Hej på er alla.
Först vill jag tacka alla för ovärderliga tips som har fått min CTC att jobba bättre och effektivare och samtidigt ge mina bästa tips till er.
Genom att jag har använt e-logger tillsammans med flödesmätare så har jag kunnat kontrollera olika inställningar mot varandra för på så sätt hitta så optimala inställningar som möjligt.
En av mina större huvudvärk var att stigaren aldrig var varmare än vad VP fick in. Provade alla olika hastigheter på CP, utan resultat. Detta beror på att vattnet cirkulerar runt i tanken och blandas istället för att skiktas. Genom att såga itu tanken och installera en skiktnings plåt så hade det kunnat bli bättra, pratat med CTC om detta...
Så den första och kanske för mig bästa ändringen var att koppla om VP utgående varmvatten från botten av ECOEL:en till en ny punkt strax till vänster om shunten framifrån sätt. Detta ger den stora fördelen att shunten nu har tillgång till allt varmt vatten VP genererar. Nackdelen är knäppningar i 2 element vid avisningen, detta löser jag sen med en mindre tank.
Nästa inställning som går emot vad allt sund förnuft säger är att sänka laddpumpen till VP till 1. Vad som händer hos mig är att VP får kallare vatten dels för att radiatorvattnet är kallt och tar mindre av det varmare vattnet i pannan. Jag vet att det är konstigt men jag har testat om detta minst 30 ggr med samma resultat. Högtempgasen blir lägre pga VP jobbar nu med kallare vatten.
Nu balanserar jag hastigheten hos CP för värmen (låg hastighet ger kallare vatten) till samma hastighet till CP för VP, på så sätt får jag ut all värme till radiatorerna när shunten vill ha det oavsett temperatur i pannan. Se bild...
Pga att frun tycker om att duscha så hade jag samma problem som flera andra här på forumet med låg kapacitet av varmvatten, men genom att installera en 300 l VVB där jag förvärmer vattnet genom att gå igenom pannan så får jag låga temperaturer till VP samtidigt att VVB inte behöver gå så mycket, märks stor skillnad i elförbrukningen.
Detta gör att jag nu inte längre behöver köra 55 graders körningarna och har därför ställt ner max temperaturen till 47 grader, efter det så får VP jobba extra hårt. Samtidigt så fungerar det fortfarande att producera varmare vatten om shunten vill ha det då det går direkt ut till radiatorerna.
genom att sätta start tiden till 30 minuter på VP så hinner temperaturen i Pannan sjunka ytterligare utan att innertemperaturen sjunker med än 0,2 grader detta ger bra effekt på COP.
Sista inställningen har varit att försöka sänka hus kurvan till ett minimum för att minsta på övertemperaturen till radiatorerna, vi kör mot en innegivare och försöker ligga på 21,5 natt och 22,5 dagtid, detta får vi idag med en inställning på 48 grader vid -15 och värme från vid 14 grader. (Tidigare inställning 55grader / 20 grader) Skillnaden är hur mycket systemet kan "gasa på" om lite värme behövs.
PS glöm inte att kontrollera att alla elementen är max öppnade med inte mer öppna så att de har samma returtemperatur, jag hade några 1panels element som stod helt öppna men kortsluter systemet, genom att justera in dessa så sjunk returtemperaturen med 4 grader totalt.
Hoppas att någon får nytta av mina tips och lycka till med era VP.
MVH
Gigja
http://e-logger.se/pub?Heimdal&p=1