Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vad är det viktigaste för dig vid valet av luftvärmepump?

Pris
11 (17.2%)
Garanti
18 (28.1%)
Märke/modell
10 (15.6%)
Förtroende för installatör/säljare
15 (23.4%)
testresultat
10 (15.6%)

Antal personer som röstat: 27

Författare Ämne: Vad är det viktigaste för dig som kund när du köper ny luft/luft  (läst 4151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
som frågan lyder, vad tycker ni är viktigast när ni köper en luft/luft

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
För mig, om jag skulle köpa vore det nog alla punkter ovan.
Tycker du borde göra det möjligt att välja minst 2 (eller 3) alternativ i omröstningen, känns svårt att peka på den enskilt viktigaste frågan.
Känns som att bara en idiot fokuserar på en enda av dessa saker.
För mig skulle det vara pris, garantier och märke.
Förtroende för installatören är svårt att skaffa sig om man inte redan har ett grundmurat förtroende för någon.
Kännetecknande för riktiga skurkar till säljare/installatörer är ju ofta att de är bra på att inge förtroende...
Tester kan också vara missvisande om man inte har förmågan att analysera vad som är viktigt och oviktigt i testerna, och vilka de egna behoven är.
Ofta har ju kraftfullare värmepumpar lägre COP i testerna, men i praktiken är det nog sällan någon skillnad i det hus de monteras, vid samma uteffekt så ger de ungefär samma COP också - i vart fall maskinerna från en specifik leverantör/tillverkare.
« Senast ändrad: 02 juli 2018, 09:21:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Bra idé, hur ändrar man till att kunna rösta på fler? eller kan du lösa det Rikard ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja la in 3 som max, vill du ha 2?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
När det gäller förtroende för installatör/säljare, så skulle jag nog snarare vilja säga att det är viktigt att företaget har ett solitt gott rykte på orten sedan länge, bra referenser från tidigare kunder, samma personal sedan många år osv. Det är mer värt än att råka bli tillfälligt charmad av den bodknodd man förhandlar om affären med.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Det blir bra med tre, kom gärna med kommentarer då jag för egen räkning funderar lite på hur värmepumpsmarknaden har förändrats på dom åren jag jobbat inom den och vad som är viktigast för kunderna

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
För mig var det solklart.
Installatören och garantin gick jag på, det finns en kille som brukar hjälpa personer här på forumet trots att han inte ens har levererat pumpen, sånt ska premieras!

Och jag hade turen att bo ganska nära honom. tummenupp
Skulle jag köpa en pump till så skulle jag inte ens chansa på att testa en annan installatör och jag skulle aldrig någonsin köpa pumpen hos en internetsäljare som i sin tur ska sälja installatörsjobbet vidare till Kleti & Pleti.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Känd installatör/ firma på orten.
Garanti/ märke som har bra rykte.
Självklart relativt bra värden för mitt syfte och boende ort.


Reflektion från egen kundkontakt
Reklamen som bäst i test bortser fler och fler ifrån.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det blir bra med tre, kom gärna med kommentarer då jag för egen räkning funderar lite på hur värmepumpsmarknaden har förändrats på dom åren jag jobbat inom den och vad som är viktigast för kunderna

Tycker det mest handlar om 2 kategorier.
Dom som ringer och undrar vad man kan installera en viss modell för lägst pris utan att man ens har kikat på plats och som direkt hänvisar till något pris på en prisjakt som kommer via paralellimport utan att installation ingår och med ibland oviss längd på garantin.
Eller så är det en kund som vill ha hembesök för att få förslag på placering och förslag på modeller med dess för och nackdelar tillsammans med ett pris på detta och som sällan hänvisar till prisjakt.

I den första kategorin kunder fÃ¥r vi nästan aldrig till en affär  :)
Tycker dock att fler och fler har läst pÃ¥ lite mer innan och väljer inte enbart pÃ¥ pris  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Reftech

  • Gäst
Reftech
SV: Vad är det viktigaste för dig som kund när du köper ny luft/luft
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2018, 19:05:22 »
Priset, resten gör man bäst själv 😊

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Viktigast för mig är en seriös leverantör som inte fokuserar på ett snabbt jobb för att få 5 minuter längre lunchrast utan som känner yrkesstolthet och vill göra ett bra jobb.
Samtidigt så förstår jag att folk väljer diverse firmor som polarpumpen osv, att hitta en installatör där man är tydlig med att "jag vill ha kvalitet framför att spara en tusing" verkar smått omöjligt.
Jag har skickat ut ett gäng förfrågningar och fått ETT seriöst och bra svar tillbaka, tyvärr så sålde inte den leverantören Samsung och ville inte ta affären, vilket är helt förståeligt.

Jag tycker det är rejält synd att jag inte kan köpa en värmepump som privatkund och installera själv. Anledningen är att de flesta som installerar VP verkar rejält mätta och inte speciellt intresserade att höra av sig. Känns mer som det är installatörens marknad istället för kundens.
Överväger starkt att köra någon av webbfirmorna fast det tar emot, jag hade hellre gynnat någon lokal firma där man kunnat kolla referenser bättre och försäkra sig om att det kommer bli ett bra utfört jobb.
Som vanligt så är ju alla firmor stängda på helgen när man har tid att ringa runt.

Är det någon som vet någon seriös installatör runt Mälardalen, eller ännu bättre Strängnäs, som kan Samsung och gillar att göra bra utförda jobb så får ni gärna tipsa mig.


Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gå in på samsungs hemsida och leta efter åf nära dig och titta samtidigt var deras närmaste servicepartner för värmepumpar går att finna.
Fundera sen varför inte alla säljer samsung värmepumpar och varför sen de "seriösa" backar när det gäller samsung.

Om du fortfarande vill ha en samsung så kontakta en postorderfirma som finner bäst och försök få pumpen hem till dig innan installatören kommer eller få installationsbeskrivningen.
så kan du ju förbereda mycket för att få en så bra installation som möjligt och installatören kan då lägga sin tid på finsnajset.
Allra bäst är att ha en dialog med snubben där ni kan fördela arbetsuppgifterna.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gå in på samsungs hemsida och leta efter åf nära dig och titta samtidigt var deras närmaste servicepartner för värmepumpar går att finna.
Fundera sen varför inte alla säljer samsung värmepumpar och varför sen de "seriösa" backar när det gäller samsung.

Om du fortfarande vill ha en samsung så kontakta en postorderfirma som finner bäst och försök få pumpen hem till dig innan installatören kommer eller få installationsbeskrivningen.
så kan du ju förbereda mycket för att få en så bra installation som möjligt och installatören kan då lägga sin tid på finsnajset.
Allra bäst är att ha en dialog med snubben där ni kan fördela arbetsuppgifterna.

Det sista du nämner där är faktiskt precis det jag lurar på att göra oberoende av pump som köps.
Förutom att jag är en människa som gillar teknik och tycker det är kul att umgås med folk som har kunskap man själv inte har så är det just kvalitet och finliret som jag även tycker är viktigt.
Att göra det lilla extra och att se till att en kabeldragning är snygg kostar oftast inte mer än någon minut.
Tänker man efter före så brukar det bli bra.

Har redan gått igenom installationsmanualerna för att försöka få lite koll på hur mkt meck det är. Förutom allt som har att göra med gas och eventuell lödning av rör så känns det rätt straight forward.

Problemet med Samsung är inte unikt för Samsung, nästan varenda (dock inte alla) firma som pysslar med värmepumpar verkar ha en förkärlek för att baktala och snacka skit om just de märken som dom inte är hovleverantörer av.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Vi provade att ha samsung i sortimentet just på grund av att jag sökte en låg innerdel till sortimentet.
Har några stycken Smart Comfort och har inte hört något negativt från kunderna, däremot så gillade inte montören att montera dessa , minns nu inte riktigt varför men han tyckte inte dom var så smidiga att montera och då försvann dom ur sortimentet.
Är en vanegrej så vissa tycker säkert dom är helt ok att montera.
Hade lite svÃ¥rt att fÃ¥ tag pÃ¥ supporten när jag hade nÃ¥gra frÃ¥gor och det gjorde väl inte direkt saken bättre, kanske är betydligt bättre nuförtiden  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi provade att ha samsung i sortimentet just på grund av att jag sökte en låg innerdel till sortimentet.
Har några stycken Smart Comfort och har inte hört något negativt från kunderna, däremot så gillade inte montören att montera dessa , minns nu inte riktigt varför men han tyckte inte dom var så smidiga att montera och då försvann dom ur sortimentet.
Är en vanegrej så vissa tycker säkert dom är helt ok att montera.
Hade lite svÃ¥rt att fÃ¥ tag pÃ¥ supporten när jag hade nÃ¥gra frÃ¥gor och det gjorde väl inte direkt saken bättre, kanske är betydligt bättre nuförtiden  tummenupp

Man ska inte underskatta vikten av bra support, ingen tekniker eller företag vill stå där utan support, det gäller ju i de flesta branscher.
Är det så att Samsung inte kunnat leverera detta så har jag full förståelse för att folk lagt av att sälja.
Tack för bra feedback, uppskattas stort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!