Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missfärgat varmvatten ecoheat 7.0  (läst 3076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johangastorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Missfärgat varmvatten ecoheat 7.0
« skrivet: 20 juli 2013, 10:15:13 »
Vårat varmvatten har börjat bli lite brunt dom senaste dagarna och jag misstänker att det är min ecoheat som har pajjat. Kallvatten är som det ska vara och ph-värdet ligget på 7 någonting. Kan jag på något sätt kolla om jag tror rätt ? Varmvattnet är missfärgat ut alla kranar. Pumpen är en ecohat 7.0 och är installerad -05. Om så är fallet, går det att laga eller är det bara att byta hela pumpen ? Borde inte en sådan här hålla längre ?
CTC Ecoheat 7 V2 installerad 2005. 2 x 250 meter jordvärmeslang. 1 1/5-plansvilla 180 kvm byggd på 1980 talet i skaraborg. System air Vr400 Mekanisk till/frånluft med återvinning. Radiatorer samt golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. +21 i bostadsdelen. Eltillskottet 1.5kw. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 18000 kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Missfärgat varmvatten ecoheat 7.0
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2013, 18:57:03 »
Läcker det från nån säkerhetsventil? Vad har du för tryck i värmesystemet? Det som möjligen skulle kunna ge missfärgat vatten är att varmvattenslingan har gått sönder så att det läcker in vatten från värmesystemet. Men då det är högre tryck på tappvattnet än värmesystemet så borde det i första hand läcka åt andra hållet och ut genom värmesystemets säkerhetsventil.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad johangastorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missfärgat varmvatten ecoheat 7.0
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2013, 20:39:41 »
Trycket ligger stabilt på 1 bar. Jag har märkt att det droppat ut lite ur ett skvallerör på vad jag tror är en säkerhetsventil, kanske nån cl dygn. Säkerhetsventil sitter på slingan med dricksvatten som man fyller på värmesystemet med. Jag ska testa med att spola ett tag och se om det avtar eller ökar.
CTC Ecoheat 7 V2 installerad 2005. 2 x 250 meter jordvärmeslang. 1 1/5-plansvilla 180 kvm byggd på 1980 talet i skaraborg. System air Vr400 Mekanisk till/frånluft med återvinning. Radiatorer samt golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. +21 i bostadsdelen. Eltillskottet 1.5kw. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 18000 kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Missfärgat varmvatten ecoheat 7.0
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2013, 08:45:37 »
Att det kommer en liten skvätt då och då från ventilen på inkommande vatten till varmvattenberedaren är helt normalt. Det beror på att vattnet expanderar när det värms upp och då måste 'överskottet' ta vägen nånstans...

Det verkar inte som att missfärgningen beror på VP'n, så du får nog leta lite mer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!