Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test  (läst 9099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test
« skrivet: 24 februari 2019, 08:45:06 »
Inledning:

Efter att ha gått och klurat på ny LVP sedan vi köpte vårt hus och sonderat hela LVP marknaden (känns det som) så föll till slut valet på en Samsung Smart Home Exclusive 12.
Det var inte ett alls givet val utan en kombination av saker som till slut gjorde att vi slog till på just denna pumpen.
Den största anledningen är just måtten, vi hade 30cm att nyttja för en pump och det gör att vi hade 3-4 st att välja på.

Valen stod mellan
Fujitsu/Fuji Slim 12
PANASONIC LZ35TKE - Retro Fit 249
NÃ¥gon av alla Samsungsmodeller "Triangelmodeller"

Hade bestämt mig för en Fujitsu när jag snubblade över utförsäljning av Samsung Smart Home Exclusive 12 där det med installation landade på runt 16tkr (med rot) + tillbehör.

Så, denna review kommer därför att handla om just Samsung Smart Home Exclusive 12.

Pumpen:

Samsung Smart Home Exclusive 12.
Ersättare till Samsung Smart Exclusive 12 (jepp, ett "home" gör hela skillnaden....eller kanske inte ;) )
Specifikation (lånar från Elons sida)
https://www.elon.se/luftvard-varme/varme/luftvarmepumpar/samsung-20-056#technical

Design:

Pumpen är en snyggt designad sak, inget snack om saken. Däremot så är den rätt så bred och tar en del plats men designen gör att den smälter in rätt bra ändå.
När det gäller materialval så tycker jag alla dagens pumpar känns billiga än om man jämför med min gamla IVT pump, min IVT för tankarna närmast till en bastant Volvo 240 i jämförelse med dagens pumpar.
När jag klämt och känt på allt från Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic osv så tycker jag att denna (Samsung) känns som den klenaste av dessa, dock inte oerhört mkt klenare men det känns ändå skillnad.
Ett bra exempel är när man ska rengöra filtret, där är man lite nervös att man ska förstöra något för att ta ut och sätta tillbaka filtret.
Allt knakande från plasten när den stänger ner för att defrosta sig och starta upp är ytterligare något som förstärker känslan av att man kanske inte fokuserat helt på kvalitetskänslan och materialval.

Men, det är en kvalitetskänsla jag pratar om, lite som att hoppa från en Toyota till en Audi och sen tillbaka till Toyotan igen, det behöver inte betyda att den är sämre eller går sönder snabbare utan det är en fråga om materialval.

Det är dock tydligt att dom skulle behöva jobba på några saker, under installationen så lade installatören pumpen uppochner och då var filtret så klent och visade sig senare tryckt till kylflänsarna så dom vikt sig.
Kanske inte en helt genomtänkt. Manualen belyser dock detta och säger att man ska vara lite extra försiktig, men det är ju tyvärr få som ägnar någon minut av att läsa på om sådant som tillverkaren ägnat tid åt att tipsa om.


Funktion:

Väldigt lätt att sköta, både från fjärrkontroll och Wifi (NÄR MAN VÄL FÅTT SATT UPP OCH HITTAT RÄTT APP, OCH JA, STORA BOKSTÄVER BETYDER HÖG RÖST OCH FRUSTRATION).
Relativt enkel funktion som sprider luft våg och lodrät, den rör sig upp och ner och fram och tillbaka. Inte som på vissa andra pumpar där det verkar vara ett lite smartare tänk runt luftflöde och där pumpen kan fastna på ett läge ett tag.
EN massa luftrenande funktioner och ganska många inställningsmöjligheter när det gäller hastighet och luftflöde.

Ljudet som det görs otroligt mycket reklam för är 17dB och det stämmer säkert bra, problemet är att med den inställningen så blåser den knappt ut någon luft alls, men visst, den är tyst i det tysta läget.
Mer normalt är medium eller som vi kör på "high/fast" (turbo är högsta hastighet) och med medium eller "high/fast" som sannolikt är dom inställningarna de flesta kommer använda så väsnas den en del.
Utedelen där har jag valt ett markstativ framför ett väggstativ och det är jag verkligen glad för.
Jag hör utedelen emellanåt fastän den sitter på andra sidan huset. Inte på ett störande sätt men det hörs att den arbetar.
Ljudet från utedelen är lite speciellt, ibland så låter det lite som en högspänningsledning (surr) och ställer man sig framför utedelen så avger själva fläkten ett dovt ljud, lite som det ljudet som kan uppstå när man öppnar en ruta på en bil och man får ett "fladdrande" ljud.
Den verkar vara hyfsat vibrationsfri jämfört med min gamla IVT, men det är nog fel att jämföra med en enhet som har 15 år på nacken.
Låter den för mycket, njae, den är rätt tyst men när man går förbi grannarnas pumpar så brukar jag tänka att dom ofta är tystare.

14 meter "kastlängd" säger reklamen, tja kanske säger jag. Om du kör på Turboläge och det är fri fart framåt så kanske det går. Men det finns ingen människa som kommer stå ut med oljudet som läget Turbo återger.


Funktion WiFi/Cloud:

Mkt reklam för funktionen och visst det fungerar, men hade sett fram emot mer funktioner såsom att man kan schemalägga temperaturer vissa tider som andra pumpar har (Daikin) men detta finns inte här.
Då det sitter en liten termometer på utomhusenheten så tycker jag man borde kunna få denna info i appen, men inte heller den funktionen finns.
Man kan få dag, vecko och månadsrapport rörande strömförbrukning.
Ställa in alla saker såsom fart, värme, luftrening, olika modes osv osv.

Negativt är Samsungs 3 appar som erbjuds, 2 är föråldrade och det verkar vara Samsung Smart Things som gäller numera.
Det är inte helt enkelt att hitta rätt app och de två gamla apparna fungerar fortfarande.
Inställningen är rätt pillig, dom har försökt göra den lätt men det känns mest överarbetat och krångligare.

Det tog en del försök att få till det, men nu fungerar iallfall onlinefunktionen och den används en del.


Övrigt:

Strömförbrukningen i huset har gått ner rätt mkt så den verkar göra ett ok jobb på den fronten.
Skillnaden mellan den gamla IVT pumpen och denna är rätt stor när det går under -5 grader.
Har kört ner till -15 och den tuffade på precis som vanligt.
Däremot verkar det inte vara någon stor diff på yttertemperaturer mellan -15 eller +-0 i strömförbrukning, den ligger på mellan 25-35 kWh per dag ändå.
Det verkar dock som att den strömförbrukningen man ser i appen är uppskattade siffror, är osäker på hur bra dom stämmer mot verkligheten.


Avfrostningar:

Blir inte riktigt klok på hur dom fungerar tidsmässigt eller vad som avgör.
I början var jag helt säker på att det var varje timma, det var runt 0 grader ute och varje timme på minuten så började den frosta av.
Idag när det är plus 5 så verkar den kunna köra i några timmar utan att frosta av.
Jag testade en dag att köra på rätt hög temperatur och high på fläkten när det var runt -8 ute och då frostade den av strax under timman.


Slutord:

Ni kanske tycker att det låter som att jag är lite negativ och kritisk mot denna pumpen, men det är fel.
Jag försöker ge en riktig användares syn på hur jag upplever produkten och det är sällan saker bara är bra eller dåliga.
Det som är dåligt för mig behöver inte vara det för någon annan och tvärtom.

Jag anser att det köpet jag gjort är helt okej då jag fick LVP + installation för ett rimligt pris.
Hade jag däremot pungat ut riktpriset när den lanserades som var på 25000 eller butikspriset som var 19995, plus installation, så hade jag sannolikt varit missnöjd och känt mig rätt lurad.
De priserna är på tok på högt för vad man får och det finns mkt bättre pumpar (dock inte med den unika storleken) i den prisklassen.

Om det inte vore för att jag hade lite unika krav på höjd så hade jag inte valt denna pumpen utan valt Mitsubishi och deras Hero (LN35) istället.
Så, betyder detta att Samsung Smart Exclusive är en dålig pump? Nej, det gör det inte.
Det som jag är kritisk emot är det löjligt höga priserna som Samsung tar ut, apparna och avsaknad av funktioner för Wi-Fi styrning, kvalitetskänslan som är rätt låg samt att den är rätt så högljud när den väl ska leverera.
Det som jag gillar är designen, både att se på och att den passar in bra i ett tight utrymme ovanför dörren. Fjärrkontrollen som är enkel samt att den verkar göra jobbet rätt bra änsålänge.

Så skulle jag göra samma köp igen?
Kanske, om jag fick den för samma pris så skulle jag överväga det.
Hade jag varit tvungen att betala fullpris så hade jag istället valt Fujitsu SLIM12 eller 14 framför rymdskeppet Panasonic LZ35 (stor och bulkig modell).

Andra saker som jag saknar på denna modellen är möjligheten att kunna ställa utblåset i två olika riktningar, detta kunde jag på min gamla IVT vilket gjorde att jag fick upp lite mer luft till övervåningen.
Denna pumpen har visserligen en pendlande funktion både horisontellt och vågrät men det är inte samma sak som med den gamla.

Är det något specifikt ni vill veta om pumpen så är det bara att hojta till.

Jag kommer även dra ihop några rader om själva installationen lite senare, finns en hel del positivt och mindre positivt att säga om den.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2019, 10:16:34 »
Hej!

Bra recension!

Farsan har en Samsung Smart-9:a i sitt nybyggda 36m2-garage. Minns också att som du beskriver att det var ett djävla otyg att få appstyrningen att fungera.

Annars har den funkat väldigt bra.
Samsungen är snyggare än min FH25:a och mindre gasljud/knäppningar...  ::)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2019, 21:21:08 »
imponerande att du hör utedelen i andra sidan av huset fast den står på markstativ, det finns nog ingen annan tillverkare som erbjuder den möjligheten

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2019, 17:59:02 »
Hoppas den håller bättre än andra Samsungprylar.
Jag har nu rensat här hemma så jag ägen noll prylar från Samsung.

Moneygreen84

  • Gäst
Moneygreen84
SV: Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2019, 15:36:41 »
Hej! Hur tycker du att det funkar att installera den på ett 30 cm utrymme sådär? Verkar det funka OK med luftflödet uppifrån? Och går det smidigt att rengöra filtren? Och hur är ljudnivån på inneenheten jämfört med din tidigare IVT?

Som du förstår funderar jag också på en Samsung-pump. Även här har vi ont om utrymme på höjden, ca 33 cm max.

Utloggad Herr H

  • Hemmapulare i mindre skala...
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm & Värmland
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Luft/Luft
SV: Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2019, 01:57:13 »
Intressant läsning.

Verkar vara samma pump som jag precis fått installerad här...
Utseende och all teknisk info är identisk... bara namnet skiljer: Thermia Aura T1.

Har inte hunnit sätta den på prov ännu men en sak som irriterar mig är ljudet från luckan som styr luftflödet vertikalt.
Tyvärr har inte Thermia lyckats få fram WiFi-moduler så de kommer först i September. Bra start... Undrar om det går att trycka i Samsungs WiFi-enhet i Thermia versionen...?
Thermia Aura T1 - Luft /Luft

Emirson

  • Gäst
Emirson
SV: Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2020, 23:14:17 »
Vad hittar man bästa pris inkl montering för denna pumpen just nu?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2020, 00:15:02 »
Är det samsung du menar så är nog någon postorderfirma billigast och det är nog nästan bara dom nuförtiden som säljer dessa och kanske Elgiganten.
Kolla på tex prisjakt så borde det dyka upp företag att jämföra med och via hemsidan pris inkl standardinstallation om du klarar dig på en sådan
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Danneja

  • Gäst
Danneja
SV: Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2020, 21:28:44 »
Kan lägga på här nu då vi haft pumpen en månad. Fick en Daikin 25a installerad i garaget samtidigt. Nu bor jag i Skåne

* Ljudet innerdel: Ja den låter lite när man kör på 2-3/4 fläkt men ljudet försvinner när man går in i ett rum. Eftersom den sitter i en hall så stör det inte alls. Daikin som jag kör 16C på i garaget hörs som jämförelse mycket mindre, i princip inte alls. Men kanske dålig jämförelse. Skönt är att den aldrig går "upp/ner" eller "knäpper" för olika lägen. Den kör stabilt mjukt. Vilket är viktigt för mig som sover dåligt.

* Ljudet utedelen: När jag står 2 m från den (vid min ytterdörr) hör jag den knappt. Grannarnas ute-delar som står 20-30m bort hörs mer, trots avståndet! Står på markstativ.

* Wifi: Gick sjukt smidigt att installera. Nu är jag teknisk och visste att Samsungs system är SmartThings... men ja. Det gick utan några guider eller manualer. Bara upp med appen => klart.

* Kvaliten: Lite plastig som andra skriver. Knakar lite i vissa lägen när man har "rengöring" igång samtidigt som bladen rör sig. Har man rengöring avstängt så knakar det inget alls.

* Utseende: Snygg, den ser bra ut och jag hade också begränsat utrymme för att få plats ovanför ytterdörren.

* Avfrostning: Ingen aning när detta sker, aldrig hört något.

Nöjd så långt? Absolut, tror den är bra! Så de nackdelar som står i andra poster har jag inte behövt uppleva.

SimonE

  • Gäst
SimonE
SV: Samsung Smart Home Exclusive 12 - recension/test
« Svar #9 skrivet: 16 december 2021, 00:07:11 »
Hej!

Bra rencension 😊

Funderade på varför du tror att det är uppskattade värden på förbrukning som visas i appen?
Nyfiken eftersom jag har en likadan pump och även jag tycker att siffrorna inte stämmer. Men har egentligen inget som kan backa upp min teori. I mitt fall känns det som att den nästan halverar den faktiska förbrukningen i appen.
/
Simon

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!