Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ojämn innetemperatur  (läst 605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Photek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ojämn innetemperatur
« skrivet: 20 januari 2024, 14:14:07 »
Hej,

Vi har en Panasonic Aquarea 9kw luft/vatten-pump och nu när det har varit riktigt kallt ute så är det störande när temperaturen sjunker 1-2 garder i huset varje gång den ska värma tapvattnet. Detta är en nyinstallation/konvertering med nytt vattenburet system där radiatorkretsarna är kopplade direkt till VP. Jag misstänker att det är just därför som tempen sjunker varje gång den går över till att värma tapvattnet? Jag har kikat runt lite och det verkar som detta är vanligt när man inte har en arbetstank?

Har firman försökt snåla här då de inte satte in en arbetstank och är det något som jag i så fall kan reklammera? Pumpen får ju jobba häcken av sig varje gång den ska gå tillbaka till att värma radiatorerna för att få upp värmen snabbt igen. Känns inte optimalt ur ekonomisk synpunkt heller...

Mvh
Johan
« Senast ändrad: 20 januari 2024, 14:33:55 av Photek »

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4719
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn innetemperatur
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2024, 14:47:15 »
Du är inte ensam, alla mig veterliga VP prioriterar VV och stänger av till värmen med en växelventil, tvärnit för värme. DÃ¥ stannar flödet i allt  som har med värme att göra och allt kallnar ner. Vad jag läst sÃ¥ det enda man kan göra är att ändra tiden för att göra VV, korta av den en del. Det finns säkert i manualen hur man gör, men inte för kort dÃ¥, pÃ¥ bekostnad av VV.

Utloggad Photek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn innetemperatur
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2024, 15:31:32 »
Du är inte ensam, alla mig veterliga VP prioriterar VV och stänger av till värmen med en växelventil, tvärnit för värme. DÃ¥ stannar flödet i allt  som har med värme att göra och allt kallnar ner. Vad jag läst sÃ¥ det enda man kan göra är att ändra tiden för att göra VV, korta av den en del. Det finns säkert i manualen hur man gör, men inte för kort dÃ¥, pÃ¥ bekostnad av VV.

Jo, det finns en inställning för både varmvattentanken och radiatorkretsen där man kan ställa in max drifttid innan den byter läge. Denna inställning känns dock som om det blir fel hur man än gör. Prioriterar jag uppvärmning (öka drifttiden för radiatorkretsen) så blir tapvattnet kanske för kallt när man väl vill duscha och tvärt om...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ojämn innetemperatur
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2024, 15:58:51 »
Du kan ju undersöka med Panasonic om det finns någon el-patron som tillbehör till varmvattenberedaren? Mitsubishi har det som tillbehör så att varmvattnet kan värmas med el-patron och värmepumpen hela tiden jobbar med bara värmen i huset när det är riktigt kallt ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JaBi

  • Fd. allt möjligt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trönö, Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic Aquarea 9 kW - 2023
    • Bilds, en strippad sida som är under pensionärsÃ¥teruppbyggnad!?
SV: Ojämn innetemperatur
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2024, 17:34:00 »
Intressant!
Vi har också en aquarea 9 kW installerad i april i fjol, men har inte det problemet, inte ens nyss då temperaturen här droppade till under -20°.
Kan kanske ha att göra med ditt intervallet mellan gradtalet VV tillåts sjunka till och hur högt du vill höja temperaturen?
Jag låter det sjunka till 44° och tillverkningen avbryts vid 52°. Legionellaspets en gång i veckan upp till 65°.
Vi hade lika inställningar med gamla pumpen (under 15 år).
2 personer i hushållet och inte långa ledningar som varmvattnet står stilla i längre stunder.
I övrigt har vi en solfångartank (tappvarmvatten från panelerna i princip maj till oktober).
Trevägsventilen stänger helt åt respektive håll när antingen radiatorvärme eller tappvarmvatten produceras.

Det vi har som problem, men som Panasonictekniker ska fixa (mjukvaruuppdatering!?), är "Elefanttjutsyndromet, som det tydligen kallas, men det kommer jag (förmodligen) att ta in en egen tråd :)
Ställ gärna fler frågor om våra inställningar och funktioner. Det har varit lite labbande, framför all under höst/vinter! :-)

Försöker bifoga (lägga in en bild (.jpg)) med hjälp av "Infoga bild" här ovan, men det lyckas jag inte med!
Tack för infon som hjälpte mig att bifoga skärmdumpen. Vilken nytta eller glädje den ger, annat än för jämförelse, vet jag inte.
Jag ska även komplettera min profil (som ni ser är jag nybörjare fr o m. nyss) med lite data om hus, teknik och anläggning o s v.
« Senast ändrad: 22 januari 2024, 22:21:34 av JaBi »
Nybörjare i forumet sedan 2023 12, men inte i livet! Med erfarenheter från service och detaljhandel samt fastighetsskötsel och har haft värmepumpar (luft/vatten) i ca. 16 år.
Bor i 1-plansvilla i Hälsingland, 120 m2. Byggår 1983 (Nordiska Trähus). Tilläggsisolerad vind 2021 med 20 cm lösull. Totalt ca. 45 cm.
Vattenburet radiatorsystem, två enkelrörsslingor med termostater på varje radiator.
Solfångartank 750 liter (varav beredardel 150 liter) - 8,5 m2 solpaneler med egen reglercentral och laddpump. Ger i princip allt vårt tappvarmvatten perioden maj - oktober.
Värmepump Panasonic WH-UX09HE8 (utedel) och WH-SXC09H3E8 (inomhusdel) installerad april 2023, samtidigt med nytt FTX fläktsystem - också Panasonic - PAW-A2W-VENTA.
Öppet tryckkärl på vinden - Ingen bufferttank. Trevägsventil som reglerar uppvärmning direkt ut på radiatorkretsarna eller varmvatten direkt till området i tanken där beredarslingan är.
En gjutjärnskamin i kök/hall-allrumsdel (viss mängd av uppvärmd luft ovanför kaminen tas in i fläktaggregatet, resten av utventilationen sker från tvättstuga, bad- respektive duschrum).
Inomhusdel och välisolerad tank i ett litet pannrum i huset. Utstrålad värme som ändå uppstår i pannrummet, går också in i VENTA-aggregatet.

Hade tidigare en Bosch EHP 10 AW pump under 15 år (jämte solpanelerna och tanken).
I det systemet använde vi både utomhus- och inomhusgivare. Från början även termostater på radiatorerna vilket blev "kaka på kaka" med inomhusgivaren och termostaterna. Funkade totalt sett inte så bra med kompletteringseldning i kaminen.
Idag med endast utomhusgivare och nya termostater på alla radiatorer fungerar det perfekt när vi eldar i kaminen och de närmaste, "mest utsatta" radiatorerna stänger när temperaturen överstiger 21°.

Ps. Inga hetgaslarm p g a. begränsat flöde. Cirkulationspumpen jobbar med ca. 13 l/minut och vi har varit tvungna att justera värmekurvan nedåt överhuvud taget för att minska en från början onödigt hög framledningstemperatur.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ojämn innetemperatur
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2024, 17:44:19 »
Välj "Bifoga fil" där nere istället och ladda upp bilden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JaBi

  • Fd. allt möjligt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trönö, Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic Aquarea 9 kW - 2023
    • Bilds, en strippad sida som är under pensionärsÃ¥teruppbyggnad!?
SV: Ojämn innetemperatur
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2024, 12:56:09 »
Hur löser det sig med värme/tappvarmvattenproblemet för dig?
När vi nu ändå delar "Elefantproblemet" kanske jag kan bistå med något?
Jag har inte koll på hur just dina omständigheter ser ut (än).
Jämför gärna med hur vårt hus och anläggning ser ut i stort (i min profil), så kanske jag kan bistå med något praktiskt tips, för som jag skrev förut så funkar den biten bra hos oss. Vi hade ungefär samma uppbyggnad under 15 år med gamla pumpen (En Bosch 10 kW:are).
Nybörjare i forumet sedan 2023 12, men inte i livet! Med erfarenheter från service och detaljhandel samt fastighetsskötsel och har haft värmepumpar (luft/vatten) i ca. 16 år.
Bor i 1-plansvilla i Hälsingland, 120 m2. Byggår 1983 (Nordiska Trähus). Tilläggsisolerad vind 2021 med 20 cm lösull. Totalt ca. 45 cm.
Vattenburet radiatorsystem, två enkelrörsslingor med termostater på varje radiator.
Solfångartank 750 liter (varav beredardel 150 liter) - 8,5 m2 solpaneler med egen reglercentral och laddpump. Ger i princip allt vårt tappvarmvatten perioden maj - oktober.
Värmepump Panasonic WH-UX09HE8 (utedel) och WH-SXC09H3E8 (inomhusdel) installerad april 2023, samtidigt med nytt FTX fläktsystem - också Panasonic - PAW-A2W-VENTA.
Öppet tryckkärl på vinden - Ingen bufferttank. Trevägsventil som reglerar uppvärmning direkt ut på radiatorkretsarna eller varmvatten direkt till området i tanken där beredarslingan är.
En gjutjärnskamin i kök/hall-allrumsdel (viss mängd av uppvärmd luft ovanför kaminen tas in i fläktaggregatet, resten av utventilationen sker från tvättstuga, bad- respektive duschrum).
Inomhusdel och välisolerad tank i ett litet pannrum i huset. Utstrålad värme som ändå uppstår i pannrummet, går också in i VENTA-aggregatet.

Hade tidigare en Bosch EHP 10 AW pump under 15 år (jämte solpanelerna och tanken).
I det systemet använde vi både utomhus- och inomhusgivare. Från början även termostater på radiatorerna vilket blev "kaka på kaka" med inomhusgivaren och termostaterna. Funkade totalt sett inte så bra med kompletteringseldning i kaminen.
Idag med endast utomhusgivare och nya termostater på alla radiatorer fungerar det perfekt när vi eldar i kaminen och de närmaste, "mest utsatta" radiatorerna stänger när temperaturen överstiger 21°.

Ps. Inga hetgaslarm p g a. begränsat flöde. Cirkulationspumpen jobbar med ca. 13 l/minut och vi har varit tvungna att justera värmekurvan nedåt överhuvud taget för att minska en från början onödigt hög framledningstemperatur.

Utloggad Photek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn innetemperatur
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2024, 23:28:05 »
Glömt prenumerera  pÃ¥ trÃ¥den sÃ¥ denna trÃ¥d föll mellan stolarna. :)

Hur ser din värmekrets ut? Har ni något arbetstank eller buffertank installerad? Vår radiatorkrets är direkt kopplad till värmepumpen utan någon tank. En del förespråkar ju en arbetstank som även rekommenderas i manualen om jag minns rätt. Vår firma struntade dock i det, antagligen för att spara pengar.
Ang. temp i tappvattentanken så är vår också inställd på 52° och får sjunka 7° innan den går in och ska värma igen. Legionella körs en gång/vecka.
Jag har nu testat att dra ner tiden till max 25min som den får värma vattnen innen den slår över till radiatorkretsen och det verkar funka bättre, dock har det inte varit så kallt senaste tiden.

Utloggad JaBi

  • Fd. allt möjligt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trönö, Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic Aquarea 9 kW - 2023
    • Bilds, en strippad sida som är under pensionärsÃ¥teruppbyggnad!?
SV: Ojämn innetemperatur
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2024, 16:07:36 »
Vi har också radiatorkretsarna (två) kopplade direkt till VP:n. Med större vattenvolym skulle vi säkert få ett jämnare arbetsförhållande för pumpen, men vår installatör bedömde (före offertskrivande) att vi skulle klara oss (att vattenvolymen var tillräcklig). Det skulle förmodligen blivit ett annat antal till/frånslag på kompressorn, men...? (se bifogad skärmdump).

Eftersom jag är pensionär, nördig och har relativt gott om tid bifogar jag ett antal dumpar för dig att jämföra mot (om det nu ger något :-)
Den ackumulatortank vi använder innehåller en beredardel som pumpen jobbar mot vi varmvattenbehov. En trevägsshunt bestämmer när det blir VV eller radiatorvärme.
Annars är det magasinering av varmvatten under soldagar (från panelerna) som tanken tar hand om (Vi har ofta 750 liter > 90° varmvatten under maj till oktober.

Med tanke på att inställningarna i övrigt verkar rätt lika misstänker jag att vi också får ta i beaktande följande;
Vi är bara två i hushållet, relativt låg förbrukning. Duschar varannan dag och bubbelbadar ibland. Jag märker en klar skillnad i förbrukning när vi har två barnbarn här ett par dagar! :-)
Däremot tycker jag att under produktionstiden för varmvatten (vet i o f s. inte hur lång tid det tar för er att värma era X liter vatten?) så borde inte hustemperaturen sjunka så drastiskt!?
Det är ju, tycker jag, en viss "tröghet" i systemet. Lika är det ju om utetemperaturen droppar rejält helt plötsligt, att huset inte kallnar drastiskt när utegivaren ser till att pumpen ökar framledningstemperaturen.
Åt andra hållet, om utetempen stiger drastiskt kan ju huset bli lite "för varmt" ett tag framför allt om solen ligger på.

Det sitter, i alla fall i vår pump; ett tillskott på 3kW. Det har gått EN timme sedan april i fjol då en stor del av tankens vattenvolym ersattes.
En önskedröm vore ju om det tillskottet kunde jobba för sig med tappvarmvatten när huset behöver värmas av VP:n, men det räcker inte mina kunskaper till för.

Vi hade tidigare (med gamla pumpen) en extern kassett, men chansade vid den här installationen och tog bort den. Det har i alla fall funkat i vinter trots att utetempen sjunkit till -24°.

Några andra detaljer kanske du hittar i min "anläggningsbeskrivning" (i min profil).
« Senast ändrad: 17 februari 2024, 16:15:26 av JaBi »
Nybörjare i forumet sedan 2023 12, men inte i livet! Med erfarenheter från service och detaljhandel samt fastighetsskötsel och har haft värmepumpar (luft/vatten) i ca. 16 år.
Bor i 1-plansvilla i Hälsingland, 120 m2. Byggår 1983 (Nordiska Trähus). Tilläggsisolerad vind 2021 med 20 cm lösull. Totalt ca. 45 cm.
Vattenburet radiatorsystem, två enkelrörsslingor med termostater på varje radiator.
Solfångartank 750 liter (varav beredardel 150 liter) - 8,5 m2 solpaneler med egen reglercentral och laddpump. Ger i princip allt vårt tappvarmvatten perioden maj - oktober.
Värmepump Panasonic WH-UX09HE8 (utedel) och WH-SXC09H3E8 (inomhusdel) installerad april 2023, samtidigt med nytt FTX fläktsystem - också Panasonic - PAW-A2W-VENTA.
Öppet tryckkärl på vinden - Ingen bufferttank. Trevägsventil som reglerar uppvärmning direkt ut på radiatorkretsarna eller varmvatten direkt till området i tanken där beredarslingan är.
En gjutjärnskamin i kök/hall-allrumsdel (viss mängd av uppvärmd luft ovanför kaminen tas in i fläktaggregatet, resten av utventilationen sker från tvättstuga, bad- respektive duschrum).
Inomhusdel och välisolerad tank i ett litet pannrum i huset. Utstrålad värme som ändå uppstår i pannrummet, går också in i VENTA-aggregatet.

Hade tidigare en Bosch EHP 10 AW pump under 15 år (jämte solpanelerna och tanken).
I det systemet använde vi både utomhus- och inomhusgivare. Från början även termostater på radiatorerna vilket blev "kaka på kaka" med inomhusgivaren och termostaterna. Funkade totalt sett inte så bra med kompletteringseldning i kaminen.
Idag med endast utomhusgivare och nya termostater på alla radiatorer fungerar det perfekt när vi eldar i kaminen och de närmaste, "mest utsatta" radiatorerna stänger när temperaturen överstiger 21°.

Ps. Inga hetgaslarm p g a. begränsat flöde. Cirkulationspumpen jobbar med ca. 13 l/minut och vi har varit tvungna att justera värmekurvan nedåt överhuvud taget för att minska en från början onödigt hög framledningstemperatur.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!