Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud frÃ¥n innedel ACVM 270(NIbe Split)  (läst 1979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nibesplit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oljud från innedel ACVM 270(NIbe Split)
« skrivet: 20 april 2019, 11:18:33 »
Hej!

Nyreggad pÃ¥ forumet och har synnerligen begränsade kunskaper inom VVS. Bor i litet tvÃ¥plansradhus  om 115 kvm frÃ¥n -60 där föregÃ¥ende ägare lÃ¥tit installera en Nibe Split luft/vatten 2015. I december 2018 havererade cirkulationspumpen. Vi värmer Sverige som var de som installerade initialt var här och bytte den och luftade enl. uppg. innedelen efter bytet. Jag har en god vän som kört VVS-firma i mÃ¥nga Ã¥r och som nu läser till VVS-ingenjör. Han har varit här och vi har luftat innedelen samt exp.kärl. Vi tog även flera element, dock ej alla. Det störiga var att efter luftning av innedelen tyckte vi likförbannat att det lät som det fanns luft kvar i innedelen efterÃ¥t när vi stod och lyssnade en längre stund. Det gurglar och "lÃ¥ter luft" frÃ¥n innedelen.

Till mitt problem, över tid efter cirk.pumpbytet upplever jag att det ljud som innerdelen avger lÃ¥ter betydligt mer. Det lÃ¥ter inte illa eller mekaniskt märkligt, utan det är som en penetrerande ton som stör betänkligt överallt i huset. I vardagsrummet pÃ¥ nedre plan sÃ¥väl som sovrummen pÃ¥ övre plan. Nu har jag ibland stängt av innerdelen när jag ska sova. Gäller oftast dÃ¥ jag har barn, lÃ¥ter pÃ¥tagligt i barnrummet  ovanför pannrummet. Det blir riktigt pÃ¥tagligt när man stänger av innedelen; F-n vad tyst och skönt det blir!

Snart en roman, någon som har någon idé om vad det kan vara?? Då det är en jämn bullerton har jag funderat på cirk.pumpen. Kan det vara boven?? Går den att justera via någon meny?!?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud från innedel ACVM 270(NIbe Split)
« Svar #1 skrivet: 20 april 2019, 15:47:06 »
Är cirkulationspumpen ställbar i hastighet? Kan ju vara att den nya kör på maxfart och den gamla körde på låg- eller mellanfart, eller att du fått en kraftigare cirkulationspump installerad. Rörfirman kanske tog något de hade liggande på hyllan som är för kraftfullt för ditt hus?
Är du säker pÃ¥ att din vän luftade expansionskärlet?  Sc:,h
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Oljud från innedel ACVM 270(NIbe Split)
« Svar #2 skrivet: 20 april 2019, 23:40:18 »
Kolla hastigheten som Gabriel skriver. Kan mycket väl vara så att de satte in en cirkpump som låter mer. Jag fick en sådan installerad förra året och nibe svarade då att det skulle varit en annan modell.
Verkar som de hade denna modellen ett tag men bytte igen till ytterligare en.
Du kan även testa att köra upp cirkpumpen på max och öppna ventilerna som är till varmvattenproduktionen manuellt lite snabbt.
Ibland släpper man iväg luft den vägen, annars prova avlufta på de 3 avluftningsslangarna ofta.

Återkom gärna med hastighet på cirkpump och värden för fram/retur. Samtliga finns under meny 2.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud från innedel ACVM 270(NIbe Split)
« Svar #3 skrivet: 21 april 2019, 07:51:54 »
Det sitter som sagt 3 luftningsventiler i innerdelen, alla 3 måste som sagt luftas.
I meny 2.1.5 justerar du cirkpumpens hastighet, default är 100 %, detta ska ställas ner så att tempdiffen i meny 2.5 är drygt 5 C när kompressorn går och den värmer huset.
« Senast ändrad: 21 april 2019, 07:53:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nibesplit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud från innedel ACVM 270(NIbe Split)
« Svar #4 skrivet: 21 april 2019, 22:59:33 »
Hej, här fanns det folk som kan sin VVS..! :)

Tackar och bockar för riktigt bra svar. Kollade meny 2.1.5, står på 60%, hade hoppats att det skulle stå på 100% så det skulle finnas att justera ner på... :(

Cirkulationspumpen som havererade stod det Nibe på. Bad en granne som jobbar med support på LK systems att kolla om han kunde få fram en sådan, han fick bild på etiketten med alla nummer och uppgifter men han kunde inte hitta ngt RSK-nummer på den och trodde därför att det kanske var ngn pump som bara Nibe använder/säljer. Den cirk.pump som Vi värmer Sverige satte in heter Lowara ECO PWM10 15-6/130. Verkar vara Ungersk(Xylem Water Systems Hungary). Prod.date 26/16.

Vad blir nästa steg?? Som det är nu fungerar inte, låter alldeles på tok för mycket. Låter som man har tinnitus, fast en inte ett mer lågfrekvent ljud. Det gör att jag stänger av innedelen när jag går och lägger mig. Gissar att det inte är så överdrivet hälsosamt långsiktigt för varken innedelen eller driftsekonomi?

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Oljud från innedel ACVM 270(NIbe Split)
« Svar #5 skrivet: 22 april 2019, 14:25:33 »
Kontrollera temperaturdifferansen fram/retur och jämför den med vad du bör ha i manualen.
Finns en kurva som visar vad du bör ha vid en given utetemperatur.
Jag kör större delen av året på ca 25-30% och skulle gissa att du kan sänka en hel del.
Det är rätt pump du har men om jag uppfattade nibe rätt så har de bytt till ytterligare en annan pump.
Förrutom att den är mer högljud så har den förmodligen högre kapacitet, har dock inte riktigt kunnat verifiera detta i vinter då det varit ovanligt varmt.
Lycka till!
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud från innedel ACVM 270(NIbe Split)
« Svar #6 skrivet: 23 april 2019, 00:11:10 »
Hej, här fanns det folk som kan sin VVS..! :)

Tackar och bockar för riktigt bra svar. Kollade meny 2.1.5, står på 60%, hade hoppats att det skulle stå på 100% så det skulle finnas att justera ner på... :(

Som sagt, det går kanske att justera ner mer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!