Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...  (läst 4384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har begärt in ett antal offerter på bergvärme och jag har några funderingar som jag hoppas få lite input på innan jag bestämmer mig.

Förutsättningarna är följande:

Hus i Uppsala byggt 1975. 1,5 plan utan källare, oisolerad platta, original 2-glas isolerglasfönster, 150 mm isolering i väggar, 200 mm i tak. 155 kvm boyta + 30 kvm vidbyggt garage. Nivellgolv med 95 mm isolering och vattenburen golvvärme installerad i hela nedre plan om 115 kvm. I övre plan kommer jag att endera installera vattenburen golvvärme eller radiatorer dimensionerade för samma framledning som golvvärmen.

Jag har dålig koll på energibehovet, dels för att jag precis har flyttat in och dels för att nuvarande uppvärmning är luft/luft-värmepump i kombination med direktverkande el. De företag som har lämnat offert har utgått från 24-25 MWh, låter det rimligt under förutsättningarna ovan?

I garaget på 30 kvm med oisolerad platta kommer jag att vilja hålla 5-10 grader med möjlighet att värma upp det temporärt till 20 grader. Tanken är att installera fläktkonvektor där, hur ska jag dimensionera den om jag vill kunna värma upp garaget från säg 5 till 20 grader inom 8 timmar när det är -15 grader ute? Det ska då vara med samma framledningstemperatur som till golvvärmen.

De offerter jag har fått ligger inom spannet 6 till 8 kW effekt och 130 till 180 meter borrhål. Det lutar just nu mot Daikins nya bergvärmepump men jag skulle vilja se SP:s testresultat och manualen till den innan jag bestämmer mig och det verkar tyvärr dröja. En av fördelarna med den är att jag bör få bra verkningsgrad oavsett det verkliga energibehovet och oavsett om jag tilläggsisolerar eller bygger ut i framtiden. En annan fördel är att jag inte behöver volymtank, om man får tro Daikin själva.

Sen är frågan hur djupt jag ska borra, det lutar mot 180 eller 200 meter. Grannarna har också borrat men inget hål ligger närmare än 20 meter. Det är antagligen bara några meter till berget, grundvattennivån vet jag inte. Finns det någon nackdel med ett djupt hål, förutom investeringskostnaden? Någon nämnde att cirkulationspumpen drar mer energi då, men det är det enda jag kan komma på. Men om man får en högre medeltemperatur på KB så får man ju tillbaka en del av kostnaden i lite högre verkningsgrad. När det är dags att byta bergvärmepump, förhoppningsvis om 20 år, så har den antagligen bättre verkningsgrad och då blir energiuttaget lite större. Jag har just nu inga planer på att bygga ut, däremot kan det bli lite investeringar som förbättrar isoleringen. Är det bortkastade pengar att borra 20 meter extra? 180 meter ska väl vara väl tilltaget, om nu mitt energibehov inte är mer än 25 MWh.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2013, 14:47:55 »
Hej, 24-25 MWh låter rimligt.
Vad gäller fläktkonvektor så måste du nog ta till en rejäl pjäs på minst 3 kW, effekten anges oftast vid DT30 på fläktkonvektorer, men med golvvärme så har du troligen bara DT20 att tillgå när det är som kallast ute.
Daikin låter ju riktigt bra, det är dock en sprillans ny värmepump, med allt vad det innebär.
Annars tror jag på en 8 kW värmepump + arbetstank.
Sen är 180 m väl tilltaget, rent ekonomiskt finns det inget att spara på att borra djupare, det är väl snarare en fråga om vad du vill själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kainu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2013, 21:24:03 »
Jag har begärt in ett antal offerter på bergvärme och jag har några funderingar som jag hoppas få lite input på innan jag bestämmer mig.

Förutsättningarna är följande:

Hus i Uppsala byggt 1975. 1,5 plan utan källare, oisolerad platta, original 2-glas isolerglasfönster, 150 mm isolering i väggar, 200 mm i tak. 155 kvm boyta + 30 kvm vidbyggt garage. Nivellgolv med 95 mm isolering och vattenburen golvvärme installerad i hela nedre plan om 115 kvm. I övre plan kommer jag att endera installera vattenburen golvvärme eller radiatorer dimensionerade för samma framledning som golvvärmen.

Jag har dålig koll på energibehovet, dels för att jag precis har flyttat in och dels för att nuvarande uppvärmning är luft/luft-värmepump i kombination med direktverkande el. De företag som har lämnat offert har utgått från 24-25 MWh, låter det rimligt under förutsättningarna ovan?

I garaget på 30 kvm med oisolerad platta kommer jag att vilja hålla 5-10 grader med möjlighet att värma upp det temporärt till 20 grader. Tanken är att installera fläktkonvektor där, hur ska jag dimensionera den om jag vill kunna värma upp garaget från säg 5 till 20 grader inom 8 timmar när det är -15 grader ute? Det ska då vara med samma framledningstemperatur som till golvvärmen.

De offerter jag har fått ligger inom spannet 6 till 8 kW effekt och 130 till 180 meter borrhål. Det lutar just nu mot Daikins nya bergvärmepump men jag skulle vilja se SP:s testresultat och manualen till den innan jag bestämmer mig och det verkar tyvärr dröja. En av fördelarna med den är att jag bör få bra verkningsgrad oavsett det verkliga energibehovet och oavsett om jag tilläggsisolerar eller bygger ut i framtiden. En annan fördel är att jag inte behöver volymtank, om man får tro Daikin själva.

Sen är frågan hur djupt jag ska borra, det lutar mot 180 eller 200 meter. Grannarna har också borrat men inget hål ligger närmare än 20 meter. Det är antagligen bara några meter till berget, grundvattennivån vet jag inte. Finns det någon nackdel med ett djupt hål, förutom investeringskostnaden? Någon nämnde att cirkulationspumpen drar mer energi då, men det är det enda jag kan komma på. Men om man får en högre medeltemperatur på KB så får man ju tillbaka en del av kostnaden i lite högre verkningsgrad. När det är dags att byta bergvärmepump, förhoppningsvis om 20 år, så har den antagligen bättre verkningsgrad och då blir energiuttaget lite större. Jag har just nu inga planer på att bygga ut, däremot kan det bli lite investeringar som förbättrar isoleringen. Är det bortkastade pengar att borra 20 meter extra? 180 meter ska väl vara väl tilltaget, om nu mitt energibehov inte är mer än 25 MWh.

Jag har nyss installerat en värmepump efter exakt samma förutsättningar som du har. Villa byggd 76, 1 1/2 plans med ventilerat golv. Uponor 17mm golvvärme  i spÃ¥rade spÃ¥nskivor pÃ¥ nedervÃ¥ningen. Likvärdig isolering. Dock nya 3glas fönster.

Jag valde en Thermia G3 optimum 8kw borrdjup 190m varav 170 aktivt. Tog in offerter från de flesta tillv. Att jag valde just Thermia berodde egentligen enbart på att jag fick bäst förtroende för killen.
Borrdjupen i offerterna varierade mellan 150 och 200m. Spontant kändes det som onödigt att spara in på borrdjupet. 2700 extra per 10m känns som småpengar i en sån här pass stor investering.

Hade jag inte valt Thermia hade det blivit Viessmann. Testvinnare, frågetecken för servicegrad pga få anslutna ÅF

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2013, 21:48:03 »
SP har lovat testresultaten till imorgon onsdag.
hoppas att jag får dem innan jag reser till hem och villa i Gtb på ons e.m.
Installationsmanualen är 95% klar, kommer finnas tillgänglig n.v.

mvh
Daikin

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2013, 22:07:26 »
Jag har nyss installerat en värmepump efter exakt samma förutsättningar som du har. Villa byggd 76, 1 1/2 plans med ventilerat golv. Uponor 17mm golvvärme  i spÃ¥rade spÃ¥nskivor pÃ¥ nedervÃ¥ningen. Likvärdig isolering. Dock nya 3glas fönster.

Jag valde en Thermia G3 optimum 8kw borrdjup 190m varav 170 aktivt. Tog in offerter från de flesta tillv. Att jag valde just Thermia berodde egentligen enbart på att jag fick bäst förtroende för killen.
Borrdjupen i offerterna varierade mellan 150 och 200m. Spontant kändes det som onödigt att spara in på borrdjupet. 2700 extra per 10m känns som småpengar i en sån här pass stor investering.

Hade jag inte valt Thermia hade det blivit Viessmann. Testvinnare, frågetecken för servicegrad pga få anslutna ÅF

Intressant, är själv intresserad av Viessmann. Just mot golvvärme fick den ju bäst testresultat, samt att den verkar vara i en klass för sig ljudmässigt. Den enda lokala Viessmann-installatören hör dock inte av sig. Det samma gäller Thermia, jag har pratat med en som aldrig hörde av sig och en annan som kom hit men aldrig återkom med offert. Det kanske är fel tid på året att upphandla bergvärme...

Hur stor boyta har du och vet du hur mycket energi du använder? De energiberäkningar jag fått verkar inte särskilt väl underbyggda, och det är bara en som brytt sig om att utgå från rätt framledningstemperatur så det känns inte så förtroendeingivande. Därför är jag lite osäker på om 25 MWh verkligen är rätt.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2013, 22:11:06 »
SP har lovat testresultaten till imorgon onsdag.
hoppas att jag får dem innan jag reser till hem och villa i Gtb på ons e.m.
Installationsmanualen är 95% klar, kommer finnas tillgänglig n.v.

mvh
Daikin

Gott, ser fram emot det.

Utloggad kainu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2013, 22:16:00 »
Citat från: andeol link=topic=53544.msg550290#msg550290
Hur stor boyta har du och vet du hur mycket energi du använder? De energiberäkningar jag fått verkar inte särskilt väl underbyggda, och det är bara en som brytt sig om att utgå från rätt framledningstemperatur så det känns inte så förtroendeingivande. Därför är jag lite osäker på om 25 MWh verkligen är rätt.

Boyta 97m2 plan1, 70m2 plan2

Här kommer min kalkyl vi utgick ifrån. Värdena är korrekta

Kalkyl                                Diplomat 8kW            G3 8kW
Fastighetens energibesparing               16710              18374
Total energiförbrukning                         7226                5562
Totalt energibehov ink varmvatten        23936              23936
Avgiven energi frÃ¥n VP                        23772              23763
Tillförd energi VP                                 7062                5389   
Tillf energi tillsats                                 164                  173
Ã…rsverkningsgrad VP exkl cirkp,tillsats     3,98                 4,96
Ã…rsverkningsgrad totalt                         3,31                  4,3
Energitäckningsgrad                              99,3                 99,3
Erforderlig tillsatseffekt                          1,4                   1,4
Fastighets max effektbehov                    8,4                   8,4
Varav varmvatten                                  0,5                   0,5

Förutsättningar för pumpar
Värmesystem Golvvärme i trä (45grader/37grader  framledning/retur temp vid DUT
Effektbehov                    7,9
varav ventilation             1kW
Drifttid Vent stÃ¥r för        8700h/Ã¥r
EnergiÃ¥tgÃ¥ng vatten        4500kWh/Ã¥r
Inomhustemp                 21grader
Ã¥rsmedel temp                4,5 grader
DUT                               -27grader


DIM-data
köldbärartemp vid Ã¥rsmedel     0,9 grader
köldbärartemp vid DUT           -1,6 grader
« Senast ändrad: 22 oktober 2013, 22:18:21 av kainu »

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2013, 22:36:46 »
Boyta 97m2 plan1, 70m2 plan2

Här kommer min kalkyl vi utgick ifrån. Värdena är korrekta

Tack! Det liknar ju väldigt mycket de förutsättningar jag utgått ifrån, jag misstänker att det här är lite norr om Uppsala så om jag räknar på 25 MWh så hamnar jag nog inte för lågt i alla fall.

Utloggad kainu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2013, 22:39:07 »
Tack! Det liknar ju väldigt mycket de förutsättningar jag utgått ifrån, jag misstänker att det här är lite norr om Uppsala så om jag räknar på 25 MWh så hamnar jag nog inte för lågt i alla fall.

Exakt! Säter

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2013, 13:51:10 »
Nu är SP testerna klara.
Vi har i vår tavla publicerat testresultaten med varmvattenvärdena integrerade, d.v.s. SCOP inkl tappvarmvatten.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53558.0


Mvh
Daikin

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2013, 14:30:27 »
Hade nästan samma förutsättningar som dig då vi konverterade huset. 158 kvadrat byggt 76
Isolering 170 i väggarna 150 i taket kompletterat till 300 senare. kopplade tvåglasfönster.
Isolering i plattan 150 mm lekabetong.
Golvvärme uppe och nere.
Det vi gjorde var att komplettera golvvärmen i hörnrummen med en radiator eller handdukstork för att klara systemet på 35 grader.
Med så dåliga väggisoleringar är det svårt att klara uppvärmningen i hörnrum under 10 kvadratmeter med endast golvvärme.
Min uppfattning är att det är bättre att satsa på distrubutionssystemet än på att borra extra.
En fläktkonvektor i tvättstugan hjälper till bra.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #11 skrivet: 29 november 2013, 00:09:08 »
Vi har exakt samma förutsättningar: 180m^2 hus i Uppsala byggt 1975, 1½ plan, endast golvvärme (LK 16mm), 2-glasfönster och ventilerat Nivellgolv med 75mm-isolering. Det blev en IVT Premiumline C8 med 170m hål. Vi fick den installerat i april så någon riktig svinkyla har inte infunnit sig men hittills har den funkat bra.

Vilken del av Uppsala är du i?

VVS-firmans kalkyl tyckte att 160m-hål räckte, jag la till 10m extra på att vara på säkra sidan. Inkommande brine har aldrig varit under 3 grader så jag antar att djupet räcker. Min åsikt är att borrning långt utöver projekterad djup ger inte mycket extra. 10m extra är OK, 30m extra är "diminishing returns".
Gällande värmepump: jag valde det som min montör hade bäst koll på och där det fanns 10-års kompressorgaranti: IVT. De flesta "kända" pumpar verkar vara bra.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation: energibehov, borrdjup, fläktkonvektor...
« Svar #12 skrivet: 29 november 2013, 11:06:34 »
Det blev en Daikin med 200 m borrdjup. Garanterat överdimensionerat men också garanterat framtidssäkert. Med tanke på att extrakostnaden sett över hela hålets livslängd inte är så stor tyckte jag det var värt det. Det är i Sunnersta. Det blir borrning 10 dec.

Jag har fortfarande kvar att bestämma vilken fläktkonvektor jag ska installera i garaget. Jag fick en tilläggsoffert av leverantören på en för 6000 kr installerat och klart efter rotavdrag. Jag väntar på modellbeteckning så jag kan kolla upp vad det är för något han har offererat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!