Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högre elförbrukning!  (läst 8438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wabe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Högre elförbrukning!
« skrivet: 11 oktober 2004, 11:34:27 »
Jag har ar en Thermia D12 som jag installerade för nio år sedan. Vi vid senaste slutavläsning hade elförbrukningen i huset gått upp från runt 35-37 tusen Kwh till 45 tusen Kwh. Tycker detta är högt med tanke på att huset före installation av pump förbrukade ca 52 tusen kwh med elpanna.
Inget har förändrats i huset förutom en omfattande köksombyggnad där jag installerade vattenburen golvvärme på en yta som är ungefär 25 kvm.
Kollade elförbrukningen under sommaren och tidiga hösten och jämförde med vad det var för ett par år sedan och dagsförbrukningen låg ca 10 kwh högre per dag än tidigare.
Värmepumpen producerade under mätperioden bara varmvatten inget annat så köksombyggnaden borde inte påverka den siffran.
Kan någon ger ett svar på om något kan vara fel med värmepumpen?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2004, 18:36:25 »
jag kan inte svara på din fråga, men undrar hur golvvärmen är laggd?

Om huset har platta på mark & ej ett regelverk uppe på plattan, så komer golvvärmen dra en hel del energi.
Hur har du sedan monterat den? är den lagd direkt på golvet eller ligger det frigolit & värmeplåter först?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2004, 20:01:43 »
Är det huset eller VPn som drar 400W mer?

Om det är huset kan det vara ett par datorer som står och går. Kanske någon c-pump till värmegolvet som bidrar.


Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2004, 20:16:23 »
En cirk-pump till golvvärmen ligger knappast pÃ¥ 400W.  Cirk-pumpen i en Push-10 ligger pÃ¥ 25W.  Ett par datorer drar knappast 400W heller.  Men mÃ¥nga bäckar smÃ¥ kan förstÃ¥s ge detta resultatet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2004, 21:48:38 »
Måste få fråga vilken typ av pump är Thermia D12.


Du  har stort hus borde löna sig med nÃ¥t som sparar mera!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2004, 08:02:53 »
Energidoktorn almäler sig  8) 8) 8) ;)

Jag loggar för närvarande min PC med en enfas elmätare.

De mätningarna visar att på 28 timmars drift av datorn (2 dygn) har den förbrukat 5.2 kWh.

I mitt fall med andra ord ca 2.6 kWh/dygn.

Har det tillkommit barn i din familj?
Torktumlare?
Avfuktare?
Fler datorer?
Laddare?
TV-spel?
Ute-belysningar (på träd och buskar t.ex.)
Fläktar?

Jag är ganska säker på att din högre elförbrukning (i likhet med min) till den helt övervägande delen består av ett större nyttjande av diverse elektriska/elektroniska apparaturer i hushållet som helhet.

Kanske är ni (som vi) dessutom dåliga på att släcka lampor i de rum där ni inte vistas...

Om du kunde rapportera vilka inkommande/utgående KB och VB-temperaturer du har på din värmepump (under drift - vänta gärna tills den gått ett tag så att temperaturerna stabiliserat sig) kan vi kanske hjälpa dig med en bedömning om huruvida din värmepump fungerar som man kan förvänta.

Ge oss även gärna info om husets uppvärmda yta, cirkpumparnas effekter samt var i landet du bor.

Har du berg eller jordvärme?
Hur djupt hål/lång markslinga har du?
Vilken uteffekt har din VP (enligt manualen)

Nu fick du lite arbete, men med de uppgifterna blir det lättare för oss att ge dig vår bedömning vari din ökande elförbrukning ligger.

/Rickard

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2004, 14:03:58 »
En cirk-pump till golvvärmen ligger knappast pÃ¥ 400W.  

Nä, det hade varit förvånande, så det var därför jag la till ordet "bidrar".


Ett par datorer drar knappast 400W heller.

Inte? Det beror väl på det. Bara processorerna ligger på ca 70W styck. Bara för en vanlig konfiguration behöver man en 350W nätdel. Har man ett bättre grafikkort (som kan dra 100W) krävs det mer. Flatskärmar har för lång eftersläpning så de duger inte i "kvalificerade sammanhang" :) Så vi talar då om 21" CRT. Gissa vad en sådan drar.
Någon kan kanske tro att datorerna står i stanby nattetid, men då jobbar dom med omkomprimering av video.

Men nu har jag den fördelen med en L/L-VP att om ungarna har ett min-lan hemma i vinter sÃ¥ kan jag koppla om till air-condition  8)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2004, 14:42:58 »
De förbrukningsvärden du anger är maxförbrukning och inte nÃ¥gon genomsnittsförbrukning.  Det är ytterst sällan du klämmer ur 350W ur en 350W nätdel.  350W är hur mycket nätdelen maximalt kan leverera om man summerar all ström den kan lämna pÃ¥ olika spänningar.  Eftersom en nätdel lämnar mÃ¥nga olika spänningar för olika ändamÃ¥l, sÃ¥ vore det en lycklig slump om man klarade av att dra ur max ur precis varje spänning.  Ta du ditt datorvidunder och sätt ett oscilloskop pÃ¥ över 230V anslutningen via en lämplig shunt, sÃ¥ fÃ¥r du bättre material att utgÃ¥ ifrÃ¥n än märkskylten pÃ¥ nätagget.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2004, 19:31:11 »
Jag har en P4 3Ghz, ATI RADEON 9800pro,19"CRT och en HD.

Den drar:
3d-Game 250-260W.
2D-Idle 185-190W.

Mätt med mätaren från gubbdagis.
Och ja, jag har en PSU med aktiv PFC(360W).

Bara sÃ¥ att ni vet.  :-[
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad wabe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2004, 21:32:55 »
Ska försöka ge mer information efter bästa förmåga. Har förstått att det är kuniniga personer som hjälper tilll.
- Har bergvärme, hålet är 185 m djupt
- Thermia D12 har en uteffekt på 12 kW
- Jag bor i ett gammalt hus (sekelskiftet) som är knappt 300 kvm i Stockholmsområdet, till detta finns källare som inte är rumstempererad
- Har ca 20 grader innomhus
- Grundkurvan är 40 dvs 40 grader på framledning vid 0 grader har gjort vissa justeringar av kurvan - det behövs lägre effekt vid högre temperatur och mer effekt när det kryper ner mot - 10.
- Värmepumpen klarar temperaturen utan tillsats ner till ca 0 grader sedan måste det tilll tillsatsvärme
- Har noterat att det är relativ låg temperaturdifferens mellan framledning och returledning (varmadelen)
- Har ingen information om temperaturdifferensen vg. brine
- Den elförbrukning jag nämnde när jag startade inlägget avser husets totalförbrukning - vet inte vad som är uppvärmning resp hushållsel
- Har inte skaffat några nya apparater med stor effektförbrukning

admin

  • Gäst
admin
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2004, 09:00:33 »
Hm. Det verkar vara läge för att byta/sätta in lite tätningslister i dörrar och fönsterkarmar.

Dammtätningslister mellan fönsterrutorna (om du har kopplade tvåglas).

Och tilläggsisolering på vinden, om det är möjligt.

Jag tror du har mycket att vinna på att se över dessa saker med tanke på det effektbehov du har i förhållande till m2-ytan som skall värmas.

För att veta om värmepumpen ger någorlunda normal uteffekt vore det bra om vi fick veta vilken effekt det är på cirkpumpen för kalla sidan, vilken hastighet den är ställd på (om det finns flera hastigheter på den) och hur stor tempdiff ku har mellan inkommande och utgående brine (vid drift).

I övrigt verkar du ha bra koll på vad du behöver göra för att få till innetempen vid varierande utetemp, bra!

Utloggad wabe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2004, 17:06:00 »
Bra med tipset om hur man kan mäta tempdiff pÃ¥ brinen. Enkel och effektiv lösning. Vad gäller tätningslister är det nog inte sÃ¥ illa men kan tänka mig att en vindsisolering skulle kunna vara pÃ¥ sin plats. Har en stor kallvind som används för lagring av diverse prylar. Ligger ett plankgolv  där men ingen aning hur isolering ser ut.
Hur tar man reda på informationen kring cirkulationspumpen för brinen?

Utloggad Movinhead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2004, 20:29:16 »
Hej
Kul diskusion här! Intresant!
Har själv en Duo 12 från 84a i huset jag flyttat in i med 500m markkolektor. man är väll lite orolig hur den mår:)
Ungefär lika stor hus 330m2 huset ligger i Dalarna.
Har kopplat på high tec logutrustning, två digitala utetherometrar för 59kr. Dom visar när jag kollar idag att jag har 3grader in och 2grader ut, är det normalt?
ps  Farsan har bott här förut sÃ¥ det finns 20Ã¥rs elförbruknings statistik för den intreserade.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2004, 20:44:25 »
Citera
jag har 3grader in och 2grader ut, är det normalt?

Ser bra ut...

Fortsätt logga särskilt intressant att se ökningen för er, nya vanor mera varmvatten mm.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad wabe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Re:Högre elförbrukning!
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2004, 21:36:19 »
Citat från: wabe l
Hur tar man reda på informationen kring cirkulationspumpen för brinen?
[quote
Finns det i menyn på RD50 eller måste man skruva av luckan och titta på fysiska inställningar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!