetet är utfört pÃ¥ ett proffsigt sätt

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #68 skrivet: 15 april 2017, 11:46:49 »
I överenskommelse med entreprenören är allt betalt förutom 40% av slutbeloppet, har jag bevis på på sms.

Att jag nämner domstolen är så att han skall förstår att det är på allvar nu.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #69 skrivet: 16 april 2017, 08:05:45 »
Har du kontaktat kommunens konsumentrådgivning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Helt förtvivlat
« Svar #70 skrivet: 23 oktober 2017, 17:54:36 »
Man är ju lite nyfiken hur den här saken avslutades?  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!