Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Första stegen på första huset  (läst 16982 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #46 skrivet: 02 februari 2018, 08:33:11 »
Ja, det är precis den kabeln jag tittar på och pratar om, men behövs den verkligen?


Jag tittade lite på pumpen idag för att se om det hade börjat byggas upp is på den, och såg att det är tydliga vågräta fält i radiatorn. Kan detta bero på nån skada?

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #47 skrivet: 02 februari 2018, 08:45:39 »

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Första stegen på första huset
« Svar #48 skrivet: 02 februari 2018, 11:22:56 »
Med ”radiator” så syftar du på utedelen på bilden och dess lameller/flänsar antar jag?
Är där rent så att luften kan passera utan problem?
Om inte så rengör den med medel som är avsett för ändamålet.

Förstod inte riktigt din fråga gällande ”vågräta fält”. Antar att du menar det som syns längst upp och ned på bilden? Svårt att se vad det är.. Ta gärna en mer detaljerad bild
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Första stegen på första huset
« Svar #49 skrivet: 02 februari 2018, 11:26:57 »
Ja, det är precis den kabeln jag tittar på och pratar om, men behövs den verkligen?

Jag förstod det som att du frågade hur man skulle lösa problemet gällande vattenbortförsel från värmepumpen om kondensvattnet fryser. Svaret är att lägga en värmekabel där vattnet förs bort. Det görs i princip alltid.. Rätta mig om jag har fel
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #50 skrivet: 02 februari 2018, 12:49:49 »
jag har svårt att komma åt att ta en mer detaljerad bild än så tror jag, men det som syns på lamellerna är ju nerifrån ett cirka 1dm högt "fält" med frost, följt av ytterligare 1dm som inte är belagt med frost. Sen längst upp är det ytterligare ett cirka 2dm högt "fält" utan frost efter det stora fältet i mitten som är helt täckt med frost (frusen kondens).

Jag hittar inte heller något som skulle vara i vägen för flödet

Värmekabeln hade jag ju själv föreslagit, men frågan är om den verkligen behövs med tanke på att jag har platonmatta närmast huset och dräneringsmaterial under pumpen. Jag måste inte ha ner kondensen i röret, men jag vill ju få ner så mycket som möjligt utan att för den sakens skull krångla till det i onödan...
« Senast ändrad: 02 februari 2018, 12:53:14 av knabbuziak »

Utloggad Kartongen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #51 skrivet: 02 februari 2018, 13:31:47 »
jag har svårt att komma åt att ta en mer detaljerad bild än så tror jag, men det som syns på lamellerna är ju nerifrån ett cirka 1dm högt "fält" med frost, följt av ytterligare 1dm som inte är belagt med frost. Sen längst upp är det ytterligare ett cirka 2dm högt "fält" utan frost efter det stora fältet i mitten som är helt täckt med frost (frusen kondens).

Jag hittar inte heller något som skulle vara i vägen för flödet

Värmekabeln hade jag ju själv föreslagit, men frågan är om den verkligen behövs med tanke på att jag har platonmatta närmast huset och dräneringsmaterial under pumpen. Jag måste inte ha ner kondensen i röret, men jag vill ju få ner så mycket som möjligt utan att för den sakens skull krångla till det i onödan...

Kolla köldmediemängden, ifall det blir ränder vid avfrostning brukar det vara ett tecken på för låg nivå.
Det behöver göras av en certifierad kyltekniker.
1-plans villa med Panasonic All-In-One 9kW T-Cap.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #52 skrivet: 02 februari 2018, 14:53:41 »
Behöver kontrollen göras av en köldtekniker eller bara fyllningen?

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Första stegen på första huset
« Svar #53 skrivet: 02 februari 2018, 14:55:42 »
Båda delarna
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #54 skrivet: 02 februari 2018, 17:22:04 »
Jahopp... då får jag kanske kolla upp vad det skulle kunna tänkas kosta att få det åtgärdat då kanske. Men pumpen verkar ha bra effekt, så jag vet inte... Vad händer om det är låg nivå och man kör på ändå? Kommer skiten rasa till sist då eller?

Denna pumpen har av tidigare ägare fått nya kapillärrör vid två tillfällen.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Första stegen på första huset
« Svar #55 skrivet: 02 februari 2018, 21:15:26 »
Randning liknande bilden är helt normalt vid någon plusgrad ute, hur varmt var det då bilden togs?

Om det forfarande blir randigt vid några minusgrader så kan det var köldmediebrist,men det kan även vara 98 andra orsaker.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #56 skrivet: 02 februari 2018, 21:30:10 »
Haha, ja ibland är det svårt att vara specifik...

När bilden togs var det +4°C ute.

Jag kollade på lamellerna med värmekamera för några dagar sen och kunde avläsa en temperaturdifferens på 2°C cirka (kameran har en upplösning på 1°C).

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #57 skrivet: 11 februari 2018, 16:12:44 »
Nu har pumpen gått cirka 2 veckor. Besparingen såhär långt ligger uppskattningsvis nån stans omkring 45% på uppvärmningen samt varmvatten.

Värmepumpen går flitigt, när utetempertaturen sjönk ner till cirka -4°C så blev det inte många starter för pumpen (typ 8) och den gick som längst cirka 22h på ett dygn. Vid den här temperaturen lyckades pumpen precis hålla jämn temperatur i pannan, men när det sjönk ytterligare ett par grader så var jag tvungen att släppa spärren på värmepatronerna. Jag kommer ha som minnesregel att så länge temperaturen befaras bli -2°C eller kallare så får jag släppa spärren på värmepatronerna.

Nu ligger temperaturen precis över nollan, och då märks att pannan inte låter pumpen värma så långt längre, utan den får gå till 50-52°C, vilket verkar räcka bra för vårt värmebehov.

Jag gjorde även en liten uppsamling av kondensvatten som tar det mesta. Jag använde mig av en 125mm hängränna som jag fäste upp med hålband under pumpen. Denna tar som sagt det mesta, men inte allt. Den verkade dock funka helt okej även när det smög ner till -9°C, detta trots avsaknad av frostskyddskabel. Jag är helt nöjd med resultatet!

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #58 skrivet: 28 december 2018, 10:53:24 »
Uppdatering: Systemet har nu gått i cirka 11 månader i min ägo och har fungerat klanderfritt fram till i igår morse. Felet är upptaget i en annan tråd (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68659.0) och jag hoppas kunna lösa problemet ganska snart. Hittills har dock systemet sparat oss uppskattningsvis en tredjedel av hushållets totala energiförbrukning, så eftersom jag gjorde allt arbete själv och lyckades få tag på alla delar till bra priser så har jag med största sannolikhet sparat in investeringen redan. Nu återstår bara att se var som händer med det nyuppkommna felet, om jag åter hamnar på minus och i så fall hur länge det dröjer innan jag åter gör vinst...

Måste dock säga att jag är mycket nöjd med hur det fungerade innan felet. Den enda justeringen jag upptäckte att jag skulle göra över sommaren var att ställa ner VP MAX från 57°C till 45°C för att dra ner antalet starter per dygn. Kanske att man dessutom bör aktivera någon eller några värmepatroner för att spara på antalet starter av kompressorn?

När utomhustemperaturen låg någon stans runt -7°C var jag tvungen att aktivera värmepatronerna, men fram tills dess lyckades pumpen hålla hela huset med värme helt själv.

Jag har införskaffat fyra fläktkonvektorer som jag planerar installera i källaren för att få lite underhållsvärme på sommaren och skapa lite bättre klimat där. Dessutom hoppas jag att det ska kunna göra så att jag kan sänka framledningstemperaturen och att jag därmed bättre utnyttjar värmepumpen.

Under sommaren har vi installerat nya 3-glas argon-fönster i hela källaren, vilket redan har gett något varmare och tystare klimat i källaren. Förhoppningen är att fönster och fläktkonvektorer ska kunna lämna och behålla så pass mycket värme att det även ska värma upp ovanvåningen.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #59 skrivet: 26 januari 2020, 19:52:44 »
Uppdatering. De problemen jag hade när jag skrev sist åtgärdades med hjälp av en kyltekniker. Vi hittade gemensamt en läcka på ett rör. Därefter tätades läckan och systemet fylldes upp med ny gas, så gick den nästan exakt ett år till, sen var det dags igen... Jag vände mig till samma kylteckniker som sist, men vågade mig inte på en ny lagning. Istället hittade jag en fungerande EcoAir 111 (11kW av samma generation som våran 9kW-pump). Efter knappt två timmar lyckades jag byta pump och sätta allt i drift igen.

Det som också hänt det senaste är att jag i december lyckades få tag i en rörmokare som ville ta sig an att hjälpa mig med en del av installationen av våra fläktkonvektorer i källaren. Jag gjorde färdigt det sista på installationen själv strax innan jul och har nu ersatt två gamla klassiska radiatorer med fyra fläktkonvektorer. Detta har påverkat funktionen av systemet ganska rejält. Vi har i och för sig även sänkt inomhustemperaturen på pannan från 21°C till 20°C, men det har blivit påtagligt mycket varmare i källaren och känns som ett bättre klimat. Tvätten torkar mycket snabbare bland annat. Framledningstemperaturen har sjunkit med cirka 10°C, vilket borde kunna göra lite på den totala effektförbrukningen då värmepumpen nu kan jobba inom ett mer effektivt temperaturintervall. Tidigare hade jag satt VPMax till 55°C, men nu kan den stå på 45°C istället (och april till oktober tror jag att jag kan låta denna siffran stå på max 40°C) och även om det blir frost har vi inga problem med att hålla jämn värme i huset. Ytterligare en effekt har blivit att vi nu kan använda oss av pannans temperaturstyrning fullt ut. Fläktkonvektorerna sitter kopplade utan någon reducering på vattenledningen och alla radiatorer på bottenplan har nu fullt öppna termostater. Allt styrs av framledningstemperaturen från pannan som har en tempgivare på bottenplan.

Framgångarna efter fläktkonvektorerna gjorde även att jag på nytt gav mig på att bygga den nya loggern. Jag har en ganska stor display att jobba med och denna gången bygger jag på en mer kraftfull variant av dator. Men denna gången etsar jag inget eget kretskort. Hoppas den här versionen ska fungera bättre än min förra (när den nu blir färdig).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!