Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur optimera sin Nibe-anläggning?  (läst 1757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matsastr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hur optimera sin Nibe-anläggning?
« skrivet: 05 mars 2009, 13:17:49 »
Har lite funderingar på hur man optimerar sin värmepump. Har begränsad erfarenhet av bergvärme sedan tidigare.

Bor i Västernorrlands inland i ett stort trähus, 3 våningar ca 150 kvm per plan, källaren bara delvis uppvärmd. Tidigare bebott av äldre par som värmde med olja, förbrukning ca 5-7 kbm per år. Rejäla radiatorer och grova rör, finns även en vedpanna som fungerar bra med självcirk och stöd av sep cirk pump vid behov.
Huset är tilläggsisolerat på mitten av 80-talet, det blev säkert bättre efter detta, men skulle behöva en "tröja" till. 2-glas fönster överallt, naturligtvis inte alltför ekonomiskt. En del golvdrag, förmodligen pga ihopsjunket spån eller något annat. I stort sett ett mysigt hus med ett par kakelugnar och öppenspis. Ventilation som brukligt är, förstärkt(?) självdrag ...

Installerade en Nibe 1125-17, 9kW elpatron, ETS 12 & VPA 300, en utegivare, 2 x 180m borrhål (6 m till berg (Gnejs) enl protokollet). Kör med "öppna" radiatortermostater överallt.

Till funderingarna.
Tycker att elförbrukningen är hög och att eltillsatsen går (för?) ofta.
Initialt kunde jag ej koppla in eltillsatsen pga att säkringar gick "stup i kvarten". Detta är till viss del löst då glapp småningom upptäcktes i en av servis-säkringarna (som finns inomhus) så nu går det att köra elpatronen med bara sporadiska säkringsbyten (25A). Elpatronen begränsad till 6 kW och effektvakt inköpt, ej monterad ännu dock.
Innan jag kopplade in elpatronen kunde man konstatera att värmepumpen enbart inte klarade av värmebehovet, så fort temperaturen sjönk under -5 så blev det för kallt inomhus.
Nu sedan ca 2 månader med elpatronen inkopplad så kan jag konstatera att elförbrukningen är rejäl, total ca 11000 kWh. Räknar man bort hushållsel, ca 1000kWh per mån återstår ca 9000kWh. Enligt kalkylen gjord mha Nibe VPDIM skulle den totala elförbrukningen inkl tillsats bli ca 16500kWh, vi har förbrukat över hälften redan. Dessa månader är ju de kallaste på året, men ändå, det återstår ju hyfsat kalla månader mars, april, nov, dec ... En kalkyl är ju en kalkyl och Nibes beräkningsprogram baseras väl nästan enbart på tidigare energiförbrukning och hänsyn tas väl inte mycket till hustyp, isolering, ventilation osv.
Nu när temperaturen ligger på ca 3 grader är det första gången jag tycker mig kunna se att pumpen och tillsatsen stänger av emellanåt, tillsatsen har nog inte varit igång på senaste 12 timmarna.

Kollar man parametrarna i displayen så verkar det mesta vara okey, eller vad tycks:

Fn Utetemp 3grC

Kurvlutning 9

KB-f 1grC
KB-r -3(-8)grC

VB-fram 40(40)grC
Varmvatten 51grC

VB-r 35(53)grC
VVstart 51(44)grC

VB diff VP 13grC
Diff VP-TS 3grC

Flödena på kallsidan i de bägge hålen verkar väl avstämda enl kontrollmätningar.
Differensen mellan VB-r och framledningen är bara 5grC så jag funderar på att minska VB-cirkulationspumpen ytterligare, nu på 2:an.
Minskade TS-grmin för start av tillskott till -400 istf -300 för att få en senare start av eltillskottet.

Finns något att optimera alt tänka på i detta fall?

Kanske det är så att huset är för "oisolerat" och kräver denna energimängd för att hållas varmt, vad tror ni experter?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur optimera sin Nibe-anläggning?
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2009, 15:38:11 »
Jo, testa att minska på värmebärar-CP.
Du har 450 m2 äldre hus, visserligen tilläggsisolerat men max effektbehov ligger antagligen uppåt 30 kW så en 17 kW VP är, som du fått känna på, lite för klent.

Behöver du hålla hela huset varmt, eller kan du dra ner på värmen till underhållsvärme i någon del?
Jag tror inte det är några problem att strypa ner flödet på några radiatorer i så fall, om det är ett gammalt system för självcirk så finns tillräckligt med vatten ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!