Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud  (läst 4697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ESG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« skrivet: 27 september 2016, 17:33:30 »
Hej!
Har just fÃ¥tt installerat en Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Upplever att mycket ljud fortplantar sej via rören frÃ¥n utedelen till innedelen. Innedelen stÃ¥r i tvättstugan (pÃ¥ samma ställe som vÃ¥r gamla Nibe elpannan), vägg i vägg med vÃ¥rt sovrum. När pumpen gÃ¥r upp pÃ¥ max varv brummar det en hel del i sovrummet. Hade inte förväntat mig detta eftersom vi diskuterade risken för oljud med installatören innan vi bestämde oss. Ingen varnade för det kunde bli problem. NÃ¥gon som upplevt detsamma och som har förslag pÃ¥ vad man kan göra för att dämpa ut ljudet/vibrationerna i rören?   

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #1 skrivet: 30 september 2016, 08:03:35 »
Sitter utedelen ordentligt fastskruvad? Plåtarna sitter fast?
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #2 skrivet: 30 september 2016, 09:43:56 »
Hur är utedelen monterad, väggstativ eller markstativ? Har röret i väggenomföringen tätats med mjukt material?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ESG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #3 skrivet: 30 september 2016, 18:00:12 »
Utedelen står stadigt på stativ. Inga lösa påtar. Det hörs inga konstiga ljud när man står ute och lyssnar när fläkten går. Genomföringen består av skum som hårdnat. Jag tror ändå att det är vibrationerna i matarröret till innedelen som alstrar ljudet. Jag har ca 7 m rör mellan utedel och innedel. Ska inte orsaka några problem enl installatören. Skulle tro att om man kunde monterade en bit slang mellan rör och utedel så skulle vibrationerna minska. Vad tror ni?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2016, 11:48:24 »
Rören 5/8" och 3/8" mellan ute- och innerdel innehåller köldmedium och att byta en del av dessa till slang tror jag är mycket svårt och ökar risken för dyrt läckage. Jag skulle prova med klämma in tjocka ljuddämpningsmattor för t.ex. bilar mellan baksidan på innerdelen, rören och sovrumsväggen om det går. En inverterpump som går på max kan också låta en hel del är min erfarenhet. Hur långt från sovrummet står utedelen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ESG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2016, 12:42:05 »
Ja, risken för läckage ökar nog med en slang och det vill jag ju inte heller ha. Utedelen står 7-8 m från sovrummet. Isolering mellan innerdel och väggen kanske vore något att satsa på. Tack för tipset.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2016, 14:38:56 »
Har en likadan utedel och har inga ljud som fortplantar sig,  hör den inte i pannrummet eller frÃ¥n rummet bredvid.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ESG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2016, 17:30:03 »
TS Comfort AB: Hur många meter rör har du mellan inne-och utedel och hur de dragna? Känner du inga vibrationer i matarröret när pumpen är igång?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2016, 18:51:12 »
Ca 6m rör.
4m utomhus och 2m inomhus
Förlagda i kanal.
Hålet tätad med isolering och fog, röret ligger ej tryckt mot själva väggen.
Känner inga vibrationer, om jag verkligen koncentrerar mig så kanske jag med stor vilja kan få en antydan.
Tror utedelen gick på ca 75 %, försökte provocera den lite :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ESG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2016, 21:37:36 »
Tack för info. Jag har endast ca 2 dm rör på utsidan, resten i plastkanaler på insidan. Är bortrest en vecka nu men ska "gräva" vidare i detta när jag kommer hem igen. Konstigt att det kan vara sån skillnad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2016, 09:24:04 »
Om den gjutna plattan sitter "ihop" med grunden på huset så kanske ljudet fortplantar sig den vägen men har du kraftiga vibrationer i rören så är det inte det.

Om rören ligger emot chassit på utedelen på vägen ut så kanske det kan bli vibrationer som fortplantar sig vidare
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ESG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #11 skrivet: 20 april 2017, 12:31:20 »
Hej,
Tänkte bara berätta för den som är intresserad hur det har gått med mina oljuds-och vibrationsproblem. Innedelen flyttades till ett hörn i garaget som är vidbyggt, och utedelen byttes ut. Nu är det tyst och inget oljud tränger in i huset. Med den nya utedelen försvann också alla vibrationer i rören så något var nog fel på den gamla.
All heder och beröm till ETB Värme i Mölndal som gjorde om hela installationen kostnadsfritt.   
/Erik
 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi EHST-20C-YM9B + PUHZ-SW75 VHA. Oljud
« Svar #12 skrivet: 20 april 2017, 22:29:09 »
 tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 637
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!