Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning av L/V ihop med CTC 1100  (läst 1378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peterpan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrning av L/V ihop med CTC 1100
« skrivet: 15 oktober 2018, 10:38:09 »
Hej.
Har en CTC 1100 som jag eldar med pellets och har shuntstyrning Automix30q med rumstermostat.
Nu tänkte jag docka en Anslut L/V (Julapump) med flytande kondensering. Låter alltså radiatorreturen gå in i L/V och ut igen på returen innan shunten. Det verkade väldigt enkelt men nu vet jag inte riktigt hur jag ska styra båda systemen tillsammans. Jag vill ju låta L/V-pumpen gå så mycket som möjligt och bara låta pelletsen gå in och spetsa när det behövs. Det går att köra med rumstermostat även från L/V-pumpen men då styrs ju inte shunten. Någon som har någon ide om hur jag kopplar ihop dom båda systemen så att L/V går så mycket som möjligt , pelletsen spetsvärmer och helst att kunna använda rumstermostat med rumstermostat??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styrning av L/V ihop med CTC 1100
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2018, 11:20:52 »
Du ställer rumstermostaten på L/V värmepumpen typ en grad högre än termostaten till pannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peterpan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av L/V ihop med CTC 1100
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2018, 11:28:05 »
Ja det funkar ju. Nackdelen är att jag mÃ¥ste sätta upp  L/V-pumpens stora fula display till den styrningen ocksÃ¥ samt att alltid justera bÃ¥da systemen. Min fru ska ocksÃ¥ hantera det  :-\ :-\

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!