Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ujevn gange Thermia g2 8?  (läst 3669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toyota9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ujevn gange Thermia g2 8?
« skrivet: 07 januari 2013, 21:30:25 »
Hei

har fÃ¥tt innstallert thermia g2 8 es varmepumpe i desember, det jeg lurer pÃ¥ etter hvert er om det skal være en litt ujevn gange, høres det ut som nesten som (sentrefugering). NÃ¥r jeg tar av dekselet høres det ut som scrollkompressoren gÃ¥r som den skal.  den ujevne gangen kommer bort nÃ¥r pumpen produserer varme til varmtvannet? er dette normalt? sirkulasjonspumpene er det ikke da jeg kan sette de i gang manuelt og de er lydløse sÃ¥ Ã¥ si. av innstillinger har jeg satt pÃ¥ fabrikkinnstilinger for gulv varme.

spurte på et annet byggeforum i Norge der var de en som sa at det var normalt med litt ujevn gange på scrollkompressoren, muligens der lyden kommer ifra da det er vanskelig å lokalisere den.

Har en sjø sløyfe ca 380 m lang (altså nesten maks lengde sløyfe) høyde forskjell til sjø er ca 15 til 20 m?

forskjellen på inn og ut temp varierer mellom 4-5 grader og ser i bruksanvisning at 3 grader er best.
verdi på sirkulasjonspumpe når varmepumpe går er på 100.

verdi på sirk pumpe gulv er på rundt 60.


Det jeg lurer på er om det er normalt med ujevn gange på scrollkompressor/varmepumpa?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: ujevn gange Thermia g2 8?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2013, 23:38:11 »
Jag upplever det som att man hör hur kompressorn jobbar hårdare när den gör varmvatten. Kan också notera något som går att uppfatta som lite ojämn gång men det är nog mest i början av en körning.

Du säger att det bara låter ojämnt när du gör värme till huset. Kan du se i displayen om HGW ikonen är aktiv när den låter ojämnt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad toyota9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ujevn gange Thermia g2 8?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2013, 18:45:05 »
Hei måtte dobbeltsjekke igjen. Når pumpa gikk nå vises symbolet for at kompressor er i drift og bilde av et hus. Altså pumpa produserer varme til gulv. pumpa hadde da den vanlige lyden (lyden har vært slik siden pumpen ble montert) driver nå å tapper litt varmtvann etter at pumpa stoppet.

Nå før pumpa startet gikk vekselventilen over og pumpen startet. Nå vises tegnet for varmepumpe og tegnet av en tappekran. I starten har varmepumpa den samme lyden, men uregelmessig. Etter ca 3-4 min er denne lyden nesten borte ikke i lydstyrke mener jeg da (lyden kommer i uregelmessigt og det er lengre intervall mellom de)

Etter ca 10 min er lyden nesten borte...

Vanskelig å forklare.....

Muligens det skal være slik?

Prøvde å fange lyden i en liten filmsnutt på mobilen, men den fanget ikke ulyden, hørte bare kompressoren... Den andre lyden virker dyp....
« Senast ändrad: 08 januari 2013, 19:43:24 av toyota9 »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: ujevn gange Thermia g2 8?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2013, 20:31:05 »
mm det låter som att ditt ljud alltså kommer när kompressorn ger som bäst effekt.

Ju högre temperatur du kondenserar desto mindre effekt. Efter 10 minuter på en VV-körning gör man ganska varmt vatten och då gör kompressorn som minst arbete.

Är ljudet lika låg våglängd som det man hör från en dieselmotor? Typ.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad toyota9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ujevn gange Thermia g2 8?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2013, 20:58:53 »
låg veglengd? øh litt usikker på den.

tok en titt på tempraturen på varmtvannet når lyden var nesten borte, den var på 53 grader.

håper sikkerhetsventil fungerer ikke som gutta her:

vanskelig å beskrive lyden, men når den produserer varme til varmtvannstanken er den uregelmessig til den forsvinner nesten etter 10 min.

ved varmeproduksjon til gulv er det samme intervallet på lyden hele tiden.... ::)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: ujevn gange Thermia g2 8?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2013, 21:26:11 »
Lågfrekvent ljud. Som en lastbil som står på tomgång.

Dvs kompressorn knattrar ganska regelbundet men i bakgrunden hör du ett oregelbundet brummande. Är det en korrekt beskrivning?

Om du testar att ställa dig bredvid värmepumpen och trycka kroppen med hela din vikt och pressa mot värmepumpen, förändras ljudet då?

Om du tar loss fronten så ser du att längst ner i fronten finns en skiva med isolering. Testa att ta bort den, sätt tillbaks fronten och se om ljudet försvinner.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad toyota9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ujevn gange Thermia g2 8?
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2013, 21:39:40 »
hei

"Dvs kompressorn knattrar ganska regelbundet men i bakgrunden hör du ett oregelbundet brummande. Är det en korrekt beskrivning?"

denne beskriving passer perfekt:)

"Om du tar loss fronten så ser du att längst ner i fronten finns en skiva med isolering. Testa att ta bort den, sätt tillbaks fronten och se om ljudet försvinner"

denne isolasjons-skiven tok jeg bort da den ene slangen til kompressoren berørte denne plata hele tiden og hvis man ikke låser fronten helt igjen så er pumpa litt tystere syntes jeg.

Har til og med rista litt på kompressoren eller alt inne i pumpa mens den gikk for å høre om lyden ble påvirket av det.




vil det si at denne lyden er normal?

"Dvs kompressorn knattrar ganska regelbundet men i bakgrunden hör du ett oregelbundet brummande. Är det en korrekt beskrivning?"

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: ujevn gange Thermia g2 8?
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2013, 23:54:16 »
Ja jag måste nog säga att jag tycker det är normalt.

Jag skulle dock vilja börja med att säga att G2 8kw normalt sett uppfattas som en MYCKET tyst värmepump.

Jag tror personligen att ljudet är ett resultat av kompressorljud i det lägre registret som vid olika belasningar och förutsättningar fortplantar sig i rör, betongplatta (eller vad nu värmepumpen står på) samt potentiellt väggar och andra inventarier omkring värmepumpen. En kompressor har, utöver det lite högre knattrande ljudet, ett lågfrekvent ljud (bas) som lätt fortplantar sig och skapar vibrationer m.m. En lösning kan vara att ha extra gummifötter under värmepumpen.



vad har du för temp på inkommande brine? Om jag får gissa är det ganska hög temp. 4-6 grader snarare än -2 till 0

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad toyota9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ujevn gange Thermia g2 8?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2013, 10:00:22 »
ok jeg har jo ikke vært å lyttet på andre varmepumper så jeg har ingen referanser:/

"En kompressor har, utöver det lite högre knattrande ljudet" denne lyden synes jeg er ganske lav iforhold til den "lågfrekvent ljud (bas) som lätt fortplantar sig och skapar vibrationer m.m" (muligens jeg hører den lavfrekvente lyden bedre pga jeg er hørselshemmet) da kan man høre enkelte frekvenser bedre enn andre frekvenser. til og med motoren/transformator til garasjeporten irriterer meg:) denne summer hele tiden.

høres sikkert ganske kresen ut jeg nå.

pumpen står på flisgulv, har kun 1 etasje i huset. skal prøve med ekstra gummiføtter.

temp på den kalde siden er rundt

innsiden har vært rundt 4-5 grader
retur rundt 0 og -1 grader

delta. altså forskjellen ligger på 4-5 grader.

verdi på sirkulasjonspumpe er på 100.

kan det være et problem om at sirkulasjonen er for treg? da den optimale delta er 3 grader?

 ::)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: ujevn gange Thermia g2 8?
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2013, 15:03:19 »
Ditt delta på kalla sidan skulle vara lägre (mer normalt) i fall temperaturen var lägre.

Ju högre temperatur desto mer effekt ger din värmepump.


Så det är positivt.

Jag har samma "problem" :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad toyota9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ujevn gange Thermia g2 8?
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2013, 22:57:59 »
jepp da får jeg slå meg til ro at dette er normalt:)

takker for hjelpen:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!