Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump WILO tillhörande IVT Puls Greenline  (läst 16299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bluesmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Qvartinge-Mariefred
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump WILO tillhörande IVT Puls Greenline
« Svar #15 skrivet: 27 april 2010, 20:48:12 »
Jag skulle dock gärna vilja ha svar på speciellt det kring inställningar och hur det påverkar, alltså mer varv på varma respektive kalla sidan - vad blir konsekvensen? Får man ut mer eller mindre värme?

Det som fungerar bäst är 3-5 graders temperaturdifferens på kalla sidan och 5-10 grader på varma sidan. Det gör inte så mycket om man inte har bästa inställningen, det kan skilja någon eller några procent i elförbrukning för samma producerade värmemängd men det bli pengar det också under årens lopp.

Det är betydligt viktigare att gå igenom radiatorerna och kontrollera att det inte finns några som kortsluter cirkulationen, dvs har nästan samma temperatur på in- och utlopp. Minst 5 graders skillnad bör det vara vintertid när pumpen har gått så länge att vattnet har hunnit omsättas i radiatorn.

Tackar för svaret, det som är mitt "problem" är att jag i dagsläget inte har någon som helst visning av temperaturer, kan man komplettera med något vettigt i instrumentväg? Tänkte då om det finns något man kan använda för att mäta på rören istället för i rören, blir lite krångligt om man måste göra anslutningar för givare på alla ställen man vill mäta på.

Som jag skrivit tidigare så fungerar allt riktigt bra nu och jag läser av elförbrukning varje dag sedan en tid tillbaka (kul med statistik :) )och tycker mig se en säker nedgång i förbrukning efter åtgärderna jag gjort hittills.
Bluesmannen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationspump WILO tillhörande IVT Puls Greenline
« Svar #16 skrivet: 27 april 2010, 22:05:41 »

Tackar för svaret, det som är mitt "problem" är att jag i dagsläget inte har någon som helst visning av temperaturer, kan man komplettera med något vettigt i instrumentväg? Tänkte då om det finns något man kan använda för att mäta på rören istället för i rören, blir lite krångligt om man måste göra anslutningar för givare på alla ställen man vill mäta på.


För intrimning av radiatorerna är en IR-termometer väldigt bekväm att använda. Man får gå över alla radiator ett par gånger för att mäta temperaturdifferenser och justera flödena (ändrar man någonstans får det konsekvenser på annat håll, därav ett par gånger).
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspump WILO tillhörande IVT Puls Greenline
« Svar #17 skrivet: 27 april 2010, 23:23:01 »
Han har tre fläktkonvektorer står det i första inlägget. Inte så många flöden att justera...
Man kan ju köpa några enkla elektroniska termometrar med separat givare som man tejpar mot rören innanför isoleringen.
Det kan ju vara bra att kolla temperaturen på kalla sidan för att se hur bra borrhål eller markslinga man har, det ger bra info inför byte till ny värmepump när den gamla ger upp.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 390
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!